ik heb een cadillac uit 1959 met een ongereviseerde motor, maar alles daaromheen is vervangen/vernieuwd
de carburateur is schoongemaakt de vacuumvervroeging is 3 jaar oud condensator in ontsteking is vorig jaar vervangen
ontstekingstijdstip is 5 graden. toch is de Cadillac gevoelig voor detoneren, bij snelheden tussen 10 en 20 mijl per uur dan zit hij in de derde versnelling bij 98 bezine heb ik geen last bij 95 bezine begint hij te detoneren al een paar km na 95 getankt te hebben
Ik heb alles geprobeerd ook ontsteking wat later gezet op 3 graden maar niets hielp, het pingelen hoor ik mondjesmaat (een leek die bij mij dan in de auto zit zou dit niet in de gaten hebben) het houd zo,n 2 seconden aan en dan niet meer.
Ik zie het niet als een groot probleem ik kan dan eventueel bij die snelheid dan its gas terug nemen dan is het niet hoorbaar.
Ik hoor van mensen dat hij op 95 moet kunnen lopen zonder problemen want in de USA had je toen bezine (regular) met 88 octaan,
dan zou hij toch vreselijk moeten gaan detoneren? Een octanboost helpt ook niks.
is dit normaal en kwam dit bij dit soort motoren vroeger ook wel voor?
mijn auto rijd op benzine, op gas moet je koken verbruik 1 op 5,5
Gaarne uw antwoord,
Heb je de perfecte onderdelen nodig voor jouw auto? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen via onderstaand kentekenveld.
ik dacht dit de vorige keer allemaal opgelost was,,niet dus???
http://www.problemcar.nl/viewtopic.php?i...
gooi d'r dan 98 in..... gas is om op te koken schrijf je, maar je zeurt wel over de paar centen verschil tussen 95 en 98?
bovendien, open geen nieuw topic over hetzelfde onderwerp maar brei door op je oude.
en idd zoals Rob zegt, het was toch helemaal klaar, nieuwe bobine en huppa als een zonnetje.....
Peco Power
Ik hoor van mensen dat hij op 95 moet kunnen lopen zonder problemen want in de USA had je toen bezine (regular) met 88 octaan.
En dan vergeet je dat er toen nog lood in zat tegen het detoneren.
Gr. Harry
in 59 had je denk ik nog geen 88 octaan... maar behalve dat, zoals meneer Harry Berendonck al zegt, er zat wel lood in!
Je kleppen en klepzittingen zijn in de loop der jaren toch wel wat dichter op mekaar gesleten, en veel klepsmering zal er dus niet meer zijn. rijdt gewoon op super, dat rijdt SUPER!!!
gr
Peco Power
In amerika tankten diegenen die super duty motoren hadden , na het begin van het ge.... met de milieu eisen in de JAREN 70! vaak vliegtuigbenzine omdat dat een hoger octaangetal had.
.
14 jaar
hoe kom je nou bij "gezeur over die paar centen" PECOPOWER!!! daar gaat het helemaal niet om, ik tank normaal altijd 98 en hij doet het prima, geen gedetoneer. Ik moest ver rijden en ik moest tanken. Bij dat pompstation is 98 niet verkrijgbaar en het wordt steeds moeilijker 98 te tanken, deze wordt vervangen door 95 met een extraatje dat ik niet erg vertrouw. ( mijn vader is loonwerker en er zijn op het bedrijf 2 oudere tractoren kapot gelopen door een toevoeging in de diesel) (biodiesel) dus heb ik ''gewoon" 95 getankt, ik had geen keuze, met in mijn gedachte dat het gedetoneer aan de verkeerd aangesloten bobinekabels lag. Misschien maakt 95 extra voor zo,n cadillac ook niets uit.
en hij detoneerde (vorig jaar zie andere berichten) doordat de bobinekabels verkeerd waren aangesloten en het voetje die de ontsteking op zijn plek moet houden was gescheurd, zodat hij verliep naar 6-8 graden die heb ik gelast. De bobine is niet vervagen. Het afstellen en uitproberen is vorig voorjaar al gebeurd en heb sindsdien niets aan gedaan en ga dan ook niet doen, zo blijf je altijd aan de gang (dit schrijven eventueel ook bedoeld aan Robby10030)
zou een nieuwe bobine helpen? lijkt mij sterk, of ombouw naar eletronische ontsteking? maar is niet origineel.
ik heb van mensen gehoord van 88octan in de states maar ik was vergeten dat er toen lood in zat, sorry (harry berendonck)
Ach jongens, wat zit ik toch ook eigenlijk te zeike, maar ik wil altijd weten waar ik aan toe ben en wat ik er aan kan/moet doen, voor de rest is het een hele goede auto, als het mooi weer is gaan we lekker rijden.
