Allereerst een bedankje voor iedereen die meedoet aan deze website. Een erg handige vraagbaak waar veel te vinden is.
Maar nu mijn probleem.
Ik ging met mijn chevy op keuring en bleek de CO waarde VEEL te hoog op LPG. (geen G3)
Dus eerst maar eens naar een gasspecialist (dacht ik). Na zo'n drie uurtjes gesnuffeld en gesteld te hebben kreeg ik het advies om maar een naar een zaak te gaan waar ze de foutcodes konden uitlezen. Hij kon niks voor mij betekenen. Daarna op benzine ook de CO waarde te hoog.
Dus maar gedaan. (US car specialist) Na een dag zoeken konden deze het ook niet zo direkt vinden. Uiteindelijk zouden zij het wel kunnen vinden maar wisten niet hoeveel tijd het ging kosten, ze hadden niet direkt een idee waar ze moesten gaan zoeken. Nou gezien het geld ik er al ingestopt hebt leek mij dit niet zo'n goed idee en besloot er maar even van af te zien.
Dus met andere woorden ik zit met mijn handen in het haar en een ongekeurde auto
Wat is er allemaal al zo gebeurd aan de auto;
- Een splinternieuwe motor die nou 25 d.km gedraaid heeft. (km stand is nu 205 d.km)
- Nieuwe lambasonde, maar waarde blijft bij uitlezen stabiel maar zou volgens de deskundige moeten fluctueren.
- Map sensoren nagekeken en oke
- EGR nagekeken en oke
- Naar vacuum lekkages gezocht
- Bougies en kabels venieuwd
- Geen misfires
- Div. stekkers losgetrokken en gecontroleerd
Wat zijn nou nog de verschijnselen;
- Op benzine loopt hij als een speer
- Op LPG niet vooruit te branden en meer als 3500/4000 toeren is niet te halen.
- Op beide loopt hij hij ff lekker stationair tot ongeveer 1 minuut dan valt het toerental terug en valt hij uit.
- En natuurlijk een te hoog brandstofgebruik op benzine en LPG
- Geen foutmeldingen meer bij uitlezen
Wie heeft er een idee waar ik het nog zoeken moet ?
Heb je de perfecte onderdelen nodig voor jouw auto? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen via onderstaand kentekenveld.
loopt de motor niet op 2 brandstoffen ? een verdamper is ook nog wel is een probleem,en hoeveel co heeft hij?
Dom misschien, maar luchtfilter wel goed?
en uitlezen, wat geeft ie dan aan? moet ergens een fout aangeven want anders liep ie niet zo beroerd op gas. is ie na het inbouwen van de nieuwe motor wel goed afgesteld?
ik ga ff nadenken. ik zie zo geen oplossing
gr
Peco Power
Dankje voor jullie snelle reactie.
Ik hoorde dat verhaal van die twee brandstoffen toevallig ook vandaag. Maar kan dit niet echt merken aan de benzine meter. Maar eens proberen om de benzineleiding dicht te maken en kijken of hij beter loopt.
Volgens deze kon de oorzaak zijn, het rommelen van de zgn gasspecialist waardoor de aansturing van de computer ontregelt zij zijn. Dit zou dan niet uitleesbaar zijn dmv een foutcode. Hij zou dit naar zijn zeggen ook eens hebben gehad.
Na het inbouwen is hij volgens mij niet afgesteld. Het zou een gasinstallatie zijn die zich zelf afregelt.
Bovendien is hij na de motortransplantatie op APK geweest en toen waren de waardes goed, lijkt mij. (anders was het toen ook afkeur geweest.
Het CO (of CO2 rechtboven op het uitleesapparaat) varieert van staionair 12% tot 9% op 2500 rpm.
Domme vragen zijn er eigenlijk niet, maar zal voor de zekerheid deze ook maar eens nakijken.
Bovendien ben ik vergeten te zeggen dat de auto niet echt lekker start en af en toe een backfire geeft.
Ik hoop dat jullie met deze info wat kunnen.
gr Flames
15 jaar
Backfire... dat geeft vaak vervelende schade inlaatsysteem nog wel goed dicht?
