soms slaat de motor spontaan af na het aanzetten van het dimlicht (xenon)
storingslamp gaat dan ook branden en slaat diverse storingen op
P0605 ecu defect (microcontroller)
P1E40 AD omzetter-testspanning
P1255 opvoerdruksensor
P0190 raildruksensor
P0120 pedaalwegsensor 1
P0220 pedaalwegsensor 2
P0235 onbekende code
P0100 luchtmassasensor
P1E55 voeding pedaalstand 1, map, luchthoeveelheid
uitgelezen met snap-on
iemand een idee?
Heb je de perfecte onderdelen nodig voor jouw auto? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen via onderstaand kentekenveld.
De lampen belasten het stroomcirquit tijdens starten dermate dat de computer even uit valt.
Remedie: Zwaardere accu gebruiken of vernieuwen (Laat deze testen)
Of eerst starten en dan pas het licht aan .
Lezen is weten, volgens mij wordt hier bedoeld afslaan van de motor, dan is het starten al voorbij en loopt hij al, ben benieuwd welke storingen er over blijven als je alles wist en het euvel weer is voor gevallen.
Is de xenon orgineel vanaf fabriek, of door een TUNER naderhand opgebouwd????
Xenonverlichting vraagt bij het ontsteken een hoge stroom waardoor, ofschoon het een betrekkelijk korte impuls is, de electronica laat afweten. Bij een telage spanning treedt de staronderbreker bijvoorbeeld in werking. Dit komt overigens ook vaak voor wanneer de accu aan vervanging toe is.
OK, tweede keer, deze auto is al gestart
[quote=TesT]OK, tweede keer, deze auto is al gestart[/quote]
Beste Testerm het gaat om een reeds gestarte motor die afslaat bij het inschakelen der Xenonverlichting. Oké?
Ok, als de motor loopt en de verlichting wordt ingeschakeld zal bij een eventuele niet te kunnen leveren stroom door de accu aangevuld worden door de dynamo. Maar dit zal niet gebeuren als er geen spanning is zal de xenon gewoon niet aangaan bij BMW, de LCM zal gewoon niet schakelen, en de door jouw genoemde startonderbreking heet EWS, dit brein geeft alleen een signaal door om de motor aan te laten slaan, starten doet hij altijd. Als tijdens het inschakelen van de xenon de motor stopt valt mijns inziens de spanningvan de DDE weg, dit wordt door een simpel relaitje geschakeld.
Grootste fout is altijd een beginners denkfout, er zit verschil tussen starten en het aanslaan van de motor.
Goed TesT nog even dan en dan houdt ik er mee op.
Xenonverlichting veroorzaakt een dalstroom van 20 Ns op het circuit.
Wat hier als oplossing zou kunnen worden aangedragen is een diode tussen de stroomvoorziening naar het besturings/controle-panneel op zowel de continu spanningdraad alsmede die welke van het hoofdstroomrelais afkomt.
Vervolgens legt men twee elco's na de zekering met de + aan elk de draden en aan massa.
Uw probleem is nu opgelost.
Moeilijk?
[quote=Chanmaster]Goed TesT nog even dan en dan houdt ik er mee op.
Xenonverlichting veroorzaakt een dalstroom van 20 Ns op het circuit.
Wat hier als oplossing zou kunnen worden aangedragen is een diode tussen de stroomvoorziening naar het besturings/controle-panneel op zowel de continu spanningdraad alsmede die welke van het hoofdstroomrelais afkomt.
Vervolgens legt men twee elco's na de zekering met de + aan elk de draden en aan massa.
Uw probleem is nu opgelost.
Moeilijk?[/quote]
geert doe je aan symptoom bestrijding.....? een beunhaas oplossing ook wel genoemd.
paul,
Even terzijde.
Zo zou je het kunnen noemen Paul, soms helpt het maar het is synisch bedoeld.
De techniek wordt inderdaad toegepast maar dan wel bij hoge uitzondering.
We hebben hier even te maken met het wegvallen van spanning vanwege het trekken van een te hoge stroom welke op deze wijze door het plaatsen van een buffercontructie wordt ondervangen.
De vraagstelling is te complex om daarop een duidelijk antwoord te kunnen geven.
Waarschijnlijk is het zo dat er een moment is waarop zowel groot als dimlicht samen branden en de stroomval veroorzaakt of zoiets. Het plaatsen van een relais om deze schakeling gescheiden te laten plaatsvinden zou dan een oplossing kunnen zijn. De korte duur waarop de uitval plaatsvindt is niet voldoende om de laadtstroom te doen aanspreken. De computer zou in deze aan de bufferconstructie voldoende hebben. Als je dat symtoombestrijding wilt noemen, ja dat is het maar het draagt wel een oplossing aan.
