hallo,
Ik vraag me af of lpg een probleem kan zijn voor BMW. In het algemeen wordt hier negatief op gereageerd. Ik ben benieuwd naar de onderliggende redenen waarom BMW wel of niet geschikt zou zijn voor lpg. De bmw heeft pas 148000 km gereden en bij 100000 een nieuwe cilinderkop.
als ik toch zou besluiten tot de inbouw, welke tips zou je iemand meegeven mbt tot het gebruik en onderhoud van lpg.
alvast dank
Heb je de perfecte onderdelen nodig voor jouw auto? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen via onderstaand kentekenveld.
De kleppen slaan in op de klepzittingen. Deze zijn eigenlijk niet geschikt (lees genoeg gehard) voor langdurig (en hard) rijden op LPG. Maar als je niet heel veel rijdt en ook niet zo hard, dan kan het lang aan.
Ik ken iemand die vroeger met zijn 735 (iets andere motor maar zelfde probleem) heel europa doorvloog op gas en die monteerde elke 150k standaard een kop van een sloper als de boel weer teveel was ingeslagen. Hij had ze op voorraad liggen.
Verder heb je met een conventioneel gassysteem nog wel eens last van backfire en dat vind je luchtmassameter nooit zo leuk, die willen dan wel eens stuk gaan of verlopen. Dus misschien moet je eens kijken naar gasinjectie (wel veel duurder).
Deze auto heeft volgens mij geen injectiesysteem maar is voorzien van een Solex 4A1 carburateur en dus ook geen luchtmassameter.
Backfire zul je dus ook geen last van hebben. Klepzittingen willen inderdaad nog wel eens inzakken maar dat is meestal het gevolg van hard rijden.
Klepspeling 0,05 mm wijder zetten voorkomt niet het inzakken maar wel eerder compressieverlies.
Voor de rest is het geen probleem voor deze auto met deze motor. Het verbruik was wel vaak aan de hoge kant.
Gr.
Hartelijk dank voor de info, de auto heeft inderdaad een caburateur van het type solex, dus zoals petje57 aangeeft geen backfire.
hebben jullie nog tips ten aanzien van periodiek onderhoud vanaf het moment dat lpg is geinstalleerd? Dus moet de kleppen bijvoobeeld eerder worden afgeregeld? Is het een idee om de motor bij koude temperaturen warm te laten lopen op benzine om de kop enigzins te beschermen?
alvast dank voor de reacties
vr gr Mischa
17 jaar
Regelmatig kleppen stellen (elke 10dkm~15dkm) en rustig warmrijden, dan blijft je kop langer heel. Je hoeft niet op benzine warm te rijden. 1 keertje per maand een stukje op benzine, dan blijft je benzinesysteem tenminste intact.
En je kan inderdaad een conventioneel gassysteem monteren bij een carburateur, scheelt ook weer in de kosten, en geen backfire problemen.
Kortom, begin maar met grote gaten boren in je carosserie (dat doet altijd het meeste pijn) :)
17 jaar
Nog wel een andere tip: laat een mengstuk met 1 aansluiting monteren. Deze komt IN het luchtfilterhuis, boven de carburator. Er waren vroeger ook mengstukken met 2 aansluitingen maar dat was een en al ellende met die slangen aan de onderzijde van het filterhuis tussen die bewegende delen van de gasstangen.
LPG-verdamper ook aan de bestuurderszijde (laten) zetten en niet aan de andere kant. Dan moet er nl. met lange (koelwater)slangen gewerkt worden: eerders kans op bevriezingsverschijnselen dan en heel lastig met kleppen stellen wanneer de klepdeksel er af moet.
Gr.
Als je veel rijdt zeker doen. Ik heb zelf een MB 300E gereden gedurende 11,5 jaar van km-stand 110.000 tot 490.000 en die LPG-installatie had ik uitgebouwd uit m'n vorige 300E, nóóit storingen gehad (nouja, een keer was de gasslang losgesloten). Ideaal zo'n ouderwets no-nonsens LPG-systeem, dat is vandaag de dag wel even anders met al die digitale electronica waaraan jezelf niets meer kunt verstellen. En aan de pomp lach je iedereen uit, helemaal als je geen wegenbelasting meer hoeft te betalen.
17 jaar
De 520 heeft idd een Solex 4A1 en is een crime om op gas goed af te stellen !! Sommige inbouwers blokkeren zelfs de chokekleppen om dit ding goed te krijgen. Kijk daarom naar een mengstuk welke onder de carbarateur komt (dus niet het model die in het luchtfilterhuis komt), dit voorkomt een hoop ellende achteraf.
