auto
close

Word Nu Gratis Lid van Problemcar.nl! 🚗💡

👉 Waarom lid worden?

Klik hieronder en word vandaag nog GRATIS lid!

Gratis lid worden

BMW 3-Serie: Speling Achterwiel E361 E2 (lager of iets anders?)

Bouwjaar: 1994, Brandstof: Benzine, Motorcode: 1.6V

Beste Forum Leden,

Sinds kort slingert mijn achterwiel redelijk. Dit is opgemerkt door een vriend die achter mij reed.

Ik ben vrijwel direct gestopt en heb de bouten van mijn achterwiel gecontroleerd. Deze zaten muurvast en absoluut geen speling in.
Echter het wiel hoor je tikken wanneer er flink aan getrokken wordt.

Gister middag de auto omhoog gekrikt en het wiel nogmaals heen en weer gedrukt. Hierbij hoor je het achterwiel behoorlijk rammelen.
Met een waterpomptang (wat natuurlijk niet werkt) heb ik geprobeerd de centrale moer vast te draaien.

Kan iemand mij vertellen wat het aantal mm is van de centrale moer (12 kant).
Is dit een 32, 34 of 36?

En mijn volgende vraag is, kan deze speling ontstaan zijn omdat er een lager kapot is?

Ik hoor graag jullie mening en advies.

Ps: ik breng hem niet naar de garage omdat ik een doe het zelf'er ben (aan dit advies heb ik niets)

Geplaatst door

Juggermood (0)

al 10 jaar lid

Heb je de perfecte onderdelen nodig voor jouw auto? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen via onderstaand kentekenveld.

Reacties

De centrale moer kan je opmeten met een schuifmaat. .
Controleer goed de draagarmrubbers van de wielophanging achter. Anders de auto opkrikken, bokje eronder en voelen waar er speling zit.

Doe-het-zelven is oké, maar zorg wel voor de juiste kennis, kunde en gereedschap.

Slingerend achterwiel zou mij laten denken aan een slecht lager, als het wiel de laatste tijd niet van de auto geweest is.

Puntje van aandacht, de centrale moer kun je niet lukraak strakker zetten. Als het goed is zijn er deuken in de moer geslagen waardoor deze niet los kan lopen, ook moet deze met een momentsleutel nagetrokken worden omdat anders het lager versneld aan zijn einde komt.

Zou in ieder geval niet meer rijden.

streamline 0

10 jaar

Borgen van de moer gebeurt niet altijd door het aanbrengen van deuken. Er kan ook een borgveer o.i.d. zijn toegepast.

Het lijkt mij overigens niet waarschijnlijk dat alleen de moer is losgelopen. Er zal wel meer stuk zijn.

Brum1467 0

10 jaar

Is een vast lager, speling hoort hier niet op te zitten.
Vastzetten met 200/240nM

C.Jonker 0
badge

10 jaar

Heren,

Nu heb ik een grove fout gemaakt.
Omdat ik de velg er niet van af kreeg heb ik geprobeerd het wiel inclusief trommelkast eraf te halen. Nu weet ik niet of de trommelkast met een bout vast zit. Ik heb wanneer de centrale moer der van af is wel erg veel speling (1 a 2 cm).

Betreft de velg:
Ik heb w40 gebruikt, olie en roest oplosser.. maar niets mocht baten.

Weet iemand of de trommelkast nog vast zit met een extra bout of hoe ik deze inclusief de velg en al der af krijg zonder schade te maken aan zowel de velg of de trommelkast.

Graag jullie advies voor ik geld ga investeren in onderdelen of een dealer.

(probleem van het zwengelende achterwiel was de centrale bout die niet helemaal goed vast zat, even met een nm vast zetten!)

Hoor graag jullie advies

Juggermood 0

10 jaar

De remtrommel wordt niet op zijn plaats gehouden door de centrale moer. Deze zit met een inbusboutje op de naaf vast. De velg moet dus echt van de naaf af om daar bij te kunnen. Ook zul je de remmen terug moeten stellen om de trommel eraf te kunnen halen als de trommel is ingesleten.

Met alle respect, je doet er denk ik verstandig aan om er een professional bij te halen. Verder klinkt het alsof de velgen er lange tijd niet af zijn geweest, wat kan duiden op achterstallig onderhoud aan de remmerij.

Brum1467 0

10 jaar

Thanks Brum voor je reactie,

Ik zal morgen eens bij de dichts bijzijnde dealer informeren of ze me slechts kunnen helpen met het verwijderen van mijn velg.
Ik denk dat zei meer kunnen verrichten dan ikzelf met me huis tuin en keuken gear.

