Vorige week had ik voor het eerst volgend probleem. Ik rijd rustig op een expressweg wanneer ineens de verbruikmeter naar het maximum gaat om de snelheid proberen aan te houden. De auto heeft dan geen vermogen meer of zeer weinig althans, hij schokt lichtjes en toen ik hem stil zette stond hij stationair te wippen in toeren zoals een gek. Auto stilgezet en terug gestart, even met de gas gespeeld en terug normaal kunnen vertrekken en rijden zonder probleem, had wel de indruk dat de auto minder vermogen had, maar niet significant.
Vandaag rijd ik op de autosnelweg en hetzelfde gebeurt. Terug verbruikmeter de lucht in en auto lichtjes schokken en vermogen totaal kwijt. Heb hem na een tijdje in 4de gezet(automaat) zodanig dat hij eens hoger in toeren ging, daarna terug in D en hij deed het terug, verbruikmeter zakt terug naar 10 liter en ik kon gelukkig nog thuis geraken.
Nu heb ik een vaag vermoeden dat dit de lambdasonde wel eens kan zijn. Alvorens naar de garage te gaan en mij daar vanalles te laten vertellen had ik graag van iemand geweten wat de mogelijke oorzaken zouden kunnen zijn.
Alvast bedankt Grégory
Heb je de perfecte onderdelen nodig voor jouw auto? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen via onderstaand kentekenveld.
laat hem even uitlezen. denk aan de lmm.[luchtmassameter kapot]
Dank voor de tip. Heb vrijdag een afspraak in de garage. Kan de lmm wel stuk zijn als hij een groot deel van de tijd wel normaal rijdt?Doch heb ik het gevoel dat de auto al een heel eind aan een minder vermogen rijdt.(voel je vooral wanneer je in lage of middentoeren blijft).Zou het kunnen dat het uitlezen van de auto niets oplevert omdat hij het probleem niet heel de tijd heeft en zodus bij het uitlezen mss ook niet?
Heb hier op het forum ook al zaken gelezen omtrent krukassensor en nokkenassensor waarbij de symptomen wel gelijkaardig zijn.
Maakt het een verschil voor het motorvermogen als ik deze+koelvloeistof temperatuursensor eventueel ineens mee zou laten vervangen?kwestie van de motor terug op 150ps te hebben.
Mvg
Ps( auto is van 08/92 en heeft 126000km en heeft naar mijn weten nog geen nieuwe lamba of lmm gekregen)
17 jaar
Ik zou gaan voor de nokkenassensor en eventueel gelijk de krukassensor. Jouw symptonen had ik ook bij mijn 523 van 1996. Na het vervangen van de nokkenassensor viel de auto af en toe nog uit en huppelde af en toe. Kon echter direct weer starten. Op aanraden van mijn garage heb ik ook de krukassensor vervangen en hij is nu al 8 dagen niet meer uitgevallen. Ook daalde door beide ingrepen het verbruik van 11,8 naar 10,3 liter/100km en is de auto veel soepeler geworden. Vraag eens aan de dealer of hij een goed gebruikte heeft liggen. Probeer deze en als dat de oplossing is, kun je er een nieuwe inplaatsen. In een 5 serie zijn ze heel makkelijk zelf te vervangen, lijkt mij dezelfde procedure als bij de 3 serie ? Prijs ligt rond de 80-90 euro per sensor.
Suc6
17 jaar
*
17 jaar
Bij bmw zeggen ze mij dat ik geen nieuwe lmm kan kopen, dit zijn enkel ruilonderdelen hier in België. Is dit correct??
Volgende prijzen geven ze me op
Lmm: 354
krukassensor:78
nokkenassensor:78
lambda:156
koelvloeistofsensor:12
Mvg
17 jaar
ik heb dit ook gehad kijk maar naar mijn artikel geplaats.
heb op hoop van zegen dan lmm vervangen en is nu perfect in orde.
boordcomputer heeft even wel wat meer gemiddeld verbruik op maar moet dat nog even kontroleren en anders eens laten initialiseren.
en ook groot verschil is dat bij bmw deze hier in belgie 565 euro kost en dus ik bij mijn eigen leverancier gaan luisteren en met mijn korting kwam het op 280euro en de dag nadien binnen.
wat blijkt...zelfde merk van peirbourg en alleen geen bmw stempel en doos.maar ja....
17 jaar
Is de luchtmassameter van pierburg dan van bosch of siemens als je zegt dat het dezelfde is als een bmw?
