BMW 3-Serie: 325ci m54 25s65 loopt slecht stationair en valt uit

Bouwjaar: 2001, Brandstof: LPG, Motorcode: M54 25s65

Sinds kort heb ik een probleem met de auto en ik zou niet weten waaraan het zou kunnen liggen.

Afgelopen Februari is de auto naar BMW Keram geweest te maastricht , omdat deze niet meer wilde starten.
Ze hebben toen het gasklephuis schoongemaakt samen met de stappenmotor en het storingsgeheugen uitgelezen.
Auto terug gekregen en het probleem bleek verholpen te zijn , echter na een paar dagen deed het probleem zich weer voor ( liep zeer slecht stationair en viel uit waarna hij niet meer aan te krijgen was )

Weer terug gegaan naar de BMW garage waar bleek dat nu de inlaat nokkenas-sensor de geest gegeven had.
Deze vervangen en tot een aantal weken geleden nergens meer last van gehad.

Een aantal weken geleden begon de auto weer af en toe slecht stationair te lopen. De ene keer regelt hij het stationair toerental netjes af rond de 800 toeren en bij het volgende stoplicht krijgt hij het toerental niet afgeregeld ( het toerental schommelt dan tussen de 1500 en 300-400 waarna het schommelen zo erg wordt dat de auto af slaat )

Nu sinds een paar dagen , valt de auto ook uit als ik wegrijd en van de 1 naar de 2 schakel. Dit gebeurt ook niet elke keer als ik wegrijd.
Als hij na het wegrijden uitvalt kan ik de auto vervolgens gewoon starten en doorrijden. Als ik dan bij een stoplicht kom ik het maar de vraag of hij weer gaat schommelen in de toeren of dat hij gewoon netjes zijn toerental behoudt.

Ik heb nu al een aantal dingen vervangen en getest maar dit heeft niks geholpen
Wat ik al getest/vervangen heb is :

Gasklephuis laten reinigen ( Februari 2012 )
Stappenmotor laten reinigen ( Februari 2012 )
Inlaat-nokkenassensor laten vervangen ( Februari 2012 )
Aanzuigslag welke op het gasklephuis zit vervangen ( met het elleboogje dat ergens onder het spruitstuk gemonteerd zit
Vanos laten reviseren bij BSB Service blom ( Juli 2012 )

Carterontluchtings slangen ingespoten met remmenreiniger om te kijken of de motor hier op reageert --> geen verhoging van het toerental dus geen lek in de slangen

Stekker van de DISA klep losgekoppelt om te kijken of dit hielp --> geen resultaat
LMM losgekoppelt , motor zakt even terug in de toeren en regelt zichzelf daarna weer netjes af.

Auto is uitgelezen met mijn BMW scanner 1.4.0 en geeft geen foutcodes aan.....

Ik zou niet meer weten waar ik het probleem moet zoeken , misschien dat jullie mij kunnen helpen ?

Tevens heb ik een enorm hoge piep als ik het gaspedaal op een bepaalde stand ingedrukt houdt ( ongeveer 1/5 gas ) Ongeacht welke toeren de motor draait , de piep is hoorbij zowel onder het rijden als in de neutraal als ik stil sta )

Ik hoop dat jullie me verder kunnen helpen !

Garagein

Geplaatst door Garagein (0) , lid sinds 11 jaar geleden

Heb je de perfecte onderdelen nodig voor BMW 3-serie? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen op kenteken. Klik hier en maak je auto weer als nieuw!

22 Reacties

GJBAutos (0) PRO, 11 jaar geleden

Auto laten uitlezen en de data laten beoordelen, lijkt toch op valse lucht, dit kan ook inwendig zitten, als je een hoge pieptoon hoort dan is dat al verdacht, lijkt erop dat het carterventilatie membraam lek is.

gr Martin

garage van horne3458 (0) PRO, 11 jaar geleden

Kijk ook eens als de olievuldop er goed op zit,als die niet helemaal goed zit loopt de motor slecht stat.als hij fout zit kun je hem een beetje omhoogtrekken aan een kant.