Map sensors waren wel goed? je schrijft van wel.. en die lambda sensor, dat deugt ook niet constante waarde is niet goed, dat is een simulator!
gr
Peco Power
licht eraan wat voor gasinstallatie je hebt,anders is dat hele lambda verhaal larie,op de meeste gasinstallaties van deze amerikanen zit niks meer als een verdamper en gasluchtmikser(menger)en is heel die lamda overbodig,en wie heeft hem ingebouwd als deze ingebouwd is en op gas het benzinegebeuren met computer wordt afgesloten kan het ook zo zijn dat de elektra van de lambda ook afgesloten wordt ligt eraan hoe je de benzinetoevoer afsluit.bougie's heb je vernieuwd zeg je pak ze er maar eens uit en zet ze maar op 0.8 ipv van 1 mm ik vermoed dat jij gewoon een slechte verbranding hebt en wat voor bougie's toch geen champions hoop ik.
15 jaar
[quote=robby10030]licht eraan wat voor gasinstallatie je hebt,anders is dat hele lambda verhaal larie,op de meeste gasinstallaties van deze amerikanen zit niks meer als een verdamper en gasluchtmikser(menger)en is heel die lamda overbodig,en wie heeft hem ingebouwd als deze ingebouwd is en op gas het benzinegebeuren met computer wordt afgesloten kan het ook zo zijn dat de elektra van de lambda ook afgesloten wordt ligt eraan hoe je de benzinetoevoer afsluit.bougie's heb je vernieuwd zeg je pak ze er maar eens uit en zet ze maar op 0.8 ipv van 1 mm ik vermoed dat jij gewoon een slechte verbranding hebt en wat voor bougie's toch geen champions hoop ik.[/quote]
Idd ook hier heeft Robby weer gelijk, (amerikanen sleutelaars HATEN Champion bougies) en wat betreft het gas heb je ook nog gelijk, ik had over het GEEN G3 verhaal heen gelezen, dus zit er inderdaad alleen een verdamper en een mixer op. Vraag is alleen welk merk, en levert deze genoeg voor deze motor, lek membraam geeft ook ellende...zou daar eerst zoeken
gr
Peco Power
Als het co op benz nog steeds niet goed is zorg er dan eerst voor dat de auto op benz. goed is.
Trek evt de gasluchtmenger er tussen uit als er een backfire geweest is.
[quote=Mercury]Backfire... dat geeft vaak vervelende schade inlaatsysteem nog wel goed dicht?
Map sensors waren wel goed? je schrijft van wel.. en die lambda sensor, dat deugt ook niet constante waarde is niet goed, dat is een simulator!
gr
Peco Power[/quote]
Hoe kan ik dit inlaatsysteem het beste/gemakkelijkste controleren ? En waar moet ik specifiek op letten
Jep er zit inderdaad een simulator tussen. Maar moet deze niet buiten werking gaan als er op benzine gereden wordt?
Jep ik ben niet echt een leek in het hanteren van sleutels (normaal alleen maar aan HD-tjes) maar gas en elektronica is niet mijn sterkste punt.
(vandaar ook even naar de z.g.n. "specialist gebracht".
15 jaar
[quote=robby10030]licht eraan wat voor gasinstallatie je hebt,anders is dat hele lambda verhaal larie,op de meeste gasinstallaties van deze amerikanen zit niks meer als een verdamper en gasluchtmikser(menger)en is heel die lamda overbodig,en wie heeft hem ingebouwd als deze ingebouwd is en op gas het benzinegebeuren met computer wordt afgesloten kan het ook zo zijn dat de elektra van de lambda ook afgesloten wordt ligt eraan hoe je de benzinetoevoer afsluit.bougie's heb je vernieuwd zeg je pak ze er maar eens uit en zet ze maar op 0.8 ipv van 1 mm ik vermoed dat jij gewoon een slechte verbranding hebt en wat voor bougie's toch geen champions hoop ik.[/quote]
De vorige eigenaar heeft "hem" (ik denk dat je de gasinstallatie bedoeld) laten inbouwen (en die ken ik niet) maar met de vorige motor was dit goed, liep toen met 150 liter gas 950 km maar nu nog maar 650.
Ik heb zelf AC Delco bougies erin gezet (de knuppel die de motor heeft ingebouwd had er idd paddestoelen ingestopt) met een afstand van 1,52 mm volgens de specificaties van GM. Ik neem aan dat dit dan toch goed is ?