Ricardo Huinink,
14 jaar
open geen nieuwe topic maar brei voort op de oude.(pecopower) hoe kan ik problemen die opgelost zijn en vragen die beantwoord zijn verwijderen na het sturen van een feedback?
na het sturen van een feedback wordt er toch niet meer naar gekeken?
Als deze berichten erafgehaald zijn dan is er toch weer ruimte voor een nieuw probleem?
14 jaar
Als de originele bobine (oliegevuld) er nog op zit zou ik die toch eens vervangen door een nieuwe (ook oliegevuld). Dat ding zit bovenop de motor, onder het luchtfilter, en dat is niet zo'n lekker plek. Vaak begeven ze het na zo'n lange diensttijd, de mijne heeft het helaas ook al begeven.
14 jaar
[quote=maz3]hoe kom je nou bij "gezeur over die paar centen" PECOPOWER!!! daar gaat het helemaal niet om, ik tank normaal altijd 98 en hij doet het prima, geen gedetoneer. Ik moest ver rijden en ik moest tanken. Bij dat pompstation is 98 niet verkrijgbaar en het wordt steeds moeilijker 98 te tanken, deze wordt vervangen door 95 met een extraatje dat ik niet erg vertrouw. ( mijn vader is loonwerker en er zijn op het bedrijf 2 oudere tractoren kapot gelopen door een toevoeging in de diesel) (biodiesel) dus heb ik ''gewoon" 95 getankt, ik had geen keuze, met in mijn gedachte dat het gedetoneer aan de verkeerd aangesloten bobinekabels lag. Misschien maakt 95 extra voor zo,n cadillac ook niets uit.
en hij detoneerde (vorig jaar zie andere berichten) doordat de bobinekabels verkeerd waren aangesloten en het voetje die de ontsteking op zijn plek moet houden was gescheurd, zodat hij verliep naar 6-8 graden die heb ik gelast. De bobine is niet vervagen. Het afstellen en uitproberen is vorig voorjaar al gebeurd en heb sindsdien niets aan gedaan en ga dan ook niet doen, zo blijf je altijd aan de gang (dit schrijven eventueel ook bedoeld aan Robby10030)
zou een nieuwe bobine helpen? lijkt mij sterk, of ombouw naar eletronische ontsteking? maar is niet origineel.
ik heb van mensen gehoord van 88octan in de states maar ik was vergeten dat er toen lood in zat, sorry (harry berendonck)
Ach jongens, wat zit ik toch ook eigenlijk te zeike, maar ik wil altijd weten waar ik aan toe ben en wat ik er aan kan/moet doen, voor de rest is het een hele goede auto, als het mooi weer is gaan we lekker rijden.
Ricardo Huinink,[/quote]
kijk, 98 is op heel veel plekken te koop, want heel veel moderne auto's moeten gewoon op 98 lopen.. ook nog heel wat golfjes, bmw's etc etc. mijn dagelijks gebruik chevrolet transsport loopt ook op 98 of supreme of excellium of v-power, want dan loopt ie gewoon mooier.
dat is toch bij veel pompen wel te koop, ik weet zo hier in de buurt geen pompen die niet 2 soorten benzine verkopen., maar goed. Kijk wij kunnen natuurlijk niet inschatten waarom jij er ineens 95 ingooit, dus wordt er gedacht dat het probleem opnieuw is ontstaan, vandaar de verwijzing naar je oude topic, wat niet gesloten is en waar je gewoon in verder kunt posten, zoals ik net gedaan heb. het topic klimt dan naar boven en mensen die saar eerder op gereageerd hebben krijgen dan een mailtje.
