auto
close

Word Nu Gratis Lid van Problemcar.nl! 🚗💡

👉 Waarom lid worden?

Klik hieronder en word vandaag nog GRATIS lid!

Gratis lid worden

BMW 5-Serie: Tikken geluid in de motor e34 525 tds

Bouwjaar: 1994, Brandstof: Diesel, Motorcode: 2,5 tds

Ik heb deze wagen pas gekocht, ik had wel gehoord dat er een tikkend geluid in de motor was. tevens draait de auto op rolantie vaak onregelamatig (op 5 ciliders) maar na enkele seconden herpakt hij en bolt hij weer nogmaal. Dit tikkend geluid komt precies meer van achter in het motorblok.

ben al naar verschillende garages geweest. meeste weten niet wat het is en zeggen dat ze de boel willen openhalen om fantsoenlijk te kijken. Bij de BMW concessiehouder heeft men eens geluisterd en mij gezegd dat het 99% zeker een uitgeleuterde distributieketting is. Ik vind dit raar want het tikkend geluid komt echt precies van achter uit. ik dacht dat die ketting vooraan het blok gemonteerd zat.

kan iemand mij zijn mening geven over wat dit kan zijn en/of hoe ik diagnose kan stellen. Ik wil niet veel geld uitgeven aan het vervangen van een distributieketting als ik niet met zekerheid weet dat het dit wel is.

ik dacht eerder dat het geluid echt uit de voorlaatste of laatste cilinde kwam, misschien iets met de kleppen ?


Help mij aub !!!

Geplaatst door

Tomek (0)

al 17 jaar lid

Heb je de perfecte onderdelen nodig voor jouw auto? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen via onderstaand kentekenveld.

Reacties

draai eens de oliedop los en kijk of je aan die kant een ketting kunt zien.

[url=http://imageshack.us][img]http://img168.imageshack.us/img168/5656/...[/img][/url]

320 0

17 jaar

Beste Tomek,

Ik heb het zelfde probleem met mijn 325td. Het is een raar tikkend geluid dat niet van de distributieketting lijkt te komen, maar van ergens halverwegen het motorblok. Heb jij al een oplossing gevonden of weet iemand anders wat dit is????

Met vriendelijke groet,

Carlos

Carlos78 0

17 jaar

Beste Carlos78,


Ik ben Tomek (heb mij opnieuw moeten registreren want was mijn wachtwoord vergeten) vandaar de andere naam. Ik heb inderdaad hetzelfde probleem als jou.

Ik ben met mijn wagen bij een BMW consessiehouder geweest en bij een Bosch garage. Op beide plaatsen kreeg ik te horen dat het toch van de distributieketting komt dat geluid. Blijkbaar draagt het geluid verder door het metalen blok zodat het lijkt alsof het van midden de moter komt.

Ik heb toen gereedschap geleent bij de bmw garage (ken daar iemand) en met mijn wagen naar een goedkope "zwarte" garagist gegaan. Die kwam daarna met de vaststelling dat het mijn kettinggeleiders waren die versleten waren. Hij heeft deze niet kunnen vervangen want deze motorblokken zijn zo stom gemaakt dat je de cilinderkop moet demonteren om er aan te kunnen (DUUR). Uiteindelijk is hij er mee naar een BMW specialist (afbraakcenter) gegaan en die vertelde hem dat als hij zoiets zou moeten doen dat hij er liever heel de motor uit zou lepelen om eraan te kunnen werken. Tevens zei hij ook dat ik er gewoon mee moest doorrijden. Normaalgezien zou deze ketting niet mogen breken, de enige overlast die het met zich meebrengt is het kloppend geluid. Als je het bij een Bosch center laat doen daar kostte het 1100 EUR, bij BMW garage nog wat duurder.

Ik ben dus gewoon verder blijven rijden en nu een week later sta ik alweer in panne. Nu heeft mijn dieselpomp het begeven denk ik want hij start niet meer !! vandaar ook dat hij zo slecht bolde op rolantie en slecht startte.

Dus ik weet nu niet wat ik met de mijne ga doen, maar ik zou jou aanraden om hem nog rap te verkopen nu dat hij nog rijdt. Want wat het ook mag zijn het gaat altijd heel prijzig zijn !!

Mvg, Tom

PS: laat me eventueel weten als jij iets meer weet of een andere oplossing hebt gevonden aub ...

mystikal_x666 0

17 jaar

Geen probleem met je verstuivers?

ColinB 0

17 jaar

Beste Tom,

Alvast bedankt voor je reactie. Begin dit jaar heb ik de brandstofpomp al laten vervangen omdat deze aan het eind van zijn levensduur was, kosten €1500 euries. Sinds dien loopt het dieselje wel weer als de brandweer. Tot de dag dat dat rare geluid op kwam zetten. Als de motor koud is hoor je het niet maar als hij lekker warm geworden is hoor je het kloppen met halve krukassnelheid. Mede door dit laatste feit denk ik ook aan de distributieketting, maar niemand in garageland heeft mij dit nog kunnen bevestigen. Nu heb ik het ETK van BMW op mijn computer staan en zie dat de kettinggeleiders, volgens mij, gewoon de de/monteren zijn zonder je hele auto uit elkaar te hoeven halen. Ik zal ook nog eens langs de dealer gaan om te vragen hoe of dit zit, of iemand hier op problemcar moet het antwoord al weten dan horen we dat graag.

Mvg, Carlo

Carlos78 0

17 jaar

Ik zal anders morgen even in TIS kijken, heb ik thuis ook.

ColinB 0

17 jaar

Als je dat zou willen doen graag!

