BMW 3-Serie: Slechte start bij koude motor

Bouwjaar: 2003, Brandstof: Benzine, Motorcode: N42

Na een cilinderkop revisie kwam desbetreffende klant teug met de klacht dat zijn auto niet wou starten bij zeer koud weer !
Na controlle door ons leek het er op alsof de compressie wegviel na het starten ! Maar de wagen wou na 10 a 20 minuten wel gewoon weer starten alsof er niks aan de hand was.
Bij uitlezen was er een foutcode opgeslagen namelijk: foutcode 10341 (variabele distibutie) .
Na een motorflush vanwege eventuele resten die in de oliekanalen konden zitten en vervangen van bijde magneetkleppen leek het euvel opgelost !
Maar de klant kwam een paar dagen later weer terug met het zelfde probleem !
Na diverse startpogingen in een periode van enkele weken konden wij het probleem niet reproduceren .
Dus toen zijn we maar verder gegaan met toch een paar sensoren te vervangen in de hoop het euvel op te lossen !
En de klant kwam zijn wagen weer halen!
Alsof de duivel er mee speelt, nog geen 24 uur later belt deze weer op dat de klacht weer aanwezig is .
Weer de wagen opgehaald en niks te vinden door ons ( geen foutcodes aanwezig).

Ondertussen is dus :

De motor geflusht
Bijde magneetkleppen vervangen
Bijde Nokkenassensoren vervangen
Distibutieketting 2 maal gecontoleerd bij ons en BMW Servicepunt.
Excenterassensor vervangen.
Bedrading gecontroleerd ! Plus verbindingen op diverse Computers

BjornG

Geplaatst door BjornG (0) PRO , lid sinds 12 jaar geleden

Heb je de perfecte onderdelen nodig voor BMW 3-serie? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen op kenteken. Klik hier en maak je auto weer als nieuw!

5 Reacties

vegito (0), 12 jaar geleden

Valvetronic zit het probleem denk ik. misschien de stelmotor midden in op de kop.

GJBAutos (0) PRO, 12 jaar geleden

de foutcode 10341 is volgens mij niet een BMW foutcode, het komt vaker voor dat er een verkeerde uitleg bij dit soort motoren wordt gegeven bij het uitlezen, als de foutcode naar EOBD wordt vertaald zou het P1061 P1062 of P1063 kunnen zijn en die hebben niets met de distributie maar met de valvetronic te maken.

Wat vaak voorkomt is dat de sensor van de valvetronic kapot gaat, deze zit onder het klepdeksel daar waar de ronde stekker aan de buitenkant boven op het klepdeksel zit. Hier loopt olie in de sensor waardoor soms wel en soms niet goed functioneerd en uiteindelijk helemaal de geest geeft.

gr Martin

BjornG (0) PRO, 12 jaar geleden

Code is een EOBD code die decimaal wordt weergegeven. Hexadecimaal is het inderdaad een P code .
De sensor van de valvetronic is reeds vervangen en heet de Exenteras-sensor.

vegito (0), 12 jaar geleden

Het kan ook je nokkenas sensor zijn die lopen ook vol met olie en gaat stuk.

vegito (0), 11 jaar geleden

Het probleem zit in de vanos cam timing en de vanos zelf. Kosten 200 euro per stuk dan ben je ongeveer 1000 euro kwijt met ketting en timing

Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je BMW 3-serie of stel zelf een nieuwe vraag.