BMW 3-Serie: Slecht starten

Bouwjaar: 1998, Brandstof: Benzine, Motorcode: M52 2,8

hallo,

heb sinds dit weekend een ander inlaatspruitstuk (groter m50 inlaat) gemonteerd, sinds deze gemonteerd
is start de motor slecht. hij slaat slecht aan, na ongeveer 3 a 4 x rond gaan slaat ie aan.
dit gebeurt dan schokkerig. hij slaat niet aan met een verhoogt toerental, zoals hij eerder deed.

stationair draait ie mooi rustig maar als ik dan gas geef lijkt het alsof hij gesmoord word, maar na ongeveer
2000 toeren pakt hij goed op.

zouden jullie mij wat mogelijke oorzaken kunnen geven en hoe ik deze kan oplossen of nakijken?

Alvast bedankt.

mvg Stefan

SaintS

Geplaatst door SaintS (0) , lid sinds 14 jaar geleden

Heb je de perfecte onderdelen nodig voor BMW 3-serie? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen op kenteken. Klik hier en maak je auto weer als nieuw!

20 Reacties

GJBAutos (0) PRO, 14 jaar geleden

Wat heb je allemaal vervangen?

gr Martin

oldford (0) PRO, 14 jaar geleden

Is de software in de motor-computer ook aangepast aan dit spruitstuk?

SciroccoGT (0) PRO, 14 jaar geleden

false lucht?

spookverhalen van ander inlaatspruitstuk en meer power klopt niet heb ik op div. forums gelezen. levert onder wat in boven wat meer en die onzin.

SaintS (0), 14 jaar geleden

hallo,

Martin: ik heb het spruitstuk en de complete motorkabelboom vervangen, de oude kabelboom was namelijk een week geleden
doorgebrand. ik heb ook meteen de lambdasondes vervangen, dat van de kabelboom leek me niet belangrijk dus vandaar dat
ik dat niet meteen verteld heb.

@ Oldford: de software is niet aangepast, 2 vrienden van mij hebben het op dezelfde manier aangepast, zonder de dme aan te
passen. bij hun loopt het prima.

@SciroccoGT: veel mensen weten ook niet dat het kan maar zoals ik hierboven al zei, ik ken verscheidene mensen waarbij
het een wereld van verschil maakt. dit heb ik zelf ook ervaren, dus jij mag best geloven dat het spookverhalen zijn
maar uit eigen ervaring zit er wel degelijk verschil in.

Stefan

paulo peter (0), 14 jaar geleden

is het spruit stuk ook aangepast want bij een 2.8 liter wordt hij op het spruit stuk geknepen en wat voor eentje
heb je nu een van een 2.5 die is groter maar mist iets aan de onderkant wat er bij een 2.8 wel opzit heb me laten
vertellen dat dat niet zo eenvoudig schijnt te zijn om het om te bouwen
heb zelf een 2.5 vanos met 192 pk en de 2.8 heeft 193 -pk op kenteken is in ver houding niks maar met a
aangepast inlaatspruitstuk schijn je +_ 230pk te krijgen zeggen ze

mvg paulo

GJBAutos (0) PRO, 14 jaar geleden

Het is niet een hele eenvoudige ombouw maar dat zit em niet in de moeilijkheid. Tis een hoop werk en je moet het 1 en ander aanpassen. Ik denk dat een +20 pk een betere schatting is.
Alpina doet bijna hetzelfde maar daar is meer aangepast. DME hoeft niet aangepast te worden maar dat zal met bv andere nokkenassen (Wat Alpina volgens mij wel doet) een beter resultaat geven.
De M50 spruitstuk op een M52 zonder de verdere aanpassingen is een beetje de makkelijke oplossing voor relatief weinig geld.

Als je kabelboom doorgebrand is zal ik alles maar eens controleren. Die kabelboom brand ten eerste niet zomaar door en ten 2e kan een doorgebrande kabelboom voor schade aan diverse andere onderdelen zorgen bv aan de dme zelf.

heb je een kabelboom van een m50 met vanos gebruikt?

gr Martin

oldford (0) PRO, 14 jaar geleden

Zonder aanpassing van de software loop je een aardig risico dat de motor te arm komt te staan.
Zou het mengsel toch even laten controleren op een rollenbank.

GJBAutos (0) PRO, 14 jaar geleden

Waarom zou het mengsel te arm worden?

gr Martin

stefan84 (0), 14 jaar geleden

SciroccoGT

Heb je die 2 spruitstukken al eens naast elkaar gelegd ? Als je dan het verschil niet ziet, is de bril beslagen of snap je het niet helemaal..

Waarom heeft anders een 325 192 Pk en een 328 193 Pk ???? Het verschil moet hem dus ergens inzitten en dan is met name het inlaatspruitstuk. Zelfs de 2.0 liter heeft dat geknepen spruitstuk.

Als hij dalijk weer goed loopt, en je de software nog handmatig laat aanpassen door iemand die weet wat hij doet, loopt hij nog beter, gewoon perfect!

Maar de vraag : Waarom is de kabelboom verbrand of weg gesnirkt ?? Toeval of was je ergens aan bezig ? Voor hetzelfde geld is er iets kapot van een sensor die mede je probleem veroorzaakt, zeker als er sprake is geweest van kortsluiting.

Is ook het spruitstuk volledig dicht zodat hij geen valse lucht kan trekken ? En heb je de rubber afdichtingen ook vernieuwt ? Ben je ook geen afdichting van de injectoren kwijt of heb je er geen kapot gedrukt ? Allemaal kleine dingen die achteraf voor een hoop narigheid kunnen zorgen.

