Mijn complimenten voor deze site, vooral de reactie's zijn geweldig.
Mijn probleem is dat ik wat koelwater verlies, ik heb onlangs de waterpomp vernieuwd en daarna de motor met beide ontluchting boutjes ontlucht, de motor was niet warmgelopen, ik heb alleen de lekkage geconstateerd.
Nu is na 2 maanden toch het waterpeil gezakt, het niveaulampje ging branden, dus heb ik koelvloeistof bijgevuld (zonder te ontluchten) en de volgende dag ging alleen de temp. lampje branden bij 125 graden.
Gelijk gestopt maar de koelvloeistof reservoir zat nog vol en heb de motor ontlucht, maar nu moet ik telkens de motor ontluchten zodra ik ongeveer 30 km heb gereden. Als de motor stationair draait borrelt het ook iets in het voorraadvat.
De motor rookt niet en de olie blijft schoon.
Is dit een lekke koppakking of V pakking en/of kan ik dit oplossen door een chemisch goedje in de radiator te gooien.
P.S. de auto heeft 230.000km gelopen maar is nog een geweldige reisauto.
Heb je de perfecte onderdelen nodig voor jouw auto? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen via onderstaand kentekenveld.
Hallo Martin,
Heb je de achterste kachel/airco recentelijk gebruikt? kan zijn dat daar nl nogal wat lucht inzat. Hoeveel water moet je bijvullen na 30km?
V-pakking is te controleren door een lange schroevendraaier te pakken en te meten voor op het spruitstuk aan de kant van de waterpomp.
daar blijft nl de koelvloeistof staan op het spruitstuk.
Heb je ooit (of miss een aantekening in het boekje) de v-pakking al vervangen?
ook is deze kilometerstand vreemd genoeg de stand waar ik al vaker de koppakking heb zien gaan bij een 98'er (toeval)
het systeem laten afpersen bij een garage, weet je zeker dat ie ergens lekt, moet je alleen nog uitvinden wat, koppakking kun je zien aan een bougie, maar de achtersten draai je er niet zo ff 123 uit....
voor meer info, schroom niet om te vragen , er is trouwens ook een transsport hyves voor de types vanaf 1997, met ook veel kennis aanwezig.
gr
Peco Power
Hallo Peter,
De achterste kachel/airco word regelmatig gebruikt.
Ik heb vandaag na 30 km ong. 3/4 liter bij moeten vullen, verder loopt de motor eerst ong. 20 sec. onregelmatig, dus op 5 cilinders, als ik dan de voorste bougie's eruit haal dan zijn er 2 schoon en 1 is vochtig met zwart olieachtig aanslag, wellicht moeten deze ook nodig worden vervangen, deze hebben een opening van ruim 1.5 mm.
Verder was de motor iets vochtig op het motorblok ter hoogte van de waterpomp/spruitstuk, dit kan ook komen door het ontluchten van de ontluchtingnippel.
Ik heb het drooggemaakt en zal het later weer bekijken.
verder viel me op dat na het starten de auto eerst niet rookt maar na een paar minuten warm draaien de wagen toch een witte walm uitstoot, de olie blijft wel 'schoon'.
Er staat in het onderhoudsboekje niets over reparatie's, in welke vorm dan ook.
groeten Martin
15 jaar
welke is vochtig? die bij de waterpomp?
hoi
onregelmatig lopen ? controleer je bougie kabels , heb ik ook gehad
gr. ron
15 jaar
Hallo Peter, dat je goed rade zal wel een slecht teken zijn vrees ik.
Ik heb de bougie's verwisseld en wat aan de kabels geromelt met het zelfde resultaat dat de eerste bougie bij de waterpomp vochtig is.
15 jaar
ben toch echt nu voor 99% overtuigd dat het je koppaking is helaas.......
sorry
Peco Power
Beankt Peter voor uw reactie, ik had er al een beetje rekening mee gehouden, ik zal een prijs opvragen bij een garage en zal de keuze moeten maken of ik de wagen laat repareren, of dat ik een andere (trans sport) koop.
Nogmaals bedankt Peter en Ron.
15 jaar
Toch even laten afpersen, of even bij de radiateur laten snuffelen op co
gr
Peco Power
Ik heb tijdens mijn vakantie de kop toch verwijderd en er zat helaas een scheurtje in de kop,tussen bougie en de klep -1mm- deze heb ik vervangen en de pakkingen vernieuwd.
De auto rijdt weer top en hoop nog een aantal jaren mee te rijden.
15 jaar
bedankt voor de feedback
gr
Peco power
ook mijn ts moet er aan geloven.
had lekkage en hij liep op 5 poten.
lekkage -> waterpomp, dit geheel laten vervangen, inclusief snaren en spanrollen e.d zodat dit weer helemaal in orde is.
lopen op 5 poten -> dacht aan bougies / kabels, dit gewoon vervangen, maar het probleem blijkt nu ook nog zeer hoogstwaarschijnlijk een verbrande klep.
het blok wordt deze week deels ontleed, en zal dan gereviseerd worden zodat we hopelijk weer jarenlang kunnen sturen.
volgens de monteur is er nooit een revisie aan de kop geweest, en dat met 230.000 km op de klok en op gas.
hopen dat we weer snel kunnen rijden want ik mis wel mijn ts.
stoef
15 jaar
Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Chevrolet US Trans Sport of stel zelf een nieuwe vraag.
15 jaar