close auto
close

Surf Advertentievrij op Problemcar.nl!

Geen afleiding meer, alleen de antwoorden die je zoekt. Word VIP en geniet van een volledig advertentievrije ervaring.

Word VIP voor slechts €1,99 per maand!

Word vip

BMW 3-Serie: velgen krom? of..?

Bouwjaar: 1993, Brandstof: Benzine, Motorcode: 1600 cc

Hoi!

Daar jullie me de vorige keer toch aardig goed hebben geholpen post ik hier me nieuwe probleem..
Gisteren bij het parkeren een klein euvel gehad, had me ergens geplaatst waar ik blijkbaar moeilijk uit geraakt en door wat brut geweld en gepatineer ben ik er tenslotte uitgeraakt.
er lag een drempeltje van een kleine 8-10 cm hoog :s

Nu ik weer aan het rijden ben heb ik het gevoel dat er iets mis is met de velgen of ophanging,

vroeger bij het sturen ging alles vrij vlotjes, alsof de wielen niks wogen .
Nu ondervind ik dat ik toch wat meer macht moet gebruiken bij het draaien.
Zou het kunnen dat de velgen krom staan?

Bij het recht doorrijden blijft me stuur mooi recht,
geef ik er een tikje naar links of rechts aan bolt deze ook loodrecht naar links of rechts.
als ik iets langer moet bijsturen merk ik dat men stuur wat trilt
Draai ik door bij het parkeren, lijkt het alsof de wielen loodzwaar zijn.. (precies of je hebt er te grote velgen opgestoken bij een niet servo wagen)

De banden lijken een beetje plat te zijn, hoeveel druk mag ik hier op steken?
Ik denk dat een velg, of miss beiden krom is door het zware draaien nu, hoe kan ik dit na zien?
kan men dit rechten of..?

bedankt!

Geplaatst door

evow (0)

al 17 jaar lid

Heb je de perfecte onderdelen nodig voor jouw auto? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen via onderstaand kentekenveld.

Reacties

stuurstang verbogen??

CARS&MOTORS 0
badge

17 jaar

hoe kan ik zoiets weten?
ik ga straks zo i zo even de banden op pompen om zeker te zijn dat het dit niet is.
hoe kan ik dit best verder testen?
bedankt,
olivier

evow 0

17 jaar

wagen even laten uitlijnen, wielen laten balanceren,
en alles lijkt nu beter te zijn,
behalve bij het afremmen op hoge snelheid, trilt men stuur erg,
vermoedelijk remschijven krom, dus dat moet nog een na gezien worden .

evow 0

17 jaar

nog steeds zelfde probleem , maar nog niet tot aan de garage geraakt,
ik heb ook volgende gemerkt, miss herkent iemand dit?
als ik aan de voorwielen duw, kan ik ze horizontaal verduwen, wat normaal is daar het stuur draait..
maar als ik verticaal duw dan bewegen deze ook wat naar binnen toe.
rechts precies meer dan liks, is dit normaal? want achter is dit niet mogelijk bvb..

ik heb ook het gevoel als ik op een autostrade rij dat men wiel er gaat afbollen, en als ik op een put rij dan voel ik de wagen vooraan tegen trekken..
(miss nog goed bij te vertellen, als ik bvb met neus bergaf sta en dan vertrek lijkt het soms dat het wat kraak, als of 2 wielen blijven staan en dan plots toch verder geduwt worden, en regelmatig trilt de versnellingspook toch hard, maar dit is niet altijd)

evow 0

17 jaar

Het is "erg plezant" om de omschrijving in het Bels te lezen, maar 't is niet altijd even duidelijk.

Volgens mij heb jij nu speling op je voorwielen.

Dit kan het wiellager zijn maar je kunt nu ook speling hebben op je stuurkogel.

Beetje moeilijk te zeggen zo omdat moeilijk is vast te stellen hoeveel geweld je hebt gebruikt.

De uitlijning van je voorwielen deugt denk ik sowieso niet meer.....

Santa 0

17 jaar

ik wil je niet bang maken ofzo, maar het lijkt er toch echt op dat er iets goed krom of kapot is.

Ik zou de auto als de bliksem naar een garage of bandenboer brengen voor inspectie en/of uitlijnen.

