close auto
close

Surf Advertentievrij op Problemcar.nl!

Geen afleiding meer, alleen de antwoorden die je zoekt. Word VIP en geniet van een volledig advertentievrije ervaring.

Word VIP voor slechts €1,99 per maand!

Word vip

BMW 3-Serie: Temperatuur loopt op, hoop koelvloeistof verloren!

Bouwjaar: 1995, Brandstof: Benzine, Motorcode: 320I

Hallo,

Ik heb een probleem,

Mijn vriendin kwam thuis met de Bmw (automaat 320I benzine 1995) , en temparatuur meter stond voluit,
Motor meteen uitgezet,
Motor kap open,
Lekkage...Koelvloeistof.
Ik heb zo'n idee van het koelvloeistof resevoir, daar komt het vandaan.

vat was ook geheel leeg,
Na het afkoelen stond het niveau weer redelijk hoog.

Nu heb ik het idee dat de druk te hoog is,??
vandaar ook het lekken, ook was het bij de dop nat geweest.

enig idee....? de kop?
Ze heeft overigens normaal gereden....je kent het wel, zoals sommige vrouwen rijden 40 waar je 50 mag en 90 waar je 100 mag. :-)

Reeds nagekeken:
slangen worden warm die op resevoir aangekoppeld staan.
Olie dop verwijderd, geen witte aanslag,
Kachel word niet warm, eigenlijk nog nooit gedaan wanneer de auto stil staat, enkel warm wanneer ik rij. (rijdend niet gecontroleerd< wegens overhit)
radiator word enkel aan rechterkant warm... (na 10 min auto draaiend,) auto stond reeds 90 graden (door warmte wilt de motor niet afkoelen), na 10 min gaat het waarschuwings lampje branden van te hoge temperatuur)

Ook heb ik de kap die over de koelvoelstof resevoir verwijderd,ik had geen idee dat deze het resevoir op z'n plek hou, Dus het hele resevoir knalde ervan af door de druk,
Resultaat leeg,
Wel bijgevuld, maar ontluchten werk niet echt, ook zie ik dat wanneer de dop eraf is van koelvloiestof resevoir en motor loopt, dat hij het water eruit duwt en dus om de 30 a 50 seconden een luchtbel naar bovenkomt die het water beetje bij beetje eruit duwt.
De meeste verhalen die ik lees, duid dit naar een lekke koppakking,
Kan dit niet door het niet juist ontluchten omdat het reservoir eraf knalde>?...voordat er verkeerde conclusies getrokken word.

Ook zag ik af en toe lichte rook onstaan, wanneer er gas werd gegeven vanuit de spruitstuk vandaan??alsof er vloeistof verdamte door de hitte (links voorin oftewel passasier zijde raamkant)

MOTOR WORD TEN ALLE TIJDE EERST WARM GEREDEN!

Wie o Wie heeft er nog ideeen???

Geplaatst door

Dreamer (0)

al 16 jaar lid

Heb je de perfecte onderdelen nodig voor jouw auto? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen via onderstaand kentekenveld.

Reacties

Dit klinkt als een probleem met je thermostaat omdat de radiateur maar aan 1 kant warm wordt. Ontluchten kun je het beste doen met de voorzijde van de auto omhoog dus opkrikken of oprijbokken gebruiken, zodat de plastic ontluchtingsschroef op de radiateur het hoogste punt in je koelsysteem is. Kijk goed uit met oververhitting van je motor want uit ervaring weet ik dat de kop van BMW hierdoor snel stuk kan gaan.

MeindertS 0
badge

14 jaar

[quote=MeindertS]Dit klinkt als een probleem met je thermostaat omdat de radiateur maar aan 1 kant warm wordt. Ontluchten kun je het beste doen met de voorzijde van de auto omhoog dus opkrikken of oprijbokken gebruiken, zodat de plastic ontluchtingsschroef op de radiateur het hoogste punt in je koelsysteem is. Kijk goed uit met oververhitting van je motor want uit ervaring weet ik dat de kop van BMW hierdoor snel stuk kan gaan.[/quote]
Bedankt voor u reactie,
Hoe weet ik wanneer de kop stuk is?
Kan ik dat ergens controleren, behalve witte rook bij uitlaat en olie dop smurrie?

Ik ga vanavond de thermostaat eruit halen en kijken hoe het systeem dan werkt.

alle reacties zijn welkom!!

