BMW 3-Serie: Voorruit vervangen 320 E30

Bouwjaar: 1986, Brandstof: Benzine, Motorcode: 320

Hallo,

Ik heb een vraag over het vervangen van de voorruit van een E30.
Heb een paar mensen gesproken en je hoort steeds andere verhalen.

Wat is de beste manier.

1. Rubber inspuiten met WD40, pees eruit laten, rubber om ruit plaatsen en aan de buitenkant vastzetten met wat tape. Waslijn oid in rubber leggen. Ruit met de zijkanten er in schuiven zodat hij met de onderkant reeds goed zit. Iemand van buitenaf op de ruit laten drukken terwijl binnenin iemand het rubber op zijn plaats trekt dmv de lijn. Als alles zit de pees terugplaatsen.
(dit heb ik gedaan maar de ruit zit niet goed. Wijkt in de bovenhoeken en lekt dus)

2. Rubber inspuiten en op de auto plaatsen zonder pees. Ruit op rubber leggen en dmv haakjes het rubber om de ruit trekken. Pees plaatsen en klaar. (dit hoorde ik van iemand die zei dat dit de manier was voor de E30. Dit zou afwijken van de norm)

3. Rubber inpsuiten en pees plaatsen. Rubber om de ruit zetten. Waslijn of nylonkabel plaatsen in rubber. Geheel in sponning laten zakken en de rest als (1).

Wie weet de juiste manier?

ChrisWood

Geplaatst door ChrisWood (0) , lid sinds 17 jaar geleden

Heb je de perfecte onderdelen nodig voor BMW 3-serie? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen op kenteken. Klik hier en maak je auto weer als nieuw!

6 Reacties

bmwf1 (0) PRO, 17 jaar geleden

oplossing 2 is de juiste


2. Rubber inspuiten en op de auto plaatsen zonder pees. Ruit op rubber leggen en dmv haakjes het rubber om de ruit trekken. Pees plaatsen en klaar. (dit hoorde ik van iemand die zei dat dit de manier was voor de E30. Dit zou afwijken van de norm)

bmwf1 (0) PRO, 17 jaar geleden

bij methode 1 en 3 gaat je rubber stuk (onherstelbaar ivm staal in het rubber)

Santa (0), 17 jaar geleden

Methode 1 is de methode die ik ook altijd hanteerde. Werkt goed. Alleen deed ik eerst ruitenkit in het rubber, plaatste daarna de ruit in het rubber. Vervolgens ruitenkit in de sponning van de auto en dan de ruit met rubber middels een dunne draad in de sponning.
Tijdens het plaatsen van de ruit moet je echter wel heel goed opletten of de ruit/rubber wel centraal in de sponning komt. Teveel naar onderen plaatsen in het begin zorgt direct voor een slechte passing in de bovenhoeken! Het is even een smeer werkje waar je gewoon ff geduld bij moet hebben en niet zenuwachtig moet worden.

ChrisWood (0), 17 jaar geleden

Gert,

Het lukte inderdaad perfekt om methode 2 toe te passen.

Omdat we al met een draad bezig waren geweest was het rubber vervormt. Dit hebben we voorzichtig teruggeklopt met een hamertje.

Het rubber hebben ingewaxed en geplaatst. Nu bleef het ook gelijk goed zitten!
Daarna de ruit op het rubber geplaatst en voorzichtig het rubber stukje bij beetje om de ruit getrokken.
Toen de gleuf waar de pees in komt ingespoten met WD40 en de pees aan de onderkant lichtjes ingevet met vaseline.
Pees met bovenrand in rubber geplaatst en toen voorzichtig met schroevendraaier wiebelen en aandrukken van de pees hem geplaatst.
Nu zit het rubber goed en sluit overal weer mooi aan.

Bedankt!!!

argro (0), 16 jaar geleden

Ik sta ook op het punt om mijn ruit te demonteren. Is het bij het monteren noodzakelijk om een nieuw rubber en nieuwe pees te gebruiken? Of kunnen beide onderdelen bij gebruik van methode 2 hergebruikt worden? Als ik het goed begrijp dan blijft het rubber bij methode 2 namelijk in de sponning van de auto zitten, dit in tegenstelling tot methode 1 en 3. Hergebruik ligt dus voor de hand. Er is mij echter aangeraden om het rubber te vervangen bij het demonteren en monteren van de voorruit, hierbij werd echter uitgegaan van methode 1 of 3 volgens mij.

ChrisWood (0), 16 jaar geleden

Hoi Arnold,

Ik heb navraag gedaan en voor dit model is het anders dan gebruikelijk. Je MOET dus methode 2 gebruiken. Er zit namelijk een metalen strip in het rubber. Als je hem hem op een andere manier vervangt, zal deze onheroepelijk beschadigen en MOET je wel een nieuw rubber gebruiken.
Verwijder de pees, dan voorzichtig de ruit er van binnen uit drukken. Daarna het rubber laten zitten! Of als het al is losgekomen, voorzichtig verwijderen en de binnenrand reinigen, evenals de raamrand van de carrosserie. Daarna rubber weer terugplaatsen. Rubber inwaxen op de plaats waar de ruit er weer in komt. Ruit goed schoonmaken bij een gebruikte. Hierna de ruit op het rubber leggen en met haakjes het rubber om de ruit trekken. Eventueel kun je proberen met een dun nylon touw om van buitenaf de ruit er zo in te trekken. Je hebt hier iemand voor nodig die de ruit stevig aandrukt op de plaats waar je het koord naar buiten trekt.
Daarna de groef waar de pees in komt inspuiten met WD40 oid. Daarna de pees terugdrukken. Het is een hoop werk, maar wel te doen.

Succes,
Chris

Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je BMW 3-serie of stel zelf een nieuwe vraag.