Chevrolet US Chevy Van: Hulp gevraagd inzake automaat Chevrolet Chevy Van

Bouwjaar: 2003, Brandstof: Benzine, Motorcode: 5.7

Beste Lezers
Wij zijn in het bezit van een Chevrolet Chevy Van van Bouwjaar 2003 (model 2001).
Het betreft een 5.7 liter Benzine / LPG motor

6 weken geleden na al een paar keer hele lichte schakelproblemen te hebben gehad was het op een mooie zondag einde verhaal en schakelde de automaat van zijn 1 naar 2e versnelling maar naar zijn 3e en 4e versnelling was het voorbij, ging geheel vrijlopen.
We hebben de auto direct aan de kant gezet en hebben de auto op een autoambulance terug naar huis gekregen.
De dag erna zijn we direct op zoek gegaan naar een andere automaat (het nu komende verhaal is op de waarheid gebaseerd maar wat hebben we hier spijt van).
Na een plaatsing op de auto onderdelen lijn kregen we helaas niet veel reacties maar uiteindelijk vonden we dan een goede gebruikte automaat met 25.000 km bij een Demontage Bedrijf in xx , hij bood ons aan de automaat ook te plaatsen voor € x,-- meerprijs.
Kostenplaatje totaal € x (automaat) € x -- (Montagekosten) € x,-- (ATF Olie)
Na 2 dagen konden we de auto ophalen, daar het een bedrijfswagen betreft waren we blij dat de auto spoedig weer rijdbaar was.
We kregen op het gehele plaatje hierboven 3 maanden garantie op de Bak + Arbeid

Na nog geen 70 km te hebben gereden (rustige rijder / max 110 km per uur / geen plank gas) ter hoogte van Hoofddorp direct de auto aan de kant want zodra de auto maar 2% moest trekken liep de automaat al direct weer in de 3e versnelling vrij / in de slip.
Direct gebeld met het demontagebedrijf en vroeg ons direct het oliepijl van de bak te checken en dit stond iets wat te laag.
Er werd geadviseerd ATF olie te halen bij het tankstation, de bak bij te vullen en rustig terug te rijden.
Helaas geen ATF olie verkrijgbaar en weer gebeld, en het demontagebedrijf heeft de Chevy Van van ons laten ophalen op de oprijwagen.

Weer de garage in en na diverse testen werd er besloten de automaat (origineel eigen automaat) te laten reviseren (zonder overleg met ons) maar ergens waren we wel blij dat onze eigen automaat werd gereviseerd.
Bleek dat deze naar een bedrijf is gebracht en aldaar is gereviseerd en weer in ingebouwd in de garage (weer 1,5 week verder)
Uiteindelijk een belletje de automaat zit er weer onder en de auto kon weer worden opgehaald.

Een dag na plaatsing van de gereviseerde bak, dachten we dat het goed ging maar niks bleek minder waar, opnieuw (in dit geval in hele lichte vorm) ging de bak weer in de slip op de 3e versnelling.
Direct natuurlijk weer gebeld, en de auto moest retour komen omdat door het bedrijf aldaar de bak is gereviseerd.
Heel voorzichtig zijn we aangekomen en hebben daar de auto achtergelaten.
De volgende dag kregen we te horen dat de automaat er weer onder vandaan moest, er zou te weinig ATF olie in de bak zitten en de 3e versnelling zou weer gefixt moeten worden.

Na opnieuw een kleine revisie, en wat testen, (welke zijn we nog steeds niet achter) deelt het revisiebedrijf ons mede het ligt niet aan de automaat maar er is een megaprobleem met de motor van de auto.
Zodra hij weer boven de 70 km p/uur kwam gooide hij de 3e versnelling er weer uit
Drukregelaar getest althans zeggen ze (zou vernieuwd worden is niet gedaan)
Computerprobleem (ze weten het niet want de uitleescomputer geeft geen probleem aan) en ze kunnen de computer niet vinden in de Chevy Van

Kortom vandaag hebben we de auto laten ophalen na 3 weken gestaan te hebben en geen stap verder gekomen te zijn door Logicx Autovervoer en staat de Chevy nu weer bij ons voor de deur.

Wij weten het niet meer, wat kan hier aan de hand zijn??
Wie helpt ons??

Het betreft een elektronisch bak (4L60E)

Graag horen we spoedige reacties.

chevroletchevyvan

Geplaatst door chevroletchevyvan (0) , lid sinds 9 jaar geleden

Heb je de perfecte onderdelen nodig voor Chevrolet US Chevy Van? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen op kenteken. Klik hier en maak je auto weer als nieuw!

