close auto
close

Surf Advertentievrij op Problemcar.nl!

Geen afleiding meer, alleen de antwoorden die je zoekt. Word VIP en geniet van een volledig advertentievrije ervaring.

Word VIP voor slechts €1,99 per maand!

Word vip

BMW 3-Serie: Vervangen VANOS 320i M52

Bouwjaar: 1994, Brandstof: Benzine, Motorcode: M52 6 cil.

Deze auto heeft een behoorlijk rammelende VANOS

Kan iemand mij vertellen of het veel werk is om de VANOS bij deze motor te vervangen ?

En heb je er speciaal gereedschap voor nodig , en wat komt er nog meer bij kijken .

Heb verder weinig ervaring met deze motoren gezien ik er nog nooit een open heb gehad.

Ik hoor het graag van jullie .

MVG John

Geplaatst door

Autoblom2006 (0)
badge

al 17 jaar lid

Heb je de perfecte onderdelen nodig voor jouw auto? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen via onderstaand kentekenveld.

Reacties

Beste John,
Ik heb een paar jaar geleden mijn vanos vervangen bij een bmw 520i touring van bwjr 1994, bmw heeft hier een ruilsysteem voor [vreemd ze zeggen dat dit bijna noooit voorkomt,waarom dan een ruilsysteem] en dit heeft mijn klacht niet verholpen, de motor maakt nog steeds het zelfde irritante bijgeluid.
Ik heb daarna ook nog de kettingspanner, alle riemen, spanrollen en meelooprollen en de bovenste kleine ketting vervangen,nog steeds geen succes.
Ik heb het er toen maar bij gelaten en de auto rijdt na 100000 km nog steeds rond.
Speciaal gereedschap heb je niet nodig, eigenlijk alleen maar de speciale plaat om de motor op tijd te houden.

mvrgr eric

ericmotzheim 0

16 jaar

Al een tijdje een bekend euvel bij deze motoren. Hieronder is het tekst gedeelte van BMW TIS afgenomen.

[quote=BMW TIS]Ratelende geluiden van distributie/VANOS

Toedracht:
Ratelende geluiden van de distributieketting, de variabele kleptiming (VANOS), de nokkenas bij koude motor tot
een toerental van 3000/min.

Oorzaak:
Teveel speling tussen de drukringen en het kettingwiel van de inlaatnokkenas.

Betreffende auto's:
E34, E36/M50
Productieperiode: begin van de serie (03.90) - 06.95
E36/M52
Productieperiode: begin van de serie (09.94) - 06.95

Werkwijze:
Ombouwen van de VANOS-verstelling naar schotelringen. Deze maatregelen is in juni 1995 in de fabriek
doorgevoerd.

[url=http://img214.imageshack.us/my.php?image...][img]http://img214.imageshack.us/img214/5222/...[/img][/url]

Afbeelding 2:
Variabele kleptiming van de oude uitvoering zonder schotelring t/m juni 1995

[url=http://img212.imageshack.us/my.php?image...][img]http://img212.imageshack.us/img212/4898/...[/img][/url]

Afbeelding 3:
Variabele kleptiming van de nieuwe uitvoering met schotelring vanaf juni 1995

Ombouw:
- Kleppendeksel demonteren.
- VANOS-verstelmechanisme uitbouwen.
Zie reparatiehandleiding M50 - 11 36 010
Zie reparatiehandleiding M52 - 11 36 010
- Kettingwiel van de inlaatnokkenas uitbouwen.
- 3 nieuwe tapeinden (afbeelding 3, punt 1) aanbrengen.
Vastdraaien met: 5Nm
Aantrekkoppel: 22Nm
- Kettingwiel aanbrengen.
- Drukring, 2 mm dik (afbeelding 3, punt 2) aanbrengen.
- Schotelring (afbeelding 3, punt 3) aanbrengen; montagerichting van de schotelring in acht nemen; de
grootste diameter moet naar de nokkenas zijn gericht.
- Drukring, 4 mm dik (afbeelding 3, punt 4) aanbrengen.
- Zeskantmoeren (afbeelding 3, punt 5) met borgmiddel Loctite 273 aanbrengen.
Aantrekkoppel: 10 Nm
- VANOS-verstelmechanisme inbouwen.

Opmerking:
Door het aanbrengen van de schotelringen verloopt de nokkenasverstelling bewust stroever.
Onderdelen:
3 x tapeind Ond.nr. 11 36 1 403 824
Drukring, 2 mm dik Ond.nr. 11 36 1 403 822
Schotelring Ond.nr. 11 36 1 403 550
Drukring, 4 mm dik Ond.nr. 11 36 1 403 823
3 x zeskantmoer M6 Ond.nr. 11 36 1 740 288[/quote]
Lijkt me duidelijk toch?

Tomba 0
badge

16 jaar

Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je BMW 3-serie of stel zelf een nieuwe vraag.