Hallo,
Onlangs is er een nieuwe luchtbalg onder gezet. De tweede, want vorig jaar was de eerste aan de beurt. Alleen zit ik nu met een vreemd probleem. Nadat mijn auto bij de BMW dealer was geweest, merkte ik meteen tijdens de 1e rit, dat de achterkant heel stug reageert op kleine hobbeltjes. Rijden op keien of klinkers is zo irritant geworden, omdat het regelmatig bij hevige hobbels een bonkend geluid maakt. Het lijkt erop dat de schokdempers achter het niet bij kunnen houden en te traag en stug de klap opvangen. Het is moeilijk uit te leggen, maar het voelt alsof je met een kleine aanhanger rijd, waarbij je een soort van naschokken later voelt. Zelfs met hobbels in de bochten, voel je dat de banden niet op tijd op de grond komen, waardoor de achterkant dus uitbreekt.
Heeft mijn Touring E39 trouwens wel schokdempers achter of zijn het uitsluitend de luchtbalgen die dit verzorgen?
Ik ben terug gegaan naar de dealer, maar omdat het zo druk was en ik weinig tijd had, vroeg ik het aan de monteur die de luchtbalg eronder had gezet. Zonder ermee gereden te hebben zei hij dat het nieuwigheid was en dat het vanzelf zachter zou gaan aanvoelen na een paar maanden. Zonder dat ik erom vroeg, liet hij me als bewijs heel geirriteerd een gescheurde luchtbalg zien. Juist omdat hij dat deed, ga ik nu twijfelen of dat wel mijn luchtbalg was en dat mijn luchtbalg misschien wel gelijmd is o.i.d. en dat er teveel lucht in geblazen is waardoor het zo stug aanvoelt? Kan dat?
Nu maanden later en ik vermijd nog steeds hobbelige wegen.
Wie weet raad???
Heb je de perfecte onderdelen nodig voor jouw auto? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen via onderstaand kentekenveld.
Ik heb het zelfde met mijn 7 serie alleen geen luchtballen die van mij bonkt ook zo zeker als ik een beetje sportief wegtrek dan hoor ik het maar ook voelen als ik gas geeft trekt de auto weg achteraan.nu heb ik alle draagarmen en baljoint al vernieuwd,nu zeggen ze mij dat het komt door de schokbrekers komt.dus ik denk zo aan je verhaal te lezen dat mischien jou dempers slecht zij
in geval van meneer met de e39 zou ik zo aan de klachten te horen denken aan een slechte schokbreker werking achter. uw e39 en alle bmw,s met luchtvering hebben daarbij ook schokbrekers. Probeer deze twee te vervangen. maar controleer eerst goed of u door wat voor reden dan ook geen extreme hoogte slag in uw wielen heeft op de auto (kromme velgen, koordlaagbreuken in de banden en of ontbrekende centreerringen b.v.)
In geval van de 7 serie zou ik eerder denken aan speling in de subframe rubbers van de achter as. Dit zijn de vier grote bussen die met grote bouten naar boven toe in de carosserie vast zitten. Als de auto op de brug hangt kunt u 1 voor 1 de bouten even verwijderren en weer aanbrengen om de rubbers afzonderlijk te controleren soms valt de gefulcaniseerde alu binnen bus er zo uit en weet u al genoeg, maar veel scheuren in de rubber gedeeltes veroorzaken ook uw klachten. Deze zijn bij de bmw (ben ik momenteel werkzaam) met speciale trekkers en verwarming van het subrame redelijk te vervangen.
succes
Berto
13 jaar
Ja daar zat ik vamorgen ook nog aan te denken want rij al 25 jaar bmw heb alles al gehad maar dit niet en de schokbrekers leek mij ook sterk dus ik heb weer een klusje te doen alvast bedankt
13 jaar
Alweer maanden geleden dat ik de vraag hier stelde, maar uiteindelijk dan toch 4 nieuwe schokdempers laten monteren. Sommige mensen moeten echt sparen voor dit soort grote uitgaves en vandaag was het dan ook zover. Mijn auto naar de garage gebracht (geen dealer), maar zwaar teleurgesteld nu weer achter de pc, want het gebonk (achter) en een stugge achterkant is er nog steeds.
Zoals eerder gezegd, is het gekomen nádat ik de 2e luchtbalg moest vernieuwen. Ik reed toen bij de BMW dealer weg en voelde het meteen. Gaten in het wegdek, brug en viaduct wegdek-overgangen, hobbels en gewoon een hele stugge reactie van achteren. De vering van comfortabel rijden is gewoon helemaal weg aan de achterkant. Iedere oneffenheid in het wegdek is sterk aanwezig. De auto is helaas niet meer zo comfortabel als vóór de reparatie van de 2e luchtbalg.
Wat kan het zijn en is het inderdaad mogelijk dat ze de kapotte luchtbalg gelijmd hebben ipv een nieuwe te monteren?
Zorgen de luchtbalgen ook voor vering van de auto en dus dat het comfortabel moet zijn?
