auto
close

Word Nu Gratis Lid van Problemcar.nl! 🚗💡

👉 Waarom lid worden?

Klik hieronder en word vandaag nog GRATIS lid!

Gratis lid worden

BMW 3-Serie: Tijd gereden met laag oliepeil, wat nu?

Bouwjaar: 1996, Brandstof: Benzine, Motorcode: 325i M52

Gegroet,

Ik ben in het bezit van een BMW e36 325i (m52 motor model).
Sinds een week of 2 kwam er een tik onder de kap vandaan, aangezien ik bekend ben met BMW motoren die tikken trok ik me er niet veel van aan.
En olie kon het toch niet zijn? heb een boordcomputer die zelfs een kapot lampje aangeeft, dan zal die dat met een te laag oliepeil ook wel doen?
Hier ben ik dus op verschut gegaan.

Naarmate mijn relatief stille benzinemotor meer klonk als een tikkende diesel, besloot ik eens me olie te gaan peilen.
Wat bleek? geen druppel olie te bekennen.

Uiteraard niet meer verder gereden en een garagebedrijf gebeld.
Die gaf het advies om nu 5w40 erin te gooien zodat het snel door het blok kon vloeien.

Er ging maar liefst 2,5liter in totdat het max. op de oliepeil was bereikt (koude motor).
Tikken doet die niet meer, ik hoor alleen aan de onderkant van het blok een ratelend geluid tussen de 1000 & 2000 toeren (Gaat mee in de toerental)
Ik ben me er van bewust dat dit een hele stomme, maar vooral dure fout kan zijn.

Heb nu alleen een paar vragen:


1. Klopt het dat een boordcomputer geen laag oliepeil aangeeft?
2. Ik zag op de website van Kroon Olie dat er 6,5liter olie in mn blok gaat, ik heb er nu 2,5l bijgegooid, er zat dus nog 4liter in blijkbaar
Is dit een troost?

Mvg,
Richard

Geplaatst door

QWERTY13 (0)

al 13 jaar lid

Heb je de perfecte onderdelen nodig voor jouw auto? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen via onderstaand kentekenveld.

Reacties

Als de oliedruk te laag is gaat er bovenin het dashboard een rood lampje branden. Oliepeil zal je zelf moeten peilen. Dat ratelende geluid zou een kettingspanner kunnen zijn, of de Vanos.
De M52 is een sterke motor, die overleeft dat oliegebrek wel bij onze NL snelheden. In Dld met plankgas 240 km/u is dat anders. Overigens kan je beter alle olie vervangen dan alleen bijvullen en een nieuw oliefilter plaatsen.
Het beste is dat elk half jaar te doen en goede olie te gebruiken.

MJ 0
badge

13 jaar

Deze motoren kunnen inderdaad mechanisch een hoop hebben maar motorschade door een tekort aan olie heeft niets met de snelheid te maken, je komt al in de problemen als je een bocht doorgaat en de oliepomp even zonder olie komt te staan, het kan zijn dat de schade meevalt maar als je zegt dat het geluid onder in de motor zit zou ik er toch eens naar laten kijken, de lagerschalen van de krukas komen als eerste in de problemen als je te weinig olie hebt en het ratelen kan heel goed door kapot/versleten lagerschalen komen, als je er niet te lang mee doorrijdt kun je de boel waarschijnlijk nog wel redden door alleen de lagerschalen te vervangen.

gr Martin

GJBAutos 0
badge

13 jaar

@GJB

Hoe kan je pomp droog staan als er nog 4 l olie in het carter zit? Als alle oliekanalen vol zitten is dat tesamen al 2.5 L? Lijkt mij rijkelijk veel voor het complete oliekanalenstelsel.
Ik meen dat die overdaad aan olie in het carter vnl is om te koelen. Een Porsche heeft al 10 liter....

MJ

MJ 0
badge

13 jaar

Zolang het oliedruk lampje niet gebrand heeft is er niks aan de hand.

primera p11 0

13 jaar

Het wel of niet branden van het lampje kan goed over het hoofd worden gezien, als je met te weinig olie in het carter de bocht doorgaat en de olie naar 1 kant van het carter gaat dan kan de pomp droog komen te staan. Dan gaat het lampje meestal ook even branden.

Bij bv een circuit auto worden vaak extra schotten in het carter gezet om dit te voorkomen.

Een hoop porsches hebben een dry sump systeem juist om dit soort problemen te voorkomen daarom zit daar vaak ook een overdaad aan olie in omdat het in een externe tank zit waar de olie met een externe pomp door de motor wordt gepompt.