Dreamer 0

14 jaar

Wat ik er niet helemaal uit opmaak is of je waterpomp nog draait? Dit kun je controleren door de dop van het reservoir af te draaien en kijken of het water stroomt, bij bedrijfstemperatuur. Niet bij koude motor, dan gaat namelijk je thermostaat niet open. Het zou kunnen dat je op je waterpomp nog kunstof schoepjes hebt, die kunnen loslaten van het asje dan circuleert de kvs niet meer.
Maar wanneer je toch de thermostaat gaat controleren, zou ik gelijk een nieuwe plaatsen. Deze kosten niet zo veel, geloof iets van 25 euro, net als de waterpomp, zeker als je een hebt met kunstof schoepjes. Waterpomp kost geloof ik 35 euro.

Ik heb ditzelfde ongeveer een weekje of 2 geleden gehad. Heb ook gelijk alles vernieuwd, bij mij was t de waterpomp en visco. Heb ook gelijk beide multiriemen, looprol en spanrollen vervangen.

Gr Danny

danny1984 0

14 jaar

Wat danny1984 hier schrijft is idd ook nog een mogelijkheid, en ik zou in ieder geval de waterpomp en de thermostaat vervangen.
Hoe je kan zien dat de kop of koppakking stuk is: Meestal zit er dan olie door de koelvloeistof omdat de oliedruk hoger is dan de koelvloeistofdruk,
hij kan inderdaad wit (koelvloeistof) of blauw (olie) gaan roken uit de uitlaat, het beste is om even de compressie te (laten) meten. Bij dit type motor gaat hij ook redelijk onregelmatig lopen als de kop(pakking) lek is.

MeindertS 0
badge

14 jaar

[quote=danny1984]Wat ik er niet helemaal uit opmaak is of je waterpomp nog draait? Dit kun je controleren door de dop van het reservoir af te draaien en kijken of het water stroomt, bij bedrijfstemperatuur. Niet bij koude motor, dan gaat namelijk je thermostaat niet open. Het zou kunnen dat je op je waterpomp nog kunstof schoepjes hebt, die kunnen loslaten van het asje dan circuleert de kvs niet meer.
Maar wanneer je toch de thermostaat gaat controleren, zou ik gelijk een nieuwe plaatsen. Deze kosten niet zo veel, geloof iets van 25 euro, net als de waterpomp, zeker als je een hebt met kunstof schoepjes. Waterpomp kost geloof ik 35 euro.

Ik heb ditzelfde ongeveer een weekje of 2 geleden gehad. Heb ook gelijk alles vernieuwd, bij mij was t de waterpomp en visco. Heb ook gelijk beide multiriemen, looprol en spanrollen vervangen.

Gr Danny[/quote]
Vandaag thermostaat verwijderd, Radiator word warm,
Slangen worden warm,
Koelvloeistof komt uit reservoir wanneer de auto op temperatuur komt,
waterpomp niet defect,

Radiator helaas niet volledig kunnen ontluchten, ontluchtings dopje afgebroken,
Temperatuur blijft nog oplopen, HELAAS!

Komt waarschijnlijk door lucht in het systeem,

tevens worden de slangen aardig hard bij het gasgeven....is dit normaal?
Ik bedoel flink hard...

Mocht de radiator morgen goed ontlucht zijn, en temperatuur loopt op....mag ik dan aannemen dat de kop stuk is????

Graag hoor ik van jullie!


Bedankt!

Dreamer 0

14 jaar

[quote=MeindertS]Wat danny1984 hier schrijft is idd ook nog een mogelijkheid, en ik zou in ieder geval de waterpomp en de thermostaat vervangen.
Hoe je kan zien dat de kop of koppakking stuk is: Meestal zit er dan olie door de koelvloeistof omdat de oliedruk hoger is dan de koelvloeistofdruk,
hij kan inderdaad wit (koelvloeistof) of blauw (olie) gaan roken uit de uitlaat, het beste is om even de compressie te (laten) meten. Bij dit type motor gaat hij ook redelijk onregelmatig lopen als de kop(pakking) lek is.[/quote]
Wat je daar zegt is niet helemaal waar..

@Dreamer,

Ideeen ??

Zorg eerst eens voor een nieuw ontluchtings nippeltje, anders word het nooit wat op deze manier..

Thermostaat eruit laten werkt ook niet en is geen oplossing..

Dat de kachel niet werkt bij stationair lopen kan komen door een slechte circulatie of een slechte waterpomp, heb je deze eruit gehaald en gecontroleerd ??