Vóór de vervanging van de 2e luchtbalg, hoorde ik geregeld de compressor (pomp) om de auto in evenwicht te houden als ie scheef stond. Nu hoor ik dat al een tijd niet meer. Ook niet als de auto heel scheef staat. Kan het zijn dat de luchtbalgen maximaal gevuld zijn en daardoor de auto niet meer goed veert?
Voordat ik weer terug ga naar de dealer, wil ik graag jullie mening.
Ik ben niet gek.. ik wil gewoon de lekker verende BMW weer terug zoals ie was!
12 jaar
Inmiddels weer maanden geleden en nog geen antwoord,..
Zelf ben ik verder gaan zoeken naar antwoorden en zo kwam ik iemand tegen die zei dat het misschien luchtbalgen zijn, die voor een sportonderstel bedoeld zijn en dat ik daarom nu een hele stugge touring heb. Een touring die bij elk hobbeltje of (brug)overgang een opdonder krijgt. Het rijdt, zoals je hierboven kunt lezen, gewoon niet meer zoals voorheen.
Kan het inderdaad de verkeerde luchtbalgen zijn?
Het is bij een officiele BMW dealer gemonteerd.
12 jaar
Hierbij een reactie!
Toen je de reparatie uit hebt laten voeren bij de BMW garage, en je niet tevreden was , ben je toen terug gegaan met de klacht.
Luchtbalgen zorgen inderdaad voor de vering , en zijn in principe zeer comfortabel mits op de juiste spanning.
Een aantal vragen die je hier steld , had je beter 4 maanden geleden bij BMW kunnen stellen, of werd je met het bekende kluitje gestuurd.
Sterker nog, meteen diezelfde middag, nadat ik enkele kilometers had gereden, ben ik teruggegaan. Dit omdat ik meteen merkte dat ie onwijs stug veerde en bonkte bij elke oneffenheid op het wegdek. Vooral bij de brug-viaduct en spoorwegovergangen, waarbij je dus over zo'n metalen groef rijd, hoor en voel je het goed. Het voelt ook alsof je met een soort van aanhanger rijd, want de reactievermogen van het veer-moment, is ie gewoon helemaal kwijt.
En ook sterker nog,.. tot een maand geleden ben ik 3x naar de dealer terug gegaan. Zij hebben de auto wéér helemaal nagekeken en alle instellingen op standaard gezet. Ze hebben zelfs de banden iets laten leeglopen en ze zeggen dat ze de laatst gemonteerde luchtbalg hebben vervangen en deze terugsturen vanwege de garantie op een mogelijke fabricagefout.
De laatste keer, ben ik moedeloos naar huis gegaan, omdat ze mij het gevoel gaven dat het aan mij ligt. Ook weet ik nog, omdat ik er foto's van heb, dat de auto bij aankoop hoger op zijn achterwielen stond dan dat ze nu staan ingesteld. Ze zeggen dus dat de standaard-hoogte is ingesteld, maar nu staat de auto duidelijk lager op zijn achterwielen dan toen ik de auto in 2009 kocht.
Ondertussen heb ik al heel wat verhalen van de dealer meegekregen. Ook dat de luchtbalgen gewoon goed zijn en er maar 1 soort is voor mijn auto, dus deze moesten wel goed zijn. De luchtbalg die voor garantie teruggestuurd werd, heb ik in mijn handen gehad. De hoogte was ongeveer 18 á 22 cm en de diameter ongeveer 14 á 16 cm. Als ik kijk op internet, dan lijken ze totaal niet op de luchtbalg die ik in mijn handen had en ik lees dat er wel degelijk verschil bestaat met een balg voor een sportonderstel. Ik kan me zo voorstellen dat een balg voor een sportonderstel stug moet zijn en dat komt wel overeen met wat ik elke meter voel in de auto. En niet alleen ik, alle personen van kind tot volwassenne zeggen iets over de stugheid, zónder dat ze het probleem kennen van mij en de luchtbalg. Zelfs de 12 jaar oude auto (Ka) van mijn vrouw, rijd super comfortabel in vergelijking met de BMW.
Even terugkomend: de vervanging van de eerste luchtbalg (nog langer geleden), was geen probleem. De auto was nog net zo comfortabel als ie daarvoor was. Het is pas gekomen nadat de 2e balg werd vervangen. Maargoed, omdat het me elke dag stoort (woon-werkverkeer), wil ik een professional of een second opinion BMW garage er naar laten kijken. Het lijkt overdreven, maar voor lange afstanden is het geen pretje om in deze auto te rijden. Je voelt het echt in je lichaam. Daarbij krijg ik steeds meer kleine probleempjes met de auto. Bijvoorbeeld de hitteschild die nu trilt, schroeven van de plastic motorbescherming onder de auto trillen los en ook interieur trillingen. Van een lampje in de hemelbekleding dat loslaat tot irritante getril in de portier.
Heb je toevallig een tip?
12 jaar
Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je BMW 5-serie of stel zelf een nieuwe vraag.
13 jaar