BMW 3-Serie: Stuur staat naar rechts terwijl auto netjes rechtdoor rijd

Bouwjaar: 1995, Brandstof: Benzine, Motorcode: onbekend

Ik wil een BMW 3-18 touring kopen, maar tijdens een proefrit is gebleken dat het stuur iets naar rechts wijst.
Wanneer ik er in reed, en het stuur los liet bleef de auto rechtdoor rijden.

Is dit een probleem?? of kan dat simpel worden bijgesteld.

Graag een kleine reactie
Mvg Beer

beer2703

Geplaatst door beer2703 (0) , lid sinds 17 jaar geleden

Heb je de perfecte onderdelen nodig voor BMW 3-serie? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen op kenteken. Klik hier en maak je auto weer als nieuw!

12 Reacties

Peter Schouten (0), 17 jaar geleden

Waarschijnlijk alleen een kwestie van netjes uitlijnen met het stuur in de middenstand.

suc6
Peter

beer2703 (0), 17 jaar geleden

Heb ik ook over gelezen, maar hij trekt niet naar rechts ofzo.

laters
Beer

P. Kelder (0) PRO, 17 jaar geleden

[quote=beer2703]Heb ik ook over gelezen, maar hij trekt niet naar rechts ofzo.

laters
Beer[/quote]
dit hoeft ook niet het geval te zijn.... elk stuurhuis heeft namelijk een middenstand. daar moet hij weer op worden afgesteld, dit kan men dmv uitlijnen.

paul,

arie549 (0) PRO, 17 jaar geleden

als de bandjes mooi recht afslijten.....en hij trekt niet naar links of rechts...... dan is het stuur simpel een tandje te verstellen op de as.. er van uit gaande dat er geen airbag stuur in zit..

P. Kelder (0) PRO, 17 jaar geleden

[quote=arie549]als de bandjes mooi recht afslijten.....en hij trekt niet naar links of rechts...... dan is het stuur simpel een tandje te verstellen op de as.. er van uit gaande dat er geen airbag stuur in zit..[/quote]
zo werkt dit niet @ARIE, en is ook niet de juiste methode, ieder stuurhuis heeft een bassis middenstand... van daaruit gaat men uitlijnen.. het stuur op de as verzetten is een lapmiddel... en geen oplossing waar de auteur iets aan heeft.

paul,

sytze (0) PRO, 17 jaar geleden

Arie, daar sla je plank toch echt mis jongen! Zo moet het dus absoluut niet. Altijd het stuur in de exacte middenstand zetten als basis instelling! Zo start je altijd met uitlijnen, ongeacht hoe de wielen dan staan. Dat kan ook niet anders want in de exacte middenstand is het stuurhuis anders gevormd om daar de speling op te heffen. Ego ergo, dus MOET je eerst de exacte middestand van het stuurhuis hebben, dan hoort het stuur ook precies recht te staan. Dit doe je d.m.v. het tellen van de stuurslagen. Pas daarna begin je met uitlijnen en pas je de wielstanden daarop aan, en niet andersom zoals jij omschrijft! Staat na een juiste uitlijning daarna bij rechtuit rijden je stuurwiel toch nog scheef, dan komt dat door de wielstand van de achterwielen, en zul je dat bij moeten stellen door de vooruitlijning recht evenredig bij te draaien precies zover als er aan de achterwielen mankeert. Ik hoop dat je dit snapt, anders wil ik het je off-topic nog wel eens uitgebreider uitleggen.

Sytze

sytze (0) PRO, 17 jaar geleden

O ja, er is een uitzondering op deze regel: de oude VW Polo's hadden maar aan een zijde een spoorstokje, en daar moest je na het uitlijnen dan ook het stuur demonteren en recht zetten.

Sytze

ps. heb je ut nou int snotsje arie?

arie549 (0) PRO, 17 jaar geleden

niet aleen de ouwe polo's hadden dit sytze..... ook verscheidene golfjes/jetta 2 die dit nog hadden..!!!
ik bijf er bij...als dit scheve stuur maar minimaal is... en de uitlijning is verder o.k is het echt geen probleem om dit stuurwiel 1 tandje te verzetten..

dit zal ik in de praktijk ook geen hinder of problemen opleveren....

P. Kelder (0) PRO, 17 jaar geleden

ik bijf er bij...als dit scheve stuur maar minimaal is... en de uitlijning is verder o.k is het echt geen probleem om dit stuurwiel 1 tandje te verzetten..

quote

jij bent dan vaak ook de enige die ergens bijblijft..... ''onbekent maakt onbemind'' daar komt dat door.

paul,

sytze (0) PRO, 17 jaar geleden

Klopt inderdaad Arie, alleen Vw gebruikte dit principe nog een hele poos.
Het verzetten van het stuur omdat het "toch maar een paar tandjes" is, zou ik nooit doen. Ik zal je een klein voorbeeld geven, misschien een beetje krom maar toch: het is net als een klein beetje stelen, zolang je maar niet te veel steelt mag het.........Beter is helemaal niet doen, dan is het altijd goed! Dit voorbeeld heeft niks met jou te maken hoor, gewoon een voorbeeld om te verduidelijken.

Sytze

VINK (0) PRO, 17 jaar geleden

Een tandje geeft echt niets ,hoor.

Jansen (0), 17 jaar geleden

Zelf heb ik dit ook gehad, mijn stuur stond zeg maar twee over twaalf.
Een van de langsarmrubbers was eruit gelopen en daardoor spoorde de auto niet meer!!
FF het rubbertje laten vervangen en opnieuw laten uitlijnen en het stuur stond weer kaarsrecht!!
Het kan dus ook bij je achterwielophanging zitten......
Niet te lang mee door rijden lijkt me.....anders vreet je je banden op!

Succes

Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je BMW 3-serie of stel zelf een nieuwe vraag.