Vandaag even een wat mindere dag voor mijn BMW
Bij het induwen van het gaspedaal, is er even een kleine aarzeling. Daarna pakt de motor pas op. Als je het gaspedaal pendelt, dan pakt de motor direct op. Maar als je even stationair draait, dan weer die aarzeling als je gas geeft. Ik verwacht eigenlijk een wat gretig gedrag van de S62 ?
Ook heb ik na het loslaten van het gaspedaal af en toe wat ploffen in de uitlaat. Nu was er 1 plof wat doordringender en direct het oranje motorstoringslampje aan. Direct naar de garage gereden en even naar laten kijken.
Na wat toeren te draaien in zijn vrij liep de motor eigenlijk heel mooi. Ook ging het lampje vanzelf weer uit. Afgesproken om hem as zaterdag uit te lezen. Aangezien ik dat zelf ook kan, waarom wachten ?
Gedachte was om met verder in de toeren door te trekken. En jawel. Motor loopt lekker door. En dan opeens inhouden en onregelmatig lopen +oranje motorstoringslampje weer aan . Net of er een paar cilinders waren uitgevallen. Rustig doorgereden (< 30000 toeren) en het beste hopen. Vlak voor huis ging het lampje weer uit en ook het onregelmatig lopen was weg.
Uitgelezen met INPA en dit kreeg als errors in de DME:
[color=#0000BF]Date: 04/02/12 18:10:29
ECU: MSS52DS1
JobStatus: OKAY
Variant: MSS52DS1
-------------------------------------------------------------
RESULT: 5 errors in error memory !
-------------------------------------------------------------
116 Servotronik valve measurement of current
Error frequency : 13
Logistic counter: 40
Error occured 1. times at:
Engine speed 2240.00 rpm
Speed CAN 48.00 km/h
Cooling water temp. 79.00 degrees C
Supplier voltage HR 13.70 V
aufgetreten vor (rel. BZ) 120.00 km
Error occured 2. times at:
Engine speed 1920.00 rpm
Speed CAN 42.00 km/h
Cooling water temp. 37.00 degrees C
Supplier voltage HR 13.60 V
aufgetreten vor (rel. BZ) 120.00 km
Error occured 3. times at:
Engine speed 3800.00 rpm
Speed CAN 50.00 km/h
Cooling water temp. 81.00 degrees C
Supplier voltage HR 13.80 V
aufgetreten vor (rel. BZ) 10.00 km
1000 - Condition / value implausible / over-temperature
Error not present
Sporadic error
-------------------------------------------------------------
144 Lambda regulator 1
Error frequency : 8
Logistic counter: 40
Error occured 1. times at:
Engine speed 640.00 rpm
relative filling 24.00 %
Lambda regulation factor 1 0.75 -
Lambda adaption factor 1 1.00 -
aufgetreten vor (rel. BZ) 120.00 km
Error occured 2. times at:
Engine speed 680.00 rpm
relative filling 25.60 %
Lambda regulation factor 1 0.75 -
Lambda adaption factor 1 1.00 -
aufgetreten vor (rel. BZ) 120.00 km
Error occured 3. times at:
Engine speed 600.00 rpm
relative filling 26.40 %
Lambda regulation factor 1 0.75 -
Lambda adaption factor 1 1.00 -
aufgetreten vor (rel. BZ) 20.00 km
Lower regulator limit
Error not present
Sporadic error
-------------------------------------------------------------
145 Lambda regulator 2
Error frequency : 7
Logistic counter: 40
Error occured 1. times at:
Engine speed 640.00 rpm
relative filling 24.00 %
Lambda regulation factor 2 0.75 -
Lambda adaption factor 2 1.00 -
aufgetreten vor (rel. BZ) 120.00 km
Error occured 2. times at:
Engine speed 680.00 rpm
relative filling 25.60 %
Lambda regulation factor 2 0.75 -
Lambda adaption factor 2 1.00 -
aufgetreten vor (rel. BZ) 120.00 km
Error occured 3. times at:
Engine speed 640.00 rpm
relative filling 25.60 %
Lambda regulation factor 2 0.75 -
Lambda adaption factor 2 0.98 -
aufgetreten vor (rel. BZ) 20.00 km
Lower regulator limit
Error not present
Sporadic error
-------------------------------------------------------------
92 Post-cat sensor 1 voltage monitoring
Error frequency : 1
Logistic counter: 37
Cat.-Temperature 656.00 degrees C
relative filling 8.00 %
Lambda sensor 1 voltage after cat 808.00 mV
Status ageing of NKAT 31.00 -
aufgetreten vor (rel. BZ) 100.00 km
Sensor voltage too rich after removing power
Error not present
Sporadic error
-------------------------------------------------------------
201 Misfire cyl. 6 cat.-dam.
Error frequency : 1
Logistic counter: 80
Engine speed 4800.00 rpm
relative filling 81.60 %
Cooling water temp. 85.00 degrees C
Supplier voltage HR 13.80 V
aufgetreten vor (rel. BZ) 10.00 km
outside FTP-cycle
Error not present
Sporadic error
=============================================================[/color]
Ik heb de kappen eraf gehaald en gekeken of de bobines nog goed vastzaten. Zag er eigenlijk allemaal als nieuw uit.
Nu weet ik eigenlijk niet vanwaar je de cilinders gaat tellen. Iemand ?
Foutmeldingen gereset en motor laten draaien. Maar wat kan de oorzaak van deze misfire zijn geweest ?
En wat houden de daarboven liggende meldingen in ? Sport stand werkt (zwaarder stuur en alerter reageren), maar hij geeft toch iets aan met de stuurhoeksensor ?
Beide lambda waardes pendelen van 0.87 stationair naar 0.2 bij 3000 toeren
[img]http://i40.tinypic.com/2ibenpv.jpg[/img]
[img]http://i39.tinypic.com/kaobc4.jpg[/img]
Heb je de perfecte onderdelen nodig voor jouw auto? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen via onderstaand kentekenveld.
Opgelost:
2 Nieuwe LMM's en hij loopt weer als een zonnetje.
Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je BMW 5-serie of stel zelf een nieuwe vraag.
12 jaar