close auto
close

Surf Advertentievrij op Problemcar.nl!

Geen afleiding meer, alleen de antwoorden die je zoekt. Word VIP en geniet van een volledig advertentievrije ervaring.

Word VIP voor slechts €1,99 per maand!

Word vip

BMW 3-Serie: stappenmotor

Bouwjaar: 1991, Brandstof: Benzine, Motorcode: 20

hoi.

nu heb ik al eerder broblemen gehad met het onregelmatig lopen stationair,en heb toen het een en ander schoongemaakt,maar vandaag dus ineens weer broblemen dus dacht zal wel weer de stappenmotor zijn dus even gevoelt voor de slangetjes of ze ergoed opzaten en goed aangedrukt en zo, en moest nog even weg dus maar gelijk even kijken of alles goed was en geen enkel brobleem meer , nu wil ik voor het zekere toch maar een andere goede tweede handse haalen voor het geval het weer gebeurd maar nu kan ik er een halen van bosch nummer 0280140524 ,maar nu weet ik niet wat voor nummer die van mij heeft die er nu op zit ,die ander komt ook van een 320 .
hoe kan ik dit nu makkelijk controleren zonder dat ik de stappen motor moet demonteren want kan het zo niet lezen. of waar ik dit eventueel op kan zoeken zou ook geweldig zijn.niet dat ik straks een verkeerde koop.

Geplaatst door

travis (0)

al 16 jaar lid

Heb je de perfecte onderdelen nodig voor jouw auto? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen via onderstaand kentekenveld.

Reacties

Volgens mij gaat die niet passen omdat die van een M20 afkomstig is, je moet er ene hebben van een M50 dus de 2.0 of 2.5 24V

Je kan deze ook schoonmaken met remreiniger, voor hem te demonteren hoeft niet de hele inlaat eraf.

Gr Stefan

stefan84 0

14 jaar

hoi stefan84,
die stappen motor komt wel van een bmw320i 6cilinder van het zelfde jaar is mij verteld alleen een ander serie nummer ,ik heb hem al eens schoongemaakt daarvoor nog bedankt voor je uitleg en foto`s,dus ben eigelijk bang dat hij het toch eens begeeft,en daarom alvast een andere wil aanschaffen zodat ik er toch een heb liggen als het zover mocht komen.

travis 0

14 jaar

hoi,nou vandaag weer even weggeweest,het is nu zo als ik gewoon rustig rij dus niet gassen en rustig optrekken ,geen last,dus vandaag even wat meer gas gegeven en deed dus weer raar heb hem schoongemaakt en na een rondje rijden dus weer dus denk dat hij toch stuk is .
maar wel raar als je rustig rijd geen brobleem een beetje meer toeren en dan wel last van hebben.kan dit?

travis 0

14 jaar

Wat noem je raar doen? Want hoe meer gas je geeft, hoe kleiner de invloed van de stationair regelaar wordt.

oldford 0
badge

14 jaar

hoi ik bedoel dus gisteren heb ik gewoon rustig gereden en als ik dan sttionair draaide als ik moets stoppen geen brobleem ,maar heb dus vanmorgen wat door gereden dus lekker optrekken en als ik dan stop heb er wel last van.
heb net een andere gehaald wel geen nieuwe en ga dat eens broberen .

travis 0

14 jaar

Waar exact heb je last van? Omschrijf het probleem eens.

oldford 0
badge

14 jaar

heb dus als ik de auto stationair loopt dat hij onregmatig loopt ,heb de stappenmotor schoongemaakt met remmenreiniger.maar heb het nog steeds heb de slangetjes ook nagekeken ,heb een andere stappen motor erop gezet en is nog het zelfde.

maar heb het meeste last van als ik hem even goed heb door getrapt.

als ik nu de auto zou starten zou hij wel mooi lopen maar zodra er mee is gereden dan heeft hij het.

travis 0

14 jaar

Wanneer is het benzinefilter voor het laatst vervangen? En hou oud zijn de bougies?

Je zou eens brandstofopbrengst kunnen meten. Retourslang van de brandstofdrukregelaar eraf en emmer/bak eronder en dan 1 minuut de pomp laten lopen.
Daarna meten hoeveel brandstof je hebt. Ik denk dat je dan eerst een stukje moet gaan rijden en dan gelijk meten.

oldford 0
badge

14 jaar

bougies zijn toevalig eergisteren vervangen en het bezine filter weet ik niet waar kan ik dit vinden,heb hem net gestart en geen brobleem.

travis 0

14 jaar

Wat gebeurt er als je een stuk gereden hebt, de motor onregelmatig loopt en je trekt de elektrische stekker van de stationair regelaat af?

