BMW 3-Serie: Stoten achter, uitsluitend bij optrekken tussen 0 en 30 bij E46

Bouwjaar: 2001, Brandstof: Diesel, Motorcode: 2.0

Ik heb een E46 uit 2001 (210.000 op de teller).

Nu is er een vreemd probleem: Uitsluitend bij het optrekken tussen 0 en 30 km/u kan het voorkomen
dat er van achter vrij forse stoten lijken te komen; alsof je over zo'n 6 kleine hobbeltjes rijdt. De hele auto begint dan ook te trillen.
Ikzelf dacht eerst dat de achterbanden "vierkant" waren. Dit bleek niet het geval.

Gekke is dat boven de +/- 30 km/u het probleem zich geheel niet voordoet.
Onlangs naar Italie geweest en daar deed het probleem zich constant voor bij het optrekken tegen de hellingen op.

Hier in NL doet het probleem zich ook voor, echter slechts in +/- 30% van de keren dat ik vanuit stilstand optrek.
Is de auto eenmaal boven de 30km per uur, dan doet het zich nooit voor.

Het lijkt zich dus voor te doen bij flink wat druk op de achterassen.

Bij de dealer geweest. Deze vermoedden in eerste instantie de achterasrubbers. Deze hebben ze dan ook gecontroleerd,
maar de monteur vond deze er niet versleten uitzien (ook gecontroleerd met een lepel oid ?).
Daarbij komt dat de monteur zei dat de rubbers vaak ook nog niet bij de 210.000 al versleten zijn.

Kortom: de dealer zegt dat ze wel de achterasrubbers kunnen vervangen, maar dat hiermee niet gegarandeerd het probleem verholpen is.
Aangezien dit redelijk wat kost (aangezien de auto dan opnieuw uitgelijnd moet worden) heb ik nog geen besluit genomen.

Iemand suggesties ? Bij voorbaat dank !

janoost

Geplaatst door janoost (0) , lid sinds 14 jaar geleden

Heb je de perfecte onderdelen nodig voor BMW 3-serie? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen op kenteken. Klik hier en maak je auto weer als nieuw!

5 Reacties

paulo peter (0), 14 jaar geleden

waarschijnlijk tussenas lager is bonkend geluid onder de auto zit onder beschermplaat van de uitlaat en is
niet makkelijk bij te komen uitlaat van voorste deel los en eronder vandaan dan beschermplaat los schroeven dan zie je hem zitten
vaak uit rubbergescheurd merk eerst waarhij gekoppeld is dan pas los en uitelkaar halen zijn spiebanen en moet goed tegen over elkaar
staan na vervangen lager

gr Paulo

janoost (0), 14 jaar geleden

Peter, bedankt voor het antwoord.
Zou het ook de hardy-schijf kunnen zijn ? Elders op dit forum wordt deze ook nog wel genoemd mbt bonken

janoost (0), 14 jaar geleden

Verder op het e46 forum nog een aantal mogelijke oorzaken gevonden:
- diffirentieel rubber
- lager van de kardan
- siltenblocks die door toeval soms wel en soms niet op de goede plek liggen
- vliegwiel
- speling in differentieel
- gebroken achterveer

Welke oorzaak lijkt het meest waarschijnlijk ?

Arnold684 (0) PRO, 14 jaar geleden

Lijkt erop dat het de cardan-as is die dit veroorzaakt, hiervan is of het tussenlager of een koppeling de oorzaak, komt vaker voor deze klacht.
Hebben ze bij de dealer de klacht waargenomen, ben je met de monteur meegeweest tijdens de rit?

janoost (0), 14 jaar geleden

Hi, beetje laat, maar bij ik ben inmiddels naar de dealer geweest.
Bleek uiteindelijk dat de lagers van de kardanas de boosdoener waren.
Dealer heeft het keurig opgelost. Kosten: net geen 400 euro.
Thx voor iedereen voor de antwoorden.

Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je BMW 3-serie of stel zelf een nieuwe vraag.