close auto
close

Surf Advertentievrij op Problemcar.nl!

Geen afleiding meer, alleen de antwoorden die je zoekt. Word VIP en geniet van een volledig advertentievrije ervaring.

Word VIP voor slechts €1,99 per maand!

Word vip

BMW 5-Serie: Monteur, wil 5 serie kopen, waarop letten en welke?

Bouwjaar: 1994, Brandstof: Benzine, Motorcode: tja....

Hoi; ik ben zelf monteur en wil een auto kopen in de prijsklasse van zo'n 1000 tot 1500 euro.
Nu ben ik dus aan het denken aan een Mercedes 190 of een BMW 5 serie; MB koop je een 190 voor dat geld van 88/90, een 5 serie koop je dan een 92/93. Pakweg dan.
Deze zelfde vraag zal ik ook in het MB deel stellen; wat voor type kan ik het beste nemen, welk merk zal je me nu aanraden en waar moet ik op letten bij deze auto dan?
Daar komt het een beetje op neer, geef me alsjeblieft zoveel mogelijk info, voor mij is dit best een "dure" aanschaf en het moet "in 1 keer goed"...... Uiteraard mankeerd er wat aan voor dat geld, daar kan ik mee leven.
Als er maar geen zware dingen aan mis zijn die ik "ff niet gezien heb".

Graag alle info mogelijk, alvast bedankt!


P.S. Ondertussen een leuke 530i V8 gezien waarop ik mijn auto misschien in kan ruilen, ding is van 94. Is die V8 een beetje goed? Anders was ik eigenlijk op zoek (tja, zeg maar niets) naar het andere uiterste; een 518.......maar over de 18 hoor ik slechte dingen; motoren zouden niet goed zijn?

Geplaatst door

Icedude (0)
badge

al 18 jaar lid

Heb je de perfecte onderdelen nodig voor jouw auto? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen via onderstaand kentekenveld.

Reacties

Hoi

Ik rij nu 4 jaar met een 518i van '92 - gekocht op 139500km en heb nu 220000km - op 4 jaar tijd is er 1 ding stuk gegaan nl een relay v/d fuelpomp - perfecte wagen dus de E34 ( buiten de tikkende klepstoters, dit is wel een zwak puntje )

grtz Dré

Hoi,

Ik zou zelf voor een 525i 24-klepper gaan. Je hebt vanaf 92/93 ook nog de VANOS-versie met variabele kleppen, maar dat blok is iets minder betrouwbaar, maar heeft wel duidelijk meer power in de lage toeren. De standaard M50 in de 525i kan makkelijk tonnen kilometers draaien en is erg betrouwbaar. Daarnaast ook erg zuinig. Lange afstanden 1:12 mogelijk. Mix stad en snelweg is 1:10 goed haalbaar en boven de 1:9 blijf je altijd.. Distributieketting ipv snaar (bij 518i en oude 525i en 520i)..

518i is erg zuinig, maar relatief weinig pk's voor een auto van 1350 kg. Maar komt toch nog best goed vooruit i.v.m. relatief hoog koppel bij lagere toeren. Probleem met M40B18 blok is dat de nokkenas en/of klepstoters slijten en dan gaat het blok tikken, maar zelfs dan blijven ze nog vrolijk doorkachelen..

Voor het echt leuke moet je minimaal de 525i 24v hebben, dan heb je een leuk vermogen van 192 pk en met chip 205 pk en dan kan je goed overstuur aanroepen met je gaspedaal wat achterwielaangedreven auto's nou net zo leuk maakt. 530i V8 is volgens mij ook betrouwbaar, maar verbruikt flink veel meer. Is wel weer een stap sneller dan de 525i (7,8s naar de 100, 525i 8,6s met chip +/- 8,0s)..

Maar voor max 1500 euro gaat het nog moeilijk worden om een nette 92/93'er te vinden. Ze zijn duurder aan het worden, waarschijnlijk ivm schaarste door veel export naar Polen, etc..

