Ik zou de dynamo willen demonteren. daarvoor moet ik eerst de multiriem ontspannen. Ik zie de spanner zitten met de demper. De demper zit vast met 2 bouten van 13 dan zie ik nog grote inbusdop zitten. Als ik die dop losdraai zie ik een lege ruimte die wat olie achtig is. Ik zie ook 2 meelooprollen zitten die vast zitten met bout van 13. Moet ik de spanner compleet demonteren of kan ik die laten ontspannen zonder demontage.
2de vraag is kan ik aan de bevestigingsbouten van de dynamo zonder de servo pomp te moeten losmaken.
reden: dynamo defect door olie die uit servo pomp lekte. Accu laadt niet meer op met als gevolg spanning lager dan min en ecu valt uit en motor valt stil.
[url=http://imageshack.us][img]http://img206.imageshack.us/img206/3838/...[/img][/url]
Heb je de perfecte onderdelen nodig voor jouw auto? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen via onderstaand kentekenveld.
Ik zou beginnen om eerst ruimte te maken voor dat je nu de riem los maakt je kan dan ook beter zien wat eraan de hand is. Haal ook altijd de accu spanning los voordat je aan de dynamo gaat sleutelen. En nee die spanners moet je niet losmaken want daarmee kan je je riem van spanning eraf halen.
zo te zien ook best wel wijs om een schetsje op papier te maken van hoe de riem nu ligt. Kan je een hoop gepuzzel schelen als je hem er weer op moet leggen.
Groeten Marcel
[quote=hellbat]zo te zien ook best wel wijs om een schetsje op papier te maken van hoe de riem nu ligt. Kan je een hoop gepuzzel schelen als je hem er weer op moet leggen.
Groeten Marcel[/quote]
schets was al gemaakt ;)
16 jaar
[quote=vegito]Ik zou beginnen om eerst ruimte te maken voor dat je nu de riem los maakt je kan dan ook beter zien wat eraan de hand is. Haal ook altijd de accu spanning los voordat je aan de dynamo gaat sleutelen. En nee die spanners moet je niet losmaken want daarmee kan je je riem van spanning eraf halen.[/quote]
ruimte zal er wel zijn.
Ik wou eerst weten hoe ik die spanner kan ontspannen. Daarna kan ik gewoon verder. Moet die meelooprol opschuiven? of gaat deze knikken?
16 jaar
@dafke_307
De spanner kun je ontspannen door bijv een bandenijzer of iets anders wat die vorm heeft in de sleuf te steken die net links langs de alu.dop zit met dat inbusgat.
Door het ligtijzer langzaam naar beneden te bewegen kun je de spanner ontspannen en met een boortje (6 of 8) kun je net links boven de sleuf in dat gaatje de zaak blokeren.
Als je de dynamo eraf wil halen zou ik ook even die radiateurjaloezie weghalen dan kun je overal wat makkelijker bij.
Je kunt de intercoolerslang er ook nog wel afhalen dan heb je daar ook geen last van met uitbouwen.
Maak eerst de poelie van de st.bekr. pomp los en dan de omkeerrol.
Maak dan de kabel achter op de dynamo los en dan de bouten van de dynamo.
De dynamo naar voor toe uitbouwen.
De dynamo hangt star aan een steun dus gaat niet kantelen of knikken.
Ik heb een paar plaatjes toegevoegd om het geheel duidelijker te maken.
Succes !
[url=http://imageshack.us][img]http://img526.imageshack.us/img526/5263/...[/img][/url]
16 jaar
Hoi beemer320d,
Hoe kom je toch aan die mooie plaatjes. Ik heb zelf ook de bmw tis cd maar ik krijg alleen maar wat algemene tekst te zien.
Doe ik iets vekeerd of kan het zijn dat de cd niet volledig is?
16 jaar
@vrouweneeltje1
Uhm..... TIS 2006 is een dvd maar voorgaande TIS 2cd uitvoeringen hadden ook plaatjes zoals deze.
Gewoon Sysadmin installen en vandaaruit TIS installen meer kan ik er niet van maken ;-)
16 jaar
Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je BMW 3-serie of stel zelf een nieuwe vraag.
16 jaar