Waar staat deze waarde voor een dalstroom van 20 Ns ?
Hans
oepssss, de vraag was niet voor mij bestemd.
paul,
Dat weet ik Paul maar ik bedoel de waarde 20 Ns
Hans
We kunnen alle symtomen wel bestrijden gaan, echter is het niet een idee om een permanente oplossing aan te dragen? Trouwens vrolijke tunings-vriend. Hoe wil jij in vredesnaam een elko vinden die groot genoeg is om de stroom op te slaan cq te leveren aan een ecu en alle randcomponenten die nodig zijn om een motor te laten lopen? Met al zijn stappenmotoren e.d. Jongen denk nou es even goed na! En nou kun je wel zeggen dat alleen de computer stroom nodig heeft en de rest wel afgekoppeld kan blijven, maar dan heb je weer een ander probleem: de ecu zal direct in noodloop springen omdat hij los licht van de parameters. Nee je zegt het wel leuk, klopt alleen geen flikker van..........
Sytze
ps, ben je al heen geweest?
Hey Sivo, al wat verder, ben erg benieuwd........
Is er al wat getest of vervangen, ben je ook bij een dealer geweest.
Zeg chanmasters, lul niet zo stom man, jij veroorzaakt storingen i.p.v. ze op te lossen. Niet te hopen dat jij ooit leermeester of leraar wordt.
Dit is inderdaad slap ge...
Ns staat voor Nanoseconde, oftewel een tijdsaanduiding.
Heeft niets te maken met spanning en/of stroom.
mvg,
Hans.
Dat dacht ik al
Onder "Dalstroom" wordt verstaan het moment waarop de stroomvoorzien zodanig belast wordt dat de spanning daardoor zover valt dat daardoor overige componenten niet meer of niet meer naar behoren kunnen functioneren.
Het moment waarop dit sich voordoet kan slecht enkele microseconden zijn.
De omschreven toepassing van de diode en elco vormt voor dit probleem een buffer en voorkomt het uitvallen of op tilt slaan van overige gevoelige electronica.
In de meeste controlers bevindt zich een kristaloscilator welke zeergevoelig is voor het omschreven fenomeen. De toepassing behoord niet zoals omschreven aan haas de beun toe maar betreft een geavanceerde toepassing en is een normale oplossing voor dit soort problemen. We hebben wel eens getracht om er een zwaardere accu in te plaatsen maar de reactietijd daarvan is eenvoudig te laat.
De chemische batterij voorziet in dit kortstondig moment van stroomtekort omdat de chemische werking even langer nodig heeft. In de toekomst wordt alle electronische apparatuur in voertuigen voorzien van een buffer in de vorm van een backupbatterij om dit soort problemen, die steeds vaker voorkomen, het hoofd te bieden.
Het is dus geen alternatief maar de oorzaak kan niet anders in een oplossing ervan tegemoet gekomen worden.
De controlers bestaand hoofdzakelijk voor wat betreft de schakelingen uit simpele transistorschakelingen terwijl de werking ervan constant wordt gecontroleerd door de chip en afwijkingen worden bijgesteld dan wel een storing wordt gemeld indien de software hierin voorziet.
kzal dr an denken, in het vervolg.
dan zou het dus ook gewoon een slecht massa of plus contact kunnen zijn chanmaster? een stekker die sluiting maakt? plus verlichting komt op een min van een relais circuit te staan zodat de voeding wegvalt?
@siva:als je een schema te pakken kan krijgen zou ik kijken of die voedingen van de betreffende componenten van eenzelfde punt/relais af komen en of daar in de buurt bedrading van de verlichting loopt. en als tweede, controleer ff alle lampjes of ze juist gemonteerd zitten. niet zo eentje waar twee draden in zitten op een verkeerde plek of andersom. heb dat zelf weleens gehad met een remlicht...vrouwtje monteerd een verkeerd lampje en telkens als ze remt valt de auto uit. zocht me rot!! maar daar kwam een plusje op de massa, genoeg om de auto stil te gooien. renault megane 1.6 coupe, vergeet dat nooit meer!
De omschrijving "Ns" ben ik u nog verschuldigd.
Eens zien wie van onze rotten in het vak weet waar dat voor staat.
Daarna licht ik het een en ander nader toe.
[u]Verkeerd lampje[/u]
Hangt er van af hoe je het bekijkt.
Het ligt eerder voor de hand dat men de voeding van de streng heeft gehaald waarop de computer werkt.
Ik kan er zo niet over oordelen, doe ik ook niet.
Het kan verschillende oorzaken hebben Tim.
Ns staat voor nanoseconden. Een zeer kleine fractie van een seconde dus.
Dit is de opbouwtijd die de stroom nodig heeft.