Groeten Marcel

hellbat 0
badge

17 jaar

Santa, sorry voor men belgisch praatje , ik zal hier op proberen te letten :)

Over de uitlijning zoals jullie beiden zeggen :
de bandencentrale heeft de voorste velgen uitgebalanceerd, en uitgelijnd denk ik. (was nl. tot daar gereden)
Ik heb hiervan een rapport ontvangen vol met cijfertjes, dus niet voor rede vatbaar bij me:s

Op de bijhorende factuur staat:
*Wieluitlijning/regeling vooraan (met printout) aantal 1x
* Balanceren-personenwagen N aantal 2x


Nu wat ik wel vermoed, is dat de speling op de wielen zoals Santa verteld er niet meer is. (door die uitlijning??)
Die stuurkogel, kan je dit horen als je aan jouw stuur draait? want op het zelfde ogenblik dat mijn problemen zijn begonnen merk ik volgende:
als ik ergens sta waar het stil is ,ik dus alles duidelijk kan horen, en aan me stuur draai, schuift er plastic van me stuur tegen elkaar.

En als het een wiellager is : kraakt dit dan niet continu?
Nu, ik kan hem beter naar de garage brengen maar ik vertrouw deze bmw garage niet zo, en heb weinig vrije tijd om meteen naar een andere garage te gaan:s
Vandaar ik liefst ergens kan vast stellen waar het probleem zit, dat men me niet ´ in het zak zet´

Oja, Hellbat, volgens de bandencentrale staan deze velgen mooi recht...

bedankt!

evow 0

17 jaar

Wanneer een auto wordt uitgelijnd, wordt ALLEEN de stand van de wielen aangepast.
Eventuele spelingen in lagers of kogels worden NIET verholpen.

Een te ruim wiellager kraakt niet. Je hoort hem brommen/huilen wat met het toerental van het wiel ook toeneemt.
Bovendien is het te voelen door de auto op te krikken en het wiel met een hand aan de bovenzijde en met de andere hand aan de onderzijde beet te pakken en dan om de beurt duwen en trekken.

Daarnaast zouden de fuseekogels ook nog ruimte kunnen vertonen danwel dat het stuurhuis zelf beschadigd is.

Een en ander is op afstand zo moeilijk vast te stellen.

Santa 0

17 jaar

Santa, bedankt voor je feedback.

gisteren even elk wiel van de grond gehaald en met proberen wiebelen, dit gaf geen kick..
maar ondertussen is het probleem al omgeslagen , en nu lijkt het of ik in een ijzeren ton rij, en hoor /voel ik elk putje.

De garagist is op verlof tot 20 september, dus daar sta ik nu:(

ik denk dat ik even naar een diagnosecentrum zal rijden , en daar even veel geld aan uit te geven, dan weet ik wat het probleem juist is, want ik word hier zot van :)

Bedankt voor de moeite !

evow 0

17 jaar

Zie je nu ook een vreemde bandenslijtage?

Santa 0

17 jaar

hier ben ik nog eens;)

gisteren de wagen naar de garage gebracht.
Vandaag belt men mij door dat aan het linker voorwiel blijkbaar een speling zit,
men zou het wiel(links) dus kunne verduwen , rechts niet.

Nu vermoed men dat er speling op het ´stuur` zit.
wat ze er juist met bedoelen weet ik straks,
maar dit zou dus moeten vervangen worden.

Zou ik dit kunnen laten herstellen door occasie onderdelen?
of is dit een slecht idee, want ik denk dat het mogelijks een dure kost zal zijn.

thanks!

evow 0

17 jaar

Hoi,

Zou idd best wel eens kunnen dat je stuurhuis speling heeft.
Ik heb dit probleem ook gehad. Een gereviseerd stuurhuis kun je krijgen voor rond de 600 euri.
Ongeveer 2 uurtjes werk om de oude voor de nieuwe te vervangen.

Succes, groet Deen.

deen 0

17 jaar

Deen. bedankt voor het antwoord!
zal men dan heel dat stuurhuis moeten vervangen, want men verteld me dat het enkel links is .

evow 0

17 jaar

Als het daadwerkelijk het stuurhuis is, danwel ja.
Is namelijk uit 1 stuk. Let wel de prijs die ik door gaf is er voor een met stuurbekrachtiging.
Zonder stuurbekrachtiging zal waarschijnlijk de helft schelen.

MvG Deen

deen 0

17 jaar

hoi Deen , bedankt voor de informatie.

De garagist vermoed dat dit men probleem is, maar hij durft het ook niet 100 % zeker bevestigen.
En dat maakt het moeilijk voor me natuurlijk, want dan geef ik veel geld uit voor niks in het slechtste geval.
Ik zal vermoedelijk op zoek gaan naar een gereviseerd, volgens google kost dit een 365 euro zonder plaatsing.

spaar ik wat geld uit.
Dus we zien wel:)

bedankt!

evow 0

17 jaar

Als je speling hebt op het stuurhuis, dan komt er toch geen speling tussen de wielen ? Ik dacht altijd dat het een doorlopende stang was die je "als het ware " omschuif :S

sjaak10918 0
badge

17 jaar

dat ligt er al net aan waar je de speling hebt zitten sjaak. De spoorstangen zitten met een kogelgewricht aan de tandheugel, en als je speling hebt op die kogels, heb je inderdaad een beïnvloeding van de sporing op de wielen.

