BMW 7-Serie: Stuur trilt bij 110 km

Bouwjaar: 2008, Brandstof: Diesel, Motorcode: 3.0

Het stuur trilt licht als er 110 km per uur gereden wordt, de trilling is niet aanwezig als er langzamer wordt gereden. De banden zijn al vervangen en gebalanceerd, probleem blijft. Het trillen wordt erger als er flink geremd wordt op deze snelheid, bij een lagere snelheid remmen geen trilling. De trilling is vibrerend en wordt heviger en neemt af elke 5 seconde, het lijkt op een soort resonantie. Wat zou dit kunnen zijn?

chris1980

Geplaatst door chris1980 (0) , lid sinds 9 jaar geleden

Heb je de perfecte onderdelen nodig voor BMW 7-serie? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen op kenteken. Klik hier en maak je auto weer als nieuw!

8 Reacties

gabrien (0), 9 jaar geleden

Het kan zijn dat de schijven krom zijn van de auto. kijk daar maar even naar

rover200vi (0), 9 jaar geleden

Draagarm rubbers, Fusee kogels, Remschijven......

pietermen (0), 9 jaar geleden

Toch zit het probleem bij je wielen, ook al heb je ze gebalanceerd,

Check je wielen op het balanceerapparaat of er niet een slag in je velg zit, omdat ze gebalanceerd zijn voel je er namelijk niets van, toch kan dan het trillen optreden bij één bepaalde frequentie, in jou geval dus bij de 110km/h. ik zou het probleem daar gaan zoeken.

daarna pas verder gaan kijken ;)

mvg Piet

chris1980 (0), 9 jaar geleden

Hoi Pietermen, dat zou je zeggen, maar heb het al gewisseld met de reserveband en het probleem blijft aanhouden. Volgende oplossing die ik vrijdag ga proberen is om zowel de rotor als de remblokken te vervangen. Ik heb een vaag vermoeden en zeker bij het afremmen (nog meer trillingen in het stuur) dat er een kromme rotor op zit. Ik hou jullie in elk geval op de hoogte.

Freude_am_Fahren (0), 9 jaar geleden

Controleer als eerste of de remzuigers nog goed gangbaar zijn. Roest tussen remzuiger/ remcylinder kan de remblokken doen blijven hangen met trillen als eindresultaat.
Of, draagarm rubbers beginnen speling te vertonen waardoor veerpoot + remklauw gaan trillen bij het remmen. De trilling wordt opgeslagen in de remschijven, voelbaar als (concentrische) ribbels op de schijven.
Als het nog niet te sterk aanwezig is helpt blokken (wel; schijven niet) wisselen links <--> rechts. Na deze wissel een paar dagen voorzichtig rijden/ remmen. Daarna kunnen de blokken eventueel weer terug gezet worden. Als het probleem dan niet over is, helpt slechts vlakken van de remschijven of nieuwe remschijven plaatsen.
Voordat nieuwe schijven worden geplaatst dient wel de oorzaak van de trilling te worden weggenomen (nieuwe draagarmrubbers waarschijnlijk) anders herhaald de klacht-geschiedenis zich.

chris1980 (0), 9 jaar geleden

Zo inmiddels zitten er nieuwe remschijven en -blokken op, echter.... het probleem bij het remmen is weg, het trillen niet, iets minder. Dus dan komen wij denk ik uit bij de draagarm rubbers. Kan ik die zelf vervangen of laten doen door de dealer?

Freude_am_Fahren (0), 9 jaar geleden

Hangt een beetje af van je DIY-ervaring.
Vervangen van de rubbers in een bankschroef werkt het handigst, maar daarvoor moet de draagarm onder de auto vandaan.
Onder de auto kan ook met een forse lijmtang + drukstukken of een pulleytrekker + drukstukken.
Een beetje vet in de ogen/ aan zijkant rubbers vergemakkelijkt het inpersen.
Met een slangklem kun je een rond rubber comprimeren om deze in het oog te krijgen.

chris1980 (0), 9 jaar geleden

De ervaring in het vervangen van draagarm rubbers heb ik niet, dus dan begin ik er ook maar niet aan. Ik ga even een garage in de buurt vragen of ze dit wel hebben, volgens mij is het niet een al te grote operatie ;-)

Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je BMW 7-serie of stel zelf een nieuwe vraag.