BMW 3-Serie: stotteren bij gas geven

Bouwjaar: 2002, Brandstof: Benzine, Motorcode: 318ti

Heb een probleempje met een bmw 316ti compact die stottert en in houdt bij veel gas geven.
Stationair en bij minimaal induwen gaspedaal lijkt het goed te zijn.
In garage vertelde ze dat distr ketting waarschijnlijk versprongen was.
Heb de eerste keer uitgelezen en gaf P1341-1343-1347.
Disbobine 2e cilinder was geoxydeerd, deze vervangen en 4 nieuwe bougies.
Loopt nu iets beter maar nog niet goed, na wederom uitgelezen te hebben gaf ie nu P1345.

Zou er toevallig nog 1 bobine defect zijn of is het toch iets anders ?
Hij stinkt ook naar verbrandde olie onder de motokap en lijkt aan de olievuldop te lekken, maar dat zou toch niks mogen uitmaken met stotteren ?

Heb ook compressie gemeten, deze waren allen rond de 11bar.

Audidriver73

Geplaatst door Audidriver73 (0) PRO , lid sinds 18 jaar geleden

Heb je de perfecte onderdelen nodig voor BMW 3-serie? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen op kenteken. Klik hier en maak je auto weer als nieuw!

23 Reacties

GJBAutos (0) PRO, 12 jaar geleden

Een lekke olievul dop zorgt voor valse lucht waardoor je ook misfire kunt krijgen, niet dat het direct iets met het stotteren te maken heeft maar goed is het zeker niet. Wat voor type motor zit hiet in en met welke uitlees apparatuur is de auto uitgelezen?

Bij een defecte bobine vervangen wij meestal alle bobines omdat deze er toch om bekend staan dat ze regelmatig kapot gaan.

gr Martin

oldford (0) PRO, 12 jaar geleden

P1345 - misfire cylinder 2 met brandstofafsluiting.
De eerste codes waren ook misfires - meerdere, cylinder 1 en cylinder 3, alle met brandstof afsluiting.

Waar staat je fuel trim op?

Audidriver73 (0) PRO, 12 jaar geleden

Uitgelezen met universele interface op laptop, ELM327.

Waar kan ik fuel trim zien/uitlezen ?

oldford (0) PRO, 12 jaar geleden

Live data. Is pid nummer 7 en 9 - Long Term Fuel Trim.
Zie ook: http://en.wikipedia.org/wiki/OBD-II_PIDs

Audidriver73 (0) PRO, 12 jaar geleden

En dat zie je natuurlijk alleen tijdens het rijden op het moment dat ie begint te stotteren ?

Moet ik alleen even nakijken of de ELM327 software dit ondersteund, heb wel vcds officieel maar kan ik geen bmw mee uitlezen uiteraard.

GJBAutos (0) PRO, 12 jaar geleden

Fueltrim en zeker de long time fueltrim kun je ook zo uitlezen, hoge bijregeling wijst op veel compensatie van het brandstof mengels wat weer een misfire kan genereren, deze motor is echt wat complexer als de meeste andere en met een universele uitlezer die niet de specieke bmw goed kan uitlezen kom je maar halverwege, ik ken de elm327 verder niet maar ik weet wel dat bij dit type motor (als het een N42 is) er veel fouten in de diverse uitlees software, van verkeerde vertalingen of vertalingen die je op een heel verkeerd pad zetten.

gr Martin

oldford (0) PRO, 12 jaar geleden

Zelfs met VCDS kun je een BMW uitlezen, zolang je maar het OBD2 gedeelte gebruikt. Zie: http://www.ross-tech.com/vcds/tour/obd-2...
Iedere PC-software voor een ELM die een beetje serieus is, ondersteunt alle pids die een auto wil uitgeven, anders wordt het tijd voor een update.
Is gewoon een kwestie van uitlezen, zie je gauw genoeg of de pid ondersteunt wordt.

Long Term Fuel Trim kun je al zien met contact aan, voordat je de motor aan zet. Zie je de waarde van het eind van de vorige rit.
Short Term Fuel Trim (de eigenlijke lambda regeling) zie je pas als de motor loopt en de lambda regeling actief is.