Als er nog mee door is gereden terwijl de lamp brande, is de kans groot dat de koppakking kapot is, of erger ( wat ook vaak voorkomt ) een gescheurde kop!

Je kan het e.e.a. uitsluiten door even langs een garage te rijden, en met een CO snuffelaar boven het koelreservoir controleren of er uitlaatgassen inzitten, is binnen 2 minuten gebeurt en je kan weer wat uitsluiten.

Bij een gescheurde kop of koppakking hoef je niet eens olie bij de kvs te hebben of andersom, mogelijkheden genoeg!

Maar voor we te ver vooruit lopen, zorg eens dat je hem weer kan ontluchten, en net zo belangrijk dat hij nergens lekt! Ook de dop op het expansie reservoir kan kapot zijn, dus te vroeg openen waardoor je kvs verliest, of het reservoir is gescheurt of de O-ring daarvan is kapot en dat gebeurt ook regelmatig, m.a.w. hoef je dan geen compleet nieuwe radiateur te kopen want de onderdelen krijg je ook los.

Is bovenstaande in orde, dan kan hij gaan lekken omdat de druk in het koelsysteem te hoog oploopt! De slangen worden normaal ook wel hard, zeker bij een warme motor, maar zo hard als steen mogen ze natuurlijk niet worden, ook bij een koude motor mag er GEEN druk meer op staan.

Ontluchten gaat ook vaak moeizaam, kachel op warm zetten en ventilator op stand 1, kvs vullen en motor laten lopen, zonodig bijvullen en dop erop draaien, laat hem lopen ( of met een verhoogt toerental ) tot de wijzer in de helft staat en draai af en toe de ontluchtings schroef open tot dat er geen lucht meer uitkomt, controleer het kvs peil weer bij koude motor en vul bij tot de max merkering.Als beide slangen en radiateur even warm worden en hij warme lucht binnen blaast zou het goed moeten zijn.Mocht ontluchten met de schoef niet gaan, kun je ook even de temp sensor in de kop een paar slagen los draaien, dit kan ook goed helpen, het maakt dan niks uit of je de blauwe of de zwarte neemt..

Hou ons even op de hoogte..

Gr Stefan

stefan84 0

14 jaar

Probleem is opgelost!
Eindelijk!
Tenminste tot nu toe....

Vandaag nieuw ontluchtings dopje gehaald,
Thermostaat heb ik gisteren verwijderd zoals jullie weten,

ik ben 4 uren bezig geweest om het systeem te ontluchten, wat een k*t systeem zeg, tering...
Er zijn zeker 10 liter aan vloeistof ingegaan, want heel het circuit was gisteren leeg gegaan door het verwijderen van de thermostaat,
Na 4 uur kutten, schelden en gooien....laatste lucht eruit gekregen,

PROBLEM SOLVED!


IK DANK JULLIE ALLEN!!!

Dreamer 0

14 jaar

[quote=Dreamer]Probleem is opgelost!
Eindelijk!
Tenminste tot nu toe....

Vandaag nieuw ontluchtings dopje gehaald,
Thermostaat heb ik gisteren verwijderd zoals jullie weten,

ik ben 4 uren bezig geweest om het systeem te ontluchten, wat een k*t systeem zeg, tering...
Er zijn zeker 10 liter aan vloeistof ingegaan, want heel het circuit was gisteren leeg gegaan door het verwijderen van de thermostaat,
Na 4 uur kutten, schelden en gooien....laatste lucht eruit gekregen,

PROBLEM SOLVED!


IK DANK JULLIE ALLEN!!![/quote]
Oja....van de week nog even nieuw thermostaat halen en plaatsen.... :-)

Dreamer 0

14 jaar

Eerst even de nieuwe thermostaat monteren, weer even 4 uur ergeren en kijken of alles nu verdwenen is, dan kan je meisje weer vrolijk rond tuffen in de 6 cilinder..

Die 10 liter koelvloeistof kan heel goed, dan is ongeveer het hele systeem leeg geweest..

Maar wat doet de temp nu zonder thermostaat onder het rijden ?

stefan84 0

14 jaar

Probleem was helaas nog niet opgelost,
Na een tijdje kwam hem probleem weer terug,

Waterpomp vervangen,
Deze was gescheurd.

Ik rij alweer een tijdje zonder problemen!

Dreamer 0

13 jaar

Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je BMW 3-serie of stel zelf een nieuwe vraag.