close auto
close

Surf Advertentievrij op Problemcar.nl!

Geen afleiding meer, alleen de antwoorden die je zoekt. Word VIP en geniet van een volledig advertentievrije ervaring.

Word VIP voor slechts €1,99 per maand!

Word vip

BMW 5-Serie: Slijtage nokkenas en krukassensor zonder foutmelding mogelijk?

Bouwjaar: 2006, Brandstof: Diesel, Motorcode: 2993cc

Kan het zo zijn dat de nokkenas sensor slijt/minder goed werkt zonder dat hier een foutmelding van wordt opgeslagen?
En dezelfde vraag voor de krukas sensor?

Hoor graag de reacties.

Mvg,
Vincent

Geplaatst door

Vintiem (0)

al 10 jaar lid

Heb je de perfecte onderdelen nodig voor jouw auto? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen via onderstaand kentekenveld.

Reacties

Geen expert die een antwoord op mijn vraag weet?

Mvg,
Vincent

Vintiem 0

9 jaar

Het helpt meestal een stuk als je bouwjaar en motorcode opgeeft. Verder is het vaak handig om te beschrijven wat het probleem is, wat er al gedaan is en waarom je vragen hebt over de betreffende sensoren. Vaak zijn problemen die mensen hebben niet uniek en bestaat er een bekende oplossing voor. Scheelt zoeken en kosten.

sgm 0

9 jaar

Ik begrijp je opmerking.
Het betreft een 535d uit 2006.
En ben in het mierzeikerige gebied beland, dus de allerlaatste puntjes op de i.

Het gaat om actie/ reactietijd tussen gaspedaal en oppakken van de motor
Heeft een minder goed werkende sensor (er zijn geen foutmelding!!) invloed op reactie tijd tussen gaspedaal intrappen en daadwerkelijk reactie motor met name in toeren bereik onder 2000toeren

Mvg,
Vincent

Vintiem 0

9 jaar

OK, dat schept wat duidelijkheid. Kan me niet voorstellen dat deze sensoren daar iets mee te maken hebben. Die doen het of doen het niet. Als ze het niet doen of af en toe uitvallen, dan zijn je problemen wel groter dan dat.
Zijn er in jouw geval echt problemen? Heb je ervaring met deze of een andere dezelfde auto dat het anders kan? Kan zijn dat de staat van onderhoud of vervuiling van inlaat een rol speelt. Is de auto uitgelezen, zijn er recent andere voorvallen geweest, etc?

sgm 0

9 jaar

Zie nu pas dat je al een topic hebt: http://www.problemcar.nl/viewtopic.php?i...
Niet handig om een nieuw aan te maken, want kennelijk is je probleem nog niet opgelost.
[quote=Vintiem]Heb afgelopen week in twee andere 535d gereden. Verschillen zijn dat de mijne echt meer vermogen had dan de twee geteste exemplaren maar deze hadden alle twee de vertraging in reageren op het gaspedaal niet. Dus de mijne heeft echt nog een probleem.[/quote]
Is de jouwe gechipt of is er een powerbox geplaatst? Wie weet heeft dat ook nog invloed. Waren het allemaal automaten? Zitten we niet te gissen naar een probleem met de automaatbak dat die wat langzaam is of zo?

sgm 0

9 jaar

En dat is reden dat ik een nieuw topic met een heel specifieke vraag heb gesteld. Daarmee kan ik dan zelf verder aan de slag. Als ik het in het andere topic had geplaatst waar het topic een heel andere titel heeft dan krijg ik er nooit antwoord op ( spreek uit vele jaren forum ervaring)

Meer mensen met ideeen over de vraag uit de eerste post

Mvg,
Vincent

Vintiem 0

9 jaar

ik zou zeggen,begin met uitlezen.
Kijk naar de waarde en de stand van de sensoren.
Daar valt al het een en ander uit te sluiten.

primera p11 0

9 jaar

Uitlezen geeft geen negatief resultaat.
Kan inmiddels wel melden dat een nokkenassensor die geen foutmeldingen geeft wel degelijk disfunctioneert.
Heb de mijne gisteren vervangen en de motor loopt geijk iets rustiger en nog minder een diesel naggel.

Kruskassensor krijg ik er niet uit. Bij een volgende poging de startmotor maar loshalen want dan kan ik er beter bij

Vintiem 0

9 jaar

Het rustiger lopen zit vooral tussen je oren. Als je weet hoe een motorregeling werkt en opgebouwd is, snap je dat een slechte gaspedaalresponse niet in een toerentalsensor gezocht moet worden. Als je zonodig onderdelen wilt vervangen zonder een juiste diagnose, kan je beter beginnen bij de lmm.