Als de Long Term Feul Trim 0,0 is, dan verdient het aanbeveling om te zien of de lambda regeling werkelijk actief wordt.
Dat zie je aan de status Closed Loop, in de pid Fuel System.

Audidriver73 (0) PRO, 12 jaar geleden

Ik ga een dezer dagen eens kijken hoever ik kom met de ELM327 en de VCDS.

Bedankt voor de uitleg.

Audidriver73 (0) PRO, 12 jaar geleden

Vanavond geprobeerd uit te lezen:

[img]http://www.mijnalbum.nl/Foto-8UYUXEJQ-D....[/img]

[img]http://www.mijnalbum.nl/Foto-3P6CKGQZ-D....[/img]

oldford (0) PRO, 12 jaar geleden

Wat denk je zelf van de resultaten?

Audidriver73 (0) PRO, 12 jaar geleden

Eerlijk gezegd geen flauw idee, de waardes zijn bij stationair draaien van de motor.

oldford (0) PRO, 12 jaar geleden

Misschien een open deur, maar wat dacht je van wat opleidingen? Of de auto naar de dealer sturen.

Audidriver73 (0) PRO, 12 jaar geleden

Ik ga er ook verder niks meer aan doen omdat ik het niet weet nu, heb er al genoeg tijd in gestoken en vanalles vervangen.

longdude6634 (0), 12 jaar geleden

[quote=oldford]Misschien een open deur, maar wat dacht je van wat opleidingen? Of de auto naar de dealer sturen.[/quote]
Misschien een open deur, maar dit is toch een forum om elkaar te helpen?

oldford (0) PRO, 12 jaar geleden

Helpen? Ja wel. Auto gratis via het internet repareren voor iemand die daar geld voor rekent? Nee, dat nou weer niet.
Bovendien denk ik dat de man meer geholpen is met een cursus zodat hij het bij de volgende auto misschien zelf kan.
Is in ieder geval beter voor de klant, die is dan goedkoper en sneller uit.

longdude6634 (0), 12 jaar geleden

Is de TS dan een garage houder? Dat haal ik hier niet uit, vandaar mijn reactie.

oldford (0) PRO, 12 jaar geleden

Garagehouder zal wel een te groot woord zijn. Intergarde is een beveiligingsbedrijf.
Maar kijk eens op zijn website. Dat is iets te veel hardware voor een particulier.
En anders maar eens de lijst van topics door lopen. Dat zijn iets te veel auto's om zelf te hebben.
En de hele discussie over die Fuel trims hebben we al eerder gehad.

bmw316ti (0), 12 jaar geleden

Hallo,

De auto waar het hier om gaat is van mij, en wil even duidelijk maken dat Patrick zich hier niks voor rekent.
Gewoon een fanatieke hobbyist die tegen het proffesionele aanzit.

Audidriver73 (0) PRO, 12 jaar geleden

Het is voor mij inderdaad gewoon (uit de hand gelopen) hobby.

Heb inmiddels nog een topic gevonden hier: http://www.problemcar.nl/viewtopic.php?i...

Iedereen toch bedankt voor het meedenken, het zij zo helaas deze keer.
Is voor mij de eerste keer dat ik iets niet opgelost heb gekregen maar ja.

bmw316ti (0), 12 jaar geleden

Ik heb de stekker van de luchtmassa meter eruit getrokken, toen ik begon te rijden was alsof het probleem totaal weg was, en liep op volle power! Na 10 min rijden deed zich het probleem weer voor....

Heeft het daar wat mee te maken?

bmw316ti (0), 12 jaar geleden

Hallo,

de rest van de bobines vervangen, probleem opgelost

Mvg

Audidriver73 (0) PRO, 12 jaar geleden

Dat is mooi, hoe ben je daar achter gekomen of op goed geluk vervangen ?

bmw316ti (0), 12 jaar geleden

een achterneef heeft hem uitgelezen, hij werkt bij Keram bmw (waar ik laatst achter kwam)

Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je BMW 3-serie of stel zelf een nieuwe vraag.