Beste collega's,
Auto heeft al de gekende problemen gehad.
Uitlaatcollector vervangen, inlaat collector vervangen, opnieuw regeneratie uitlaat (partikel filter) 182.000km, afstandbediening werkt niet meer niet hersteld.
Nu bij ongeveer 207.000km problemen met het toerental (turbo valt af en toe weg) opnieuw alle fouten gewist daarna een 1,5 liter Marly (product voor het reinigen van uitlaat - Tubo) daarna 150 km aan één stuk gereden. Na een 3 tal dagen terug lampje Motormanagement aan. Het toerental valt weg na 3.100 toeren. Na veel wikken en wegen heb ik besloten de roetfilter (partikelfilter) open te slijpen en de filter te verwijderen. De filter zou +/- 200.000 km meegaan.
Na montage van de filter alle fouten gewist. Eventjes ging het toerental boven 3.100 toeren.
Na +/- 3 km gaat het toerental niet hoger dan 3.100 Toeren. Geen lampjes gaan aan
Iemand een idee???
Groet Bart
Heb je de perfecte onderdelen nodig voor jouw auto? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen via onderstaand kentekenveld.
Is het roetfilter er tussenuit of heb je een nieuw roetfilter gemonteerd?
[quote=BjornSP]Is het roetfilter er tussenuit of heb je een nieuw roetfilter gemonteerd?[/quote]
De roetfilter heb ik leeg gemaakt en daarna terug gemonteerd.
13 jaar
De roetfilter heb ik leeg gemaakt en daarna terug gemonteerd.
13 jaar
Wat waren de fout codes?
Het motor management (ecu) meet de drukken voor en achter het roetfilter, dit is voor controle op werking en eventuele verstopping. Door het verwijderen van het roetfilter treed er geen drukverschil op waardoor de ecu een fout registreerd en in noodloop gaat.
Ik heb de foutcodes eigenlijk niet opgeschreven. Ik heb de fouten helemaal gewist en daarna gaan rijden.
Ging eerst goed na +/- 3km geen waarschuwingslampje gaat branden.
Ik ga maandag of dinsdag hem opnieuw aan de pc hangen.
Enig idee welke waarde de ecu moet zijn? Kan ik de ecu misleiden.
Stuurt de ecu de turbo aan?
Groet Bart
13 jaar
Het probleem is opgelost.
Ik had blijkbaar de katalysator (de eerste filter na de turbo) leeg gemaakt.
Nu heb ik de roetfilter verwijdert en vervangen door een ijzeren buis van 2 duim.
Eerst bleef het resultaat hetzelfde toerental niet hoger dan 3100 toeren.
Na een kort ritje op vol toeren (autosnelweg) terug de gewest weg op.
Kortom na +/- 10 minuten rijden werd het beest wakker.
Zoals je kan lezen veel meer vermogen. Wat ik wel hoor is dat de Turbo fluit.
Blijkbaar is er geen tegendruk nodig.
Voor alle duidelijkheid de laatste geluidsdemper is niet verwijdert.
Het was el een beetje werk om de buis op maat te maken.
Maar kortom het resultaat telt.
Het is toch wel duidelijk dat je de roetfilter gewoon kunt weglaten.
Er gaan geen lampjes ofzo branden.
Groet Bart
13 jaar
Hallo Bart,
Vergeet je niet de software aan te passen van de auto. De auto staat nu geprogrammeerd om eens na zoveel km's te renegreren. Aangezien je je roetfilter is verwijderd, is het wel even verstandig om deze renegratie proces te laten stoppen dan wel aan te passen.
Groet, Yusuf
13 jaar
Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je BMW 5-serie of stel zelf een nieuwe vraag.
13 jaar