Chevrolet US Trans Sport 2003: Kat in de zak? Verklaart verstopte radiator gebrek aan motorverm

Bouwjaar: 2003, Brandstof: Benzine, Motorcode: 3.4 V6

Een maand geleden een Trans Sport gekocht uit 2003. Leuke auto hoge Fun Factor.

De verkoper had alles bij elkaar gelogen en mij bedrogen:
Wegens tekort aan vermogen (auto ging onmogelijk harder dan 80km/u, toch maar naar een garage gegaan, via Brezan die me 6 NGK-Resistor bougies en een nieuwe luchtfilter meegaf. Wat bleek?

- bougies waren helemaal niet onlangs vervangen! er zaten nog de originele bougies in, ruim 200.000 km oud, door en doogeroest! Bougies vervangen.
- motorolie en filter was helemaal niet onlangs ververst: de zwarte yoghurt achtige drab vol metaalpulver was jaren oud, volgens monteur minstens 5 jaar, evenals de filter. Ververst en vervangen.
- Katalysator zat verstopt vervangen door nieuwe katalysator.
- Benine filter ook maar meteen vervangen
- Bij het vervangen van de thermostaat (motor werd soms te heet, kwam tot het streepje vlak voor de rode streepjes) bleek dat er géén koelvloeistof in het systeem zat! Kurk droog en volledig doorgeroest. De thermostaat leek een geroest ijzerschroot rechtstreeks van Mars! Volgens monteur is de radiator f.... up en helemaal verstopt. ik moet ik een nieuwe bestellen volgens hem. 300 eur ex btw voor alleen de radiator. Nu kan het koelvloeistof niet stromen en is er druk opgebouwd volgens de monteur. (Momenteel rijd ik voorzichtig en met rijwind komt de temperatuuraanduiding precies op de dikke streep halverwege.)

Motor heeft meer vermogen en heel ander geluid ook, toch heb ik het gevoel dat nog niet alle vermogen terug is.

1. Ik ben van plan de radiator te vervangen. Moet daarbij eerst de oude ijzerroest uit het systeem gespoten worden??
2. Zal er meer vermogen uit de motor komen nadat de radiator vervangen is? Als de waterpomp soepeler kan draaien?

Samurai

Geplaatst door Samurai , lid sinds 7 jaar geleden

3 Reacties

jan5047 PRO, 7 jaar geleden

Eerst systeem goed reingen, vermogen zal niet toenemen, maar als de motor zonder koeling heeft gereden ben ik er niet gerust op,
maar succes

Mercury PRO, 7 jaar geleden

ik zou met een verstopte radiateur geen meter rijden, en als je auto zonder kvs reed, hoe kon ie dan wel temperatuur aangeven? probeert iemand je wat wijs te maken? ik kan alleen aan olie zien dat het vervuild is, of naar benzine stinkt, niet hoe oud het is... wil je een hoop geld kwijt? dan moet je dit soort autos met funfactor kopen... de radiateur is misschien elders goedkoper... ik heb je al eerder advies gegeven, en ik zou er niet gerust op zijn als ie zo warm is geweest... maar ja nu koelt ie goed, en schijnbaar stuurt ie de fans ook aan, doorlopen tot bijna rood doen ze allemaal als de airco niet werkt en er is geen rijwind... is er met de uitleeskast gekeken op welke temperatuur de fans aangestuurd worden? bougies mogen in principe 160 000km zitten en de beste voor deze motor zijn ac delco's...

gr
Peco Power

Mercury PRO, 7 jaar geleden

oh ja, een chevrolet transport is een auto van 1800kg met 170 pk via een automaatbak.... dat trekt niet enorm , dat rijdt vlot mee... en stoplicht sprinten etc etc leid bij deze auto gegarandeerd tot een kapotte bak, een lekke koppakking en een leegwaaiende portemonnee

gr
Peco Power

Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Chevrolet US Transporter of stel zelf een nieuwe vraag.


Gesponsord

Met een groots assortiment in de beste auto-onderdelen, aanbiedingen en merken vind je altijd een optimale mix tussen A-merken en aanbiedingen. Voor iedere automobilist weet Carpardoo de juiste auto onderdelen of auto-accessoires te vinden.