een nieuwe bobine plaatsen is niet verkeerd denk ik, en afstellen, dat zal toch wel eens moeten gebeuren, zeker als je 8 a 10 000 km per jaar rijdt.
gr
Peco Power
Hallo pecopower, euro95 heb ik getankt omdat er geen 98 was op dat pompstation, OK ik had verder kunnen rijden, maar ik ben daar in de buurt ook niet bekend. de tankmeter was bijna onderaan en ik heb 1 keer megemaakt met deze auto dat de meter nog een kwart aangaf terwijl ik zonder benzine kwam te staan, vandaar. sommige pomphouders doen bij mij in de regio (Groenlo) de 98 eruit vanwege dat overdreven vergezochte milieugezeik. wat allemaal gebakken lucht is en toch niets helpt, alleen voor de portomonnee.
Ik rij dagelijks in een nieuwe Peugeot 307 CC 2.0 16v waarmee ik gewone 95 tank. ook wel eens ander geprobeerd, euro 95ULTIMATE, V-POWER, EXELLIUM, SUPERIOR noem maar op het helpt alleen voor onze portomonnee, Ik heb met de Cadillac 1 keer Brand oil 95Superior getankt ook een vervanger voor 98 maar speciaal bedoeld voor oldtimers voor de smering, en ook veel last hebben van pingelen en nadieselen, althans dit las ik in de folder van Brand oil, dus ik heb dat voor de gein een keer getankt maar hij detoneerde daarna wel iets, net zo als bij gewoon 95
Dus ik hou het gewoon op 98 of 100 v-power in Duitsland. dat is dan uiteindelijk het beste.
Toch heb ik nog en paar vragen:
-Loodvervanger of octanboost toevoegen of niet nodig? hier hoor ik zoveel meningen over
-een bobine , of hij is goed, of hij kapt er zo opeens mee en hij is kapot. of zie ik dat verkeerd
Ik bedoel ermee onnodig iets vervangen vindt ik een beetje onzin
-als ik groot licht aan heb, dan gaat het licht na een minuut of 2 knipperen, 2 sec. aan en 2 sec. uit enz. enz.
ook dasch verlichting en achterlichten. Als ik dan weer dimlicht inschakel dan branden de lampen normaal.
kan dat aan de verlichtingschakelaar liggen wat de USA automaterialenzaak beweerd? niet dat ik zo,n ding bestel terwijl het mogelijk ergens anders aan ligt.
Gaarne uw antwoord hierop,
Ricardo,
14 jaar
wat je licht betreft lich aan je lichtschakelaar,die zit bij jou toch onder op vloer zo'n ronde pot???die geven inderdaad deze problemen
14 jaar
dat klopt, voor groot licht inschakelen, die kan het ook op het punt staan het te begeven, maar ik dacht aan de schakelaar links in het daschboard die je naar buiten trekt om verlichting aan te doen.
14 jaar
dat kan ook nog maar ik heb meerdere keren die ronde pot vernieuwd kost niks dus proberen waard
14 jaar
nog over het detoneren, kan zo,n motor als die van de Cadillac veel lijden aan dat beetje detoneren of is dat te verwaarlozen
ondanks dat je het 2 seconden hoort bij weinig toeren
14 jaar
pingelen is slecht voor een motor, punt uit., niet voor niks hebben motoren tegenwoordig pingelsensoren...
octaneboost... voor een dragracer=> ja, voor een 59 er caddy? nee, misschien een blik in de koffer om euro 95 mee op te peppen in geval van nood. resultaat? geen flauw idee. bobines willen ook wel warm doorslaan, dus bobine kan het zijn...
lichten? ga maar uit van ingebrande schakelaar, eerst die vloerschakelaar vernieuwen, dan de schakelaar in het dashbord.
gr
Peco Power
Dat de octaan behoefte hoger dan normaal is, kan ook veroorzaakt worden door overmatige koolafzetting in de verbrandingsruimte. Het gebruik van euro 98 is mijns inziens dan de simpelste oplossing en de motor blijft er heel door.
