BMW 7-Serie: Tuimelaar gebroken

Brandstof: Benzine, Motorcode: 3.0

Dag samen,
Betreft een lijnmotor 6 cilinder, één van de tuimelaars is gebroken, nog nooit aan zo een motor gewerkt, maar kan iemand mij tips geven wat er gedemonteerd worden om onnodige werken te besparen, ik heb wel gezien dat er opzij, kant van de distributie op het uiteinde van de tuimelaaras een inwendige inbus is, tss. zijn blok en nokkenastandwiel.
Of heeft al iemand zulke werken uitgevoerd, ben ook ondertss. aan het googelen.
Wanneer geraak mijn 166 af, ze blijven maar komen, maar ja als je iemand uit zijn nood kan helpen hé.
Gr.
Jantje

firedriver

Geplaatst door firedriver (55) , lid sinds 14 jaar geleden

Heb je de perfecte onderdelen nodig voor BMW 7-serie? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen op kenteken. Klik hier en maak je auto weer als nieuw!

8 Reacties

GJBAutos (0) PRO, 10 jaar geleden

Er vanuit gaande dat het hier om een M30 motor gaat, als je geluk hebt kun je de tuimelaar as waar de gebroken tuimelaar op zit ver genoeg naar buiten trekken en hem zo vervangen, als je pech hebt en de gebroken tuimelaar zit op een ongelukkige plek (geldt zowieso voor de tuimelaars van cilinders 4 5 en 6) dan moet je of de kop demonteren of de motor uit de auto halen.

gr Martin

firedriver (55), 10 jaar geleden

Dag Martin,
Het is toch al een oldtimer, bouwjaar weet ik niet, als ik juist ben is dat één van de tuimelaars van de 6de cilinder.
Tuimelaar kan je tegen de veerdruk verschuiven, en op de as zit ook een circlip dat de tuimelaar op zijn plaats te houden.
Is op die plaats gebroken(zie voorbeeldfoto).
Volgens mij moet de hele as eruit om de tuimelaar te vervangen,
Maar ja, zal zien wat ik kan doen, één keer als je bezig bent heb je een beter overzicht.
En om zijn tuimelaaras naar buiten te trekken moet ikzelf kijken wat er los moet, aan de dashbordzijde heb ik bouten gevoeld, plaats is beperkt, denk dat deze los moeten.
Gr.
Jantje

GJBAutos (0) PRO, 10 jaar geleden

Tuimelaar assen bestaan uit 2 delen dus in totaal 4 assen. De achterste kun je er niet uithalen omdat dan het schutbord in de weg zit. Het makkelijkste is om de motor eruit te halen dan kun je de kapotte tuimelaar vervangen zonder de kop te demonteren, iets wat je eigenlijk niet wilt.

gr Martin

firedriver (55), 10 jaar geleden

Hey Martin,

Eigenlijk is het één van de tuimelaars van de eerste cilinder, kant van de distributie.
Als ik juist ben wordt dan zijn as alleen naar buiten geschoven aan de kant van de schutbord, zou dat ook mogelijk zijn aan de kant van de distributie, omdat het de laatste tuimelaar is aan de kant van de distriebutie, maar dan zou zijn nokkenstandwiel eraf moeten, olie aflaten om zijn D-deksel te demonteren, en ketting eraf, wel opletten op zijn timing, aan die uiteinde van de tuimelaaras zit een imbusboutje, waarschijnlijk moet ik dan deze losdraaien om de laatste tuimelaaras te demonteren.
Ik doe éénmaal graag zulke werken, maar deze probleem nog nooit op mijn vloer gekregen, deze wagen brengen ze volgende week bij mijn thuis, voor mij een pure hobby, dat doe ik echt tss. door, werkt 's nachts, overdag brandweer/ambulancedienst, als dat niet genoeg is hé, en doe het ook maar om iets bij te leren, en is helemaal geen bijverdienste, ben niet schatrijk maar schatrijp.

Dikke gr.
Jantje

firedriver (55), 10 jaar geleden

Heb wat informatie gevonden, zijn kop moet toch eraf, tuimelaaras wordt op zijn plaats gehouden door de cil.bouten.
Gr.
Jantje
http://forum.bmwdriversdays.nl/viewtopic...

GJBAutos (0) PRO, 10 jaar geleden

Je moet inderdaad de kop demonteren om de assen eruit te kunnen krijgen, is al een tijdje geleden dat wij zoeen motor onder handen hebben gehad. Vroeger werden wel eens alleen de bouten verwijderd van de kant waar de tuimelaar as eruit moest, je hebt dan alleen een grote kans dat je alsnog een lekke koppaking krijgt. Een beetje een halve oplossing.

gr Martin

firedriver (55), 10 jaar geleden

Inderdaad Martin,
En dan hebben ze eigenlijk dubbel werk.
Gr.
Jantje

firedriver (55), 10 jaar geleden

Moet nog nakijken waar de tekens zijn om zijn ketting terug te monteren (timing), maar dat moet toch geen probleem zijn, en zijn krukasblokage.
Gisteren had hij mij nog gebeld dat hij het zelf wil proberen om de ciliderkop te demonteren, ik zie het al gebeuren, jantje "HELP", gast heeft nog nooit aan een motor gewerkt, zal toch even bij hem moeten langskomen, mischien denkt hij dat hij mij veel centen moet geven, helemaal niet, voor mij een hobby en zeker geen bijberoep, probeer gewoon iemand uit zijn nood te helpen, hij zal andere werken aan een wagen kennen en denkt dat hij deze werk ook aankan, ik zou zeggen zeker niet voor een leek weggelegd.
Gr.
Jantje

Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je BMW 7-serie of stel zelf een nieuwe vraag.