BMW 3-Serie: Sensor van airco stuk

Bouwjaar: 2000, Brandstof: Diesel, Motorcode: 2000

De airco van onze BMW 320 valt regelmatig uit. Vandaag vastgesteld dat de airco blijft geven en hierdoor onder 0 graden celcius ( -2.0) gaat en zichzelf bevriest. (zou op 4 graden uit zichzelf stoppen? soort veiligheid?)
Bij het uitschakelen van de airco en na enige tijd te wachten (ontdooien) werk de airco wel terug normaal.
Volgens de garagist is de verdampingssensor stuk.

1) Kan dit zijn?
2) Indien ja, waar bevindt deze zich en hoe kan je deze vervangen?

Alvast bedankt

Nicky8095

Geplaatst door Nicky8095 (0) , lid sinds 19 jaar geleden

Heb je de perfecte onderdelen nodig voor BMW 3-serie? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen op kenteken. Klik hier en maak je auto weer als nieuw!

5 Reacties

TheoStek (0) PRO, 16 jaar geleden

Er wordt nu iets gezegd dat niet altijd het geval hoeft te zijn.

Als er rijp (ijs) op de leidingen naar de verdamper verschijnt dan bevriest de verdamper ook, je ziet het alleen niet.
Bij bevriezing wordt de luchtstroom wat door de verdamper moet belemmerd door het ijs, en kan het koudemiddel niet verdampen. Dus als het vloeibare koudemiddel niet verdampt verlaat het de verdamper niet in gasvorm.
In dit geval kan vloeibaarkoudemiddel in de compressor terecht komen en maak t de compressor vloeistofslag?
99% van alle gevallen gebeurt dit ook omdat het te laat wordt opgemerkt.
Wanneer er sprake is van vloeistofslag loopt de compressor vast, einde verhaal over en uit.
Dan is het balen en wordt het een nieuwe halen, dat is pech heel veel centen weg.

1) De lagedrukschakelaar defect dan bereikt het systeem een temperatuur van 0 °C, de persdruk moet dan lager komen dan 2 bar en de compressor uitschakelen.

2) Verdamperthermostaat, vorstbeveiligingsthermostaat,thermistor,sensor of hoe ze ook genoemd worden defekt en bevind zicht tussen de lamelen van de verdamper.

3) Thermostatisch expansieventiel

4) Verstopping ergens in het systeem enz, enz,

Dan is het niet alleen maar het defekt onderdeel vervangen en klaar is kees, nee nee nee, ook de olie vervangen van de compressor en de filter/droger ofwel accumulator vervangen. (geen risico nemen)

groet

boccaccio (0), 16 jaar geleden

Kan je jou symtomen iets uitgebreider beschrijven? Ik heb er laatst ook last van gehad en hier op problemcar beschreven hoe je de temperatuur sensor van de verdamper kan vervangen. Ik heb zelfs een aantal leuke foto's die je goed op weg kunnen helpen!

Zie dit topic. Er zijn meer foto's beschikbaar.
http://problemcar.nl/viewtopic.php?id=85...

Nicky8095 (0), 16 jaar geleden

Bedankt voor de post. Nu is het tenminste duidelijk. Morgen eens werk van maken.
Die foto's waar je nog van spreekt, zijn die ondertussen geupload? Of raken we daar niets wijzer van?

Groeten

boccaccio (0), 16 jaar geleden

Niet veel. volgens mij staat er in mijn topic aardig uitgelegd waar je de sensor kan vinden.

TheoStek (0) PRO, 16 jaar geleden

@Nicky8095 ik heb hierop verder geïnformeerd en moet bekennen dat dit een veel voorkomend probleem is bij BMW, maar gezegd je mag het 1 met het ander niet uitsluiten.
Ik heb ook het vorig topic van boccaccio gelezen en heeft duidelijke uitleg, daarom boccaccio ook vraagt om de symptomen verder te beschrijven.
Het zou best mogelijk kunnen zijn dat je hetzelfde probleem hebt als boccaccio, heb ik ook omschreven waaraan je moet denken.

We zijn er tenslotte om elkaar te helpen en om een mogelijke oplossing te bieden, voordat een heel airco systeem uitelkaar gehaald wordt.

Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je BMW 3-serie of stel zelf een nieuwe vraag.