Heb je speling op het rondsel/tandheugel, dan maakt dat voor de sporing niet uit, maar heb je wel dat de wielen onder het rijden wat zoekgedrag kunnen gaan vertonen, dus wat kunnen gaan klapperen.

Groeten Marcel

hellbat 0
badge

17 jaar

Sluit me aan bij Marcel,

Nadat ik de fusee en stuurkogels had vervangen, uitlijnen etc. had ik voornamelijk bij het afremmen op hoge snelheid dat de hele voorkant ging klapperen.
Pas bij het aanremmen dient de druk op de wielen opgevangen te worden door de gehele voortrein, uiteindelijk werd het klapperen veroorzaakt door het stuurhuis waar dan ook een fikse speling in zat. Alle andere onderdelen (stuurkogels etc) die daar bij een rol spelen waren goed en konden dus de 'krachten' goed verwerken. Al met al geen goedkope grap. Maar de auto heeft weer een perfect weggedrag.

MvG Deen

deen 0

17 jaar

ok, bedankt. Heb ik als niet-automonteur weer wat geleerd

sjaak10918 0
badge

17 jaar

ik weet het jullie binnenkort te bevestigen,
ben eerst nog op zoek naar een occasie stuurhuis,
als het geplaatst is laat ik het jullie horen!

evow 0

17 jaar

kijk eens op www kleingunnewiek.nl

CARS&MOTORS 0
badge

17 jaar

[quote=CARS&MOTORS]kijk eens op www kleingunnewiek.nl[/quote]
en waar moet ik heen zien?

evow 0

17 jaar

wat denk je van een stuurhuis
dacht dat je dat zocht
of ben ik nu weer in de war
moet ikweer een pilletje nemen?

CARS&MOTORS 0
badge

17 jaar

thah :D

ik denk dat het aan mij zal liggen, ik had ook ged8 dat je me wou helpen, maar op die site zie ik enkel info over:
verwarming
elektro
sanitair
zonne energie
automatisering
bouwproject...

misschien zie ik iets over het hoofd?

trouwens, op een NL site had ik een prijs voor een gereviseerde gevonden tegen de 450 euro,
een lokale sloper vraagt 250 euro, en als deze niet ok is krijg ik een andere,
en via een 2dehands site heb ik er een van 125 euro gevonden....
maar als leek ben ik nu aan zoeken waar ik moet opletten als ik deze koop:)
ik zou nog wel durven een versnellingsbak kopen ipv die stuurhuis :D:D

evow 0

17 jaar

je kan ze pas echt controleren als ze gemonteerd zijn
www.kleingunnewiek.com
vraag hier anders wie je verder kan helpen
zij weten meestal wel een oplossing of hebben de delen

CARS&MOTORS 0
badge

17 jaar

ah thanks ;)
en die nl was dus com,

thanks m8!

evow 0

17 jaar

even een update voor de geinteresseerden,
vandaag eindelijk de wagen weer,

de garagist heeft een ´pin´vervangen aan het stuurhuis en daar is het probleem met opgelost,
er zou ook een schokdemper rechts defect zijn en die word eerst daags vervangen,
probleem dus opgelost,
kostprijs incl winteronderhoud, en volledig onderhoud(filters...) 201 euro:)

evow 0

17 jaar

[quote=evow]even een update voor de geinteresseerden[/quote]
Niet alleen voor de geinteresseerden, maar ook voor personen die mogelijk in de toekomst nog soortgelijke klachten krijgen is een mededeling met de oplossing van groot belang! Fijn dat je de oplossing nog ff mededeelt.

Zou je echter nog iets duidelijker kunnen zijn over welke c.q. wat voor soort "pin" er vervangen is?

Santa 0

17 jaar

santa , dat klinkt me logisch om te doen, ik apprecieer dat ook steeds;)

welke pin het juist is ga ik nog eens navragen, i´ll keep you posted;)

evow 0

17 jaar

gok van mijn kant, spoorstang, of spoorstangeind.

groeten

hellbat 0
badge

17 jaar

Draagarmrubbers?

co3deron 0

17 jaar

Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je BMW 3-serie of stel zelf een nieuwe vraag.