BMW 1-serie Cabrio 2010: schakelen 1e naar 2e versn. Stotteren vd motor.

Bouwjaar: 2010, Brandstof: Benzine, Transmissie: Handgeschakeld, Motorcode: N43B20A, Motorinhoud (cc): 2000, Vermogen (kw): 105

Hallo,
sinds enkele weken heb ik deze BMW cabrio, benz, bj 2010.
- Ten 1e vind ik dat het schakelen van de 1e naar de 2e versnelling zwaar gaat. Net of die niet mooi tegenover elkaar zit, oid.
Soms moet ik de pook er echt, geforceerd, in trekken.
Het lijkt erop dat bij meer toeren het schakelen iets beter gaat. Het rijdt niet echt relaxt. Terugschakelen gaat wel beter.
Waar zou dat aan kunnen liggen?
- Ten 2e startte de auto dit weekend slecht, motorlampje knipperde, auto reageerde erg slecht op gas geven. ANWB las het probleem uit, "misfail 4e cilinder". Aansluitend gestart, lijkt het probleem over te zijn, op licht stotteren onderin. Door de garage is een nwe bobine geplaatst. De volgende ochtend, koude start, toch weer hetzelfde probleem. Weer terug naar de garage.

papasan

Geplaatst door papasan (0) , lid sinds 13 jaar geleden

Heb je de perfecte onderdelen nodig voor jouw? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen via onderstaand kentekenveld.

10 Reacties

3 jaar geleden - oldford

De foutcode die je kreeg was Misfire niet misfail. Een misfire is het ontbreken van een verbranding in een cylinder die de dure katalysator kan beschadigen. Als een gevolg wordt de betreffende cylinder door de motorcomputer uitgeschakeld waardoor de motor slecht op gas geven reageerd.
De oorzaken zijn talloos helaas, vanaf een defecte sensor, via verkeerde brandstofdruk, valse lucht tot aan een mechanisch probleem.

Heb je de auto van een particulier gekocht of van een bedrijf?
In het laatste geval heb je recht op de "wettelijke" garantie en kostenlose reparatie door de verkoper.
Dat geldt dan zowel voor het stotteren/misfire probleem als het schakel probleem.
Zie: https://mijn.bovag.nl/dossiers/non-confo...

N.B.: Doorrijden met dat stotter probleem kan op den duur de dure katalysator slopen.

    De garage is erg meewerkend, geen klagen over, maar ik wil graag zelf ook actief zoeken. We hebben Bovag garantie. thnx - papasan (0), 3 jaar geleden
    Met zelf zoeken kun je je garantie verliezen. Zou ik in ieder geval niet doen. - oldford (0), 3 jaar geleden

3 jaar geleden - kaleido 1

Als je garantie hebt zoals je schrijft , absoluut NIET zelf aan de gang gaan , garantie vervalt dan ook al is de garage meewerkend.

3 jaar geleden - papasan

Door de garage zijn alle 4 de bobines vervangen. De auto start nu goed en loopt mooi.
Echter merk ik, zeker bij een koude motor, dat de auto onderin nog wat stottert.

Ook is de versnellingsbakolie vervangen, maar ben over het schakelen niet echt tevreden. Vind hem toch wat hakkelig schakelen.
Volgens de garage een BmW kwaal.
Is dat zo?

Zit er aan te denken om eens naar een BMW dealer te gaan. Kan die de auto, dieper, uitlezen dan een gewone garage?

3 jaar geleden - kaleido 1

Ja meestal wel , en ze herkennen bepaalde storingsbeelden vaak sneller.

    Auto uit laten lezen bij Hennie v Doorn. Geen opvallende meldingen. Alles gereset, om over 2 wken nogmaals uit te lezen. Bleek motor op enkele pakkingen te zweten/lekken, o.a klepdeksel. Ook bleken de bougies, mits het onderhoudsboekje goed is ingevuld, al ruim 70 dzd km mee draaien.
    * helaas gaat nu ook af en toe het olie waarschuwingslampje branden. Echt balen.
    Dit zou kunnen liggen aan de oliepomp. Elektronisch is daar echter niks aan te zien, mogelijk iets mechanisch.
    # Mijn garage heeft inmiddels de pakkingen, bougies en oliefilter binnen.
    Hopen dat de problemen, na montage en vervanging over zijn.
    Het blijft een hele fijne auto, maar om nou iedere week naar de garage te moeten,....