14 jaar
ik ben weer wijzer geworden, dank jullie voor de inzet en interesse,
Ricardo Huinink
14 jaar
Dat van die bobine (of hij doet het, of hij is kapot) zie je toch verkeerd. De mijne (en dat schijnt dus vaker voor te komen bij deze Cadillacs) begon raar te doen op het moment dat hij flink warm werd, bijvoorbeeld bij langdurig stationair draaien in erg warm weer. Motor begon dan in te houden en te knallen in de uitlaten (potten zijn zelfs opgeblazen). Na afkoelen alles weer normaal. Bobine vervangen en geen probleem meer gehad.
Nogmaals, de bobine zit daar achterin bovenop het blok, onder het luchtfilter, op een erg warm en trillerig plekje.
Maar goed, wil natuurlijk zeggen dat die van jou ook kapot moet zijn...
14 jaar
Lees nu ook dat van je groot licht; ook dat probleem heb ik met de mijne gehad.
Ligt inderdaad aan je lichtschakelaar; daar zit een bimetaal in als "circuit breaker". Als dat ding te heet wordt (door kortsluiting of te veel weerstand in je schakelaar door ingebrande contacten zoals Peco Power al zegt) onderbreekt hij de stroomkring. Als hij dan weer is afgekoeld maakt hij weer contact en begint het van-voren-af-aan.
De halogeenlampen die nu waarschijnlijk in je koplampen zitten dragen hier nog eens aan bij, want die hebben een hoger wattage dan de originele sealed beam lampen, en trekken dus ook al meer stroom door je schakelaar.
Een nieuwe schakelaar vinden zal lastig worden, je kunt beter je verlichting via een relais en een extra zekering gaan schakelen.
14 jaar
ik heb het volgende probleem met mijn Cadillac uit 1959. de auto verliest koelwater via overloop van de radiateurdop. ik heb er een bakje ondergezet van een kwartliter deze zit na ieder rit halfvol, er staat ook schuim op zelf al naar 6 km rijden verliets hij water via die weg.
de auto start goed en gelijk. ook bij koude start, na een rit valt mij op dat de radiateur niet heet is en de rest wel.
de auto rookt niet en verliest geen vloeistof via de uitlaat, ook stinkt het er niet naar de uitlaat is ook schoon ook het condenswater dat vrij komt na een week staan is brandschoon. de olie is geen drap, deze is helder en schoon.
wat kan het zijn? Sommige spreken van een lekke koppakking, maarrrr hoe kun je dat merken? welke symtonen duiden daar op?
Graag uw reactie,
Ricardo
14 jaar
deze radiator moet ook niet helemaal vol zitten,is je radiatordop nog wel goed anders even een andere dop kopen
14 jaar
tijdens het rijden zit er geen druk op de waterslang. alleen na 6 km na koude start dan wel ffe maar na een eind rijden kun je de slang in knijpen dit is toch normaal?
14 jaar
ik ben er waarschijnlijk al achter, ik heb een stukje gereden en bij thuiskomst was er een beetje schuim rond de radiateurdop en ook in het opvangbakje zat een bodempje water. ik ga eerst proberen met een dop van een kennis van mij die ook zo,n auto heeft. hij gooit het tijdes het rijden eruit via overloop. maar waarom schuimt het zo?
14 jaar
je zou een keer de koelvloeistof kunnen vernieuwen maar schuimen kan duiden op een kapotte koppakking
14 jaar
o, ja zo,n 2 jaar terug heb ik stop leak, soort konijnenkorrels er in gedaan omdat de radiateur lek was op de naad vd bovenbak dat heeft niets geholpen, radiator laten maken, zou dat goedje misschien het schuimen veroorzaken?
Het was toen een eenmalig probeerseltje, ik ben er geen voorstander van van dat soort verdoezelaars, alles slipt er van dicht,
Ik noem het "monteur in blik"
de auto stinkt ook niet naar koelvloeistof ook niet binnenin
ik heb geen witte rook
hand voor uitlaat gehouden, weerskanten bij draaiende motor geen roet of stank naar olie of koelvl.
geen carterdruk
geen koelvl. bij olie ook niet andersom de olie is helder en schoon
14 jaar
Als je de auto laat lopen, zonder dop erop, komen er dan ook steeds schuimbellen omhoog? en heb je de bougies bekeken? co snuffelaar erbij en je kunt zo een lekke kop constateren. het lijkt daar wel sterk op.....
