close auto
close

Surf Advertentievrij op Problemcar.nl!

Geen afleiding meer, alleen de antwoorden die je zoekt. Word VIP en geniet van een volledig advertentievrije ervaring.

Word VIP voor slechts €1,99 per maand!

Word vip

BMW 3-Serie: Te lage dynamo spanning, wat kan het zijn?

Bouwjaar: 1997, Brandstof: Benzine, Motorcode: 328i M52

Goedendag, ik heb wat troubles met mijn 328i cabrio.
De spanning van de dynamo is zonder verbruikers ingeschakeld ca 13.5-13.8V bij "volle" accu.
Als ik de ventilatie, verlichting etc. inschakel zakt de spanning al in naar zo'n 12.5V. (toerental onafhankelijk)
En als ik bijv. de ramen allemaal tegelijk omhoog doe, zakt de spanning soms wel tot 11V in.
Allemaal bij ingeschakelde motor uiteraard en gemeten op de klem van de relais/zekeringkast waar de voeding binnen komt. (Of met de boardcomputer, die geeft een zelfde waarde af als de multimeter op dat punt)

Bij alle gebruikers ingeschakeld meet ik op de dynamo B+ klem ruim 1V meer, dus ca 13.5V.

Maar dat is denk ik niet het probleem, want mijn oudere 325i E36 cabrio had altijd 14.4-14.5V over die klem op de relais/zekeringkast, zonder verbruikers aan en ook bij alles tegelijk aan. Never nooit onder de 14.1-14.2V uit.
Zo moet het ook zijn volgensmij.

Wie heeft er een idee wat er mis kan zijn?

En hoe werkt de gelijkrichter op deze dynamo? Wordt deze extern ingeschakeld of intern doorgelust?

Dat de dynamo (koolborstels) versleten is kan ik me slecht voorstellen omdat het toerental onafhankelijk is, hij regelt nl telkens naar de zelfde waarde toe.

Alvast bedankt!

Geplaatst door

geiz (0)

al 19 jaar lid

Heb je de perfecte onderdelen nodig voor jouw auto? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen via onderstaand kentekenveld.

Reacties

heb je de borstels dan al gecontroleerd?

CARS&MOTORS 0
badge

17 jaar

Meet ook eens de spanning op de dynamo. Als de spanning daar wel ruim 14V blijft dan zijn de kabelverbindingen niet lekker meer. Berucht zijn de massakabels en de dikke pluskabel van de dynamo.

Succes,
Paul

Paulus8636 0
badge

17 jaar

Goedendag,

Ik heb ook op de dynamo gemeten en die spanning ging ook mee naar beneden, alleen minder hard. Ruim 1V bij flinke belasting verschil, nog ca 13.5V op de dynamo. De spanning is op beide aansluitklemmen op de dynamo gelijk (zitten er 2 onder elkaar, 1 met dikke rode draad, naar de accu/startmotor toe en 1 dunne zwarte draad). Maar boven de 14V komt de spanning nooit uit.
Ik heb ook de massa aansluiting gemeten, op het huis van de dynamo en verschillende massapunten op het chassis, is nihil, enkele milivolts.

Overigens is er 2jr geleden een alarm ingebouwd (bij de vorige eigenaar van de auto) en dit is naar mijn mening nogal erg slordig gegaan.
Overal losgetrokken kabelbomen en stukken tape omheen gebonden. Echt een zooitje. (Er gebeuren namelijk ook rare dingen met de startonderbreker aan, er gaat van alles uit wat niet uit hoort te gaan naar mijn mening: radio, brandstofmeter, verlichting)

Vandaar ook mijn vraag, weet iemand hoe de spanningsregelaar/gelijkrichter aangestuurd wordt van de dynamo, loopt deze misschien via het contact (relais)? Met het oog op dat er misschien teveel bedrading tussen de gelijkrichter/regelaar van de dynamo zit geknutseld.

Ik heb helaas alleen geen goede schema's hoe dit zou moeten zitten.


De borstels nog niet gecontroleerd, omdat ik een sterk vermoeden heb dat het daar juist niet aan ligt. (en nog geen tijd gehad ;-) )

Alvast bedankt!

Gijs

geiz 0

17 jaar

de dikke + kabel van de dynamo zal niet verroest zijn,deze bevind zich onder de plastic kap en er kan ook nauwelijks water in/bij komen.

controleer de spanningsregelaar maar eens,deze is te demonteren zonder de dynamo eraf te halen.

bij mijn 325i E-36 heb ik constante spanning van 13,7 V met uiteraard goede accu en dynamo.

stationair,half of volgas,met en zonder verbruikers blijft deze nagenoeg gelijk.

is de BC van jou dan zo naukeurig ? de mijne pendelt tussen de 14,4V en 13... V en dat wijkt volgens mij iets af,net zoals de digitale snelheid wat je aflezen kunt,met 19'' velgen eronder zou de km teller normaal iets te weinig aangeven,maar als je dan op de BC kijkt wijkt deze boven de 100 km/h nog eens 7 km naar onder af,weet alleen niet of deze bij te stellen is.

Stefan

stefan84 0

17 jaar

Hoi Stefan,

Ik ga denk de spanningsregelaars van mijn beide BMW's ff omwisselen, kijken wattie doet.

En de spanning varieert wel ietsje, maar dat doet hij op de multimeter ook. Hij klopt heel behoorlijk, zeg maar op 2/10V nauwkeurig. En de snelheid klopt erg precies, al heb ik idd ook net boven de 100km/h een maffe afwijking van een km of 2 extra die boven de ca 120km/h weer weg is. Mijn beide E36's hebben dat.

Gijs

geiz 0

17 jaar

Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je BMW 3-serie of stel zelf een nieuwe vraag.