Wil je een zo betrouwbaar mogelijke auto, neem er dan een met zo min mogelijk opties:
* normale versnellingsbak (BMW auto-bakken zijn snel dood, gaan maar 200.000 km mee vaak)
* geen climate control of airco (gaan kapot en electronisch een ramp), gewoon de standaard blower en verwarming is als luxe genoeg met dubbele thermostaatgeregelde verwarming
* geen electrische verstelbare stoelen en andere luxeopties.. kan allemaal kapot
* inclusief Ekris onderhoudsboekje is superveel waard!

Check het onderstel: Rond de 200.000 moeten alle vier de schokdempers, de achterbrugrubbers, de reactie- en controlarmen voor en de stabilisatorstangen vervangen worden.. Koop er dus alleen eentje waar dat allemaal al gebeurd is.

Allerbetrouwbaarste blokken zijn waarschijnlijk de 530i en 535i met 6-cylinder M30 blokken. Die zijn nagenoeg onverwoestbaar, maar ze zuipen flink meer dan de 525i terwijl de 530i en 525i even snel zijn.
Qua wegenbelasting is de 518i het goedkoopst, precies 1350 kg.
520i is ook een goede optie, maar dan niet de M20-versie. Alleen de M50 versie 24v (vanaf juli 1990).. Verbruikt exact evenveel als de 525i (bij hoge snelheden misschien zelfs meer), dus ik zou zelf voor de 525i gaan, maar die is exact 18kg zwaarder (1468kg) en valt dus een schaal hoger in de wegenbelasting dan de 520i (exact 1450kg)..

Ik ben laatst met mijn 525i 24v (+chip) naar Tsjechie geweest. 1000 kilometer en hele stukken 190-200 gereden en uiteindelijk toch 1 op 11 gereden. Erg netjes. Ook een stukje 235 op de teller gehad, lichtjes bergop en had toen nog vermogen over. Ik heb 'm nu 2,5 jaar en hij is elke keer meteen door de APK gegaan op enkele kleine dingetjes na (1 handremkabel)..

Tja, en dan de 540i en de M5 nog.. Die zijn beide supersnel, maar die lusten flink wat slokken benzine en zijn een stuk duurder dan de genoemde 1500 euro.. Maar de 530i V8 zal ook niet lukken voor dat geld..

Wil je echt zuinig rijden in een comfortabele personenwagen zonder echte sportwagenaspiraties (wel de wegligging, niet het vermogen), dan moet je de 518i nemen.
Wil je het ook een beetje leuk, dan moet je de 525i 24v nemen (vanaf juli 1990)..
De 520i 24v kan ook (150pk), maar enige voordeel is de wegenbelasting terwijl je die 42pk van de 525i echt wel gaat missen en het verbruik dus nagenoeg gelijk is.
530i M30 heeft 188 pk, maar meer koppel in de lage toeren dan de 525i 24v, maar zuipt 1,5 liter meer per 100 km.
535i M30 heeft 211 pk, is lekker snel en met chip (225-230pk) ben je bijna alles de baas op de weg, maar verbruikt nog wat meer.. Reken gauw op 1 op 8 gemiddeld en nog meer bij veel stadsritjes..
Binnen je budget dus kiezen voor 518i/520i/525i/530i/535i, maar de 525i 24v is echt de "sweet spot" qua verbruik/vermogen/onderhoudskosten.. Ik heb nagenoeg alle E34's gereden..
525i M20 (12v) kan je evt. ook nog overwegen, maar die zuipt zeker een halve liter meer dan de 525i 24v (M50) en heeft nog een distributiesnaar en 22 pk minder (en dat merk je).. De 520i M20 is een onzinnige auto omdat de 130pk toerenmotor totaal ongeschikt is voor een auto van 1450kg en daardoor het verbruik ook superhoog is..

Dat was het zo'n beetje..

EdNl 0

17 jaar

Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je BMW 5-serie of stel zelf een nieuwe vraag.