close auto
close

Surf Advertentievrij op Problemcar.nl!

Geen afleiding meer, alleen de antwoorden die je zoekt. Word VIP en geniet van een volledig advertentievrije ervaring.

Word VIP voor slechts €1,99 per maand!

Word vip

BMW 3-Serie: Bmw e46 316 hapert bij optrekken

Bouwjaar: 2002, Brandstof: Benzine, Motorcode: N42B18A

Beste techneuten,

Ik heb een bmw 3 serie met het volgende probleem:

Bij koude mtor loopt de motor op ong 1200 toeren, Op het moment dat de kvs temperatuur boven de 53 graden komt zakt het
toerental netjes naar de 750/800 toeren. Op het moment dat je dan accelereert hapert de motor tot aan de 2500 toeren en trekt dan verder netjes door. Het lijkt alsof de motor op dat moment op 2 cilinders loopt. Als de motor in noodloop wordt gebracht (geen werkende nokkenasverstelling) dan loopt de motor netjes.

Motor uitgelezen geen foutcodes.
4-gastest is bij deze auto helemaal in orde. Lambda 1.00 geen co en een co2 waarde van 14.5%
Ik heb toch als eerste 4 nieuwe bougies en 4 nieuwe bobines gemonteerd maar dit mocht niet baten. Daarop volgend gecontroleerd op vacuum lekkages maar deze zijn niet aanwezig.

Vervolgens aan het meten gegaan krukas signaal ziet er netjes uit. Beide nokkenas signalen zien er goed uit maar lopen een fractie on-synchroon. injector signalen zijn in orde. aansturing bobines zijn in orde. Lambda signalen zijn in orde. Motor temperatuur sensor ook in orde. Alle signalen heb ik aan de computer gemeten dus de bedrading durf ik bij deze uit te sluiten als storingsbron.

I.v.m de toch iets afwijkende nokkenas signalen heb ik de distributie timing gecontroleerd en de ketting geleider gecontroleerd deze zagen er goed uit. Toch heb ik wel een nieuwe kettingspanner gemonteerd omdat deze nog wel eens problemen geven bij deze motoren. Nokkenas signalen zijn nog steeds goed maar blijven een fractie on-synchroon lopen.

Nog steeds blijft de storing aanwezig. Daarop volgend heb ik de luchtmassa meter vervangen omdat ik de meting van deze niet helemaal vertrouwde. Storing blijft, Vervolgens ook nog de compressie gemeten en die is op elke cil 10bar. Brandstofdruk op de gallerij is 2,6 bar en blijft ook goed op druk tijdens de acceleratie.

Ik vermoed dat de storing in de vanos of inlaat nokkenas verstelling zit. Is er iemand die nog een goede tip heeft???

Alvast bedankt

Geplaatst door

Jan Droog (0)
badge

al 17 jaar lid

Heb je de perfecte onderdelen nodig voor jouw auto? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen via onderstaand kentekenveld.

Reacties

Deze motoren hebben nog wel een last van een kapotte vanos op de uitlaatkant waardoor de timing niet goed is. Het kan zelfs zo zijn dat de ketting 1 tand verspringt doordat de uitlaat nokkenas niet goed wordt aangestuurd. Vaak word overigens wel een foutcode op de vanos gezet als ie echt veel verkeert staat.

gr Martin

GJBAutos 0
badge

14 jaar

gaskleppositiesensor???

laurens6453 0
badge

14 jaar

[quote=GJBAutos]Deze motoren hebben nog wel een last van een kapotte vanos op de uitlaatkant waardoor de timing niet goed is. Het kan zelfs zo zijn dat de ketting 1 tand verspringt doordat de uitlaat nokkenas niet goed wordt aangestuurd. Vaak word overigens wel een foutcode op de vanos gezet als ie echt veel verkeert staat.

gr Martin[/quote]
Beste Martin,

Dit zou ik toch moeten zien op het moment dat ik de distributie timing controleerde?
Deze staat goed.

gr jan

Jan Droog 0
badge

14 jaar

Gaskleppossitie sensor is goed.

Jan Droog 0
badge

14 jaar

Probleem is vaak dat ie onder het draaien van de motor verkeert gaat staan en dan soms blijft hangen in de verkeerde stand.
Hij hoeft geen tand te verspringen en dat zal ook wel niet zo zijn want dan het je meer problemen zoals zeer moeilijk starten.

gr Martin

GJBAutos 0
badge

14 jaar

Heb je nog een tip om dit goed te controleren???

Jan Droog 0
badge

14 jaar

Nee ik zou het zo niet weten maar je zou de stand van de nokkenas moeten kunnen aflezen met behulp van uitlees apparatuur.
Heb je trouwens de klepdeksel er al een af gehaald? N42 motoren kunnen heel erg smerig worden on het deksel waardoor je
hele rare storingen kunt krijgen.

gr Martin

GJBAutos 0
badge

14 jaar

Goedenmiddag, hoe ver zijn jullie met deze storing? Ik heb zelf ook een bmw staan met een zo'n zelfde klacht. Ik heb er vandaag een andere auto bij en heb al diverse dingen verwisseld,maar helaas het mocht nog niet zo zijn.

Hier een link naar mijn topic over deze auto: http://www.problemcar.nl/viewtopic.php?i...

bennie193733 0
badge

14 jaar

Hoor je een kloppende diesel geluid?.. VVT (valvetronic motor) die regelt de kleppen van de motor.

vegito 0

14 jaar

Nee eigenlijk geen enkel raar geluid,vind soms met starten net alsof er een lekke klep in zit,maar ja dat kan eigenlijk niet want soms loopt hij prima.

Deze motor heb ik met een andere auto verwisseld,evenals plunjers voorzijde motor,inlaatnokkenassensor.

Er zitten nieuwe bobines nieuwe bougies in,ook heb ik de carter ventilatieslang vv

Volgende week weer verder,vandaag weer werk zat

bennie193733 0
badge

14 jaar

Heb je een originele benzine filter erop?... imitatie wilt nog wel eens problemen geven doormiddel van de drukregelaar die op de filter zit ze geven dan verkeerde waardes.

vegito 0

14 jaar

Met de bmw ben ik weer een paar stappen verder, maar het probleem is nog niet opgelost.

Bennie loopt jou bmw in noodloop wel goed?
Je kan met een diagnose tester controleren of de motor in home-limp mode staat.
Op het moment dat de motor door de valvetronic wordt bediend staat hij bij mij te haperen. maar in noodloop niet.

Een opvallend probleem bij mij was dat de data op de kleplichthoogte sensor erg veel ruis bevatte. Na het vervangen van de kabelboom is dit nu goed maar de klacht blijft.

Ik denk dat er toch een mechanische oorzaak ligt in de klacht dit omdat de auto in noodloop werkt als een door een gasklep bediende motor.( hoog vacuum in het inlaatspruitstuk en cilinders) Op het moment dat de valvetronic werkt geef je feitelijk gas met de verstelling van de kleppen en staat de gasklep eigenlijk altijd open en fungeert deze als wervelklep. Omdat de motor dan bijna geen vacuum heeft denk ik dat deze gevoeliger is voor eventuele valse lucht of een scheurtje in de kop. De bmw waar ik mee bezig ben begint met de dag ook meer wit te roken vandaar het vermoeden van een eventueel klein scheurtje in de kop. Ook omdat de motor koud wel goed functioneerd.

Ik hoop dat je hier iets mee kan, maar bij is het probleem ook nog steeds aanwezig.

Jan Droog 0
badge

14 jaar

Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je BMW 3-serie of stel zelf een nieuwe vraag.