Benzine filter zal wel onder de achteras hangen. Als ik het verkeerd heb, zal stefan wel vertellen waar dat ding zit.
Als je de auto al wat langer hebt, zal het wel eens tijd worden om dat filter te vervangen.

oldford 0
badge

14 jaar

maar als het bezine filter zou zijn moet ik het toch ook hebben als ik rij?of stotteren

travis 0

14 jaar

je bedoelt de stekker van de luchtmassa meter die zwarte draaiknop.

travis 0

14 jaar

Het benzine filter vind je precies onder de zekeringkast om het zo maar te zeggen, aan de onderkant van de auto achter een ijzer afdekplaatje, het makkelijkst kom je er van onder aan..Volg even je benzine slang je hebt hem te pakken.

Waar ik aan dacht, meet eens de weerstand van de blauwe sensor in de kop ( kvs temp sensor )

Even bij koude motor en warm meten en noteer de waarde even hier, gewoon contact uit zetten, stekker los koppelen en op de sensor meten.

Gr Stefan

stefan84 0

14 jaar

heb die net even losgedraait en dan wilt hij uitvallen.

travis 0

14 jaar

Nee, Oldford bedoelt de stekker van de stappenmotor onder de inlaat..

stefan84 0

14 jaar

Blauwe pijl > Stappenmotor
Rode pijl > Kvs temp sensor ( blauw )

[url=http://img3.imageshack.us/i/sdc103011.jp...][img]http://img3.imageshack.us/img3/540/sdc10...[/img][/url]

stefan84 0

14 jaar

ok bedankt stefan maar waar kan ik dit vinden die kvs temp sensor en hoe kan ik dit meten heb wel zo meet apparatje met van die twee pinnen met zo geel kastje die dan de amp en zo aangeeft digital.

travis 0

14 jaar

ok zal dat ook eens broberen de stekker eruit halen van de stappen motor als hij draait.wel even wachten tot de motor wat koud is

travis 0

14 jaar

Kijk even waar de rode pijl uitkomt, daar zie je 2 sensoren zitten, een zwarte is voor de temp aanduiding op je dashbord maar die moet je niet hebben, de blauwe ernaast is die voor de DME

Dat gele kastje wat je hebt, zal een multiemeter zijn ? Draai deze linksom op weerstand / Ohm en zet hem bv op 2000 en meet op de sensor en kijk wat hij aangeeft.

stefan84 0

14 jaar

maar daar kun je moeilijk bij hoor ,kan ik niet de stekker eruit halen en dan starten.

travis 0

14 jaar

Wat voor lucht filter heb je? Gewoon standaart of heb je er zoeen K&N filter inhangen?

gr Martin

GJBAutos 0
badge

14 jaar

heb net de blauwe gemeten en komt op 0,05 en soms 0,06

travis 0

14 jaar

Verdraai de knop even op de multiemeter..Hij staat op een verkeerde stand, je moet tussen de 275 - 375 Ohm meten bij een warme motor..

Even je mouwen omhoog doen en achter het gasklephuis met je arm de stekker van de stappenmotor aftrekken.

stefan84 0

14 jaar

heb op het moment de gewoone standaart erin hangen ,heb eerst een green filter erop gehad en heb dat als eerste terug gezet om te kijken of het dit niet was.
dus gewoon standaart filter.

travis 0

14 jaar

Oke want dat is ook vaak een oorzaak van dit soort problemen. Zeker als je een losse lucht temperatuursensor hebt. Als je die hebt zou je die ook eens moeten controleren zoals de koelvoloeistofsensor.

gr Martin

GJBAutos 0
badge

14 jaar

kom ik op 289.stefan.is de motor lauw dus die stekker met de draden niet die in het blok.

je bedoelt toch het stekkertje op de stappenmotor en als de motor draait dan.?of kan dit eerst doen en dan starten

travis 0

14 jaar

wat moet er gebeuren als ik de stekker van de stappenmotor eraf haal terijl hij draait ,zodat ik niet ergens van schrik .

travis 0

14 jaar

ok heb dus de stekker van de stappenmotor eraf gehaald terwijl hij draaide en er gebeurde niets.
klopt dit?

travis 0

14 jaar

hoi allemaal,heb net eens een rondje gereden en gewoon normaal niet gassen en de motor gewoon lekker warm laten lopen en er is niets meer aan de hand,maar denk dus als ik ga gassen dat ik er wel last van zal hebben.

travis 0

14 jaar

Johan,

Volgens mij stond nu de draaiknop nog niet goed, haha..die 289 zou 2890 Ohm moeten zijn, dat zou bij een lauwe motor wel kunnen.