gr
Peco Power
wat is een co snuffelaar? hoe moet ik dat zien? het co meten heb ik vorige week nog laten doen die is afgesteld op 3,3 % aan weerskanten
14 jaar
co snuffelaar registreerd verbrandingsgassen in je koelwater, zo ja, dan heb je dus ergens lekkage vanuit je cilinders/koppen naar je koelsysteem, veel garages hebben er 1
nu je zegt dat je er bars leaks in gegooid hebt die konijnekorrels veroorzaken inderdaad schuim,ververs je koelvloeistof maar eens,effe goed doorspoelen en nieuwe erop
14 jaar
ik laat de auto zaterdag nakijken door een garage gericht op Amerikaanse classics, en dan hoor ik er wel meer van. en jullie natuurlijk ook
14 jaar
ik ben naar een USAgarage geweest in Doetichem, daar werkt een oudere man die dagelijks aan deze auto,s sleutelt. Hij heeft gemeten met een co snuffelaar en ook uit de ervaringen van die man bleek het geen lekke koppakking te zijn. waarschijnlijk de thermosstaat of radiateurdop die af en toe hapert. Hij zei dat ik geen zorgen hoef te maken.
Ook geen oppeppertjes gebuiken zoals octanboost of loodvervager, hebben deze motoren niet nodig en zijn voorzien van hydraulische klepstoters, het blijft alleen maar plakken op de kleppen en veroorzaakt op de duur voor een vieze smurrie. OK, Loodvv. evt. gebuiken om de 5 tankbeurten
DON,T STROKE DON,T FIX IT was zijn conclusie. Ik ben inmiddels naar Schiedam op en neer gereden voor een trouwrit totaal zo,n 450 km gereden, bij aankomst kon ik de radiateurdop er af draaien, geen drukopbouw, beetje water verloren via overloop. wel normale drukopbouw bij thuis komst, geen water verloren, (via overloop) ook dag erna heb ik ee stukje gereden, ook normale druk, geen water verloren.
onder aan de dop zit een rond plaatje, als er druk wordt opgebouwd komt er druk op de slang en ook op het plaatje dat aansluit op het rubber op de dop dat ervoor zorgdt als er teveel water op zit het eruit gooit via overloop na een tijd rijden. schijnbaar en logisch dat het water door warmte is gaan uitzetten en via overloop naar buiten is gekomen. omdat het ronde plaatje het niet goed kon afsluiten omdta er geen genoeg druk was. Al met al heb ik mijn schouder opgehaald, het zal wel. de auto heeft gewoon pefect gelopen tijdens de trouwrit en ook daarvoor. Heerlijk om met zo,n oude auto over de snelweg te cruisen waar niks aan gereviseerd of groots gerestaureerd is.
O,ja ik moest natuurlijk ook een keer tanken langs de snelweg, en weer geen 98 te verkrijgen, dan maar gewoon 95 getankt,
gaat uiteindelijk net zo goed, aleen onder in toeren iets minder gas geven.
Ricardo
14 jaar
Ik blijf er geen hol van snappen dat je geen 98 kunt tanken langs de weg,op elke hoek van de straat te krijgen.
14 jaar
welke pomp was dat? langs de snelweg geen 98? zoals reeds eerder aangegeven, er zijn hordes NIEUWE auto's die gewoon op 98 moeten rijden.... ik neem aan dat je via de n18 en de a12 bent gereden, zit geen pomp bij zonder lpg, en dus vast ook allemaal wel 98, v-power,excellent,excellium etc zijn ook 98 octaan brandstoffen...
gr
Peco Power
de v-power, exellium,suprior zijn bij veel pompen als een vervanger voor 98, naast de gewone benzine.
bv. v-power 95 of euro 95
superior 95 de pomp waar ik aan de snelweg getankt heb is van BP deze had euro 95 en ultimate 95 dus heb voor de euro 95 gekozen
de GULF station aan selweg in zevenaar heeft wel 98 maar ik wist dat die op dat tijstip gesloten was anders was ik daarheen gereden.
Ik heb wel eens vpower of ultimate getankt en had een octaan van 95 en je kon hem horen detoneren, tja, dan kan ik er net zo goed euro95 erin doen want anders dan ben ik een dief van mijn eigen portomonnee. Aan de pomp zeggen ze dat ze de super eruit doen vanwege het milieu.