Juggermood 0

10 jaar

De velg eraf halen is het simpelste deel van de klus en dat zou nu juist wel moeten lukken zonder speciaal gereedschap. De velg moet je voorzichtig van de naaf loskloppen. Dus centrale moer vast, wielbouten eruit en dan rustig rondom gelijkmatig aan de binnenzijde van het wiel kloppen om de velg los te krijgen. Dit moet met beleid omdat je anders de passing van de velg op de naaf beschadigd. Als hier speling op komt, dan kun je te maken krijgen met vervelende trillingen bij het rijden.

Verder verwacht ik echt dat er meer aan de hand is met je ophanging dan alleen een losgelopen moer. Denk dat je daarvoor het beste een professional erbij kunt halen. Dan heb je direct duidelijk wat de oorzaak is, wat je moet vervangen en ook wat het gaat kosten. Voorkomt een hoop ergernis, teleurstelling en onnodige kosten.

Succes.

Brum1467 0

10 jaar

Brum,

Ik had vanmiddag de centrale moer strakker vast gedraaid.
Toen slingerde het wiel niet meer. Dit was ook tevens merkbaar tijdens het rijden, dat het wiel gewoon stabiel lag.

Echter is het niet goed dat de velg er niet af komt. Ik zal morgen een stukje rijden (rustig aan) waarbij ik een kwartslag van de bouten los laat.
Ik heb er mooie m3 Velgen onder zitten die wat verzorging nodig hebben na aangetaste corrosie.

Juggermood 0

10 jaar

Dat rijden met losse bouten moet je echt niet doen. Ten eerste zal het waarschijnlijk niet werken omdat de opstaande rand van de naaf hoger is dan de ruimte die de bouten geven als ze een kwartslag los zitten. Ten tweede loop je het risico dat de vleg kantelt op de naaf waardoor het naafgat van de velg beschadigd. Het wiel is aluminium en dat beschadigd snel en dan ben je verder van huis.

De velg zit vast door corrosie. Eventueel kun je het afdekkapje midden in de velg verwijderen en via dat gat kruipolie tussen de naaf en de velg spuiten. Vervolgens een dag laten intrekken en wellicht herhalen. Verder is het een kwestie van gevoel en moet het wiel eraf worden geklopt. Wel opletten dat de auto niet van de krik afvalt als je werkt met een krik.

Die wielen zijn er waarschijnlijk lange tijd niet afgeweest. Grote kans dus dat de remmen ook op zijn minst een beurtje nodig hebben, zoals in het gunstigste geval het schoonmaken en gangbaar maken van de bewegende delen.

Brum1467 0

10 jaar

Brum,

Hij staat nu een nachtje in de w40. Heb de bouten weer aangedraaid en hem weer van zijn krik gehaald.
Ik zal morgen ochtend vroeg nog eens kijken of ik de velg eraf krijg. Lukt dit me niet rij ik naar een dealer toe om hem der af te laten persen.

Inderdaad, de remmen achter stellen niets voor. Hij blijft nu al niet op de handrem stil staan dus die hebben even verzorging nodig en eventueel nieuwe schoenen. Daarnaast heb ik ook een ABS probleem. Het lampje brand op het display en de auto remt ook heel traag (zitten nieuwe schijf remmen op voor!)
Ik meen dat het de sensor is die bij het achterwiel aan de rechterkant defect is. Hier voor al een nieuwe besteld en deze komt als het goed is vandaag binnen.

Ik ben compleet nieuw op het merk. Heb hiervoor altijd een Franse gereden maar dat was ik zat. Ik verlangde naar iets met power en achterwiel aandrijving. Ik waardeer het enorm dat iedereen mij op dit forum zo extreem goed helpt.

Vermogen technisch gezien kon ik het probleem al oplossen door een nieuwe LMM en een nieuwe luchtslang. Daarnaast kon ik het probleem al oplossen met de temperatuur meter (bleek te weinig tot geen vloeistof te zitten in de radiator).

Nu is mijn enigste zorg het achterwiel wat niet van zijn as af gaat. Volgende week komt de nieuwe grillhouder binnen en ga ik beginnen aan het polijsten van de velgen. (laat ze eerst zandstralen, vervolgens een beschermlaag aanbrengen met een paar op maat gemaakte velg linten.

