Hallo,
stond langs de kant de zojuist aangeschafte 328i. ANWB kon melden, en ik constateerde dat ook, dat de waterpomp het begeven heeft.
Is de waterpomp zelf te vervangen? Of moet hiervoor de spanrol ook worden losgehaald/vervangen. Of kan ik er bij zonder iets te vervangen. In dat laatste geval ga ik er zelf eens aan beginnnen.
Nog verdere tips hiervoor?
mvg
Rene
Heb je de perfecte onderdelen nodig voor jouw auto? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen via onderstaand kentekenveld.
Rene,
Gebruik even de zoekfunctie, de waterpomp is gewoon te vernieuwen zonder speciaal gereedschap, wel GOED ontluchten erna, dit lukt vaak wat minder goed bij de 6 cilinders.
Ik hoop dat de motor niet flink in het rood gestaan heeft ?
Gr Stefan
Stefan84,
alvast bedankt. Ik vroeg me het ook af omdat ik de waterpomp inmiddels besteld heb. Kan ik er ook bij zonder de spanrol te hoeven losmaken?
Anders ga ik spanrollen ook bestellen....
En, nee...ik vermoed dat de koelvloeistof alleen heel erg heet geworden is....meer nog niet. De vorige eigenaar vertelde dat onlangs de thermostaat vervangen is. Hieruit maak ik op dat hij hetzelfde probleem had en toen de thermostaat vervangen heeft....moet dus de waterpomp zijn......althans dat hoop ik natuurlijk wel. Ik voelde de schoepen van de slang (ik denk de kapotte) in de slang slaan van de links onder gelegen rubber buis...
groetjes
Rene
13 jaar
Hallo Rene,
Ik hoop voor je dat de waterpomp alleen defect is,
Je moet even een sleutel op de spanner naast de dynamo zetten, ik dacht even links om draaien en vast houden, de multieriem verwijderen, de afdekkap boven de radiateur, de fan los maken ( 4 imbus boutjes M6 ) en de visco eraf halen, dacht een steeksleutel 32, maar let op, deze moet je rechts om los halen!
Misschien kun je zekerheids halve ook gelijk de thermostaat vernieuwen, dan weet je zeker dat hij nieuw en vervangen is, wat andere allemaal zeggen is ook maar de vraag of dat daadwerkelijk gebeurt is, de thermostaat zit achter het alu huis, daar waar je 2 slangen van de radiateur heen lopen.
Mocht je het wat krap vinden allemaal, kun je de radiateur ook even weg halen..
Succes..
Gr Stefan
13 jaar
oke, prima zelf te doen dus (al duurt het een lange zaterdag)
Je gaat het resultaat horen. De spanrol, afdekkap moet los dus, de fan los en de visco eraf.
begrijp niet helemaal wat je bedoelt met 'even vast houden'
13 jaar
ik denk dat stefan de spanner bedoelt die je even opzij vast moet houden,voordat je de riem eraf haalt...
Precies Maarten, dan bedoel ik..
Het is een automatische spanner, dus even de sleutel erop en ontspannen zodat je de riem eraf halen kan.
13 jaar
ah oke thanks, dan ga ik dat vanzelf tegenkomen dus.....
13 jaar
een begin is gemaakt.....ik krijg alleen de radiateur niet los.
er lopen aan de onderzijde van de radiateur 2 slangen richting onderzijde motorblok.
Ze zitten onder de radiateur vast aan??? een stalen geval dat langs de radiateur loopt.
help...
13 jaar
Rene,
Voorzichtig, ik denk dat jij je airco leidingen bedoelt, deze NIET bij de koppeling los halen, je kunt enkel de leiding zelf even los halen daar waar hij vast zit om wat speling te creeren.
Als je de slangen van de radiateur los hebt, zitten aan de bovenkant 2 plastic klemmen, deze moet je indrukken met een schroevendraaier o.i.d. en dan kun je de radiateur eruit nemen.
13 jaar
Als je alleen de waterpomp wilt vervangen hoef je overigens de radiateur niet te demonteren....
gr Martin
Heren,
bedankt voor de tips!
Het is allemaal gelukt, hij werkt weer naar behoren. Na warm gedraaid, stukje rijden. Duurde overigens lang voordat er warme lucht uit de roosters kwam! Zeker 5 km. Maar daarna werd t eindelijk warm.
1 probleem nog. De schoepen van de waterpomp waren afgebroken. Nagenoeg het hele rad heb ik eruit kunnen halen.
Nu liggen er nog wat restbrokken in het blok. Kan dit schade opleveren???
Alvast bedankt weer
13 jaar
Nou als het maar minimaal is niet echt, in het ergste geval kan het ergens in vast komen te zitten en dan blokkeerd het bv een koel kanaal.