Brandoil heeft Superior95 een vervanger voor super98 ze beweren dat het speciaal bedoeld is voor oude auto,s, zo stond het in de folder.
laat je niets wijs maken ik heb het getankt en zo gauw dat het in de carburateur zat begon hij te detoneren, ik dacht het is weer zover. ik heb het een dag later overgeheveld in mijn dagelijkse auto en in de auto van mijn broer.
de vpower ultimate, etc. zijn allemaal 95 staat duidelijk aangegeven op de pomp. (primerap11)
14 jaar
na wat research heb ik ontdekt dat je inderdaad gelijk hebt Ricardo, het is bijna allemaal 95ron geworden, alleen bp ultimate is nog 98 ron en v-power is 97 ron op de pomp staat 95, maar dat komt door de wet, er mag geen 97 op de pomp staan, en 98 is meer dan 97............
Andere optie is de 110 octaan brandstof.......(lpg) in dit geval niet voor de goedkoopte, maar voor het "behoud" van de motor............
gr
Peco Power
dus m.a.w de auto op gas laten lopen. dat doe ik niet, het is niet origineel. u zegt toch zelf dat dat jammer is. of bedoel je soms wat anders?
LPG is toch ook niet voor het behoud vd motor? deze slijt daardoor toch veel sneller? Nee ik hou het als het kan op 98 of 95 wamt ik heb gister ook nog gereden en ik heb hem niet horen kloppen, sterker nog, op dat moment stond ik er niet eens zo gauw bij stil dat er 95 benzine in zit. in vervolg tank ik langs de snelweg wel Vpower.
trouwens wat een gezeik met de wet, daar wordt je ook tureluurs van.
14 jaar
[quote=maz3]dus m.a.w de auto op gas laten lopen. dat doe ik niet, het is niet origineel. u zegt toch zelf dat dat jammer is. of bedoel je soms wat anders?
LPG is toch ook niet voor het behoud vd motor? deze slijt daardoor toch veel sneller? Nee ik hou het als het kan op 98 of 95 wamt ik heb gister ook nog gereden en ik heb hem niet horen kloppen, sterker nog, op dat moment stond ik er niet eens zo gauw bij stil dat er 95 benzine in zit. in vervolg tank ik langs de snelweg wel Vpower.
trouwens wat een gezeik met de wet, daar wordt je ook tureluurs van.[/quote]
natuurlijk was dat lpg verhaal met een knipoog, zonde van de auto en niet bevorderlijk voor de kleppen/koppen. v-power is idd je beste optie na 98 super, of een keer vpower 100 over de grens. rustig rijden, en mooi doortokkelen met zo'n auto, dat is gewoon super om af en toe zo'n mooie fifty's bak tegen te komen...
keep on cruisin'
gr
Peco Power
even aanhaken hoor,wat een gedoe altijd joh over lpg om op te koken,ik rij 1000 tot 1200 kilometer in de week met mijn 60tiger deville en lekker 1op 5 op gas,ik doe dit al bijna 3 jaar met deze auto en heb nog nooit problemen gehad,en geloof me als ik zeg dat ik er behoorlijk mee trap,zo rond de 90 mijl(dan is ze wel iets minder zuinig) op de snelweg.De enige problemen die ik heb zijn ook van die lichten die aan en uitgaan maar das met een zekering aan een draadje een beetje aan het bimetaaltje gedraaid en dat werkt prima,de orginele dynamo leverde niet genoeg stroom voor mijn radio en toebehoren dus daar zit een niet originele op van chevy en mijn uitlaat is verrot door het water in het gas en omdat ik iets lager ben dan de meeste schuur ik nog al eens over een drempel,verder heb ik nooit wat.gooi er water en olie in en gewoon gassen.dus gooi lekker gas in je ding en geniet van het rijden,wist je dat ze ook ruitenwissers hebben,dan kan je in de winter de sneeuw en pekel van je ramen wassen tijdens het rijden;)
14 jaar
alles is opgelost de auto gaat op de winterstalling. ik ben er mee naar Munchen gereden en liep uitstekend
greetz Ricardo
14 jaar
Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Cadillac Sedan-De-Ville of stel zelf een nieuwe vraag.
14 jaar