Heb een probleempje met een bmw 316ti compact die stottert en in houdt bij veel gas geven.
Stationair en bij minimaal induwen gaspedaal lijkt het goed te zijn.
In garage vertelde ze dat distr ketting waarschijnlijk versprongen was.
Heb de eerste keer uitgelezen en gaf P1341-1343-1347.
Disbobine 2e cilinder was geoxydeerd, deze vervangen en 4 nieuwe bougies.
Loopt nu iets beter maar nog niet goed, na wederom uitgelezen te hebben gaf ie nu P1345.
Zou er toevallig nog 1 bobine defect zijn of is het toch iets anders ?
Hij stinkt ook naar verbrandde olie onder de motokap en lijkt aan de olievuldop te lekken, maar dat zou toch niks mogen uitmaken met stotteren ?
Heb ook compressie gemeten, deze waren allen rond de 11bar.
Heb je de perfecte onderdelen nodig voor jouw auto? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen via onderstaand kentekenveld.
Een lekke olievul dop zorgt voor valse lucht waardoor je ook misfire kunt krijgen, niet dat het direct iets met het stotteren te maken heeft maar goed is het zeker niet. Wat voor type motor zit hiet in en met welke uitlees apparatuur is de auto uitgelezen?
Bij een defecte bobine vervangen wij meestal alle bobines omdat deze er toch om bekend staan dat ze regelmatig kapot gaan.
gr Martin
P1345 - misfire cylinder 2 met brandstofafsluiting.
De eerste codes waren ook misfires - meerdere, cylinder 1 en cylinder 3, alle met brandstof afsluiting.
Waar staat je fuel trim op?
Uitgelezen met universele interface op laptop, ELM327.
Waar kan ik fuel trim zien/uitlezen ?
Live data. Is pid nummer 7 en 9 - Long Term Fuel Trim.
Zie ook: http://en.wikipedia.org/wiki/OBD-II_PIDs
En dat zie je natuurlijk alleen tijdens het rijden op het moment dat ie begint te stotteren ?
Moet ik alleen even nakijken of de ELM327 software dit ondersteund, heb wel vcds officieel maar kan ik geen bmw mee uitlezen uiteraard.
Fueltrim en zeker de long time fueltrim kun je ook zo uitlezen, hoge bijregeling wijst op veel compensatie van het brandstof mengels wat weer een misfire kan genereren, deze motor is echt wat complexer als de meeste andere en met een universele uitlezer die niet de specieke bmw goed kan uitlezen kom je maar halverwege, ik ken de elm327 verder niet maar ik weet wel dat bij dit type motor (als het een N42 is) er veel fouten in de diverse uitlees software, van verkeerde vertalingen of vertalingen die je op een heel verkeerd pad zetten.
gr Martin
Zelfs met VCDS kun je een BMW uitlezen, zolang je maar het OBD2 gedeelte gebruikt. Zie: http://www.ross-tech.com/vcds/tour/obd-2...
Iedere PC-software voor een ELM die een beetje serieus is, ondersteunt alle pids die een auto wil uitgeven, anders wordt het tijd voor een update.
Is gewoon een kwestie van uitlezen, zie je gauw genoeg of de pid ondersteunt wordt.
Long Term Fuel Trim kun je al zien met contact aan, voordat je de motor aan zet. Zie je de waarde van het eind van de vorige rit.
Short Term Fuel Trim (de eigenlijke lambda regeling) zie je pas als de motor loopt en de lambda regeling actief is.
Als de Long Term Feul Trim 0,0 is, dan verdient het aanbeveling om te zien of de lambda regeling werkelijk actief wordt.
Dat zie je aan de status Closed Loop, in de pid Fuel System.
Ik ga een dezer dagen eens kijken hoever ik kom met de ELM327 en de VCDS.
Bedankt voor de uitleg.
Vanavond geprobeerd uit te lezen:
[img]http://www.mijnalbum.nl/Foto-8UYUXEJQ-D....[/img]
[img]http://www.mijnalbum.nl/Foto-3P6CKGQZ-D....[/img]
Wat denk je zelf van de resultaten?
Eerlijk gezegd geen flauw idee, de waardes zijn bij stationair draaien van de motor.
Misschien een open deur, maar wat dacht je van wat opleidingen? Of de auto naar de dealer sturen.
Ik ga er ook verder niks meer aan doen omdat ik het niet weet nu, heb er al genoeg tijd in gestoken en vanalles vervangen.
[quote=oldford]Misschien een open deur, maar wat dacht je van wat opleidingen? Of de auto naar de dealer sturen.[/quote]
Misschien een open deur, maar dit is toch een forum om elkaar te helpen?
12 jaar
Helpen? Ja wel. Auto gratis via het internet repareren voor iemand die daar geld voor rekent? Nee, dat nou weer niet.
Bovendien denk ik dat de man meer geholpen is met een cursus zodat hij het bij de volgende auto misschien zelf kan.
Is in ieder geval beter voor de klant, die is dan goedkoper en sneller uit.
Is de TS dan een garage houder? Dat haal ik hier niet uit, vandaar mijn reactie.
12 jaar
Garagehouder zal wel een te groot woord zijn. Intergarde is een beveiligingsbedrijf.
Maar kijk eens op zijn website. Dat is iets te veel hardware voor een particulier.
En anders maar eens de lijst van topics door lopen. Dat zijn iets te veel auto's om zelf te hebben.
En de hele discussie over die Fuel trims hebben we al eerder gehad.
Hallo,
De auto waar het hier om gaat is van mij, en wil even duidelijk maken dat Patrick zich hier niks voor rekent.
Gewoon een fanatieke hobbyist die tegen het proffesionele aanzit.
12 jaar
Het is voor mij inderdaad gewoon (uit de hand gelopen) hobby.
Heb inmiddels nog een topic gevonden hier: http://www.problemcar.nl/viewtopic.php?i...
Iedereen toch bedankt voor het meedenken, het zij zo helaas deze keer.
Is voor mij de eerste keer dat ik iets niet opgelost heb gekregen maar ja.
Ik heb de stekker van de luchtmassa meter eruit getrokken, toen ik begon te rijden was alsof het probleem totaal weg was, en liep op volle power! Na 10 min rijden deed zich het probleem weer voor....
Heeft het daar wat mee te maken?
12 jaar
Hallo,
de rest van de bobines vervangen, probleem opgelost
Mvg
12 jaar
Dat is mooi, hoe ben je daar achter gekomen of op goed geluk vervangen ?
een achterneef heeft hem uitgelezen, hij werkt bij Keram bmw (waar ik laatst achter kwam)
12 jaar
Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je BMW 3-serie of stel zelf een nieuwe vraag.
12 jaar