Het volgende is er aan de hand:
Enkele weken geleden heb ik de olie en oliefilter laten vervangen bij een dorpsgarage.Op mijn verzoek heeft hij het getal van de serviceinterval op het dashboard teruggezet naar 25000km.Dit heeft hij met de handcomputer gedaan.
Na het wegrijden merkte ik bij het eerste stoplicht dat het stationair toerental van 700tpm naar 1600tpm ging,en weer terug.Dit deed hij voor de oliewissel dus echt niet!!!!Teruggegaan,weer aan de handcomputer,en 4 foutcodes gewist.
Auto enkele dagen laten staan,gemerkt dat de olievuldop er maar half op zat en er een straaltje motorolie over het blok was gelopen(de dop uiteraard weer dichtgedraaid),en vervolgens bij de lokale BMW-specialist aan de computer gezet.Deze kon niets meer vinden,maar constateerde wel het stotteren.
De auto slaat eens per 30 seconden nog steeds een arbeidsslag over(stottert).Dit duurt een fractie van een seconde.Tussentijds de bougies laten vervangen;dit maakt geen verschil.
Vandaag vond ik dit bericht op internet:[url]http://www.gerritspeek.nl/vag-com_injhoe...[/url].
Daaruit blijkt de brandstofpomp mogelijk een te hoog signaal aan de motorsturing afgeeft,deze dat weer corrigeert,waardoor een of meerdere cilinders niet meer meedoen,en een slag overslaan.
Mijn vraag aan jullie is:kan het zijn dat de monteur van de dorpsgarage per ongeluk behalve het getal van de serviceinterval ook het getal van de "inspuitwaarden van de motorsturing" heeft veranderd ,of wordt het stotteren veroorzaakt door iets anders?
Graag jullie mening!!!
Heb je de perfecte onderdelen nodig voor jouw auto? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen via onderstaand kentekenveld.
Het verhaal van Gerrit Speek over de injectie-hoeveelheid is hier TOTAAL niet van toepassing.
Ten eerste is dit een BMW die met een geheel ander protocol werkt en ten tweede gaat het verhaal over diesels en niet een benzine motor.
Kan de dorpsmonteur per ongeluk iets veranderd hebben? NEE.
Op een benzinemotor van dit bouwjaar is het wettelijk verboden om ook maar iets aan de brandstofhoeveelheid te veranderen.
Of dat nu met een schroefje gaat of elektronischs maakt daarbij niet uit.
Zelfs al zou je die hoeveelheid kunnen veranderen, dan wordt die verandering onmiddelijk opgemerkt door de lambda-sensor(s)
die in de uitlaat zitten en corrigeert de computer die onvolkomenheid onmiddelijk weer weg (ook wettelijk verplicht).
Wel interessant waren de codes die gewist zijn. Weet je toevallig nog welke dit waren?
Nee,de monteur van de dorpsgarage gaf aan niet te weten wat de codes inhielden,maar ze gewoon te wissen.De motor zou dan mogelijk beter lopen.
De monteur van de Bmw-specialist kon daarna geen foutcode meer vinden.
15 jaar
Dan maar in het vervolg de dorpsmonteur niet meer laten uitlezen, of in ieder geval niet laten wissen.
Het uitlezen en interpreteren zul je dan aan de Bmw-specialist moeten overlaten.
Nou,deze dorpsgarage laat ik zeker niets meer uitlezen,ondanks dat hij in het verleden bij een Opeltje goed werk geleverd heeft.
Het verhaal van Gerrit Speek kan in mijn geval dus niet kloppen,ondanks dat ik in het verhaal van hem exact de storing herken die mijn bmw heeft.
In welke hoek kan ik deze storing zoeken?Een niet goed werkende brandstofpomp,een bobine die bijna op is,een valvetronic met slijtage,toch een softwarestoring,een verkeerd oliefilter,of iets waar ik nog niet aan gedacht heb?
Wegens het momenteel ontbreken van een foutcode is iedere hulp welkom,zodat er wat gerichter gezocht kan worden.Alvast bedankt voor het meedenken!
15 jaar
Hallo,
het is inderdaad beter om naar een bmw dealer tegaan met dit probleem.