    Garage doet echt niet moeilijk, maar dan toch.
    Gelukkig hebben wij BOVAG garantie.
    pfff. - papasan (0), 3 jaar geleden

3 jaar geleden - papasan

Auto uit laten lezen bij Hennie v Doorn. Geen opvallende meldingen. Alles gereset, om over 2 wken nogmaals uit te lezen. Bleek motor op enkele pakkingen te zweten/lekken, o.a klepdeksel. Ook bleken de bougies, mits het onderhoudsboekje goed is ingevuld, al ruim 70 dzd km mee draaien. * helaas gaat nu ook af en toe het olie waarschuwingslampje branden. Echt balen. Dit zou kunnen liggen aan de oliepomp. Elektronisch is daar echter niks aan te zien, mogelijk iets mechanisch. # Mijn garage heeft inmiddels de pakkingen, bougies en oliefilter binnen. Hopen dat de problemen, na montage en vervanging over zijn. Het blijft een hele fijne auto, maar om nou iedere week naar de garage te moeten,.... Garage doet echt niet moeilijk, maar dan toch. Gelukkig hebben wij BOVAG garantie. pfff.

3 jaar geleden - oldford

Welke meldingen waren er dan wel? Want als alles perfect is, heeft resetten geen enkel nut, dus dat is om een of andere reden gedaan. Welke reden?

3 jaar geleden - papasan

Inmiddels waren de bobines vervangen en nu ook de bougies.
1 vd bougies was behoorlijk verroest en de overige vertoonden groene aanslag op de top. Ook is een LL04 olie geplaatst met een nieuw olie filter.
Auto loopt nu veel beter / directer.

3 jaar geleden - papasan

Hierbij de uitdraai vde computer.

3 jaar geleden - oldford

Dat zijn nogal wat problemen.
De Uitlaatgas recirculatie klep moet worden ingeleerd. (2A0F)
Er is een probleem met de mengselregeling of de lambdasonde (2C31)
Er is geen communicatie met de elektrische waterpomp. (2E85)
De aansturing van de elektronische thermostaat werkt niet goed. (2EF7)
Er is een probleem met de oliedruk regeling (of de oliedruk). (30C1)
De De-nox (stikstofoxide) katalysator is verouderd en verzwaveld. (30E9 en 30EA)
Dan vergeten we maar even het defecte remlicht.

Wat gaat de verkoper onder garantie daar allemaal aan doen?

N.B.: Sommige omschrijvingen zijn niet accuraat genoeg, zolas die van fout 2C31.
Daar hoort eigenlijk bij te staan welke bank het is. Tenzij je maar 1 lambdasonde voor de kat hebt.
Ook is niet duidelijk uit de omschrijving of het mengsel te arm of te rijk is.
De temperatuur huisgouding van het blok is niet te regelen.
Er er zijn misschien oliedruk problemen.

    N.B.: Laten ze je verder rijden met al deze klachten? Want daar zitten nogal wat risico's aan vast.
    Kreeg je bij v Doorn daar ook niet een waarschuwing voor? Is de oliedruk al gemeten met een ouderwetse manometer? - oldford (0), 3 jaar geleden
    Bedankt voor je reactie. Dit heb ik bij een BMW VDoorn, (Lent-Nijmegen) garage uit laten lezen. Hij was hier niet zo van onder de indruk. Hij stelde voor dit eerst eens te wissen en dan over enkele weken nog eens te kijken. Dat ga ik binnenkort dus doen. Hou jullie op de hoogte. - papasan (0), 3 jaar geleden
    En als de motor in elkaar loopt? Wie gaat dat betalen? Die oliedruklamp gaat niet voor niets aan. - oldford (0), 3 jaar geleden

3 jaar geleden - papasan

Op een Duits Forum E39-forum.de kwam ik hetzelfde probleem tegen met de oliedruk/waarschuwingslampje. Daar staat dat dit probleem te maken heeft met een zgn verslikken vd oliepomp. Dit kan o.a voorkomen bij een te laag stationair toerental. Ook bij het plotseling minderen van snelheid.
# Bij mij was het idd op het moment dat ik stilstond in een parkeergarage, maar ook bij de garage, toen ik even een huisnummer moest zoeken. Ik zal de "Losung", hierbij plaatsen.
Iedereen bedankt voor het mee denken. Top.

    Een E39 heeft een heel andere oliepomp. Eentje die niet elektronisch geregeld is. - oldford (0), 3 jaar geleden
    Heb vandaag weer een behoorlijk stuk, probleemloos gereden. Ik kijk het fff aan. Het probleem is voldoende aangemeld bij de verkopende garage. Ik neem jouw opmerkingen overigens wel mee ri. vDoorn. Thnx. - papasan (0), 3 jaar geleden

Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je BMW 1-serie of stel zelf een nieuwe vraag.