Je had ook voor je de waterpomp monteerde even een kachel slang kunnen los trekken, en daar de tuinslang even opzetten, dan spoel je de rest wel naar buiten wat eventueel nog aanwezig is.
Gr Stefan
13 jaar
Nu moet ik wel zeggen dat de verwarming niet bloed heet wordt...ik heb wel goed geprobeerd ontluchten....maar toch....
Iemand nog tips?
13 jaar
Ontluchten moet met de kachelkraan helemaal open.
De ontluchtingsknop van de radiator losdraaien en ook de vulopening openen en dan warmdraaien.
Ontluchten moet met de kachelkraan helemaal open.
De ontluchtingsknop van de radiator losdraaien en ook de vulopening openen en dan warmdraaien.
waar zet ik die kachelkraan open?
tnx
13 jaar
De verwarmingsknop op het dashboard helemaal naar rechts op rood draaien. Anders blijft er lucht achter in de kachelradiateur.
ah dat bedoel je ermee...Tnx ga morgen weer eens proberen te ontluchten....
13 jaar
[quote=renebdejong]ah dat bedoel je ermee...Tnx ga morgen weer eens proberen te ontluchten....[/quote]
Succes laat even weten als het gelukt is, ik heb een E36 323i en na 10 minuten warmdraaien met deze buitentemperaturen moet je een lekkere, warme kachel hebben!
[quote=renebdejong]Heren,
bedankt voor de tips!
Het is allemaal gelukt, hij werkt weer naar behoren. Na warm gedraaid, stukje rijden. Duurde overigens lang voordat er warme lucht uit de roosters kwam! Zeker 5 km. Maar daarna werd t eindelijk warm.
1 probleem nog. De schoepen van de waterpomp waren afgebroken. Nagenoeg het hele rad heb ik eruit kunnen halen.
Nu liggen er nog wat restbrokken in het blok. Kan dit schade opleveren???
Alvast bedankt weer[/quote]
Dat waren de eerste series met een plastic schoepenrad, ik neem aan dat er nu een nieuwe met metalen propeller inzit? (Overigens nooit begrepen waarom BMW een plastic/nylon exemplaar gebruikte) Blijkbaar zeer veel vertrouwen in kunststoffen?
voor goed ontluchten helpt het om een gaatje van 3 mm boven aan in de thermostaat te boren, en is ook verstandig om deze te vervangen bij een kapotte thermostaat
gr wilfred
Heren,
nou ik denk dat het wel gelukt is....Er kon uiteindelijk nog een litertje bij.
maar...
Kachel werd wel vrij snel warm tijdens het stilstaand warmdraaien, toen in etappes ongeveer dat litertje erbij, testritje gemaakt.....
Toen viel me wel op dat de kachel koeler werd...naja ik ga het er mee doen voorlopig.
Is de laagste koelwaterslang altijd leeg / niet super heet? (dus de linker als je voor de auto staat)
13 jaar
Rene,
Ze moeten allemaal even warm worden, omdat die ene nu koeler of koud is, verklaard de koude lucht uit de verwarming..
Ontluchten is vaak een probleem bij deze motoren.
Gr Stefan
13 jaar
Die linkerslang moet koud blijven tijdens de opwarmfase anders is de thermostaat defect (blijft open staan)
Bij mijn 323i duurt het met stationair draaien erg lang voordat de thermostaat opengaat. Deed je kachel het beter voordat de waterpomp verwisseld werd? Misschien zit er een stukje afgebroken schoepenrad in de thermostaat.......
Heb verkeerd gelezen, dacht dat rene de kachelslang bedoelt die koud werd, maar de onderste radiateurslang word inderdaad alleen net zo heet als de motor op bedrijfstemp is en je hem dan een paar min stationair laat lopen..
Maar de kachel moet ook al warm gaan blazen als de meter omhoog aan het komen is, gezien hij weer kouder word tijdens het rijden, vermoed ik nog altijd dat hij niet goed ontlucht is.
13 jaar
nee bedoelde inderdaad de radiateurslang.
@stefan. De kachel werd ook zeker wel warm, maar niet zodat ik een eitje kon koken van de lucht....
@MJ, stukje schoepenrad zit er wel in ja, maar niet in mn thermostaat hoor...wel in t blok vermoed ik. Maar ik hoop dat dit mooi in het koelsysteem'reservoir' blijft liggen.
We gaan het merken, vrijdag op vakantie, dus daarna zal ik een terugkoppeling geven ;-)
13 jaar
uiteindelijk werd hij bloedheet en was het volledige probleem verholpen.
bedankt voor de reacties.
gr
13 jaar
Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je BMW 3-serie of stel zelf een nieuwe vraag.
13 jaar