Probleem is het volgende:
Bij het starten met een koude motor slaat ie in een keer aan maar loopt heel beroerd stationair. Bij gas geven blijft na gas loslaten de motor gewoon op toeren dus geen toerenval. Tijdens het rijden en/of stationair lopen gaat ie ook uit zichzelf gasgeven naar een toerental van 2000 en een beetje.
Als ie eenmaal opgewarmd is loopt ie verder goed en is het enige wat nog vreemd is dat bij het stoppen voor een stoplicht het stationair toerental naar 600-700 gaat en als ik dan even gasgeef komt ie na gas los niet meer onder de 950-1050. (Hij trekt dus wel gewoon door totaan rood etc dus verder geen klachten dan.)
Het probleem is begonnen nadat ie een keer toen ie warm was na het tanken niet meer wilde starten, na vele pogingen deed ie het dan uiteindelijk. Een "Oplossing/noodgreep" was toen de ECU resetten door de accu een tijdje los te koppelen zo kon ik toen met een warme motor toch starten. Maar sindsdien heb ik dus een startprobleem en een motor die koud erg beroerd loopt.
Ik heb al e.e.a geprobeerd maar tervergeefs.
-De stappenmotor heb ik gereinigd en deze begint als ie op contact staat te trillen. Lijkt me ok, of kan die alsnog het probleem zijn?
-Als ik op de LMM de kabel eraf haal gaat ie heel slecht lopen tot afslaan aan toe, lijkt me ook ok?
-IK kan nergens een lek (valse lucht) vinden maar zou ook niet precies weten hoe ik dat goed op kan sporen, slangen en aansluitingen lijken luchtdicht.
-Bougies zijn nieuw.
-ECU resetten dmv accu los, heeft geen invloed.
Heeft iemand ervaring met zo'n probleem of suggesties om de oorzaak te achterhalen? Uitlezen heeft voor zover ik weet geen zin (vroege motronic en met kleine obd)
Het gaat om een 325i blok zonder kat met een vroege versie van motronic 0261200073 (geleverd tussen 85 en 87)
Heb je de perfecte onderdelen nodig voor jouw auto? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen via onderstaand kentekenveld.
Hoi Dick,
Ik heb een BMW 320 uit 88 gehad met een "gallopperende motor" bij stationair. Dit was de choke/stationair-servo die een bypass vormt bij de luchtweger om het stat. toerental te regelen. Deze was vervuild waardoor die licht haperde en dus trager reageerde. Gevolg dat het stationair toerental steeds erg opliep om vervolgens weer naar normaal terug te zakken. (Onder het rijden had ik overigens nergens last van.) Uiteindelijk heb ik de servo met remmenreiniger gespoeld waarna het probleem lange tijd weg was. Een nieuw servo koste toen voor mij ongeveer 200 euro, dus eens in de zoveel tijd schoonspoelen was goedkoper. Weet niet of jouw probleem hierdoor veroorzaakt wordt, maar probeer het eens. De simpelste manier is om de stekker van de servo los te trekken waardoor deze niets meer doet. De BMW gaat dan op noodloop en bij mij was het probleem dan ook weg. De servo trilt inderdaad als het contact aanstaat.
De M30 motor heeft een koudestartinjector die dezelfde problemen veroorzaakt. Heeft de M20 motor die ook niet ??? (ben niet zo thuis in e30'ers)
17 jaar
Hoi,
Even een update.
Ik heb uiteindelijk de motor goed lopend gekregen door de stappenmotor (is volgens mij de servo die Edgarpassatfan bedoelt) goed te reinigen, het gasklephuis te reinigen en alle slangen goed vast te zetten (valse lucht).
Hij heeft zo'n 1000 km goed gelopen maar hij loopt af en toe weer slecht(er).
Ik vermoed dat de stappenmotor het probleem is en dat reinigen geen langdurig resultaat biedt.
Volgende week maar eens testen of het de stappenmotor is.
Bedankt voor de tips tot nu toe..
17 jaar
Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je BMW 3-serie of stel zelf een nieuwe vraag.
17 jaar