Denkt iedereen er hier zo over, dat een lmm van pierburg hetzelfde is en dezelfde prestaties levert??
mvg
17 jaar
de orginele was bij mij van pierburg.
dus is niets varanderd alleen geen stempel van bmw in de lmm.
maar wel half zo duur.
is natuurlijk wel diesel bij mij en kan dat er bij u andere inzit.
17 jaar
Heb mijn wagen dus een tijdje geleden laten uitlezen maar ze vertelden me in de garage dat de computer vol foutmeldingen zat(meeste met betrekking tot lambdasonde). ze hebben alles gewist en zonder iets te vergangen hebben ze me terug de straat opgestuurd( ze zijn ermee gaan rijden en merkten niets op, wat goed kan zijn aangezien de auto het probleem niet constant heeft, meestal als hij goed op temperatuur is +-25km). Auto heeft nog steeds zelfde probleem.
Er is nog iets wat ik niet vermeld had aangezien ik dacht dat het van geen belang zou zijn. Regelmatig moet ik ook koelvloeistof bijvullen. Er is geen plasje onder de auto te zien, maar na wat rijden moet ik wel bijvullen. De auto maakt niet echt zichtbare witte rook alsook is er niets te zien aan de oliedop of het oliecheckpeil.(Aan de rubber tussen blok en cylinderkop hangt er wel wat smurrie, maar nu ook niet om te zeggen dat het heeel vuil is)
Ik heb op het forum al tamelijk wat gelezen over de joint de culasse, zou dit bij mij ook het probleem kunnen zijn? Enig idee wat het kost om deze te vervangen samen met vlakken etc..
Goede raad is gewenst en nodig.. Mvg
17 jaar
Probleem is opgelost, nieuwe lmm na lang wachten(moest van duitsland komen) en wagen doet het weer perfect en zelf beter dan ervoor. Meer kracht in de lagere toeren.
Mvg en bedankt voor alle nuttige reacties
17 jaar
[quote=Grégory Tourné]Vorige week had ik voor het eerst volgend probleem. Ik rijd rustig op een expressweg wanneer ineens de verbruikmeter naar het maximum gaat om de snelheid proberen aan te houden. De auto heeft dan geen vermogen meer of zeer weinig althans, hij schokt lichtjes en toen ik hem stil zette stond hij stationair te wippen in toeren zoals een gek. Auto stilgezet en terug gestart, even met de gas gespeeld en terug normaal kunnen vertrekken en rijden zonder probleem, had wel de indruk dat de auto minder vermogen had, maar niet significant.
Vandaag rijd ik op de autosnelweg en hetzelfde gebeurt. Terug verbruikmeter de lucht in en auto lichtjes schokken en vermogen totaal kwijt. Heb hem na een tijdje in 4de gezet(automaat) zodanig dat hij eens hoger in toeren ging, daarna terug in D en hij deed het terug, verbruikmeter zakt terug naar 10 liter en ik kon gelukkig nog thuis geraken.
Nu heb ik een vaag vermoeden dat dit de lambdasonde wel eens kan zijn. Alvorens naar de garage te gaan en mij daar vanalles te laten vertellen had ik graag van iemand geweten wat de mogelijke oorzaken zouden kunnen zijn.
Alvast bedankt Grégory[/quote]
Ik heb ook een 320I van '93 maar dan een handgeschakelde. Ik heb precies hetzelfde probleem op dit moment. Rijd ik op de snelweg en ineens verdwijnt die verbruiksmeter in de hoek bij een snelheid van 130 140 en verbruikt enorm en net zoals de jouwe weinig vermogen. Bij stationair pingelen en de neiging hebben om af te slaan.
Ik kan hem maar met moeite op de 10L/100km houden, terwijl 8L/100km voor mij het normale verbruik is in de 5de versnelling.
Dit probleem begon al 7 maanden geleden en verdween voor een maandje en kwam weer terug. In zeven maanden tijd is dit probleem al 4 keer voorgekomen en als de klacht niet op de snelweg verdwijnt voordat je eraf gaat, reken maar dat je voorlopig met een slecht lopende motor stadsverkeer rijd totdat je weer eens snelweg pakt en de klacht weer verdwijnt.
Ik heb tevergeefs vervangen;
- LMM
- Koelvloeistoftemperatuursensor
- Lambdasonde
- Vacuumslangen
- Bougies
- Stappenmotor 2 keer los gehad en schoongemaakt.
Allemaal voor jan doedel vervangen
Nu heefttie deze kuren wéér!
16 jaar
Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je BMW 3-serie of stel zelf een nieuwe vraag.
17 jaar