15 jaar
[quote=Mercury]Dom misschien, maar luchtfilter wel goed?
en uitlezen, wat geeft ie dan aan? moet ergens een fout aangeven want anders liep ie niet zo beroerd op gas. is ie na het inbouwen van de nieuwe motor wel goed afgesteld?
ik ga ff nadenken. ik zie zo geen oplossing
gr
Peco Power[/quote]
Heb vandaag luchtfilter nagekeken en of er eventueel blokkades waren.
Maar niks van dit, dus oke.
15 jaar
[quote=Mercury][quote=robby10030]licht eraan wat voor gasinstallatie je hebt,anders is dat hele lambda verhaal larie,op de meeste gasinstallaties van deze amerikanen zit niks meer als een verdamper en gasluchtmikser(menger)en is heel die lamda overbodig,en wie heeft hem ingebouwd als deze ingebouwd is en op gas het benzinegebeuren met computer wordt afgesloten kan het ook zo zijn dat de elektra van de lambda ook afgesloten wordt ligt eraan hoe je de benzinetoevoer afsluit.bougie's heb je vernieuwd zeg je pak ze er maar eens uit en zet ze maar op 0.8 ipv van 1 mm ik vermoed dat jij gewoon een slechte verbranding hebt en wat voor bougie's toch geen champions hoop ik.[/quote]
Idd ook hier heeft Robby weer gelijk, (amerikanen sleutelaars HATEN Champion bougies) en wat betreft het gas heb je ook nog gelijk, ik had over het GEEN G3 verhaal heen gelezen, dus zit er inderdaad alleen een verdamper en een mixer op. Vraag is alleen welk merk, en levert deze genoeg voor deze motor, lek membraam geeft ook ellende...zou daar eerst zoeken
gr
Peco Power[/quote]
Het is een IMPCO gasinstallatie. Ik neem aan dat deze genoeg levert, is altijd in orde geweest.
Dat membraan waar je het over hebt, waar zit dit ?
Alvast bedankt
15 jaar
[quote=vd Lans]Als het co op benz nog steeds niet goed is zorg er dan eerst voor dat de auto op benz. goed is.
Trek evt de gasluchtmenger er tussen uit als er een backfire geweest is.[/quote]
Jep, het was van de monteur ook de bedoeling om hem eerst op benzine goed te laten draaien.
Wat kan er kapot zijn als er backfires zijn geweest ?
15 jaar
haal de bougie's eruit en zet ze op 0.8-0.9 en probeer nog maar eens op gas moet je ze wat dichter bij elkaar zetten
15 jaar
als je backfire hebt gehad, dan is er waarschijnlijk iets opengebarsten in het inlaattraject en kan de motor valse lucht zuigen. Dit kan ook problemen geven.
Zet eerst de bougies wat dichter, zoals Robby ook zegt, 0,9/0,8 dan verbrand ie beter
gr
Peco Power
Oke, bedankt,
Dan gaan we dat zaterdag maar eerst eens proberen en nakijken.
gr. Flames
15 jaar
Heb de bougies op 0,9 gezet. Gasmixer en membraan gecheckt en het inlaatspruitstuik nagekeken op lekkages.
Niks te vinden.
De auto trekt nu goed op LPG. Maar blijft niet staionair draaien, en tussen de 1500 en 2000 toeren hobbelt de motor als je met continue snelheid rijdt. Met de stelschroef op de gasmixer wat geklooid maar dit helpt niet.
Vreemd?
Verder heb ik gemerkt dat als ik een slangetje van de gasmixer lostrek de motor beter draait.
Dit slangetje is verbonden met onderstaand vierkant doosje.
[url=http://img23.imageshack.us/my.php?image=...][img]http://img23.imageshack.us/img23/8409/au...[/img][/url]
Kan het zijn dat doosje wat regelt voor de onsteking en kapot kan zijn?
Zo ja, kan ik dit zelf checken ?