De bobine's van deze motoren gaan inderdaad wel eens kapot, maar als dat het geval is krijg je meestal wel een storing, "overslaande verbranding"
Ik zou de motor in noodloop zetten, zodat de kleppen 9mm open gaan en dan kijken hoe hij loopt.
Verder kan de dealer een test uitvoeren voor de slijtage van de tussenhefbomen van de valvetronic, en evt de minimale kleplichthoogte op 0,80mm zetten, De motor loopt dan meestal ook iets mooier rond.
succes, Bo
Ik heb vandaag een lange rit van 500km gemaakt (met verschillende files tussendoor),en ontdekt dat wanneer ik de Airco uitschakel,de motor stationair werkelijk prachtig gelijkmatig 600tpm loopt!!!
Met ingeschakelde airco slaat hij stationair arbeidsslagen over(stotteren),schud en trilt de auto,en varieert het toerental tussen de 700tpm en 800tpm.
Wat zou de reden kunnen zijn dat het gebruik van de Airco spontaan voor een zo slechte stationaire loop van de motor zorgt?
15 jaar
De reden? Andere (lees hogere) belasting tijdens stationair draaien.
Probeer eens: Airco uit, koplamplen, mistlampen en achterruitverwarming aan.
Geeft waarschijnlijk hetzelfde door de hogere belasting van de dynamo.
Overigens, als je het probleem kunt opwekken, is dat wel makkelijker meten.
Geef het door de volgende keer dat je bij de garage bent.
Goeie tip,en heb ik geprobeerd!
Resultaat:Airco uit;koplampen,mistlampen en achterruitverwarming aan heeft nauwelijks invloed op het stationair toerental.De motor loopt nog steeds redelijk gelijkmatig,en slaat in elk geval geen slag over.
Het probleem doet zich dus met name (of mischien wel alleen) met ingeschakelde airco voor (als hij "aanslaat" lijkt het wel;met erna het geluid van stoom/perslucht door een buis).
Iemand een suggestie in welke hoek ik de oplossing van dit probleem kan zoeken?Welk onderdeel moet er nagekeken worden/functioneert niet goed?
Alvast bedankt voor jullie hulp!!!
15 jaar
Lijkt erop dat de Airco-pomp heel zwaar draait. Misschien een lager hier versleten?
Komt het het geluid dat je hoort ook bij de aircopomp ergens vandaan ?
15 jaar
Ben een tijdje druk geweest met wat andere zaken,en heb in de tussentijd met uitgeschakelde airco rondgereden.
Vandaag een aircocontrole bij een aircosnelservicebedrijf laten uitvoeren,en hierbij vastgesteld dat de airco normaal functioneert.Het overslaan bij stationair toerental is weg,wel schommelt het stationair toerental nog licht bij het aanslaan van de airco,en trilt de auto stationair bij ingeschakelde airco.Volgens het aircosnelservicebedrijf niets om mij zorgen over te maken,en ik laat het hier voorlopig dan ook bij,zolang er geen verdere problemen optreden.
[b]Bij deze wil ik iedereen die actief meegedacht heeft in dit topic bedanken voor hun bijdragen!!!Jullie hebben echt verschil gemaakt!!!![/b]
Even een klein overzichtje van de kosten om het probleem op te lossen:
-Ben bij "dorpsgarage" autobedrijf R. te Rossum(ov) na het verversen van de olie teruggeweest om de bougies te vervangen.Hiervoor 129 euro betaald,waaronder 50 euro arbeidsloon.Het had namelijk 1 uur gekost om de 4 bougies te vervangen.Kreeg aanvankelijk geen rekening mee,en toen ik daar om vroeg een handgeschreven rekening zonder zijn bedrijfsnaam of andere naam.
-De BMW is bij BMW-specialist B. te Oldenzaal aan de computer geweest.Kosten 32 euro.BMW-specialist B. gaf aan geen foutcode te kunnen ontdekken,maar stelde voor om het kleppendeksel te verwijderen,om te kijken of de valvetronic mischien versleten zou zijn.Dit heb ik niet laten doen.
-Aircocontrole bij Auto U. te Enschede.Kosten 15 euro.De airco werkt goed.
Hier laat ik het voorlopig dus bij.En nogmaals,hartelijk dank voor jullie bijdragen!!!!
15 jaar
Bedankt voor de feedback.
mvg,
Moderator.
Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je BMW 3-serie of stel zelf een nieuwe vraag.
15 jaar