BMW 5-Serie: Vele elektronische storingen tot aan uitval beeldscherm 5 serie

Bouwjaar: 2003, Brandstof: Benzine, Motorcode: 530

Beste mede bmw liefhebbers,

Sinds kort ben ik de trotse bezitter van een 530i uit 2003 E60. En het s dan ook elke keer weer een feest om ermee de weg op te gaan. Alleen sinds kort problemen ermee en misschien kunnen jullie me helpen. Probleem:
Tijdje terug accu leeg gehad en sindsdien 2x alleen maar storingen op het elektrische systeem.
-Tijdens rijden geeft het beeldscherm aan dat de remmen niet in orde zijn en dat ik rustig moet rijden.
-Kort daarna signaal dat de DSC niet meer functioneerd.
-1 keer in de 2 gevallen schoot de automaat met een 'klonk' terug in een lagere versnelling en schakelde niet meer tot aan de garage.
-Dan valt de stuurbekrachtiging uit.
-En als laatste viel het beeldscherm uit, dat na circa 5 min weer terug komt.

Na de eerste keer ben ik bij de garage geweest en die heeft toen een relais vervangen. Te betalen bedrag voor uitlezen en vervanging 287 euro. Hopende het hiermee te hebben verholpen, wat dus niet het geval was.
De tweede keer met bovenstaande problemen gestopt bij het tankstation. Auto stop en op slot daarna weer ingestapt starten en de problemen waren weg.
Garage opgebeld en die zei dat ik de auto maar even drie dagen bij hun moest neerzetten. Hopelijk kunnen jullie me helpen met tips om hele hoge rekeningen verder te voorkomen.

Bij voorbaat dank voor jullie reacties,

Groeten Arjen

BMW530i2003

Geplaatst door BMW530i2003 (0) , lid sinds 13 jaar geleden

Heb je de perfecte onderdelen nodig voor BMW 5-serie? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen op kenteken. Klik hier en maak je auto weer als nieuw!

21 Reacties

kronenburg (0) PRO, 13 jaar geleden

Arjen,

je zegt de accu te hebben vervangen,
controlleer eens heeel goed of de accupolen er 100% goed en keurig netjes opzitten en goed vast zitten en de polen en de klemmen schoon zijn (vrij van oxidatie).

als deze niet 100% goed zitten, kunnen er hele rare storingen optreden.

een paar weken geleden hadden wij een zelfde probleem met een BMW X3, er gingen diverse lampjes branden en de bak schakelde erg slaand.
achteraf bleek dat één van de banden minder druk had als de andere banden waardoor de auto een afwijkende rolsnelhijd meette.
kijk dus ook eens heeel goed of de bandenspanning van jou auto gelijk staat en als er niet een afwijkende bandenmaat onder zit of één band op dezelfde aslijn welke veel meer is versleten als de andere.

controlleer dit allemaal ff heel goed, misschien is het probleem dan verholpen!

laat ff weten hoe of wat!


succes,

groetjes,
Marcel garage Kronenburg

BMW530i2003 (0), 13 jaar geleden

Bedankt Marcel voor je reactie,

Alleen ik heb geen accu vervangen, gewoon weer opgestart en de accu weer opgeladen met een half uurtje rijden. En de banden zijn haast nieuw en gelijk van afslijting. Die bandenspanning ga ik nog even controleren en dan hoor je nog van me.

Groeten,
Arjen

Arnold684 (0) PRO, 13 jaar geleden

Het relais dat is vervangen zal ongetwijfeld het relais klem30G-f zijn, deze kan als storing worden opgeslagen als het DME een te lage boordspanning word herkend, alle delen van het boordnet worden dan losgekoppeld om toch een motorstart te kunnen waarborgen (werkt niet altijd feilloos, maar zo is het bedacht)
Er is in elk geval een probleem met je boordspanning, laat de wagen door iemand uitlezen met de juiste apperatuur en een energiediagnose uitvoeren.
Een garage die vraagt om de auto 3 dagen neer te zetten heeft schijnbaar niet de kennis/middelen om een dergelijke auto/probleem aan te pakken.

BMW530i2003 (0), 13 jaar geleden

Hallo Arnold,

De auto is uitgelezen door deze garage met de laptop en ze hebben de auto gecontroleerd op lekstroom. Dit was volgens hun niet aanwezig en inderdaad ze hebben de 30G-F vervangen. En een specialist zal denk ik wel de juiste kennis hebben hierover.
Dank voor je reatie.
Groeten Arjen

Arnold684 (0) PRO, 13 jaar geleden

Een specialsit mischien wel, bij deze garagist betwijfel ik het.
Probleem is nog niet opgelost, een relais voor niks vervangen, en een auto vol met storingen.
Zolang jij er vertrouwen in hebt vind ik het best, geef alleen mijn mening n.a.v jouw verhaal en die staat niet op zichzelf, is voor mij niet de 1e keer dat ik het lees.

