Brommobielen: Cassalini Sulky Bretta

Hey,

Ik heb een Sulky met een BCB 125 cc tweetakt motor.
Is een invalidewagen.

De remmen zijn trommelremmen en werken op oliedruk(handrem met kabel).
Ik heb onder het dashboard een tankje met olie zitten. De olie hierin is helemaal zwart. Dat lijkt mij niet goed, vermoedelijk is die olie al 1-0 jaar oud. Heb namelijk reden te geloven dat het autotje werkelijk maar de 11000 km die op de teller staan gereden heeft.

De remmen deden het sowieso al slecht (niet de eerste eigenaar) en nu na een paar honderd km gereden te hebben. Moet ik de rem echt enorm hard intrappen voor hij het doet, maar dan trap hij hem ook FLINK in. Oftewel niet mee te rijden, want wil geen botssimulator.

Nou vraag ik mij af of ik deze remmen zelf kan ontluchten. Als in:

Alle 4 de ontluchtingsnippels los, leiding doorblazen zodat alle olie eruit loopt. Vervolgens wat olie erin gooien en op een gegeven moment zodra het beetje doorloopt nippels dicht op één na. En vervolgens per nippel de basis ontluchtingsmanier toepassen. Of kan dit alleen per 2 of 4 remmen tegelijk?

Of kan ik dit gewoon beter laten doen bij een autozaak?


Ik hoor graag van jullie!

Mvg,

Jamie
En weet iemand toevallig wat voor een olie in die remmen moet? Gewoon dot 4?

JamievanM

Geplaatst door JamievanM (0) , lid sinds 14 jaar geleden

Heb je de perfecte onderdelen nodig voor Brommobielen Overig? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen op kenteken. Klik hier en maak je auto weer als nieuw!

5 Reacties

Hans4040 (330) PRO, 14 jaar geleden

Met alle respect, maar ga alsjeblieft naar een vakman/garage met de remmen.
Op de manier die je voorsteld gaat het niet goedkomen.
DOT 3 voldoet in dit geval prima.

mvg,
Hans.

JamievanM (0), 14 jaar geleden

Haha geen probleem. Ga ik zekers doen, maar mij is verteld dat er dot 4 in normale auto's gaat en dat dat dan geschikt zou zijn. Vanwaar raad jij dot 3 aan?

mvg,

Jamie

Hans4040 (330) PRO, 14 jaar geleden

Ik raad het niet speciaal aan, maar in oudere systemen geef ik de voorkeur aan DOT3.

Verschil tussen DOT-3 en DOT-4 remvloeistof:
Het grootste verschil tussen DOT-3 en DOT-4 is het natte kookpunt van de beide produkten. DOT-3 heeft een nat kookpunt van 145°C. en DOT-4 168°C.
Door de toevoeging van een uitgebreid dope pakket is DOT-4 veel agressiever dan DOT-3. (DOT-3 pH - 50% ethanoloplossing 10, DOT-4 pH - 50% ethanoloplossing
Wanneer een Dot-3 voorgeschreven staat en men gebruikt DOT-4 kunnen er problemen ontstaan met de rubber seals.
Een remvloeistof is sterk hydroscopisch dus moet men een DOT-3 eerder vervangen dan een DOT-4 i.v.m. het natte kookpunt.
Gebruik in geen geval DOT5, dit is op siliconen basis en reageerd agressief in systemen waar DOT3/4 in gezeten heeft.

mvg,
Hans.

JamievanM (0), 14 jaar geleden

Oke, ik zal bij de Kwik-fit doorgeven dat ik dot 3 prefereer!

Bedankt voor je reacties!

JamievanM (0), 14 jaar geleden

Heb met meerdere autozaken contact gehad en allemaal geven ze de ontluchtingsmanier die ik aangeef in mijn startpost. Olie eruit, olie erin. Ontluchten per wiel.

Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Brommobielen Overig of stel zelf een nieuwe vraag.