Ik ben bezig met het inbouwen van een bmw 325i motor in een kitcar cobra.
De motor is geplaatst.
ik heb de volledige kabelboom overgezet op de motor.
Bij contact werkt het dasbord, pinkers, lichten e.d.
De brandstofpomp werkt niet.
Ik heb de relais van de brandstofpomp gechecked en die is ok.
De hoofdrelais (wit) is ook ok.
Als ik de draden bij de brandstofpomprelais overbrug werkt de pomp
ik heb op alle vier de draden spanning ? is dit normaal
Moet de computer contact maken met het chassis ?
Ik denk dat ik alle massakabels heb aangesloten.
Moet er in de nabijheid van de pomp ook nog ergens massa gemaakt worden ?
Wat kan ik nog nakijken ?
[url=http://img848.imageshack.us/i/0055.jpg/][img]http://img848.imageshack.us/img848/504/0...[/img][/url]
[url=http://img848.imageshack.us/i/0053c.jpg/][img]http://img848.imageshack.us/img848/690/0...[/img][/url]
Uploaded with [url=http://imageshack.us]ImageShack.us[/url]
Uploaded with [url=http://imageshack.us]ImageShack.us[/url]
Joe black
Heb je de perfecte onderdelen nodig voor jouw auto? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen via onderstaand kentekenveld.
Als je met relais gemonteerd op alle 4 draden spanning meet (hoeveel eigenlijk? per aansluiting) is dat niet normaal.
Op 3 aansluitingen zou kloppen. Het relais krijgt een stuurstroom op 85 of 86. De computer zou de andere aan massa moeten leggen.
Gebeurt dat niet dan meet je op zowel 85 als 86 inderdaad 12 volt. En uiteraard heb je dan op 30 een voeding.
Maar niet op aansluiting 87 (uitgang naar brandstofpomp), want je zegt zelf dat de pomp niet werkt.
Pomp zal wel goed aangesloten zijn, want anders werkt deze niet bij overbruggen.
De vraag is of de DME (motor-computer) wel spanning krijgt.
Heb je spanning op de diverse onderdelen van de inspuiting? 12 volt op de injectors.
5 volt op de koelwater temperatuur sensor bij losse stekker.
Yep, de *massa* verbinding op nr 85 wordt aangestuurd door de DME. Dus als die geen signaal geeft 'zweeft 'de + 12 V en zal het relais en de pomp niet draaien.
Overigens kan je veel beter even de komplete manual van Bentley als pdf downloaden. Dat zal je nog hard nodig hebben bij zo'n zelfbouwklus. Let er ook op dat er diverse pompen zijn, voor een 2.5l en hoger heb je er een nodig met 3.5 bar opvoerdruk. Pomp mag beslist niet draaien zonder vloeistof in de tank!!!!!!!
Ik heb de bentley manual erbij liggen.
Het probleem is dat ik geen kloten van auto's afweet.
Dit is niet helemaal waar, ik heb al heel veel geleerd tijdens de bouw, dit is ook de bedoeling.
spanning op 85 86 en 30 12.5 v, 87 niks
spanning op elke aansluiting naar de inspuiting en 5 volt op d koelwater temp sensor.
De pomp is correct want ze komt uit de afbraak bmw.
Bedankt voor de tip dat de pomp niet mag draaien zonder benzine.
De motor computer staat nu los op de kap, moet die met bouten vast en zo massa krijgen ?
Ik heb de batterijkabel die van achter kwam ertussenuit gehaald omdat mijn batterij vooraan staat.
Ik heb de twee aansluitingen aan een batterijklem gemaakt mag dat ?
Er moet volgens mij ergens iets niet aangesloten zijn.
de blauwe schakelaar (die rechtop moet zitten) is dit voor het alarm aan welke kleur van draden moet die, hij is los gekomen en ik weet niet meer waar hij moet.
13 jaar
Filip uit de ECU komen massadraden ,de ECU mag geklemd zitten. Op een relais staat een schema . Tussen 85 en 86 zit een koperen spoel die als je daar spannig op zet 30 en 87 met elkaar verbindt. Als je op het spoeltje aan beide polen een spanning meet gebeurt er niets. Haal het relais los en meet wel aansluiting nu nog spanning heeft. De andere draad moet worden verbonden worden met massa. Je hoort dat door een klik geluid. Draden die massa moeten maken zijn meestal bruin. Als je zo'n schema bekijkt kom je diverse knooppunten tegen waar bosjes bruine leidingen bij elkaar komen. Geef ze een plek met een trekmoer in je chassis. Trekmoer is een popnagel met schroefdraad er in. Die dingen zijn van staal en trek ze niet in aluminium delen (corrosie ). Succes.