Ben benieuwt,

Gr Stefan

SaintS (0), 14 jaar geleden

ik heb de kabelboom moeten vervangen omdat hij na het monteren van 2nieuwe (aftermarket) lambdasondes door gebrand is.
verder was er andere reden om door te branden. ook na het controleren van de oude kabelboom
waren alleen de kabels die betrekking hadden tot mijn lambdasondes doorgebrand. daarbij heb ik ook meteen nieuwere
lambdasondes gemonteerd.

over je vraag:

-pakkingen van de inlaat heb ik vervangen, die op het blok komen. (6stuks)
-karterventilatieklep pakking heb ik niet vervangen maar die is helemaal dicht gekit en gelijmt deze zal niet lekken.
-gaskleprubbers heb ik ook niet vervangen. deze waren nog in goede staat.
-injectoren zijn compleet met rubber en nog zo goed als nieuw.

groeten Stefan

stefan84 (0), 14 jaar geleden

Hmm..Vreemd, kan niet zo snel geloven dat de kabelboom wegbrand van een universele lambdasonde, Wellicht heeft de verwarming van de sonde, ( 1 van de 2 kabels ) sluiting gemaakt of veroorzaakt, iets anders kan ik me niet bedenken.

Ik zou geen immitatie troep gebruiken, maar een originele, kosten wel wat meer, maar dan heb je ook geen gezeik meer ermee, die immitatie`s werken vaak helemaal niet, of niet goed.

Gr Stefan

SaintS (0), 14 jaar geleden

Ik kon het me ook niet voorstellen.. tot het gebeurde.
heb nu idd weer originele erin zitten

maar ik heb nou nog geen oplossing kunnen vinden, dus als iemand nog iets weet?

mvg Stefan

stefan84 (0), 14 jaar geleden

Met smoren zul je dus bedoelen dat hij bv een te veel aan lucht krijgt ( inhouden ) of een teveel aan brandstof ( stotteren / pruttelen )

Is lastig te zeggen omdat het na de ombouw gebeurt is, en daarbij ook nog problemen met de kabelboom geweest zijn..

Hier ook een link van de ombouw :

http://www.bmw-syndikat.de/bmw-syndikat/...

Gr Stefan

SaintS (0), 14 jaar geleden

ja smooren, inhouden, duwtjes in de rug, het gevoel dat ie wel wil maar niet gaat.

ik denk dat het inderdaad neer komt op teveel lucht en of te weinig brandstof. alleen ik weet niet of dat dan ook meteen
het slechte starten verklaard..

oh en die link van de opbouw heb ik in het nederlands op de computer staan.. mocht er iemand belang bij hebben?

mvg Stefan

stefan84 (0), 14 jaar geleden

Naamgenoot :)

Meet voor de flauwekul eens even de weerstand van de koelvloeistof temp sensor op Ohm, de blauwe sensor in de kop, en plaats de waarde even hier.

Gr Stefan

SaintS (0), 14 jaar geleden

Stefan84,

nog ff een vraagje, welke van de 4kabels moet ik hebben van de temperatuursensor? als ik me niet vergis
heeft deze 4 kabels..

als ik deze meet, zou je dan de weerstand willen weten als ie koud is, warm is, of allebei?
ga het morgen even doormeten en dan laat ik het hier even weten.

bedankt alvast,

gr Stefan

oh en hoe kan ik evt mijn lambdasondes doormeten?

stefan84 (0), 14 jaar geleden

Stefan,

Tussen pen 3 en 4 kun je de weerstand meten, bij een motor temp tussen de 20 en 30 graden zou je een weerstand moeten meten van 2000 - 2500 Ohm, bij 75 tot 85 graden is de weerstand 250 - 350 Ohm

Lambdasonde,

Dit is volgens mij geen normale sonde, maar en breedband die moet pendelen tussen 0 en 5 Volt, tussen pen 2 en 4, motor moet op bedrijfstemp zijn..Stekker niet loskoppelen maar aangesloten laten en zo meten.

Gr Stefan

SaintS (0), 14 jaar geleden

Stefan84,

heb je advies opgevolgd en geprobeerd de kvs tempmeter door te meten maar als ik meet
komt er soms in een fractie van een sec een getal te staan. zal wel door mijn manier van meten komen.

in ieder geval deze kwam tot max 199,8ohm. en dan had de motor ff gedraaid om een beetje warm te worden.
het meten op bedrijfs temp heb ik niet gedaan.

zaterdag word ie uitgelezen, voor die tijd kan ik er ook niet mee verder.
de evt foutcodes zal ik hier wel even posten. ik hoop dat ik van daaruit verder kan.

in ieder geval bedankt en zaterdag laat ik wel ff van me horen.

mvg Stefan

SaintS (0), 14 jaar geleden

hallo,

het probleem is opgelost. het was de krukassensor. de kabels van de sensor hadden een andere volgorde dan de
kabels van de stekker van de kabelboom. dit omdat het een andere kabelboom is.

na het omwisselen meteen starten en goed lopen. inhouden stationair dus hobbelen doet ie niet meer..

wel had ik nog wat andere storingen tijdens het uitlezen maar die post ik bij een ander probleem.

Groeten Stefan

stefan84 (0), 14 jaar geleden

Mooi om te horen,

Bedankt voor de feedback!

Gr Stefan

Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je BMW 3-serie of stel zelf een nieuwe vraag.