close auto
close

Surf Advertentievrij op Problemcar.nl!

Geen afleiding meer, alleen de antwoorden die je zoekt. Word VIP en geniet van een volledig advertentievrije ervaring.

Word VIP voor slechts €1,99 per maand!

Word vip

BMW 3-Serie: smoorklep

Bouwjaar: 1996, Brandstof: Benzine, Motorcode: M52B20

beste allen,

ik heb vandaag me inlaatspruitstuk vervangen, voor een M50 model.
nu heb ik een storing te pakken, de smoorklep ventiel. geen idee wat dat ding doet of waar het zit.
de auto maakt een sissend geluid, maar heeft vgeen vermogens verlies.

uitgelezen met carsoft V8.4 (werkt niet zo fijn als de gekraakte 6.5)
fault code: F12
smoorklep-ventiel potentiometer

onderbreking of kortsluiting aan de smoorklep-ventiel potentiometer
controleer -de smoorklep en de bedrading
-mechanische problemen

iemand enig idee?

gr rick

Geplaatst door

rickgilze (0)

al 16 jaar lid

Heb je de perfecte onderdelen nodig voor jouw auto? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen via onderstaand kentekenveld.

Reacties

ik ou dat sis geluid eens opsporen. kans is aanwezig dat je het dan hebt opgelost.

Highway 670
badge

14 jaar

Heey Rick..

Ik zou, zeker met deze aanpassing, eens goed het inlaatspruitstuk controleren op lekkage, grote kans dat je wat vind, zeker nu je al een sissend geluid hoort.

Controleer ook eens de boel rond om, en bij de gasklep, laat de motor eens lopen en spuit je een ongeluk met de remreiniger..

Hoe heb je de carterventilatie nu gemaakt / aangesloten ? Omdat dit ook verschillend is bij beide motoren, ook je oude inlaatlucht temp sensor zit weer in het M50 spruitstuk neem ik aan ?

Heb je de oude gasklep er weer opzitten of die van een M50 ?

Wel leuk zo'n ombouw..

Gr Stefan

stefan84 0

14 jaar

de carter ventilatie heb ik aan de orriginele beugel zitten, en deze zit goed gemonteerd. ook hangt er aan die beugel een vaag pomp (stationair pomp?) dat ding zit ook vast, maar ergens in die hoek voel ik luchtflow... maar stefan heb jij een foto van de 'smoorklep' ik kan zo 1 2 3 niet echt vinden wat ze bedoelen er mee, gasklephuis?? deze heb ik gereinigd, en was vettig aan de spruitstuk zijde en zwartig (stof) aan de LMM zijde.

gr rick

rickgilze 0

14 jaar

Is dat niet de omschakelklep voor de secundaire lucht ? Een soort N75 achtig ding zeg maar, maar dan met 2 vacuumslangen en een stekker erop..

Zou niet meteen weten wat ze er anders mee bedoelen.

Gr Stefan

stefan84 0

14 jaar

Een m50 heeft een hele simpele carterventilatie die gewoon tussen de klepdeksel en de inlaatslang zit. Het lastige bij deze ombouw is juist die carterventilatie, die is bij een m52 veel ingewikkelder en heeft onder andere een oliescheider ertussen zitten. Vaak wordt deze oplossing gebruikt http://www.turnermotorsport.com/html/det... en ben je in 1 keer van alle problemen af.

gr Martin

GJBAutos 0
badge

14 jaar

[quote=stefan84]Is dat niet de omschakelklep voor de secundaire lucht ? Een soort N75 achtig ding zeg maar, maar dan met 2 vacuumslangen en een stekker erop..

Zou niet meteen weten wat ze er anders mee bedoelen.

Gr Stefan[/quote]
Stefan,

ten eerste alsnog gefeliciteerd met je 16000e 'reactie'
N75? maar ik verdenk de slang die de stationair lucht verzorgt aan een vaag pompje (het pompje zelf vertrouw ik niet) die onder het spruitstuk hangt.

rickgilze 0

14 jaar

Foutcode F12 ken ik niet bij deze motor, wel code 12. Dat is de gasklep positie sensor.
Smoorklep is een wat rechtstreekse vertaling van het duite Drossel klappe.

oldford 0
badge

14 jaar

ok dan, code F12 werd gegeven door carsoft V8.4 dus weet het ook niet precies, gasklep positie sensor is in orde (lijkt) en heeft eerder niet voor problemen gezorgd. wel valt mij op dat als de motor koud is de toeren een stuk hoger liggen(tot wel 1100), en bij het in schakelen van de 'drive' dan zakt ie netjes naar 750RPM

gr rick

rickgilze 0

14 jaar

Heb je de gasklep positie in live data al bekeken? En of de stand 'stationair' herkend wordt en niet 'deellast'?

oldford 0
badge

14 jaar

bij live data staat ie stationair en zonder draaiende motor staan bijde gasklepbedieningen op hun begin positie (voetgas en cruise control)
MAAR, ik heb ook ASC deze motortje en gaskabeltje had ik niet terug geplaatst, doordat die gaskabel enig sinds beschadigd was. En HIER kwam de storing blijkbaar vandaan! Want nu terug gemonteerd, en alle shit verholpen (dat kabeltje is al in bertelling). Dus waarschijnlijk word dat gasklepje van de ASC smoorklep genoemd! Wel vreemd vind ik dat deze storing in de DME stond!

Allen, dank voor uw medewerking!
Gr Rick

rickgilze 0

14 jaar

Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je BMW 3-serie of stel zelf een nieuwe vraag.