BMW 3-Serie: Te veel olie in motor

Bouwjaar: 2008, Brandstof: Diesel, Motorcode: 318D

oliepeil staat te hoog. Door een bepaald proces wordt verbrande diesel in mijn motor gestuurd. dit is reeds 4keer gebeurd in 15 maanden. Dit kan toch niet goed zijn voor de motor. ook in handleiding staat vermeld dat een te hoog oliepeil zware motor problemen kan veroorzaken.
Volgens garage kan het geen kwaad voor de motor op voorwaarde dat de olie dan ververst wordt. ik doe +/-18000km/jaar. Reden zou zijn dat ik te kleine afstanden doe.
Voorgestelde oplossing: olie verversen om de 10 à 15000km ipv 35000km / of 2 jaar. Daarmee is het probleem nog niet opgelost.
Mijn wagen is nog in garantie tot 2/2014.

Didier12

Geplaatst door Didier12 (0) , lid sinds 11 jaar geleden

Heb je de perfecte onderdelen nodig voor BMW 3-serie? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen op kenteken. Klik hier en maak je auto weer als nieuw!

7 Reacties

Freude_am_Fahren (0), 10 jaar geleden

Diesel bij de motorolie brengt de viscositeit van de olie naar beneden. De smerende eigenschappen van de olie nemen dan af. Hou er rekening mee dat na de eerstvolgende langere rit, waarbij de motor meer op temperatuur komt/ blijft, er flink wat diesel kan verdampen/ verbranden waardoor het oliepeil ineens veel lager staat. Een liter olie als reserve in de auto is daarom in dit geval niet overbodig.

Een mogelijke oorzaak van de diesel-lek richting het carter kan zijn: Versleten zuigerveren. Dat zou dan gepaard moeten gaan met afgenomen (top)vermogen. Een andere mogelijke oorzaak is een verstopte carterventilatie-klep.

Een te hoog oliepeil kan eenvoudig worden verlaagd - zonder de olie te hoeven aftappen - door in de dop van een plastic (zeep-)fles een gaatje te boren, daar een stuk* aquariumslang in te steken (die met moeite door het gaatje kan = luchtdicht) en via de oliepeilstok-houder met de knijpfles + slang de olie uit het carter te zuigen.

Regelmatig olie peilen is in deze situatie zeker aan te bevelen. Ook geldt: Liever rondrijden met een te hoog oliepeil, dan met een (veel) te laag oliepeil, want dat levert op zeer korte termijn schade aan de motor op ...

*) 1 meter is voor de meeste auto's voldoende om de olie in het carter te kunnen bereiken.
Een grotere onderdruk valt met een knijpfles ook niet op te wekken om meer opvoerhoogte te kunnen overbruggen ....

oldford (0) PRO, 10 jaar geleden

Mogelijk een probleem met het regenereren van het roetfilter.
Als dat te vaak en te lang wordt gedaan, komt er ook ONverbrande diesel in het carter.
Misschien eens een 2nd opinion vragen bij een (andere) dealer, voordat het roetfilter ook nog verstopt?

primera p11 (0), 10 jaar geleden

Ik sluit me aan bij oldford.
Waarschijnlijk gaat er iets met regeneren niet goed waardoor er diesel in de olie komt.
Niet te lang mee doorrijden want de boel draait vanzelf in elkaar door verschraling.
De garage moet dat probleem oplossen en niet met een halfbakken oplossing komen.
Ze weten dondersgoed dat dat komt door het regeneren van het roetfilter mits het uiteraard aanwezig is op deze auto.
En aangezien er nog garantie op zit zou ik daar aanspraak op maken.

Peter635csi (0), 10 jaar geleden

even aan je peilstok ruiken of die naar diesel stinkt.

Denk erom... te hoog oliepeil loopt hij van stuk. Olie gaat schuimen als het de krukas raakt. Heb ik vorige maand gehad met een 320d, vastloper.

Jeroen-erwin (50) PRO, 10 jaar geleden

Hoi Didier,

Her stijgen van het oliepeil is een veel voorkomend probleem bij nagenoeg alle auto's met een roetfilter.
Doordat de ECU een sein krijgt van de druksensor (welke de druk voor en na het roetfilter meet) dat er een te groot drukverschil is ( roetfilter raakt verstopt) gaat de motor extra brandstof in de motor spuiten op het moment dat de uitlaatklep open staat. Hierdoor komt de brandstof in de uitlaat terecht welke vlak voor het roetfilter verbrandt. De temperatuur van het filter stijgt tot wel 600 graden(soms meer), waardoor de roetdeeltjes verbranden. Nu hoort het filter weer schoon te zijn. Dit proces heet regenereren. Als Het regeneratieproces niet wordt afgemaakt of het filter raakt verzadigd door overgebleven asdeeltjes zal de motor vaker en langer regenereren. Hierbij kan een deel van de brandstof terugvloeien het carter in en komt terecht bij de olie. Dit is vaak de oorzaak van een stijgend oliepeil. De enige oplossing om voor altijd van dit probleem af te zijn is om het roetfilter compleet te verwijderen zowel fysiek als softwarematig.

Didier12 (0), 8 jaar geleden

Ik heb de wagen aan garage overgelaten en een nieuwe gekocht

Didier12 (0), 8 jaar geleden

Ik heb de wagen aan garage overgelaten en een nieuwe gekocht

Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je BMW 3-serie of stel zelf een nieuwe vraag.