Carlos78 0

17 jaar

Voor de meeste BMW-rijders heb ik het wel over ;)

ColinB 0

17 jaar

@ Colin


Ik heb het volgende gedaan: Eerst zekeringen nagekeken alles ok. darmpje na brandstoffilter losgemaakt en gekeken zat nog poepvol met diesel. vervolgens injector op 4e cilinder losgedraaid en proberen te starten, daar kwam geen druppeltje meer uit. Dus conclusie is dat het dan toch de brandstofpomp is of niet ? Of wat denk jij.

Ik weet er ook niet veel van hoor ;-)

Heb hem gistern naar mijn "zwarte" garagist gesleept (die werkt aan 15 eur per uur) en ga hem daar nu zelf tussenpakken. Die pomp eruit halen (zien dat de distributie op punt blijft staan) en dan pompje reviseren (600 EUR) en terug erin flatsen.

grt en bedankt voor je antwoord !!


Tom

mystikal_x666 0

17 jaar

@ Carlos78

Hey Carlos, Ik dacht eerst ook dat ik het op koude motor niet hoorde. Maar bij mij is het geluid er dan toch ook hoor, maar wel beduidend stiller en gecamoufleerd door het nagelende geluid van de koude diesel. En inderdaad bij de garage hoorden ze het ook aan de frequentie van het getik (geklop eigenlijk) dat het ergens aan de distributie moest zijn.

Nu hoor ik van de kerel van wie ik deze auto heb gekocht dat hij dat geluid al altijd heeft gemaakt en hij heeft er zelf zo 40.000 km mee gereden. Dus ik denk ook niet dat je (we) je (ons) zorgen moeten maken.

Dat ETK wat is dat eigenlijk, onderhoudshandleiding ofwat ?? Dat wil ik ook nog wel hebben. Waar heb je het vandaan, is het misschien mogelijk om op een cd'tje te branden en per post op te sturen?? ik wil er wel wat voor betalen.

Nouja als je met een (liefst goedkope) oplossing komt dan wil ik em graag horen. Liever voor een paar honderd euro van dat geklop af, dan voel me ook al meer gerust.

Zeg nog eens bedankt voor het antwoorden !!

Grt, Tom

mystikal_x666 0

17 jaar

Tom,

Ik rij zelf ook al 20.000 km met het probleem en mijn motor loopt nog prima. ETK is een digitaal naslagwerk van BMW, VW en Audi hebben het ook voor hun auto's. Alle tekeningen van bijna alle auto's zijn hier op te vinden. Het is op cd verkrijgbaar maar je kan het ook van internet halen, zal de link nog wel even opzoeken. TIS is het tweede systeem van BMW waarmee je ook direct problemen kunt oplossen, dealers gebruiken het zelf ook. Erg handig dus voor als je zelf wat hebt. Deze programma's kun je zo via marktplaats voor €10 kopen. ETK heb ik dus van internet getrokken maar TIS moet ik zelf ook nog zien te regelen.

Gr Carlo

Carlos78 0

17 jaar

Tomek kijk uit met doorijden met versleten ditributie ketting ,heb recent gehoord van twee gevallen gebroken
ketting daar was in elk geval een 525tds bij, schade viel gelukkig mee

Heren,

Ben bij de BMW dealer geweest en die kon mij het volgende melden. Kosten voor het vervangen van de geleiders + ketting komt op ongeveer €400,-. Echter in mijn geval loopt de motor perfect en kan er niet zo veel mis zijn met de distributie, omdat bij een slappe ketting de timing niet meer klopt en de motor dus slecht gaat lopen. Wat het bij mij eventueel kan zijn, omdat het geluid zich bij de 4 en 5 cilinder bevindt, is de oliepomp. Deze zit ongeveer op die hoogte en er kan wat ruimte ontstaan door het aantal gereden kilometers en het veranderen van olie soort. Ik rij nu op een 5W-40 en misschien is die iets te dun. Met een 10W-40 kan het probleem wel eens een stuk minder zijn.

Gr Carlo

Carlos78 0

17 jaar

Voor de liefhebber het ETK programma op internet

http://www.realoem.com/bmw/select.do

Gr Carlo

Carlos78 0

17 jaar

@ Carlos78

400 EUR voor vervangen ketting + geleiders ???

Waar is die BMW dealer ergens ??? Ik kreeg het nergens goedkoper dan 1100 EUR ...


mvg Tom

PS: bedankt voor de ETK

mystikal_x666 0

17 jaar

Tom,

De dealer, Maraal Heemskerk (noord-holland), had het over een halve dag werk + onderdelen. Dus dat is 4 x €80 + voor misschien 200 aan onderdelen komt op 400 a 500 euries. Meer moet het volgens mij ook niet mogen kosten want zo spannend is het allemaal niet. Maar.........misschien gaat het bij een 525 wel moelijker.

Succes

Carlos78 0

17 jaar

Nou ja,

Ik sta nu alweer in panne omdat de auto niet meer wilt starten en krijg het probleem niet gevonden ... oftewel brandstofpomp of storing in de elektrische startbeveiliging ... Enfin, een paar dagen wat geprobeerd en heb het opgegeven.

Heb nu een motorblok met 80.000km (met certificaten en papieren) dus dan ben ik meteen van die kutketting verlost en een verse brandstofpomp erop. Deze komt 1100 EUR inclusief inbouw dus ...

Een wijze keuze dunkt me.

Succes nog met de wagen en de groet !

mystikal_x666 0

17 jaar

Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je BMW 5-serie of stel zelf een nieuwe vraag.