BMW 6-Serie: "vreemd "sturen 6serie e24

Bouwjaar: 1977, Brandstof: LPG, Motorcode: 30 cs

mijn 6 serie uit 1977 (1e serie met het onderstel van en E12) heeft de volgende eigenaardigheid:na een scherpe bocht naar rechts of een stukje achteruitrijden en daarna weer vooruit gaat de auto zwaar sturen. Het is net of hij vast staat in de middenstand. Ik dacht aan de uitlijning en heb hem laten uitlijnen. Daaruit bleek dat de camber en caster niet goed waren. Dat is bij deze auto niet te stellen (alleen de sporing). ik heb de bovenste veerpootlagers en de beide draagarmen voor vervangen, en toen bleek het stuur scheef te staan. Na opnieuw uitlijnen (de sporing stond flink verkeerd !!!) stuurt de auto nog steeds zwaar. Na een aantal kilometers rijden is het echter weg en stuurt de auto juist weer "vaag". Mijn vraag is dus of er iemand een oplossing voor dit probleem heeft of een oplossing heeft om in ieder geval het camber en caster weer redelijk op waarde te krijgen.

Alvast bedankt voor jullie hulp.

René

rene658

Geplaatst door rene658 , lid sinds 14 jaar geleden

7 Reacties

Mausx, 10 jaar geleden

Hoe hebben ze hem uitgelijnt? voor of onder het uitlijnen mag de auto NIET uitgeveerd worden. als dat wel gebeurt moet er eerst minimaal 50km gereden worden voordat de vering weer in de juiste stand staat.
Het echte vaag rijden komt niet door de camber of caster, of het moet echt een enorm verschil zijn of heel erg buiten zijn waarden maar dan is waarschijnlijk de auto krom. dan kun je beter een richtbank gaan zoeken.
is het alleen vaag sturen of rem hij ook matig? anders is mischien de accumulator niet goed meer. die zorgt voor de rembekrachtiging maar ook voor de stuurbekrachtiging.

mike e39 PRO, 10 jaar geleden

De veerpoot kun verstellen door de gaten van de veerpoot bevestiging in het binnenscherm wat groter te maken , sleuven maken zodat je wel aan de juiste waarde komt , uiteraard precies in de juiste richting en de uitlijner kan dat goed aanwijzen , het zware sturen zou ik in het stuurhuis zelf zoeken of hulpstuurarm .

rene658, 10 jaar geleden

Dus het feit dat het stuur tijdens het rijden "vast"staat in de middenstand komt niet door de uitlijning ?? Met de accumulator bedoel je zeker een zwarte bol Maurice ? Die zit er bij mijn auto niet op, volgens mij vanaf 1982. Volgens Mike zou ik op zoek moeten naar een ander stuurhuis i.v.m. het zware sturen, maar hoe kan het dan dat het zware sturen naar een aantal kilometers weg is ???? Misschien een klep van de stuurbekrachtiging die blijft hangen ?? Toch blijf ik het vreemd vinden dat het gevoel dat het stuur vaststaat in de middenstand optreedt na het nemen van een scherpe bocht met lage snelheid en na een aantal kilometers weg is waarna de auto zweverig aanvoelt........................................

Mausx, 10 jaar geleden

Dat zware punt waar je het over hebt kan idd in het stuurhuis zitten of de pomp geeft niet genoeg druk. je hebt het meeste druk nodig als je stil staat. snaar goed gespannen?

en dat zweverige is volgens mij echt de uitlijning. hebben ze de auto uitgeveerd met uitlijnen??

of is de bandenspanning niet in orde?

ferdiv3017 PRO, 10 jaar geleden

denk eerder dat de stuurpomp versleten is
groetjes ferdiv.

rene658, 10 jaar geleden

maar de pomp moet de meeste druk leveren als de auto stilstaat en je aan het stuur draait, het vreemde is dat het stuur als het ware vaststaat in de middenstand tijdens het rijden (als de pomp de minste druk moet leveren). Als het de uitlijning zou kunnen zijn is het toch altijd zo, en gaat het niet naar een aantal kilometers weg ?? Hetzelfde geld voor de bandenspanning. Bovendien treedt het weer op na het nemen van een scherpe bocht dus nadat de pomp de maximum druk heeft geleverd............

henniee24, 10 jaar geleden

Je zou eens kunnen proberen al de olie te verversen,in de pot waar de olie ingaat zit ook een filter maak die is schoon schoonmaken met wasbezine en droogblazen met lucht.

Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je BMW 6-serie of stel zelf een nieuwe vraag.