Lmm, injectoren, egr, gasklep, klep seal, druksensor inlaat, katalysator, temp sensor inlaat, en roetfilter zijn afgelopen half jaar al vervangen

Dat tussen mijn oren is inderdaad een goede diagnose, daar wordt verwerkt wat ik verneem met mijn zintuigen dus dat klopt helemaal

Gasrespons is niet verbeterd, en dat had ik ook niet verwacht. Daar verwacht ik meer van met het vervangen van de kruskassensor.
Al zit ik ook te denken aan de bak/koppelomvormer. Heb namelijk af en toe bij stationiar draaiende motor een licht schommelde toerenteller en bij constante snelheid tussen 1500 en 2000 schommelt de toerenteller naald ook licht. Daar zal dan wat vervangen moeten worden want de auto heeft paar maanden terug een uitgebreide beurt gehad bij ZF. Want ik dan wel weer raar vind het is dat ik veel onderwerpen vind overs chommelde toerentellers maar nooit beide symptomen tegelijkertijd.

Gr,
Vincent

Vintiem 0

9 jaar

[quote=Vintiem]Gasrespons is niet verbeterd, en dat had ik ook niet verwacht. Daar verwacht ik meer van met het vervangen van de kruskassensor.[/quote]
Zie mijn eerdere post. Je snapt niet hoe het werkt en waar welk onderdeel voor dient en hoe de reactie is als een bepaald signaal mist of foutief is.

De basis voor het vernieuwen van een onderdeel is een goede diagnose met goed gereedschap waarmee je een onderbouwing kan geven aan de oorzaak van een klacht.

Mee eens , alleen de auto wordt uitgelezen met de nieuwste en laatste versie originele BMW Software ( Rheingold) maar er komt niets naar voren. Ook alle adaptie en signaal waarden etc zijn goed of vallen ruim binnen de gestelde normen. We zijn uren bezig geweest om alles door te meten/testen
Er zou dus helemaal niets mis zijn met mijn dieseltje.

Dat vind ik dus ook het frustrerende aan mijn 535d. Uitlezen geeft niets aan maar de auto is niet optimaal.
En het meest rare, het is niet constant zo. Soms is het wel een echte 535d die mij een smile van oor tot oor geeft.
En even zo vaak is het net niet. Daarom weet ik dat er zaken niet kloppen.
Ik ga eens zoeken hoe een slippende koppelomvormer voelt/ acteert, allicht dat daar meer achterweg komt

Maar mocht je een idee hebben waar te zoeken met alle info die ik nu heb gegegeven, heel graag. Wordt zeer op prijs gesteld.

Mvg,
Vincent

Vintiem 0

9 jaar

Wat is precies jouw klacht? Een lange reactietijd tussen het gasgeven en daadwerkelijke accelereren?

Ja, alleen je kan dit in twee 'gebieden' verdelen
1) altijd last van bij zegmaar plankgas 0-100 sprint. Duurt echt een seconde voordat de auto reageert en begint te accelereren.
2) tijdens het rijden (warme of koude motor maakt geen verschil), reageert de auto soms wel direct op gasgeven en soms moet ik het pedaal dieper intrappen om dezelfde versnelling te krijgen. Ik heb het hier over normaal gasgeven. Dus zegmaar 1500-2800 toeren bereik en geen kick- down

Ook alle vacuumslangen en vacuumventielen zijn al vervangen en tevens de twee turbo's. Beetje een spaarvarken zonder bodem idee.

Gr,
Vincent

Vintiem 0

9 jaar

Ik heb zelf niet met de auto gereden, dus heb het ook niet mogen ervaren. Alleen ik denk niet dat het origineel veel sneller kan, als ik jou bevindingen zo lees. Neem anders eens contact op met een tuner, misschien kan die wat aanpassingen doen om jouw ervaring te verbeteren.

Ik heb meerdere 535d test gereden. Wat op viel
De mijne is veel veller (lijkt op meer vermogen) dan de anderen die ik getest heb, alleen alle anderen reageerden wel sneller op gaspedaal dan de mijne.
Daarbij genomen dat de mijne af en toe ook heel snel van reactie is geeft dit aan dat de mijne niet optimaal is en dat is wat ik wil. Anders kan ik wel een 520d gaan rijden
Wat nu ook af en toe opvalt is dat een zelfde toerental toename (pak 1500-2500)niet elke keer dezelfde snelheid versnelling met zich mee brengt.
Zou dat slippen van de koppelomvormer zijn.