Kijk wel even of het geheel niet te hoog wordt (klep sluit niet meer goed) Succes
17 jaar
hartelijk dank voor de info, ik zal de bevindingen overleggen aan Van Orsouw die ik toevertrouw voor deze inbouwklus.
vrgr
17 jaar
[quote=CeesBMW]De 520 heeft idd een Solex 4A1 en is een crime om op gas goed af te stellen !! Sommige inbouwers blokkeren zelfs de chokekleppen om dit ding goed te krijgen. Kijk daarom naar een mengstuk welke onder de carbarateur komt (dus niet het model die in het luchtfilterhuis komt), dit voorkomt een hoop ellende achteraf.
Kijk wel even of het geheel niet te hoog wordt (klep sluit niet meer goed) Succes[/quote]
Je kan de chokekleppen gewoon demonteren hoor. Paar schroefjes los en je schuift ze zo uit hun behuizing. Da's zowiezo aan te raden als je op gas gaat rijden. Boel is zo prima af te stellen.
Het mechanisme van het hoger stationair lopen bij een koude motor blijft zo ook gewoon intact.
Mengstukken die onder de carburateur komen (dus onder de gasklep) hebben weer andere problemen zoals allerlei constructies richting de gaskabel en hebben mijn voorkeur niet. Ik ben het met petje57 eens: gewoon een mengstuk in het luchtfilterhuis, bovenop de carburateur.
17 jaar
Waar CeesBmw op doelt zijn de lpg-installaties van Necam. Die hebben de mengstukken inderdaad onder de smoorklep zitten. Waren altijd vrij probleemloze installaties indien goed gemonteerd en goed afgesteld. Hadden ook nooit last van backfire en startproblemen. Hierbij hoefde in ieder geval het luchtfilter niet te verbouwen.
@ Sean750: nooit en te nimmer de chokekleppen verwijderen uit een carburator i.v.m. lpg inbouwen. Is ook nooit nodig geweest, alhoewel dat heel vaak is gedaan. Meetal omdat er bezuinigd werd op de mengstukken en dan een speed-in werd gemonteerd. Was ook makkelijker: chokeklep er uit, speed-in vastzetten en klaar. Werk van 2 minuten. Of de verdamper was lek en de motor verzoop: Klep er uit en probleem opgelost: niet dus.
Als je het wel doet, wordt het een crime om zo'n motor in de winterdag op benzine aan de praat te krijgen.......
Zelf heb ik er vroeger erg veel ingebouwd, maar de 1e chokeklep moet ik nog verwijderen.
Gr.
Als je de auto altijd op LPG start is het geen probleem als de choke er niet meer in zit. Het is alleen een kwestie van geen gas geven tijdens de start want dat kan backfire veroorzaken, de hoofdreden dat de LPG-installatie fabrikanten LPG-auto's op een gegeven moment besloten met benzine te starten.
Mijn voorlaatste auto, een MB 300E startte uberhaupt beter als je geen gas gaf tijdens de start.
17 jaar
[quote=Rob67]Als je de auto altijd op LPG start is het geen probleem als de choke er niet meer in zit.......... de hoofdreden dat de LPG-installatie fabrikanten LPG-auto's op een gegeven moment besloten met benzine te starten.[/quote]
Dat klopt, maar wel erg lastig als je een lege tank hebt.........
Het benzinestartsysteem was o.a. inderdaad bedoelt om de backfire te voorkomen, maar niet bij de carburateurmotoren.........
Gr.
Als dat niet geldt voor carburateurmotoren (backfire door tijdens start gas te geven) is er dus al helemaal geen goede reden meer om die choke koste wat kost er in te laten zitten, je start immers op het veel goedkopere LPG.
Als je één keer een lege LPG-tank hebt gehad en je beschikt niet over een werkend benzinesysteem (en je dus naar een tankstation bent afgesleept) heb je het dan waarschijnlijk ook afgeleerd om tot de laatste druppel LPG door te rijden ;-) Overigens komt een lege LPG-tank niet helemaal onverwacht want enkele km's voor het einde begint de auto al iets in te houden door de lagere druk (is wel slecht voor je mengsel en dus kleppen, maar dat is een ander verhaal).
17 jaar
Het zal met dit onderwerp wel net zo gaan als met zeelui: de beste........
Gr.
Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je BMW 5-serie of stel zelf een nieuwe vraag.
17 jaar