Als de klokken ook zijn aangesloten incl.kontaktslot zou je kunnen kijken of de DME goed werkt. Of even uitlezen met bijv. Inpa De motor moet aan massa liggen anders is er geen vonk. Je mag de + accu gebruiken als sterpunt. Maar de originele zekeringenkast heeft wel voordelen, dan heeft elke draaddikte in de boom de juiste zekering.
de rallanti of stationairklep maakt een zoemend geluid ook als de sleutel uit het contact is ?
is dat normaal en heeft dit invloed op de brandstofpomp ?
Bij meting blijkt alles normaal te werken aan de relais. Ofwel is de relais stuk. morgen nog eens proberen om massa te zetten op de groenbruine kabel dewelke geen stroom heeft bij relais los.
13 jaar
Dat de stationairregelaar een zoemend geluid maakt is normaal bij ingeschakeld kontakt. Die moet tenslotte lucht doorlaten voor het moment dat je de ontsteking gaat inschakelen. Het brandstofsysteem staat onder druk bij teveel stroomt het terug naar de tank. Zo gauw de motor loopt draait de pomp ook. Er zit ook nog een drukregelaar op de fuelrail. Succes en petje af voor je project!
ps.
Als zonder kontaktsleutel insteken de regelaar al zoemt heb je waarschijnlijk een bedradingsfout bij de DME of power relais gemaakt.
Volgens mij staan er schema's in het boek of in het electric troubleshooting manual txt-en zoals ' hot all times ' en wat er allemaal wordt geschakeld bij kontakt aan en ontsteking on.
Is het juist dat aan de startmotor vier kabels aankomen.
een van de dynamo naar de startmotor en aan dezelfde aansluiting naar de batterij ??
de twee kleine aansluitingen zijn volgens mij juist.
Ik kan niet begrijpen dat er stroom op de sensoren blijft zonder dat het contact ingeschakeld is.
Ik heb ook geen kabels los gemaakt en zomaar ergens aangesloten denk ik.
Ik kijk nu nog na of alle stekkers van de sensoren juist zitten. een aantal zijn onderlig verwisselbaar.
13 jaar
[quote=joe black]Is het juist dat aan de startmotor vier kabels aankomen[/quote]
Heb je het DME relais in de zekeringenkast wel aangesloten? Anders kan er geen spanning op een sensor staan. Die gaan rechtstreeks naar de DME. Hieronder het schema uit het Haynes repair manual. 5 is de startmotor en 6 de dynamo. Allemaal standaard bedraad.
[url=http://img34.imageshack.us/i/afbeeldingh...][img]http://img34.imageshack.us/img34/4870/af...[/img][/url]
Merci aan alle tot hiertoe met de hulp.
De DME relais (wit) krijgt stroom. als ik hem uitneem stopt het gezoem aan de stationairklep.
Het dashbord licht normaal op bij omdraaien contact, twee controlelampjes gaan na een paar seconden uit, km stand is te lezen e.d. brandstofmeter werkt wel niet en deze heeft wel even gewerkt bij andere aansluiting van de voedingen maar dan lichte het dashbord precies op halve kracht.
Pinkers werken, vier pinkersknop werkt, handremlichtje gaat aan bij optrekken handrem claxon werkt alleen weet ik niet welke (er zitten er drie in)zelfs de zoemer voor "waarschuwing lichten aan bij afzetten contact" werkt.
Ik heb al verschillende aansluitingen die ik niet meer ga gebruiken kunnen volgen en weghalen.
Ik ben enkel niet zeker van de multistekkers op de voedingen.
de aircovoeding met drie aansluitingen blauw, wit en zwart is volgens mij juist aangesloten.
De andere voeding met zwart en twee inelkaar grijpende voedingen ben ik ook wel zeker van.
Ik heb een dme van een automaat nog liggen en heb deze al eens vervangen maar alles blijft hetzelfde werken.
Is het normaal dat zonder de dme relais de startmotor toch kan aanslaan bij contact op start ?
Ik heb ook de voedingskabel aan de batterij terug aangesloten en het aftakpunt vooraan ertussen gezet zodat ik twee circuits kan maken (denk ik) dus alle terug aangesloten zoals origineel.
Motor zelf was vroeger automaat en is nu handgeschakeld maar de volledige kabelboom is overgezet enkel de sensor op het getande wiel vooraan heb ik niet los gekregen ?
13 jaar
Zonder DME relais start de motor niet. Die sensor is de krukaspositiesensor, 1 tand mist er op het tandwiel dus weet de dme wanneer zuiger 1 in het bovenste dode punt staat. Verder zorgt het wiel voor de toerentalpuls en dient het voor stabilisatie. Die sensor zit vast met een imbusbout, die draai je zo los.
Eindelijk is mij probleem opgelost.
Alle bedrading weggedaan en de brandstofpomp met een schakelaar (voorlopig) aangesloten.
Daarna gestart en weg van de eerste keer.
Daarna schakelaar ervantussen gehaald en gewoon starten.
Dank aan alle tips en trucs.
[url]http://youtu.be/vPTp8-yQAHw[/url]
12 jaar
Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je BMW 3-serie of stel zelf een nieuwe vraag.
13 jaar