Het is uiteindelijk niet te zeggen wanneer een motor door te weinig olie kapot gaat, het kan al gebeuren als ie heel even met te weinig olie loopt maar het kan ook zo zijn dat het helemaal geen probleem is, maar als de motor lawaai gaat maken nadat er is vastgesteld dat er te weinig olie in de motor zit dan is dat wel verdacht.

gr Martin

GJBAutos 0
badge

13 jaar

Die olieaanzuigbuis zit helemaal onderin het carter en ik heb werkelijk geen idee met hoeveel olie en hoe hard je de bocht doormoet om de de pomp droog te laten staan.
Maar dat (lager)lawaai en te laag oiliepeil verdacht is ben ik met je eens. Overigens zijn er ook zat BMW rijders die met een defect oliedruklampje rijden!

MJ 0
badge

13 jaar

Ik heb zelf de ervaring met een M20 motor die op het circuit van Assen al een brandend oliedruk lampje had in de langere bochten met de correcte hoeveelheid olie in het carter. Als je 2.5 liter mist en er zit nog 4 liter in het carter dan blijft daar misschien de helft van over als de motor draait aangezien de rest door de motor zelf loopt.
Je hoeft er helemaal niet hard voor te rijden, als de bocht maar lang genoeg is en de juiste kant op gaat. Als je linksom gaat heb je er sneller last van als dat je rechtsom gaat.

Kijk hier maar eens of zoek eens op het internet.

http://store.vacmotorsports.com/vac---e3...

Niet dat dit soort problemen normaal bij straat auto's voorkomt maar als er zoveel olie mist dan is de kans dat het in een straatauto ook gebeurt wel heel erg veel toe.

gr Martin

GJBAutos 0
badge

13 jaar

Bedankt voor de vele reacties.

Ik heb vandaag voorzichtig mijn dagelijkse woon-werk verkeer gereden, en het tikken bleef ook daadwerkelijk weg.
Het geratel lijkt op een blijvend iets, en zou ik dus inderdaad moeten laten nakijken.

Ik heb er gisteravond nog wel 0,5liter moeten bijgooien om hem op peil te krijgen.
Vanmorgen bij het starten kwam er wel eventjes blauwe rook uit de uitlaat, hierna werd dit voornamelijk wit.

Dat betekent dus dat er ongeveer 3liter bij moest, en waar ik eigenlijk van sta te kijken zijn de reacties van:
'Zolang oliedrukmeter niet is gaan branden is er niets aan de hand'.

Even voor mijn beeldvorming, ik neem aan dat het tikken van een motor al een signaal is dat de motor op een of andere manier aan het slijten is? (Het klonk niet prettig).
Gaat het oliedruklampje dan pas branden wanneer het echt te laat is en hij totaal droog staat?
(M'n lampje doet het overigens wel, die brand altijd netjes mee bij contact)
Of lijkt het getik erger dan dat het eigenlijk is?...

QWERTY13 0

13 jaar

Ik zou er helemaal niet meer mee rijden als ik niet weet waar het geluid vandaan komt, het kan iets onschuldigs zijn maar het kan ook het einde van de motor betekenen als je er mee doorrijdt. Het lampje hoeft maar even aan te gaan en dan kan de motor al schade hebben maar dit hoeft niet gebeuren, daarom is het belangrijk als je zoveel te weinig olie in het carter hebt gehad en je hoort rare geluiden dat je er iemand naar laat kijken/luisteren die er verstand van heeft. Het lampje gaat niet branden als je te weinig olie hebt maar als er te weinig oliedruk is.

gr Martin

GJBAutos 0
badge

13 jaar

[quote=QWERTY13]Even voor mijn beeldvorming, ik neem aan dat het tikken van een motor al een signaal is dat de motor op een of andere manier aan het slijten is? (Het klonk niet prettig).[/quote]
Ik vermoed dat je de hydraulische klepspelingbegrenzers hebt gehoord. Die vullen zich met olie en zijn daarna muisstil (als het goed is) Mooi spul want dan hoef je nooit meer met vulplaatjes ed. de kleppen te stellen.
Omdat het oliepeil zo laag was waren die weinig of niet gevuld met olie.
[quote]Gaat het oliedruklampje dan pas branden wanneer het echt te laat is en hij totaal droog staat?[/quote]
Ik waag mijn auto er niet aan om een proefopstelling te maken. Maar BMW schrijft wel uitdrukkelijk om de motor af te zetten als het rode oliedruklampje gaat branden.

MJ 0
badge

13 jaar

Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je BMW 3-serie of stel zelf een nieuwe vraag.