Tijdens een langere rit in de warmte, tussen de 30 en 36 graden, waar de airco flink moet werken, worden na een uur of 4 rijden alle ventilatiekanalen van de auto automatisch afgesloten. Er komt dan geen (koele) lucht meer in de auto. Niet via de kanalen onder het voorraam, niet via de kanalen uit het dashboard, niet via de kanalen bij de voeten en niet uit de kanalen uit de middelconsole voor de passagiers achter in de auto.
Wat ik ook tijdens het rijden verstel via de boardcomputer, alle kanalen blijven gesloten.
Airco blijft werken en de fan blijft vol doordraaien. Dat de airco blijft werken kan ik voelen omdat de afgesloten kanalen altijd wel wat lek lucht doorlaten die echt koud aanvoelt.
Auto is dealer onderhouden en heeft alle beurten op tijd gehad. Dit probleem eerder gemeld bij de dealer, maar zij hebben geen idee wat het zou kunnen zijn.
Een rit vanuit Spanje naar Nederland is ondragelijk in de auto. Nadat de auto een nacht heeft stilgestaan werkt alles weer normaal.
Heeft iemand enig idee wat het probleem zou kunnen veroorzaken?
Zelf heb ik zitten denken aan het ophopen van teveel condenswater en dat dan een of andere censor alles afsluit, echter weet ik niet waar deze afwateringskanalen onder de auto uitkomen om dit te controleren. De dealer acht dit niet mogelijk maar zijn wel bereid om alles tegen betaling te gaan onderzoeken a 100 euro per uur. Op deze rekening zonder enige zekerheid van positief resultaat zit ik nu even niet op te wachten.
Voordat ik naar Spanje ging heeft de auto nog een beurt gehad bij de dealer incl. airco check. Alles oke volgens de dealer in Lelystad.
Op de heenweg geen probleem gehad. De rit was in de nacht dus koele lucht. De terugweg overdag gereden en vanaf zuid Frankrijk (36 graden) tot aan huis met afgesloten ventilatiekanalen moeten rijden. Ook toen het flink afkoelde en de verwarming moest bijspringen bleven de kanalen gesloten.
Nogmaals, wie heeft er een idee of wie weet wat het probleem veroorzaakt en wat de oplossing is?
Heb je de perfecte onderdelen nodig voor jouw auto? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen via onderstaand kentekenveld.
De auto is inmiddels nogmaals uitgelezen en geen foutmeldingen gevonden.
Wie o wie heeft raad?
Mogelijk is een van de kleppen gesloten juist door de hoge temperatuur omdat een bediening stang krom door de hitte ging.
10 jaar
Nee dat gaat niet, stangetjes kromtrekken door de hitte. Elke klep word met een motortje direct op de klep elektronisch bedient. Hier gaat het om 8 kleppen.
Alle temperatuursensoren zijn gemeten door de dealer en geen fouten ontdekt.
10 jaar
Probleem waarschijnlijk opgelost. Vermoedelijk heeft de verdamper temperatuursensor een verkeerd waarde doorgegeven waardoor de verdamper volledig dicht vriest. Aangezien alle lucht, verwarming of AC via de verdamper binnenkomt is het dus heel goed mogelijk. Als er geen lucht binnen kan komen lijkt het dus net of alle kanalen worden afgesloten.
BMW liet mij weten dat dit een vaker voorkomend probleem is, al hadden zij dit nog nooit meegemaakt bij het type systeem wat mijn auto heeft. Kosten waren 110 euro inclusief onderdelen en arbeidsloon. Valt dus nog mee.
Afwachten dus wat er komende zomer gaat gebeuren en of het vermoeden juist is geweest.
Nu is mijn auto toch al een broodje speciaal. De combinatie van kenteken en chassisnummer geeft een dusdanige speciale uitvoering dat BMW Nederland hem niet in het Value pakket heeft opgenomen. Heb ik weer.
10 jaar
Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je BMW 5-serie of stel zelf een nieuwe vraag.
10 jaar