15 Reacties

primera p11 (0), 9 jaar geleden

Ik vind het overigens voor een professioneel bedrijf wel heel zwak dat ze de computer niet kunnen vinden.
Dat geeft te denken.
Wat zijn de storingen die in de bak staan als deze in de vrij springt?.
Dan heb ik het over storingen in de automaat,niet over de auto.
De bak moet uitgelezen worden op storingen.
Het revisie bedrijf komt er niet uit,dan krijgt de motor de schuld,dat is wel erg kort door de bocht.
Eerst een goede diagnose stellen door de bak eens goed uit te lezen.
Hoe loopt de auto overigens op benzine,heb je dan dezelfde klachten met de bak.
het kan ook een lpg probleem zijn waar de automaat op reageert.
Als er bijv haperingen in de lpg toevoer zitten kan de bak daarvan ontregelt raken en niet meer goed willen schakelen.
Als de storing optreed valt de bak dan echt in de vrij?.
Of gaat deze in de derde versnelling staan en slipt da heel erg maar trekt dan nog wel langzaam op?.

chevroletchevyvan (0), 9 jaar geleden

Beste Primera.
Helaas weten wij niet de exacte foutcode's van de foutmeldingen.
Dat een revisiebedrijf het gooit op de motor vinden wij ook vrij kort door de bocht.
Hij staat nu bij een amerikanen garage in Rotterdam en die hebben na wat testen de automaat gedemonteerd en weggebracht naar een revisiebedrijf, omdat het voor hun 99 % zeker is dat het aan de bak ligt.
Wat we wel weten is dat er niks met de koppelomvormer is gebeurd.

Op uw vraag hoe loopt de auto op benzine.......kort maar krachtig.....niet......dit omdat de brandstofpomp niet meer werkt.
Er zit wel een LPI installatie in (LPG)

Op het moment dat wij er mee hebben gereden was er met een koude motor niks aan de hand
Op het moment dat de auto op bedrijfs temperatuur was is het schakelmoment naar zijn 3e versnelling een drama
Hij gaat langzaam in de 3e versnelling staan na een slip maar trekt nog wel langzaam op.

Hoop graag van u te horen

primera p11 (0), 9 jaar geleden

Dan gaat de bak dus in noodloop.
Dan zijn er dus ook foutcodes.
Is de bak uitgelezen?.
Welke codes stonden daar in dan dat de garage weer besluit om de bak weg te brengen?.

chevroletchevyvan (0), 9 jaar geleden

Waaruit concludeert u dat de bak in noodloop gaat??
De bak is naar onze mening uitgelezen......maar helaas zijn ons de foutcodes onbekend. De garage heeft besloten de automaat weg te brengen omdat er iets niet goed zit, maar helaas ons onbekend.
Misschien al met al zijn we hierin te laconiek......maar we weten het ook even niet meer
Hopelijk is er een dinsdag meer bekend, en we geven dat opnieuw een update.

primera p11 (0), 9 jaar geleden

Ik concludeer noodloop omdat de bak in de drie blijft staan met veel slip.
Door die vele slip kun je je er nog mee verplaatsen alleen trekt de auto daardoor heel langzaam op.
De bak is verschillende malen uit elkaar geweest,ik zou niet akkoord gaan met er "zit iets niet goed in de bak".
Ik zou gedegen uitleg willen hebben waarom de bak nou weer weggebracht word,is toch al gereviseeerd?.
Wat moet er nu kapot aan zijn dan?.
Dat zou ik als klant willen weten,de bak gaat inmiddels voor de zoveelste keer uit elkaar.
Ook het feit dat er twee gereviseerde bakken onder gezeten hebben die allebei na een paar kilometer kapot gelopen zijn,dat geeft te denken.
Voor hetzelfde geld is een elektronische probleem de veroorzaker van het kapot lopen van de bak,gaat deze dus ook weer kapot.
Of de noodloop word veroorzaakt door een niet goed functionerende lpg installatie.
Dat zou ik als klant uitgezocht willen hebben.

jvr (0), 9 jaar geleden

Ron,

Wat een ellende. Even voor mijn duidelijkheid: In het begin schakelt de auto van één via twee naar drie, waarna hij vervolgens gaat slippen. Dus hij slipt tijdens het rijden in de derde versnelling, waardoor vier niet meer te halen valt? En bij het afremmen, schakelt hij dan wel via twee naar één, of blijft hij in drie staan, waardoor je vervolgens ook genoodzaakt bent op te trekken in drie?