Garagein (0), 11 jaar geleden

Ik neem aan dat het om nummer 1 op de tekening gaat. alle leidingen welke op de foto te zien zijn , heb ik ingespoten met remmenreiniger hieruit bleek dat de toeren niet omhoog gingen en dus de slangen niet defect zijn. Ik denk aan , Stappenmotor opnieuw uitbouwen en reinigen en uitlaat nokkenas sensor vervangen. En tevens nieuwe LPG bougies te monteren

GJBAutos (0) PRO, 11 jaar geleden

Zoals ik al in het vorige bericht aangaf kun je ook intern valse lucht hebben, dan kun je spuiten met remmen rieniger wat je wilt zonder dat de motor er op reageert, je kunt ook een verstopping van de oliepeilstok hebben, hier gaat reageert de motor ook op. De stappen motor is zelfden de oorzaak van het slecht stationair lopen, dan moet hij al klemmen. De stappen motor probeert het schommelen te voorkomen maar als je een te groot vacuumlek hebt dan kan hij dat niet meer en gaat de motor schommelen in toerental.

gr Martin

Garagein (0), 11 jaar geleden

Heb zojuist alle carterventielatie slangen aangekocht samen met het membraam zoals te zien op bovenstaande foto , ga deze straks inbouwen en gelijk de oliepijlstok schoon maken.

Het rare is , dat de auto dit maar af en toe doet en niet constant.
Ik hou je op de hoogte van de vorderingen.

Alvast bedankt.

primera p11 (0), 11 jaar geleden

Hoe loopt tie op benzine?.

Garagein (0), 11 jaar geleden

Zojuist alle carterventilatieslangen vervangen , probleem doet zich nog steeds voor.

Zowel op benzine als op LPG doet het probleem zich voor.

Ik denk aan uitlaat-nokkenas sensor vervangen ( inlaat is al vervangen )
Luchtmassameter vervangen.


Iemand enig idee wat het kan zijn anders kan zijn ?

De hoge piep is in ieder geval wel verdwenen na de vernieuwing van de Carterventilatie.


Alvast bedankt

GJBAutos (0) PRO, 11 jaar geleden

Heb je DME ook opnieuw uitgelezen en eventueel alle adapties gereset?

Garagein (0), 11 jaar geleden

Ja DME Is uitgelezen , deze gaf geen foutcodes. Het DTC gereset maar heeft niet mogen helpen.

GJBAutos (0) PRO, 11 jaar geleden

Fout codes resetten is wat anders als adapties resetten is wat anders, kan niet met elk uitlees apparaat. Doordat het membraam van de carterventilatie wel defect was (Fluit toon) gaat de motor de inspuiting proberen aan te passen waardoor de motor beroert gaat lopen, deze aanpassingen moeten op 0 worden gezet, het hoeft niet zo te zijn dat het dan over is er kan natuurlijk nog een probleem zijn.

gr Martin

Garagein (0), 11 jaar geleden

Oke dus even langs de BMW garage en alles laten resetten ?

Ik denk zelf aan het vervangen van de bougie's aangezien deze er al ongeveer 36.000 inzitten en de laatste 12.000 op LPG is gereden ( bougies welke erin zitten zijn geen NGK )

Mocht het probleem zich nog voordoen denk ik aan het vervangen van de nokkenas sensor , want als de auto net gestart is en ik rij weg dan reageert hij niet op het gaspedaal . ( Na de 2 geschakelt , koppeling is omhoog en zodra ik gas geef om te accelereren gebeurt er niks en na 2 seconden krijgt die een knal in de rug het lijkt wel of de benzine nog de motor moet bereiken en dan opeens alles ontbrandt. )

Zou dit de nokkenas sensor zijn ?

GJBAutos (0) PRO, 11 jaar geleden

Nokkenas sensor kan altijd, heb de meest vreemde storingen meegemaakt zonder dat er een foutcode opgeslagen was, ook wel auto's gehad waar een kapotte nokkenas sensor in zat die nergens last van hadden.

gr Martin

Garagein (0), 11 jaar geleden

Ik ga vandaag de Bougie's vervangen voor LPG exemplaren , als dit nog niet mag baten ga ik de nokkenas sensor vervangen.

Deze hoeft toch niet opnieuw ''ingeleerd'' te worden na mijn weten ?

GJBAutos (0) PRO, 11 jaar geleden

Nee die kan gewoon vervangen worden, bougies zou normaal gesproken niets uit mogen maken, die motoren lopen ook prima op de normale bougies die erin horen, ook op LPG.

gr Martin

Garagein (0), 11 jaar geleden

De bougies zitten er wel al 36000 km in , en toen ik ze eruit heb gehaald waren ze helemaal wit/grijs aangeslagen.

Ik heb ze al besteld dus ik ben benieuwd of het wat uit haalt.

Garagein (0), 11 jaar geleden

Gisteravond de bougies vervangen , had geen enkel effect.

Na het een en ander na gekeken te hebben besloot ik de Lucht massa meter eens los te koppelen en een stukje te gaan rijden.

