auto
close

Word Nu Gratis Lid van Problemcar.nl! 🚗💡

👉 Waarom lid worden?

Klik hieronder en word vandaag nog GRATIS lid!

Gratis lid worden

BMW 3-Serie: slaat niet aan

Bouwjaar: 2001, Brandstof: Benzine, Motorcode: 316ti (e46)

Heren het volgende probleem.

Ik heb een auto gekocht die niet aanslaat waarvan ik weet dat deze eerder liep en waar de nokkenas sensoren zijn vernieuwd.
Nadat de nokkenas sensoren en de sensor die de positie van deze bepalen zijn vernieuwd.

De cpu is op gestuurd naar AC-tronics en de krukassensor is vernieuwd.

Ik ben wat aan het meten geweest en zag dat op het schema van auto data wordt verteld dat de krukassensor met een led zoekertje tussen de massa en aansluiting 2 of pin 27 op stekker C van de DME een knipperd moet geven.(met andere woorden dat de krukassensor een knipperende plus geeft).

Op aansluitng 1 e 3 met ik gewoon een + en een - en wanneer ik met de led vanaf de plus een massa knipper meet, dan heb ik deze wel.
Op diverse sensoren meet ik 5v en alle zekeringen zijn heel.
Met het contact uit staan er op aansluiting 2 van de krukassensor een zwak plusje (alleen met led gemeten) en deze komt uit de DME en wanneer ik stekker B los neem en daar op meet zie ik dat deze uit het hoofd relais komt. (B23 bruin/wit).
Deze draad word een massa om het relais aan te sturen met contact aanzetten en dit werkt.
De zwakke plus op de krukassensor is dan ook weg.
Omdat ik ging twijfelen het ik een keer gestart zonder stekker b en het hoofd relias door verbonden, maar nog steeds geen plus uitsturing vanuit de krukassensor en ga er dan maar vanuit dat deze massa schakelend is.

Als ik de auto uitlees op live data met een Maxiscan MS509, krijg ik geen toerentalsignaal te zien, maar krijg wel een hoop andere sensoren te zien.
Tijdens het starten wordt ook mijn brandstof pomp niet aan gestuurd.

Omdat de auto geen klap meer heeft gelopen na het vernieuwen van de nokkenassensoren heb ik aan jullie een paar vragen.

1. Is de krukassensor massa schakelend?
2. Heeft deze beamer nog zijn nokkensasensoren nodig om aan te slaan
3. zijn er meerdere nokkenassensoren voor dit type te koop en of er verkeerde zijn gemonteerd en kijkt deze naar de nokkenassensoren voor de rpm met uitlezen.

alvast bedankt

Geplaatst door

jeje (0)
badge

al 17 jaar lid

Heb je de perfecte onderdelen nodig voor jouw auto? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen via onderstaand kentekenveld.

Reacties

Update.

Eindelijk weer een beetje tijd gehad en ben ondertussen iets verder.

De nokkenassensoren die geplaatst waren en de sensor van de klep lichthoogte zijn de goede en heb het schema gevonden.

De Krukassensor geeft een massa signaal naar de DME en heeft een goede + en massa.
Hij knippert vrolijk op het moment van starten en is niet te zien met uitlezen.

Op het moment dat ik er een led vanaf de plus op de signaal draad heb staan, dan heb ik wel een toeren signaal, maar hoor dan tijdens het starten nog geen pomp lopen.
Wel zie ik op dat moment mijn onsteking timing wat aan geven en loopt naar de -15.
(dit deed ie ook eerst niet.)

Er staan voor de rest geen foutcodes in en ook de nokassensoren geven een knipper.

ik ga van de week even kijken met een scoop wat het signaal geeft.

Ik heb nog wel een paar vragen:

Weet iemand welke sensor wel eens door slaat waardoor er in stekker C olie komt?
Krukassensor stekker was overigens droog en nokassensoren kan ik niet contr ivm dat deze al vern waren en op de nokasverstellers ed. zie ik niets.

Herkent iemand deze storing?

Beetje feedback zou gewaardeerd worden.

De DME is van Bosch en de motor is een 1,8 316ti compact met een N42B18A

jeje 0
badge

13 jaar

Je meld dat de pomp niet functioneerd?
Probeer eens de pomp te testen... misschien heeft deze het begeven , komt wel vaker voor.

WeskeM3 0

13 jaar

Bedankt WeskeM3,

De pomp heb ik al aangestuurd door met een probe een plus te zetten op de blauw/witte draad ook tijdens starten en draait dan ook gewoon en heeft opbrengst.
De massa aansturing van het pomprelais uit de DME komt er niet (zw/vi stekker D pin 10.)
Heb jij ook ervaring met olie in de kabelboom?

jeje 0
badge

13 jaar

Heb gisteren over de DME naar ACtronics gebeld (toch maar weer op gestuurd) omdat ik steeds op deze weer uitkwam met meten.
de trannsistor die een +je moet zetten op de aanstuur draad is waarschijnlijk de boosdoener.
Ze hebben nu toch ook iets gevonden en gaan dit repareren.

laat het nog wel even horen als deze terug gestuurd is.

jeje 0
badge

13 jaar

Weer eens een bericht!!

De DME is op dit moment al 3 keer op gestuurd naar AC-tronics.
De heren van AC-tronics zijn niet in staat een E46 cpu te repareren en ook een ruil DME zonder andere storingen kunnen ze niet leveren.

jeje 0
badge

13 jaar

Is je probleem al opgelost? Heb hier ook een 316i staan die niet wil aanslaan, en geeft steeds fout in sensor uitlaatnokkenas ook na vernieuwen van sensor, bij mij draait de brandstofpomp wel.

ja deze doet het weer.
na de 3e keer opsturen met bosch code 2737 nog over
doordat de chip was over gesoldeerd gaf deze een onverklaarbare storing op de start beveiliging alarm
bij de BMW regeleenheden laten synchoniseren en ok.
contr iig even of je geen probleem heb met de timing.

jeje 0
badge

13 jaar

Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je BMW 3-serie of stel zelf een nieuwe vraag.