De accu heeft een bepaalde tijd nodig om het chemische proces in werking te zetten. Dat wordt uitgedrukt in Ns.
De electronica werkt eel sneller maar is veel gevoeliger en wil hierdoor wel eens af laten weten. Vandaar de backup in de toekomst.
Er zijn overigens al auto's zo heb ik vernomen waarin deze maatregel al is toegepast.
ns, nederlandse spoorwegen!! maar zou ook nanoseconde kunnen zijn....
[quote=timhoeks]ns, nederlandse spoorwegen!! maar zou ook nanoseconde kunnen zijn....[/quote]
Zo had ik het nog niet bekeken maar hij is grappig :)
[quote=Chanmaster][quote=timhoeks]ns, nederlandse spoorwegen!! maar zou ook nanoseconde kunnen zijn....[/quote]
Zo had ik het nog niet bekeken maar hij is grappig :)[/quote]
Xenonverlichting veroorzaakt een dalstroom van 20 Ns op het circuit.
quote
mister tuner........ kun je nog even uitleggen wat het wel betekent.
paul,
Natuurlijk zal ik dat doen en ik hoop dat wanneer er in de toekomst dergelijke onduidelijkheden blijken dat u ook vraagt.
Vroeger, toen de auto nog gewoon een simpele benzinemotor had, een accu, een startmotor of handbediende slinger, een dynamo en een versnellingsbak had men qua elektronica niets dan wel weinig van doen.
De inductiespoel welke de hoogspanning veroorzaakte door de ontlading nadat de mechanische kontaktpunten waren onderbroken deed de boudie-vonk ontstaan en dat was dan met alle mechanica uitgesloten de automotor van toen in vogelvlucht.
Toch was dit de voorloper van wat thans de automotor heet maar waarvan de details zijn veranderd. De huidige verbandingsmotor is met name sedert de jaren 1990 tot en met heden door de toepassing der electronica een technisch hoogstandje geworden. Electronica is spanningsgevoelig en laat afweten wanneer de spanning te laag wordt. In de huidige verbrandingsmotoren wordt de electronica dan ook pas inwerking gesteld nadat de start voltooid is. Is de spanning te laag dan weigert de electronica. De motoren zijn daarop ook gebouwd.
Bij het starten wordt de controler dan ook uitgeschakeld. Dit is nodig omdat de startmotor de spanning wel tot 6 a 7 volt doet verminderen bij een stroom afnamen van wel 70 ampere welke nodig is voor het rondbewegen van de motor.
De hoogspanning werkt wel omdat de bobine minder spanningsgevoelig is.
Tot zover dit naar behoren te hebben uitgelegd en er van uitgaande dat iedereen dit begrijp als vakman.
Xenonverlichting veroorzaakt, al is dit heel kort, het zelfde effect. het opstarten derlampen vraagt zoveel stroom dat de electronica niet meer kan functioneren en het laat afweten. Mogelijk is de voeding voor deze lampen juist op het cirquit geplaatst waardoor tevens de controler gevoed wordt en het zlefde effect teweeg brengt. Middels het tussenschakelen van een relais, welke wel op dit cirquit kan functioneren omdat dit weinig stroomverbruik tot gevolg heeft, en de voeding voor de xenonverlichting na gezekerd te zijn met een zekering van 20 Ampere, rechtstreeks van de geschakelde hoofdader, dus die welke van het spanningsrelais, dat wordt aangestuurd door het contactslot, komt te halen zal vanwege de dikkere bedrading er minder weerstand optreden waardoor de spanningsval minimaal zal worden. Dan moet het functioneren.
Dalstroom is de stroom welke door een geleider loopt bij de laagste spanning daarvan in een geleider waarbij in rust toestand de hoogste spanning als normspanning wordt gezien en tijdens het laden een piekspanning voert.
De inwendige weerstand van de accu speelt bij afname van een hoge stroom (EMK genoemd) een belangrijke rol. De spanning daalt belangrijk naarmate de stroom toeneemt. Maar de electronica kan bij de lage spanning, welke tevens bij het in en omschakelen der xenonverlichting afvallen al is dat maar een kort moment en zo allerlei abusievelijke storingen vermelden. Daarom wordt de buffer toegepast. De korte spanningsdaling wordt zo teniet gedaan door de spanning op het buffer.
Ik hoop dat een ieder dit naar behoren geïnformeerd is. Zo niet of zijn er nog andere vragen dan hoor ik graag van u.
Geert
hebben de oorzaak waarschijnlijk gevonden, bij visuele controle vd lampen bleek bij eentje een stukje glas kapot, hebben er nu 2 nieuwe ingezet en het probleem heeft zich niet meer voorgedaan ( even afwachten dus nog)
siem
Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je BMW 3-serie of stel zelf een nieuwe vraag.
18 jaar