BMW530i2003 (0), 13 jaar geleden

Hey Arnold
Ik begrijp je reactie, alleen mijn reactie over de specialist was deels een vraagteken. Aangezien het uitlezen en vervanging van relais juist bij deze specialist is gedaan. Alleen ik lees dat ik dat nog niet had vermeld, excuus voor de verwarring.
Groet

GJBAutos (0) PRO, 13 jaar geleden

Dit is nu net het verschil tussen uitlezen en een diagnose stellen op deze manier worden er nog heel veel onnodige onderdelen vervangen.

gr Martin

BMW530i2003 (0), 13 jaar geleden

Beste,

Vannacht stil gestaan langs de snelweg weer met allerlei alarmen en uiteindelijk met een lege accu, anwb is erbij geweest en die zei dat het de dynamo moest zijn. Dus nu maar een nieuwe dynamo erin en als het goed is moet het dan in orde zijn.

Groeten, Arjen

psmits1567 (0), 13 jaar geleden

Beste Arjen,

Helaas heb ik vanmorgen exact hetzelfde probleem gehad met exact dezelfde afloop.
Je bent dus niet de enige met dit probleem
Na 15 minuten wachten op de ANWB kon ik de auto weer starten en was er niets meer aan de hand
Al mijn instellingen waren weg (datum/tijd etc). De auto naar de garage gebracht (officiële BMW dealer)
Deze heeft mij inmiddels mede gedeeld dat ze een relais voor de spanningsvoorziening van de computer hebben vervangen.
Gezien jouw ervaring heb ik daar dus ook weinig vertrouwen in.
Ik wil je niet ontmoedigen maar mijn BMW 530d bouwjaar 2003 160.000 km op de klok kent niet anders dan problemen
Niet alleen elektronische problemen maar ook enorm veel mechanische problemen.
Alleen vorig jaar al 2500,-- aan reparaties gehad die naar mijn mening met een dergelijke km stand niet nodig zouden moeten zijn.
Kleine opsomming van de problemen die ik heb gehad:
1. Versnellingsbak (automaat) defect
2. Uitlaat spruitstuk defect
3. Turbo defect.
4. Gloeispiralen defect
5. Luchtmassameter defect
6. Uitval dashboard (geen enkele indicatie meer)
7. Nu voor de tweede keer melding dat ABS systeem defect is.
8. Vorig jaar nog melding dat de centrale computer defect was (verder rijden niet mogelijk)

Mocht het probleem door het vervangen van de dynamo opgelost zijn, laat het even weten via dit medium
Ik ben benieuwd wat het eindresultaat is bij mijn auto.
Groeten,
Peter

BMW530i2003 (0), 13 jaar geleden

Beste Peter uit Roelofarendsveen,

Dan ben je haast een buurman van mijn broer, want die woont namelijk in Oude Wetering.
Maar wat betreft de reparatie: Ik heb de auto gister naar de specialist gebracht en die zetten er weer vraagtekens bij of het wel alleen daar aan ligt. Onderweg naar de garage weer veel alarmen gehad, snel uitgestapt op slot en weer gestart. Dit met de hoop dat die zichzelf zou resetten en ik niet een paar meter voor de garage stil zou komen te staan. Dit hielp echter niet en de BMW schakelde niet meer en ik schat dat die in zijn twee bleef hangen. Maar toch ben ik bij de garage aangekomen en ze zouden hem vandaag gaan bekijken. Ik houd je in ieder geval wel op de hoogte en begreep al dat een dynamo aardig kostbaar is.
En van de problemen die je schrijft is inderdaad wel erg snel en je bent niet aan het ontmoedigen, want op die van mij staat nog geen ton.
Nu net gebeld door de specialist en ze denken het probleem te hebben gevonden.
Groeten, Arjen

Hans4040 (310) PRO, 13 jaar geleden

We zijn benieuwd....

