auto
close

Word Nu Gratis Lid van Problemcar.nl! 🚗💡

👉 Waarom lid worden?

Klik hieronder en word vandaag nog GRATIS lid!

Gratis lid worden

BMW 3-Serie: Stotteren tot 2000 rpm bij een BMW E46 320i

Bouwjaar: 1998, Brandstof: Benzine, Motorcode: M52

Hallo,

Mijn BMW vertoont schokken/haperingen tijdens het volgas optrekken tot een toerental van 2000 rpm. Boven dit toerental loopt de motor soepel en trekt deze mooi door. Tijdens het uitlezen van de 320i komt foutcode P0340 naar voren, een probleem met de nokkenas positiesensor. Daarnaast zijn er 6 nieuwe bougies gemonteerd.

Na monteren van een nieuwe nokkenas positiesensor is de foutcode gewist. Tijdens een testrit komt naar voren dat de auto blijft haperen in de lagere toeren. Hierbij is ook de foutcode weer teruggekomen.

In het handboek van BMW geeft BMW de volgende oplossingen:
- Lege accu. (Dit is nagemeten met een multimeter en de accu heeft 12,45 volt.)
- Kapotte nokkenas positiesensor of kapotte kabel. (Is al vervangen. De kabel en de sensor is één geheel en hierbij is de kabel dus ook vervangen. De stekkerverbinding vertoont geen corrosie.)

Er is ook een proefrit gemaakt, waarbij de sensor is losgekoppeld. Hierbij bokt de auto veel heviger en ook boven het toerental van 2000 rpm. Het is dus duidelijk waarneembaar wanneer de sensor is losgekoppeld.

Zelf heb ik nog aan de krukaspositiesensor zitten denken. Ik heb vernomen dat foutcode P0340 dan ook wel eens voor wil komen. In het BMW handboek en bij de BMW garage is aangegeven dat de auto dan niet zal starten. Dit is bij mij totaal niet het geval, de auto start normaal.

Heeft iemand een mogelijke oplossing om dit probleem te verhelpen?

Alvast bedankt voor de reactie!


Groeten,

Robbie

Geplaatst door

Robbie27 (0)

al 10 jaar lid

Heb je de perfecte onderdelen nodig voor jouw auto? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen via onderstaand kentekenveld.

Reacties

Uit mijn hoofd gezegd zit er een VANOS cylinderkop op deze auto, dat wil zeggen dat de auto een variabele nokkenastiming heeft.
Als de nokkenas versteller defect is klopt het signal van de nokkenas positiesensor ook niet.

Wat allereerst belangrijk is om te weten is of deze storingscode verband houd met een electronische onderbreking van de sensor of dat het gaat om een foutief signal van de sensor.
Ook is het handig om even vast et stellen of mijn verhaal over het vanos system klopt, ik weet namelijk niet zeker of het op deze auto zit.
Het zijn slechts een paar richtingen om te zoeken.

Hallo Peter,

Bedankt voor je reactie. In mijn BMW E46 zit inderdaad een VANOS systeem, zowel op de inlaat- als op de uitlaatkant.

Inmiddels heb ik het probleem verder onderzocht. Met behulp van een multimeter is onderzocht of de BMW een elektrische spanning levert aan de sensor . Dit heb ik gedaan door de motor te laten lopen en de nokkenas positiesensor te ontkoppelen.
De connector, waar de stekker van de nokkenaspositiesensor in gaat, heeft 3 draden. Deze drie draden heb ik doorgemeten en kwam tot de volgende bevindingen: Er is één aarde draad, één draad met +14 Volt en één draad met +5 Volt.
Hieruit concludeer ik dat de auto een elektrische spanning levert en er geen draadbreuk in het elektrische systeem is. De nokkenaspositie sensor is vernieuwd, dus ook dit onderdeel zal geen probleem moeten geven.

Wat ik uit jouw reactie haal, is dat het probleem mechanisch is en waarschijnlijk de nokkenas versteller? Is er een methode om te controleren of de nokkenas versteller inderdaad de veroorzaker van het probleem is?

Robbie27 0

10 jaar

Kijk ook eens goed naar die storingscodes en verdiep je daarin, betekent de code dat er een electrisch problem is met de sensoren, of betekent het dat het signaal van de nokkenas sensor niet klopt?

Bij een electrische oorzaak mankeert er aan het vanos niets, maar als hij electrisch goed is maar het signaal is niet goed , dan wil dat zeggen dat de nokkenaspositie afwijkt en waarschijnlijk het vanos system niet correct werkt.
Als het vanossysteem daadwerkelijk niet correct werkt kun je proberen met een motor flush middel de motor te spoelen om evt vervuilingen op te lossen.

Als je met goede uitleesapparatuur werkt kan die Vanos fouten vinden. Bij een M52 komt dat veel voor er zijn oa. van Beisan reparatiekitjes te koop.
http://www.beisansystems.com/ Laten doen kan natuurlijk ook.

MJ 0
badge

10 jaar

Ik kan uit het verhaal en de gegeven storingscode niet opmaken of het daadwerkelijk een vanos fout is.
Maar het lijkt er wel op.

Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je BMW 3-serie of stel zelf een nieuwe vraag.