Symptoom: Bij langzaam bocht+drempel nemen, bromt de ABS pomp en greep de ABS onterecht in (voel getrigger in de rempedaal). Dit alles herstelt zich weer na auto reset (accu los voor 30min). daarna komen de euvels weer voor!
Symptoom 2: Auto rijdt na tussenstopje (motorstil), na opstart zonder vermogen (motorblok wordt warmer dan normaal)
Na uitlezing werden twee storingsbronnen gevonden:
1) nokkenas sensor fout (achter vanos)
2) ABS regelunit geeft geen reponse! (misschien is het netwerk communicatie verstoord!)
Mijn vraag is: zal symptoom 1 de gevolg zijn van storingsbron 2 en de symptoom 2 de gevolg is van storingsbron 1?
of hebben deze elkaar in verband?
Daarna vraag ik me nog af waarom de ABS regelunit geen respons gaf (niet uitleesbaar!_of netwerk storing?)
Componenten die misschien hiermee te maken hebben denk ik van o.a de:
-Nokkenas sensor
-LA sensor
-RV sensor
-ABS regelmodule
-ABS pomp
NB: de sneldheid- en de km-tellers functioneren goed.
Heeft iem mij goed advies/vervang systematiek kan geven. Het is pijnlijk om goed werkende componenten te vervangen.
kost te veel geld en zal ik ook niet geloven dat de genoemde componenten allemaal defect zijn!
Alvast bedankt voor meedenkend
Gr,
Frank Co
Heb je de perfecte onderdelen nodig voor jouw auto? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen via onderstaand kentekenveld.
weet iem. of waar de ABS relais en ABS pompmotor relais zich bevinden? eventueel ergens een zekering?
Op bijgaand plaatje is geen stekker op de ABS-unit te zien:
http://www.realoem.com/bmw/showparts.do?...
Zeer waarschijnlijk zit die er wel. Haal deze stekker eens los en spuit deze in met elektrisch-contact spray.
Dit laatste is ook aan te bevelen voor de stekker-verbindingen in de signaaldraden van de ABS sensoren, aan de binnenkant van de wielkasten.
De impulsgevers op de aandrijfassen (ter hoogte van de wielnaaf, zie volgende plaatje:
http://www.realoem.com/bmw/showparts.do?... kunnen zodanig vervuild zijn, dat de ABS sensoren te weinig signaal genereren.
Schoonmaken van deze impulsgevers gaat als volgt:
ABS sensoren van de wielnaven verwijderen en de impulsgever met een compressor schoonblazen* door het gat waar de ABS sensor uit komt. Wiel + steekas daarbij ronddraaien, zodat de hele omtrek van de impulsgever bereikt wordt.
Als de impulsgever schoon is, zie je een kantelen-patroon.
Een defekte nokkenas sensor komt regelmatig voor bij de 3 serie. Gewoon vervangen.
*) Alternatief: Dunne penseelkwast (die je door het sensorgat kunt steken) met benzine als schoonmaakmiddel.
13 jaar
bedank voor je reactie, ik ga dit mee aan de slag.
13 jaar
Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je BMW 0 of stel zelf een nieuwe vraag.
13 jaar