close auto
close

Surf Advertentievrij op Problemcar.nl!

Geen afleiding meer, alleen de antwoorden die je zoekt. Word VIP en geniet van een volledig advertentievrije ervaring.

Word VIP voor slechts €1,99 per maand!

Word vip

BMW 5-Serie: trillingen bij stationair lopen 530d

Bouwjaar: 1999, Brandstof: Diesel, Motorcode: 530d E39

Hallo

Ik ben sinds februari van dit jaar de trotse eigenaar van een bmw 530d E39 uit '99. Sindskort heb ik bij het stationair lopen van de motor trillingen. Lijkt net alsof de auto te weinig brandstof (diesel) krijgt.

De trillingen/schudden van de motor is tot nu toe sporadisch maar begint zich steeds vaker voor te doen.

Aanvullende informatie:

Wilde een keer snel wegtrekken bij een stoplicht toen viel de motor uit.

Met snelle acceleratie heb ik het idee dat de motor net iets te kort komt (blijft iets langer hangen in 3 en zakt vervolgens net onder turbo-toerental)


Ik heb het vermoeden dat de bandstoftoevoer etc vervuild is. Hoe kan ik dit het beste testen? (las iets over een tweede bandstof pompje onder de auto??)

Mocht iemand ideeen hebben of andere suggesties; ik hoor het graag!

Alvast bedankt!

Geplaatst door

FlyingElmo (0)

al 16 jaar lid

Heb je de perfecte onderdelen nodig voor jouw auto? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen via onderstaand kentekenveld.

Reacties

Als de lijnpomp nog niet eerder is vervangen, is dit een goede kandidaat-veroorzaker van de klacht.
Rond een km-staand van 200000 of meer is deze pomp aan vervanging toe omdat ie dan te weinig druk levert aan de hoofd pomp, met verminderde brandstof tot gevolg. Ook het brandstof filter kan vervuild zijn. Zekerheid daarover heb je pas door de rail-druk te meten (manometer aan de brandstof leiding koppelen met een T-stuk. Weet zo uit het hoofd niet wat de nominale waarde van de druk is).
Vervangen van het filter bij genoemde km-stand is zeker aan te bevelen.

Voordat je onderdelen gaat vervangen kun je eerst eens een fles Forté door de brandstof mengen (een fles op ong. een halve tank), om te zien of deze schoonmaakbeurt van injectoren + rest van brandstof systeem het probleem doet verdwijnen. De brandstofdruk-regelklep kan soms zo vervuild zijn, dat een Forté schoonmaak beurt niet meer helpt en demontage + doorspuiten met een compressor nodig is.

Hallo Freude_am_Fahren,

Bedankt voor de reactie.

De BMW loopt nu tegen de 300000 km zelfs. Ik ga eerst het brandstoffilter vervangen en uw suggestie van een fles Forte proberen. Ik kan me voorstellen dat er in de buurt van de lijnpomp ook een filter zit, klopt dan?

mvg

FE

FlyingElmo 0

13 jaar

Het eerstvolgende filter na de lijnpomp is het standaard brandstof filter.
Die vervangen bij genoemde km-stand is bepaald geen overbodige ingreep.

Na een schoonmaakbeurt met Forté (eenmaal per jaar) gaat een motor bijna altijd soepeler lopen.

Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je BMW 5-serie of stel zelf een nieuwe vraag.