Als hij in drie blijft staan lijkt dat inderdaad op een "noodloop" situatie, wat primera hiervoor ook al zei. Overigens ken ik de "noodloop" alleen bij de tweede versnelling (Chrysler). De transmissiecomputer (TCM of TCU) detecteert dan een ernstige fout in de versnellingsbak en schakelt de tweede (of derde in jou geval) versnelling in en komt daar niet meer uit (totdat het contact uit-aan gezet wordt, dit helpt soms tijdelijk, of als het probleem verholpen wordt uiteraard). Dit om te voorkomen dat er meer kapot gaat.

Dit kan gebeuren als er iets mechanisch defect raakt in de transmissie, of als één van de sensoren dit onterecht detecteren (draadbreuk of sluiting). Als er een mechanisch defect is geweest (direct zichtbaar) zal elk revisie bedrijf dit ontdekken en herstellen (en dit laten weten). Als er bedrading stuk of een sensor defect is, wordt dit meestal alleen direct zichtbaar tijdens het uitlezen van de TCM. Of niet, want zo'n probleem zou zich ook alleen voor kunnen doen tijdens het rijden, of tijdens het rijden onder bepaalde omstandigheden (warme motor + heuvel op + ...) Maar dan nog zou er een foutcode opgeslagen moeten worden in de TCM die de monteur verder kan helpen. De accu moet dan niet los zijn geweest (bijvoorbeeld tijdens transport), anders verliest de TCM deze codes). Overigens is het ook mogelijk dat een monteur tijdens het (laten) rijden met de auto de TCM uitleest met een uitleesunit (zelf een keer meegemaakt, ik rijden, hij uitlezen).

Als hij niet in zijn drie blijft staan, maar netjes terugschakelt bij het afremmen, is er volgens mij wat anders aan de hand. Heeft hij dit direct al bij koude motor of alleen warme motor ("Na nog geen 70 km te hebben gereden (rustige rijder / max 110 km per uur ......") of bedoelde je 70 km/u?

Als er telkens iets mis lijkt te gaan met hetzelfde onderdeel, is er óf een heel enstige productiefout van de transmissie / onderdeel, óf (en dat lijkt me nu eerder het geval) is er iets anders wat dit probleem veroorzaakt. Is de juiste transmissieolie gebruikt (sommige automaten zijn daar erg gevoelig voor!), is het (juiste) transmissiefilter goed geplaatst, zit er vaak/veel metaalslijpsel in de olie, is de transmissieoliedruk in orde?

Over dat laatste wordt hier iets meer over verteld: https://answers.yahoo.com/question/index...

Of de LPG-installatie er iets mee te maken kan hebben weet ik niet, het lijkt me dat de motor daar het eerst iets van merkt, al is het niet uit te sluiten.

chevroletchevyvan (0), 9 jaar geleden

Beste JVR

Dank je wel voor je uitgebreide reactie.
Inzake de foutcodes weten wij niet om welke foutcodes gaat en of er überhaupt wel foutcodes uitgelezen worden.

(Voor de duidelijkheid is de bak/automaat nu weer onder de auto vandaan maar wordt (nog) niet opnieuw gereviseerd maar getest (staat op een testbank) door een transmissiespecialist in Rijswijk)

Inzake het schakelmoment bij het rijden (normaal rijgedrag - max 110 km / per uur)
Echter wanneer de motor warm wordt (bedrijfstemperatuur bereikt) schakelt die van zijn 1 naar 2e versnelling hij gaat bij doortrekken in de slip (vrijloop) naar de 3e versnelling, en schakelt vervolgens weer perfect naar de 4e versnelling alleen als die terugschakelt, slipt hij door de 3e versnelling heen (auto rijdt op dat moment op Cruise control en iets moet trekken schakelt de bak via een vrijloop direct terug naar de 2e versnelling en slaat dus zijn 3e versnelling over en vanaf dat moment schakelt die ook niet meer naar zijn 3e en 4e versnelling en heeft die alleen nog een 1 en 2)
Ter info: Schakelmomenten van de 1e versnelling en achteruit daar is niks mee aan de hand.

Bij een koude motor zijn alle schakelmomenten perfect.

Ook bij het opnieuw starten van de motor (soort van reset) veranderd er niks in de schakelmomenten

Bij de voormalige transmissie specialist in Eck en Wiel gaven hun aan hij is niet echt kapot maar de 3e versnelling moest gefixt worden.