Auto reed gewoon goed , en zakte minder terug in de toeren.
Na een kort ritje van ongeveer 5 minuten waarin ik hem een keer goed heb doorgejakkert de auto uitgezet en na een half uurtje de stekker weer aangekoppelt.

Vanmorgen de auto gestart en een stukje gereden , probleem lijkt opgelost ?

Duidt dit op een defecte lucht massa meter ?

Dan nog een vraag , Moet een nieuwe luchtmassa meter ingeleerd worden ?

GJBAutos (0) PRO, 11 jaar geleden

Een luchtmassa meter loshalen zegt niets over of een lmm kapot is of niet, zoals ik al in een eerste reactie aangaf moet je een diagnose laten stellen, het enkel uitlezen en op de foutcodes die daar uitkomen afgaan is de verkeerde weg.

Sommige motoren willen niet lopen met een los getrokken lmm, sommige motoren gaan in noodloop. Het kan zijn dat door het lostrekken en rijden met een losse lmm de adaptie waardes gereset zijn, het kan ook dat de motor in noodloop staat.

gr Martin

Garagein (0), 11 jaar geleden

Oke dus ik zou naar de BMW garage moeten toegaan om daar de auto te laten uitlezen en alle waardes te laten resetten ? en aan de hand van die foutcodes actie te ondernemen of begrijp ik het verkeerd ?

GJBAutos (0) PRO, 11 jaar geleden

Ja dat begrijp je verkeerd. Uitlezen en een diagnose stellen zijn heel verschillende dingen, een foutcode op een lambdasonde hoeft niet te betekenen dat de lambda sonde kapot is. Als een temperatuur sensor niet echt kapot is (Draadbreuk of kortsluiting) zal de computer nooit weten dat hij niet goed functioneerd, als de computer denkt dat de koelvloeistof 50 graden is omdat de temperatuur sensor dat aangeeft zal de computer die waarde gewoon accepteren, ook als de werkelijke temperatuur bv 90 graden is, de motor zal echter na verloop van tijd toch een fout op een andere sensor geven (bv lambda omdat de motor te rijk wordt af geregeld).

Als hij nu goed loopt kun je dat zo laten, het kan echter zijn dat hij na verloop van tijd (Meestal een 100 a 150 km) opnieuw in de fout gaat.

gr Martin

Garagein (0), 11 jaar geleden

Hallo ,

Ik heb de auto laten uitlezen bij de bmw garage en de adaptie's laten resetten.
Er werden geen foutcodes aangetroffen door Keram en mij werdt geadviseerd terug na de gas boer te gaan om het probleem daar te zoeken.

Na ongeveer 2 weken eindelijk me auto weer terug , maar het probleem doet zich nogsteeds voor.... hij slaat wel is waar niet meer af maar hij blijft enorm zoeken in de toeren en vooral als hij koud is.

Ik formuleer even de reparatie's welke al zijn uitgevoerd :

Vanos gereviseerd
Complete carterventilatie slangen set vervangen
Gasklephuis schoongemaakt
Stappenmotor schoongemaakt
LPG bougie's gemonteerd
Adapties hersteld en storingsgeheugen uitgelezen
Nokkenas sensor vervangen ( Februari )
Aanzuigslang welke na het luchtfilter gaat vervangen
Slangetje welke op de stappenmotor gemontereerd zit vervangen ( elleboogje )

Weet iemand wat het probleem nog kan zijn ? ik ben ten einde raad.......

Alvast bedankt

jurgen520 (0), 11 jaar geleden

Ik had dit probleem ook bij mijn 520i, heb dan uiteindelijk de krukassensor vervangen ( deze lijkt goed op de nokkenassensor ) en probleem was opgelost. Nu een jaar later heb ik het probleem dat mijn auto stationair te hoog gaat draaien als die warm is en nu zou de KVS sensor het probleem zijn. Misschien kan dit jou helpen?

Garagein (0), 11 jaar geleden

Oke dus volgends jou moet de krukas-sensor vervangen worden. Zelf dat ik te denken aan de inlaat nokkenas-sensor omdat deze nog niet vervangen is.

Ook is mij opgevallen dat bij een van mijn bobine's het rubber welke over de bougie gaat erg uitgeweid is.
Ik ga deze dit weekend allereerst vervangen om te kijken of dit mijn probleem oplost.

Mocht het probleem zich dan nog voordoen ga ik de nokkenas-sensor en de krukas-sensor vervangen.

In jou geval Jurgen520 denk ik inderdaad dat het je KVS sensor is omdat deze je thermostaat niet meer aanstuurt en de computer daarom denkt dat je motor koud is en daarom hoogtoerig blijft lopen.

Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je BMW 3-serie of stel zelf een nieuwe vraag.