Mvg,
Vincent

Vintiem 0

9 jaar

Misschien is die van jou wel getuned en reageert daardoor feller, maar dat kan ook de gasreactie beinvloeden. In één keer teveel kracht op de aandrijflijn is nooit goed, misschien is dat de reden dat het aangepast is.

Standaard DDE, geen tuning aanwezig

Vintiem 0

9 jaar

Vandaag ook de krukassensor vervangen.
En daarna een stukje gaan rijden. Auto reageert niet beter op het gaspedaal dus daar moet ik weer verder naar zoeken.
Wat wel opvalt is dat de auto ongelofelijk smooth rijdt. Zo heeft deze onze nog niet gereden en ook de exemplaren die ik als proef gereden heb niet.

Dus, een nokkenas- en krukassensor die geen foutmeldingen geven kunnen dus wel degelijk een nadelige invloed hebben op je auto.
Daarbij sinds ik alleen de nokkenassensor vervangen heb rijdt de auto ook ietsje zuiniger maar wellicht heeft de koude temperatuur er ook wel mee te maken

Ik ben blij dat ik ze heb vervangen.

Mvg,
Vincent

Vintiem 0

9 jaar

Als ik je advies mag geven, breng de auto eens naar een diagnose specialist.
Een auto die een probleem heeft terwijl de uitleesapparatuur geen fouten aangeeft is echt niet uniek.
Het is dan belangrijk dat er voldoende kennis in huis is en de juiste meetapparatuur beschikbaar is om de oorzaak te achterhalen.

De auto wordt standaard uitgelezen met de laatste officiele BMW software (rheingold). Deze software detecteert standaard al veel meer dan de oude officiele Bmw software.
De dealer komt zelfs af en toe ook bij deze kennis van mij als ze er niet uitkomen, dus dat grondig uitlezen zit wel een expert op

Daarnaast zijn we een paar uur bezig geweest om alle mogelijke waarden van alles wat we maar konden bedenken door te meten. Alles voldoet aan de waarde of valt ruim binnen de gestelde bandbreedten.
Ook rijdend hebben we diverse test gedaan en waarden gemeten.

Helemaal niets te vinden.DDE is ook al een keer opnieuw geflashed dus ook die is goed.
Ben dus een beetje ten einde raad, hoeveel ik er mijn hand voor in het vuur durf te steken dat 99% van de mensen de auto fantastisch vinden rijden. Hij rijdt ook goed alleen net niet als een 535d voor een pietje precies als ik ben

Ik denk nu toch richting de koppelomvormer (heel af en toe schommelde toerenteller bij constante snelheid onder de 2000 toeren en bij flink gasgeven versnelt de auto een franctie snel en daarna heel snel. Het lijkt dan net of er eerst iets in een goede stand of op druk moet komen in een goed merkbare fractie van een seconde en daarna pas vol vermogen kan afgeven, als een tweetrapsraket) of de mechatronic.
Alleen wat ik niet kan verklaren waarom de trage reactie onder de 1700 plaatsvind, het bekende euvel gebied van de kleine turbo

Mvg,
Vincent

Vintiem 0

9 jaar

Dit zijn altijd hele lastige dingen.
Ik heb in het verleden ook wel auto's gehad die een probleem hadden wat alleen ik blijkbaar had met de auto.
Mij irriteerde het enorm,een ander zei,ik snap niet wat je bedoeld,de auto rijd perfect.
Ze merkten wel dat het erin zat maar deden het af als gezeur,terwijl ik me er aan ergerde.
Soms moet je je er bij neerleggen of het kost je een hele bom duiten en hopen dat dan ergens het probleem getackled word of een ander heeft de gouden tip.
Als alle sensoren ruim binnen de bandbreedte staan,ik bedoel dus nominaal,niet ergens op het randje,tja,dan word het een lastig verhaal.

primera p11 0

9 jaar

Ik ga eens contact opnemen met Van Vugt in Marum. Zij zijn diesel experts. Allicht dat zij iets naar boven kunnen halen.

Mvg,
Vincent

Vintiem 0

9 jaar

Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je BMW 5-serie of stel zelf een nieuwe vraag.