Gr. Flames
15 jaar
lijkt wel van je airco,of kachelklep,is een gisoleerde buis zo te zien is meestal voor koeling of verwarming anders hoeft hij niet geisoleerd te zijn.is je egr klep niet kapot
15 jaar
Ik ga ff bij mijn eigen Transsport op zoek naar " het doosje" om te kijken waar ie voor is, je vacuum deugt niet dat is duidelijk, ik kom zo er op terug
gr
Peco Power
ik zat te denken aan je takventiel dat is een onderdeel van je imco installatie
15 jaar
Dat denk je aardig goed Robby, want op mijn Transsport zit dat ding niet, en die heeft ook nog nooit op gas gelopen.
ff denken wat er fout kan zitten....
peco
Goed stationair blijft ie niet lopen, gewoon 80 rijdend in D hobbelt ie heen en weer, regelventiel voor het gas deugt niet, da's duidelijk. Nou zijn er diversen voor, maar je herkent ze aan het vibrerend geluidje dat ze maken als de auto stationair loopt... oh ja, je hebt een impco installatie, maar wat voor verdamper, kun je het type aflezen op de verdamper?
peco
En het stappenmotortje, doet die het wel? omdat ie afslaat stationair... en je check engine lamp ook blijft branden...
peco
Hallo allemaal,
Had even geen tijd gehad om te reageren, mijn excuses.
Heb zaterdag de bougies nog weer een keertje eruit gehaad en op 1,2 gezet, maar euvel bleeft.
Loopt niet op gas zefs niet op de snelweg op toeren, lekker hobbelen en stotteren.
Op benzine blijft hij lopen, ook stationair als ik de twee vacuumslangen an de gasmixer af trek (zelfs die van dat vierkante doosje). Nou rij ik dus al een paar dagen op benzine en ruik dat hij ook gas verbrand.
Dus ik mag wel concluderen dat hij gelijktijdig op twee brandstoffen rijd.
Mijn check engine lamp gaat uit als ik op benzine rijd.
Op de gasmixer staat impco 200 ,ik ga er vanuit dat dit dan het type is.
De verdamper zelf zit ergens achter het binnenscherm van het spatbord ingebouwd, zal ik dan als ik tijdheb ff meoten checken.
Zelf heb ik nog geen vibrerend geluidje gehoord, dus zou inderdaad het regelventiel kunnen zijn.
Gaan we daarook maar even naar op zoek.
Kan dit ook ergensin de electronica zitten? en waar ?
Gr. Flames
15 jaar
Ohoh, dit is echt zo'n zoekplaatje met gasafsluiters, regelapparaten etc etc. In dit geval miss toch verstandig om een LPG "MAN" (een ander veel gebruikt woord hiervoor mogen we niet meer gebruiken, ik al helemaal niet meer) te raadplegen. het moet goed kunnen, zeker omdat ie op benzine nu beter begint te lopen. Maar vanachter het scherm dit oplossen, gaat niet lukken,daarvoor moet er echt bij de auto zelf gezocht worden.
gr
Peco Power
Of ik een oplossing kan aandragen weet ik eigenlijk niet maar toevallig deze week mijn Trans Sport (2001) naar garage gebracht omdat hij niet meer op LPG liep. Stationair (na overpakken van benzine) ging nog redelijk, happerde een beetje tussen de 900 en 1200 toeren, alsof er problemen waren met de gasdruk. Echter net volgetankt.
Bij het wegrijden of hogere toerentallen in de vrije versnellingen sloeg hij echter gewoon af, alsof de toevoer onvoldoende was. Op benzine geen enkel probleem.
Het probleem is na lang zoeken toch verholpen door de garage. Volgens de reparateur een membraan dat versleten is. Misschien als gevolg van een eerdere onderhouds-/schoonmaakbeurt omdat ook ik het brandstofverbruik aan de hoge kant vond.
Hoewel hij nu weer rijdt op LPG heb ik het idee dat het vermogen achterblijft bij wat ik eerder gewend was te krijgen.
Misschien dat jullie het membraan weten te plaatsen in het verhaal en is het een over het hoofd gezien iets...
15 jaar
bougies op 1.2 is fout.je gaskraan dichtzetten of afsluiten en kijken of ie beter loopt dan weet je of je twee brandstoffen tegelijk verbruikt
15 jaar
Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Chevrolet US Trans Sport of stel zelf een nieuwe vraag.
15 jaar