Geciteerd na aanleiding van jouw vraag: of het 70 km/per uur was of een afstand van 70 km ........dit betrof een gereden afstand van 70 km.

De olie die we zelf hebben gecheckt via het pijlstok was na de 1e revisie "verbrande olie"
De olie die we zelf hebben gecheckt na de 2e revisie via het pijlstok was netjes op pijl en niet verbrand

We hopen morgen (woensdag) meer te weten want dan komt er hopelijk duidelijkheid van de garage waar die nu staat alsmede dat die garage duidelijkheid heeft gekregen van transmissiespecialist.

Kortom wordt weer vervolgt!!

chevroletchevyvan (0), 9 jaar geleden

Een nieuwe update......en terwijl ik dit schrijf staat het "janken me nog nader dan het lachen" nog steeds voor de ogen..........

Vandaag kregen we bericht van de Amerikanen garage die de bak hebben gedemonteerd om hem vervolgens na eigen testen te hebben weggebracht naar het revisie bedrijf in Rijswijk, die hem vervolgens op de testbank hebben gezet

De garage gaf ons het bericht......"ga maar zitten want wat je nu krijgt te horen vindt je niet leuk"
Kortom ik voelde de bui al hangen.......
Wat we niet wilde horen kregen we dan toch te horen.
De bak is kapot en moet echt volledig gereviseerd worden........waarom was dan ook mijn vraag........nou was het antwoord.......er is meer kapot dan nog heel in de bak.

Uiteindelijk zijn we zelf even naar het revisiebedrijf in Rijswijk gegaan en waar deze aardige man ons meenam de werkplaats in en ons werkelijk alle onderdelen liet zien en de tijd nam om gedegen en voldoende info te geven.

* De remband volledig verbrand
* De oliepomp volledig ingesleten
* De tandwielen van de versnellingen - kapot
* De schakelplaat/blok waar de kogeltjes op / in horen voor in de bak waar meer dan 5 kogeltjes volledig waren ingesleten / lekt aan alle kanten
* De Oliedrukpomp kapot (wekt te weinig druk op)
* De Vacuumpomp kapot
* De Trommel volledig ingesleten, de man aldaar legde er een schuifmaat op en de trommel was volledig rond.

Kortom een complete revisie met vele nieuwe onderdelen is de enige mogelijkheid

We hebben deze meneer gevraagd hoe is dit mogelijk na 3x een eerdere revisie......waarop hij maar 1 antwoord had........hij zegt deze bak is absoluut niet naar behoren ooit gereviseerd.

Al met al weer duizenden euro's worden ons afhandig gemaakt........
Nog een week zal het allemaal gaan duren met als gevolg 8 weken stilstand van een bedrijfswagen

En als uiteindelijk gevolg maar tevens een vraag??? Hoe kunnen we dit juridisch / civiel aanpakken??
We hebben echt geen geldboompje in de achtertuin........hadden we die wel.......dan hadden jullie allemaal een stekje gekregen.

We hopen graag weer op spoedige / positieve reacties.

Bedankt alvast.

jvr (0), 9 jaar geleden

Ron,

Het lijkt er dus op dat er nooit goed onderzocht is wat er allemaal afwijkend is geweest aan deze transmissie, maar alleen "snel" het defecte onderdeel is vervangen. Een reparatie is nu eenmaal niet hetzelfde als een revisie.... Of dit een eventueel juridisch gevolg kan hebben, daar heb ik geen verstand van.

Is een goede gebruikte "ruilbak" misschien een optie, in plaats van reviseren? Ik kan begrijpen dat het vertrouwen in "reviseren" door weer een ander bedrijf of het vertrouwen in deze specifieke tranmissie niet erg hoog is. Wellicht dat een andere "volwassen" transmissie dit wel heeft? Wat dit qua kosten betekend zal het huidige revisiebedrijf wel weten. Misschien kunnen ze wel iets regelen icm de oude transmissie. Maar even rondbellen kan nooit kwaad.

primera p11 (0), 9 jaar geleden

Mijn advies is,reviseren bij het bedrijf waar die nu ligt.
Juridisch kun je het wel vergeten,je hebt het andere bedrijf niet de kans gegeven om de bak te herstellen.
Ligt immers uit mekaar bij een nader bedrijf.
Repareren die handel en eindelijk eens gaan rijden.

chevroletchevyvan (0), 9 jaar geleden

Primera, hier ben ik het niet mee eens.
Het vorige bedrijf heeft meerdere malen de tijd gehad om de bak te reviseren en hun hebben de bak in 1e instantie gereviseerd toen hebben we er mee gereden en binnen een halve dag kon de auto incl automaat weer naar hun toe en hebben ze hem voor een 2e keer gereviseerd.
Dus waarom hun de tijd niet gegeven??