BMW530i2003 (0), 13 jaar geleden

Jaha anders ik wel.....

psmits1567 (0), 13 jaar geleden

Hallo Arjen,

Ik ben vanmorgen door mijn dealer gebeld die mij melde dat hetzelfde relais als bij jou was vervangen.
Omdat ik dit niet vertrouw heb ik de Anwb gebeld, die mij adviseerde om inderdaad de Dynamo na te laten kijken.
Volgens hun zou het heel wel mogelijk kunnen zijn dat deze versleten is bij 160.000
Tevens hebben ze mij het adres gegeven van een specialist in Dynamo revisatie.
Deze heb ik gebeld en die meldde mij dat BMW inderdaad een probleem heeft met de 170 Amp Dynamo's.
Deze hebben elektronica die storingen geeft, daarvoor zijn inmiddels modificaties gemaakt door de leverancier.
Bij deze specialist kost de dynamo 310,-- ex BTW en montage
Vanmiddag heb ik een gesprek met mijn dealer over de voortgang
De ANWB gaf aan dat het ABS systeem niet vanuit de accu gevoed wordt maar rechtstreeks vanaf de dynamo.
Zij gaven aan dat als de spanning die aangeleverd wordt aan het ABS systeem te laag is er een foutmelding wordt gegeven
Het zou dus goed kunnen zijn dat de oplossing niet alleen zit in het vervangen van het relais, maar ook de dynamo en wat er nog meer aan vasthangt. Naar mijn mening is dit probleem dus een probleem dat bij BMW geclaim moet gaan worden.
Inderdaad is Oude Wetering nog een 500 meter bij de locatie vandaag waar ik woon
Continuing story !

Hans4040 (310) PRO, 13 jaar geleden

Ik denk niet dat je bij BMW aan kan kloppen met een auto van 10 jaar oud....dus een claim indienen wordt niets.

psmits1567 (0), 13 jaar geleden

Hallo Hans,

Voor zover ik weet hebben we het over auto's met bouwjaar 2003 en met een probleem dat veelvuldig voorkomt.
Een fabrikant is verplicht om dergelijke zaken op een nette manier af te handelen.
In dit geval heb ik de auto 4 jaar geleden gekocht met 2 jaar garantie. Daarop kan ik wel degelijk een claim bij de dealer indienen naar mijn mening
Ook een auto van 10 jaar zal de dealer gewoon moeten repareren, alleen dan zal hij uiteraard eerst wel een prijsopgaaf moeten doen en overleggen.
Een dynamo die binnen 10 jaar en met minder dan 200.000 km kapot gaat is naar mijn mening een fabrieksfout.
Bovendien heb ik al mijn klachten al vanaf het begin bij de dealer gemeld, dus het lijkt mij stug dat hier geen vorm van coulance kan worden toegepast.

Hans4040 (310) PRO, 13 jaar geleden

Oke....je kan het proberen.
Succes.

psmits1567 (0), 13 jaar geleden

Ik heb contact opgenomen met BMW Nederland, die mij dus doorverwijzen naar de dealer. Deze heb ik dus vervolgens onder druk gezet, en verzocht om de dynamo alsnog te vervangen tegen zeer gereduceerd tarief. Deze heeft daarin meegewerkt en dat inmiddels uitgevoerd.
Al met al een hoop gezeur en ellende waar je niet op zit te wachten. Bovendien is het maar heel de vraag of hiermede het probleem 100 % uit de wereld is.

psmits1567 (0), 13 jaar geleden

Ik heb contact opgenomen met BMW Nederland, die mij dus doorverwijzen naar de dealer. Deze heb ik dus vervolgens onder druk gezet, en verzocht om de dynamo alsnog te vervangen tegen zeer gereduceerd tarief. Deze heeft daarin meegewerkt en dat inmiddels uitgevoerd.
Al met al een hoop gezeur en ellende waar je niet op zit te wachten. Bovendien is het maar heel de vraag of hiermede het probleem 100 % uit de wereld is.

psmits1567 (0), 13 jaar geleden

Inmiddels heb ik de rekening ontvangen voor de dynamo, ondanks dat hij tegen gereduceerd tarief is geleverd ad 350,00 vind ik dat bedrag nog te hoog. Bij contact met een leverancier kon deze hem leveren voor 310,- ex btw. Kennelijk verdient de firma BMW nog flink aan de dynamo
Vanwege al dit gedrag heb ik inmiddels deze auto maar ingeruild, het vertrouwen was compleet weg.
Ik verneem wel graag eventuele ervaringen omdat het mij interesseert.

Diablo-Fx (0), 5 jaar geleden

Zijn de problemen na het vervangen van de dynamo weg gebleven of was het niet de oplossing?

edje525da04 (0), 5 jaar geleden

Beste forumleden,
Al deze problemen komen mij bekent voor. mijn vorige bmw 525da had dezelfde problemen en de oorzaak was inderdaad de dynamo want door regelmatig te meten kwam ik er achter dat de spanning schommelde tussen 9 en 17 volt met als gevolg dat er heel veel lampjes gingen branden en zelfs de accu ging stuk, na vervanging dynamo alle problemen weg. (wel alle foutcodes laten wissen)
BMW groetjes

Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je BMW 5-serie of stel zelf een nieuwe vraag.