Nu rest mij nog 1 vraag. Vrijdag stond ik bij een auto materialen shop. Hier werd geadviseerd het standaard luchthuis van BMW te gebruiken in plaats van een sport luchtfilter. Wat is jouw advies of jullie advies hierin? Klopt het dat een sportluchtfilter de bougies en motor na verloop van tijd kan slopen?

Juggermood 0

10 jaar

Luchtfilter zou ik gewoon origineel laten.

Brum1467 0

10 jaar

Je kan evt een K&N inlegfilter plaatsen in de houder. Die zijn van katoen en hebben minder luchtweerstand als een papieren filter.
Check ook of het pijpje nog aanwezig is tussen het filterhuis en de inlaat grille. Anders krijg je warme, minder zuurstofrijke lucht in de motor.
Bij vele oude auto's is dat plastic pijpje afwezig.
Bij aangekoekte LM velgen alles goed schoonmaken en/of polijsten ook de naaf pasvlak.

MJ 0
badge

10 jaar

Even een update:

Met de grootste moker is het gelukt het wiel van de nerf te krijgen.
Echter stonden we toen voor een mooie verassing. De Trommelrem behuizing aan de achterkant is op meerdere plekken afgebroken. en de wielnerf naar mijn mening weg gesmolten.
Na het vervangen van de trommelrem achter, nieuwe wielnerf en nieuwe lagers, hebben we het reserve wiel erop gezet om te kijken of het wiel nog wiebelden. Dit bleek niet het geval te zijn. De auto ligt een stuk strakker op de weg en het vervelende geluid is compleet verdwenen.

Helaas heb ik nog veel werk te doen. Ik heb de rem rechtsachter opnieuw gesteld (door de nieuwe trommelrem).
Linksachter is nog niet gesteld, daardoor trekt de auto bij hard afremmen naar rechts toe.

Vanmiddag gaan alle velgen ervan af. Ga ze stuk voor stuk schuren en polijsten om de corrosie in de velg weg te werken.

Juggermood 0

10 jaar

Onderop de remhandgreep zit ook een afstelbout waarmee de kabelrek eruit kan halen. Anders kan je Links en Rechts niet goed afstellen.
Bij 2 a 3 tandjes aantrekken zou je toch al wat remwerking moeten hebben. Bij 5 a 6 de beide achterwielen geblokkeerd.

MJ 0
badge

10 jaar

MJ,

Ja mee eens, maar omdat rechts strakker staat dan links heeft het aandraaien van het boutje weinig zin. (dan blijft de kracht op rechts groter)
Beide wielen zijn nu juist afgesteld en goed uitgebalanceerd. De originele velg zit er weer op. Met wat poets werk krijg je dit resultaat:
[url=http://postimg.org/image/66ety39eb/][img]http://s21.postimg.org/66ety39eb/foto.jp...[/img][/url]

Verder heb ik nog een vraag. De auto stond recht. Nu die 3 dagen op zn krik heeft gestaan wil de rechterkant (krik kant) niet meer zakken. Is dit een kwestie van tijd tot de auto weer recht licht of is hiermee de veer naar kapot ?

Juggermood 0

10 jaar

Dat zakt vanzelf wel weer als je een stukje rijd.

streamline 0

10 jaar

Na ruim 200 km gereden te hebben blijft de kant waar het wiel vervangen is toch nog hoger staan.
Ik vraag me af of dit nog wel goed komt.

Juggermood 0

10 jaar

Als op de wielkast drukt veren de schokdempers even ver op links en rechts in?
Geen gebroken veer? Is soms moeilijk te zien.

MJ 0
badge

10 jaar

.

MJ 0
badge

10 jaar

mijn advies doe nu even niks!.. breng je auto naar een garage die kunnen dit probleem zo oplossen voor je. Het is voor je eigen veiligheid want ik merk dat je niet al teveel sleutel ervaring hebt. Ga naar een garage kijk mee wat ze doen dan weet je het ook voor de volgende keer. Goed gereedschap en veiligheid zijn 2 hoofd onderdelen die belangrijk zijn bij klussen.

vegito 0

10 jaar

Vegito, bedankt voor je advies.
Ben net langs de dealer gereden die de andere kant op de krik hebben gezet. De vering maakte een klik en viel zo op zn plaats. De hele auto hangt nu weer recht.

Juggermood 0

10 jaar

Goed dat je naar een garage bent gegaan en opgelost is!.

vegito 0

10 jaar

Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je BMW 3-serie of stel zelf een nieuwe vraag.