P. Kelder (0) PRO, 9 jaar geleden

Ron

Problemcar.nl houd zich voornamelijk bezig met het oplossen van technische problemen.
Onze activiteiten bestaan niet in het discussiëren / behandelen van juridische zaken, hierin kunnen wij helaas niets voor je betekenen.

Natuurlijk willen we je wel een stukje op weg helpen: Draag de zaak eens aan bij het Juridisch Loket.

Moderator Problemcar

chevroletchevyvan (0), 9 jaar geleden

Beste P. Kelder

Volledig begrijpelijk en waar het ons om gaat is dat na 8 weken de auto is gaat rijden zoals een chevy van hoort te rijden.
Het is een hele rare zaak met de automatische bak en we zijn heel benieuwd wat de bak na een zoveelste revisie ons gaat brengen

ATR Transmissies (0) PRO, 9 jaar geleden

Beste Ron,

Heel vervelend verhaal.
Dit is een trend welke momenteel in de markt aanwezig is.
Vanwege het feit dat revisie van versnellingsbakken veel geld kan kosten hebben afgelopen jaren veel mensen hier kansen in gezien.
Ze hebben zich zonder enige kennis automaatbak specialist genoemd en gaan reviseren voor demontage bedrijven.

Het verschil in kwaliteit van revisie bedrijven is momenteel erg groot en er zijn maar een handje vol revisiebedrijven die echt kunnen reviseren.
Juridisch gezien sta je niet erg sterk omdat ondanks het feit dat je het demontage bedrijf toch de kans hebt gegeven het op te lossen de bak uiteindelijk weg hebt gehaald. Voordat je de auto weg had gehaald had je al juridische stappen moeten nemen.

Verder zit je naast de bak met een hele auto met een motormanagement erom heen. Wij zelf hebben hier tal van voorbeelden van een kleine sensor tot grotere defecten waarbij geen foutcodes direct aanwezig waren maar wat wel van invloed heeft op het inleer gedrag van de automaatbak.

Voor jou is het belangrijk om te weten bij welke revisie bedrijf deze is gereviseerd en of deze aangesloten is bij de VNTS, In dat geval mocht het probleem weer uit de klauwen lopen kan je eventueel druk uitoefenen.

Bij vragen of onduidelijkheden sta ik je graag te woord!

chevroletchevyvan (0), 9 jaar geleden

Beste David

Vreselijk dat wat u schrijft de realiteit is en dat er hobby'sten aan het sleutelen gaan terwijl de kundigheid te wensen overlaat.
Om even kort in te gaan of het juridisch deel, wij hebben de auto achter geladen bij revisiebedrijf die hebben naar zeggen tot 2x toe de bak gereviseerd, en op het moment dat hij zei ik kan niks meer voor je doen, want het is een motorisch probleem dwong hij ons haast de auto bij hem op te halen.
Waarom zouden we hem daar ook laten staan als hij er toch geen heil meer in zag en niks meer kon doen.
We hebben hem dus degelijk de mogelijkheden gegeven tot 2x toe en hij zegt ik stop er mee.

Nu is de bak via een Amerikanen Garage gereviseerd in Rijswijk, en vandaag kregen we dan ook het verlossende telefoontje, de Chevy is klaar en jullie kunnen hem ophalen.
Onze 1e vraag was dan ook direct, maar is die nu goed?? Hij gaf direct aan ik hem een lang stuk proefgereden en hij loopt als een zonnetje.
Natuurlijk zijn we wat argwanend geworden in al deze voorgaande weken en hebben de auto vanmiddag uitgeprobeerd zelf. Rustig de snelweg op, en hem laten schakelen wanneer die moest schakelen, ook in de stad zijn werk laten doen, en de bak schakelt inderdaad weer als een zonnetje.
Wat een geruststelling, de Chevy staat dan ook weer voor de deur en kan zijn boterham weer gaan verdienen.

Nog achterin een doos met de kapotte onderdelen van de bak voor deze revisie en een expertise rapport.

Kortom na 8 weken onzekerheid en een hoop ellende ligt toch het probleem niet bij de motor of het technische deel van de auto, maar het lag puur aan de bak die NIET NAAR BEHOREN MEERDERE MALEN IS GEREVISEERD.

Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Chevrolet US Chevy Van of stel zelf een nieuwe vraag.