Je moest de stappenmotor ( stekker ) loskoppelen als de motor loopt, hij zou dan normaal niet mooi stationair moeten blijven lopen, is het klepje in de stappenmotor mooi gangbaar en schoon ?

Je hebt verder geen losse lucht temp sensor in de luchtfilter zitten, de inlaatlucht temp sensor zit van de onderkant in het inlaatspruitstuk gedraait..Die sensor in de bak doet verder niks, daar loopt koelvloeistof door heen en loopt naar je gasklephuis toe..

stefan84 0

14 jaar

Je hebt ze ook met 1 in het luchtfilterhuis maar dat komt niet heel erg vaak voor. Deze laat men altijd los hangen als ze een K&N filter monteren met als gevolg dat het toerental op en neer gaat. Zelfde effect als een kapotte koelvloeistofsensor.

gr Martin

GJBAutos 0
badge

14 jaar

hoi.

ok dus heb het nog niet goed gemeten maar hij gaf wel dus die 289 aan en als hij koud was helemaal niets.
heb dus de stekker van de stappen motor erafgehaald terwijl de motor liep en ik merkte geen verschil.
heb verder niets los hangen of liggen is nu weer in de orgenele staat. heb nog gereden en als je gewoon rijd geen last maar denk dus als je wat sportiefer rijd dat hij het weer heeft.

heb de stappen motor schoongemaakt met reiniger en kon dus in de stappenmotor dat dingetje bewegen.


heb dus een andere gekocht met het zelfde nummer en heeft dus het zelfde effect.

travis 0

14 jaar

hoi,ik zal morgenavond als ik thuis kom kijken wat hij heeft gedaanen eventueel weer eens alles nalopen ook de bougie`s die ik vervangen heb wie weet.en zal dan ook de stappenmotor weer eens los maken en kijken of hij dan weer vuil is.

travis 0

14 jaar

Laat die stappenmotor maar lekker zitten, die is echt niet vuil of smerig na 1 dag als je hem net hebt schoongemaakt..

Ga even naar een vriend of kennis die weet hoe je de multiemeter moet bedienen en meet de sensor even door, zowel koud al warm en noteer de juiste waarde hier..

stefan84 0

14 jaar

hoi,ben net thuis van het werk en heb nergens geen last van gehad ,heb wel gewoon rustig gereden dus niet flink optrekken en zo,maar stefan waar moet hij dan op staan kun je dit even aa[img]http://i45.tinypic.com/16jk590.jpg[/img]ngeven op de foto.

travis 0

14 jaar

Je kan hem eens op 20K zetten..

stefan84 0

14 jaar

hoi,heb hem op 20k gehad en gaf hij niet veel aan-130, maar op 2k gaf hij rond de 1368 aan en de motor is nog redelijk warm ,zal straks nog en meten als hij wat kouder is.

travis 0

14 jaar

heb net weer even gemeten en kom dan op 1186 dus word minder klopt dit.
anders zal ik eens morgen vroeg eens meten en zodra ik morgenavond thuis kom als je dat beter vindt.

travis 0

14 jaar

goedemorgen allemaal.heb net gemeten en kwam op 1202.

en dan zal ik vanavond als ik thuis kom ook eens meten en laat het even weten .

travis 0

14 jaar

Johan,

Binnen deze waardes moet hij blijven, het komt zich wel een beetje precies hoe je meet qua motortemp..

Je kan hem op 2K zetten als je meet bij warme motor en op 20K bij koude motor, dan heb je een betere schaalverdeling.

Zie :

[url=http://img294.imageshack.us/i/20643451.p...][img]http://img294.imageshack.us/img294/9594/...[/img][/url]

stefan84 0

14 jaar

hoi,wilde net even meten is de meter leeg,dus ga ik wel een andere halen en weer eens meten ,nog bedankt voor het schematje stefan84,heb vandag weer nergens last van gehad en heb toch even lekker door getrokken en zo.wie weet is het wel weg maar ga het toch zeker eens meten hoor.

allemaal bedankt voor het mee denken en laat zeker nog iets horen.

travis 0

14 jaar

Geen dank Johan,

We lezen het hier wel weer als je meer weet..

Gr Stefan

stefan84 0

14 jaar

Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je BMW 3-serie of stel zelf een nieuwe vraag.