close auto
close

Surf Advertentievrij op Problemcar.nl!

Geen afleiding meer, alleen de antwoorden die je zoekt. Word VIP en geniet van een volledig advertentievrije ervaring.

Word VIP voor slechts €1,99 per maand!

Word vip

BMW 3-Serie: slechte starten en obd/code P2738

Bouwjaar: 2002, Brandstof: Benzine, Motorcode: N42

Hallo beste mensen,
Mijn E46 N42 316I BMW, start moeilijk met warme motor nadat deze een half uur tot 2 uur heeft stil gestaan, staat hij langer stil dan start hij altijd meteen.
Heb computer uitgelezen, geeft code P2738 pressure control solenoid F, control circuit low. Iemand enig idee of dit slecht starten met deze code te maken kan hebben?
Heb computer uitgelezen met Carsoft BMW.
Bvd.
Hubert

Geplaatst door

carina1970 (0)

al 12 jaar lid

Heb je de perfecte onderdelen nodig voor jouw auto? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen via onderstaand kentekenveld.

Reacties

P2738 zou een versnellingsbak probleem zijn.
2738 (Zonder de P) is Katalysator werking bank 1.
Volgens mij leest Carsoft op de BMW specifieke manier uit, dus dan is jouw omschrijving verkeerd.

Alle temperatuur sensors geven de goede (ongeveer) waarde na een 1/2 uur stil staan?
Wat voor signaal krijg je van de lambda sondes bij warme motor? Stationair en op toeren?

oldford 0
badge

12 jaar

Het probleem is als volgt begonnen, +/- 5mnd geleden check engine light aan, naar garage Bosch Car Service code 2738 uitlaatgas onder drempelwaarde, uitlaatgas gemeten zit binnen de norm, fout erased. Na 2 weken zelfde fout terug, weer erased. Nieuwe brandstoffilter gemonteerd. Enige tijd hierna begon me op te vallen dat hij slechter begon te starten bij warme motor, misschien terugslagklep brandstoffilter, Carsoft eraan gehangen geen fout tot afgelopen week P2738.
Zal morgen de waarde van de sensoren/lambda is opschrijven. Nu dus geen check engine wel foutcode. Bevriende wegenwachter had het ook al over temperatuursensor maar zei ook meteen dat het een klote storing is waar niet meteen je vinger op valt te leggen.

carina1970 0

12 jaar

Ik denk dat Carsoft toch een foutje maakt en dat het code 2738 (zonder P) is.
Dat is meestal toch echt de katalysator kapot - misschien als gevolg van de storing.

De ecu meet de werking van de katalysator onder zwaardere belasting dan de APK uitlaatgas test.
Je zou eens rijdend - 80 tot 100 km/uur - naar de lambda sensoren moeten kijken.
Pendeld de achterste sensor mee met de voorste, dan is de kat overleden.

oldford 0
badge

12 jaar

Na half uur engine 69ºC, cooler 47ºC auto gestart, niet meteen aanslaan ook niet super slecht beetje er tussen in. Snelweg, tijdens rijden engine 106ºC, cooler loopt terug naar 17ºC. Lambdas alle twee active, Cyl.bank 1 multiple active mixture -4,15%, Cyl.Bank 2 -2,76%, tijdens rijden resp. -2,4% en -1.6%.
Heb de opgeslagen code nogeens nagekeken blijkt dat ik zo blind ben als een banaan, sorry, moet dus zijn F2738.
Na tien minuten stilstaan was de temperatuur engine/cooler resp. 91ºC/38ºC, gemeten nadat ik thuis was.
Koelvloeistofsensor kapot?

carina1970 0

12 jaar

Op het 1e gezicht zou ik zeggen dat deze 2 temperaturen werken.
Vraag is wat doet de inlaat lucht temperatuur?
En wat doen de lambda signalen, de percentages zijn de regeling, daar is niet veel mis mee.

oldford 0
badge

12 jaar

Intake air was 48ºC bij starten na half uur. Wat ik ook via de Carsoft zie is dat de Fuelpump op OFF blijft terwijl hier toch spanning op staat 13,6V via multimeter. Benzinepomp werkt na mijn mening, heb een paar dagen zonder achterbank rond gereden en hoor de pomp gewoon lopen. Heb vorig jaar ook al de nokkenas en krukassensors vervangen en tevens olieafscheider plus bij behorende slangen. Zal straks nogeens alle waarden opschrijven die ik door krijg. Alvast bedankt voor het meedenken.

carina1970 0

12 jaar

koud- starten - 800rpm/koud - hot - half uur/ matig starten

intake air 19 21 24 37 ºC
engine 16 33 106 81 ºC
cooler 16 16 21 51 ºC
tension engine 246.91 197.16 36.70 70.27 V
tension cooler 248.15 246.90 233.20 143.68 V
airflow 0 10.4 6.6 7.5 kg/h
injection signal 0 5.8 3.9 4.5 msec
injection angle 0 21.0 16.5 12.0 ºKW
cyl. b 1 add mix(idle speed) 0 0 0 msec
mult mix part load 4.78 5.46 5.46 %
cyl. b 2 add mix(idle speed) 0 0 0 msec
add mix part load 3.45 3.79 3.79 %

carina1970 0

12 jaar

Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je BMW 3-serie of stel zelf een nieuwe vraag.