Auto type: Chevrolet Aveo Sedan: 5 deurs bouwjaar: 6/2006 kenteken 32-TG-XP
brandstof: lpg/benzine
Eerste klachten omstreeks oktober 2014
Eerste signalering:
1. dashboard olielampje geeft melding tijdens rit, gaat aan/uit ?? en blijft dan branden
maar oliepijl was gewoon goed....
Controle:
1. oliepijl goed
2. Koelwaterpijl laag te laag 1L bijgevuld
Oorzaak:
1. reservoir koelvloeistof lekte door scheurtjes onderzijde en vervangen
Volgende klachten zijn nadien ontstaan:
Bij koude start motor slaat steeds af: 5/6 maal tot temperatuurmeter normale hoogte aangeeft. Daarna geen problemen meer.
Tijdelijke oplossing:
Bij koude start een maal gaspedaal indrukken slaat motor minder af. Maar loopt dan zonder reden door tot ongeveer 2-3 duizend toeren en slaat deze bij lage snelheid alsnog af. Zodra motor op temperatuur is verdwijnt klacht. Auto loopt dan verder prima.
Melding(en) motorsysteem:
1. nokkenas censor melding: nieuwen nokkenassensor geplaatst
2. blijvende onbekende storing na steeds uitvallen motor (is nu uit te lezen)
Welke zaken zijn vervangen/gecontroleerd/ schoongemaakt:
1. lekkage oliesensor: sensor vervangen
2. gasklep vervuild: schoongemaakt
3. EGR losgemaakt en opnieuw geplaatst
Onderzoek voorstellen:
1. massa probleem naar bumper controleren
2. software update
3. temperatuur sensoren motor en software vervangen ivm matige signaleren koude motorsignaal
4. lata sensor controleren
5. kleppenspeling nazien kan te los / te strak zijn afgesteld
6. gaskleppositie sensor nazien / afstellen
7. egr klep(nogmaals schoonmaken/vervangen)
8. gaskabel nazien/afstellen
9.
..
Heb je de perfecte onderdelen nodig voor jouw auto? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen via onderstaand kentekenveld.
Wat is het nummer van de onbekende storing en met welke scanner (merk, type, etc.) lees je uit?
Kun je live data (sensor waardes) uit lezen? Lees dan eens alle temperatuur waardes uit na een nacht stil staan, Vóór de 1e motorstart.
Wat zijn de waardes van de "Long Term Fuel Trim"? Zowel voor benzine als voor LPG.
Als de motor afslaat, loopt deze dan nog op benzine of al op LPG of is dit moment van overschakelen?
Hartelijk bedankt voor uw gestelde vragen. Maar kan als leek hier niet op reageren. Het uitlezen, apparatuur en foutcode is
mijn niet bekend. Echter wordt a.s. maandag dit door eef en huub dealer e.e.a uitgelezen en stel ten miste voor mijn opgegeven punten b a te zien. Vraag is of ik wel op de goede weg zit. Want, jta te veel betalen bij een garage onderzoek. Zonder resultaat. Dat wilt natuurlijk niemand.
Mark
10 jaar
Bij starten loopt de motor een moment op benzine, nadien wordt lpg overgenomen. Door mij is inmiddels uitgesloten dat lpg of benzine niet tot een ander klacht andere zaken weergeeft.
10 jaar
Wat betreft de punten 2 & 3 - software update en software vervangen. Ik denk niet dat dat veel nut heeft.
De storing is er toch pas kort geleden ingekomen? Voor die tijd (vorige winter) was de koude start wel goed?
War betreft de punten 3 & 4 - temperatuur sensoren controleren.
Dat heeft nut bij koude motor, dus dan moet je de auto zondag avond bij de garage neer zetten.
"Door mij is inmiddels uitgesloten dat lpg of benzine niet tot een ander klacht andere zaken weergeeft."
Ik begrijp niet helemaal wat je daar bedoelt en ik ben ook benieuwd hoe je dat vast gesteld hebt.
Ik sluit (foute) invloeden van het LPG systeem op het benzine systeem voorlopig niet uit.
Bedankt Oldford voor je informatie. Oke, simpelweg lpg benzine systemen uitsluiten is dus dom van mij. Dat krijg je als je er geen fluit van weet. Maar de an houden we je optie gewoon ook nog even vast. Bedankt voor de tip.
Inmiddels heeft een meer motorsysteem meting plaatsgevonden. opmerkelijk over cilinder 2 en 3
De garage heeft geen verder advies gegeven. Ja niet nader onderzoek.......en de foutcode die is gemeld is po300 overslagen cilinder 2 en 3
5 maanden terug heeft de auto een grote beurt gehad. met volgens mij ook bogies. Maar van alle verdenkingen dit uit te sluiten laat ik deze nu maar vervangen. en overweeg de sensoren temperaturen koelvloeistof, motor en systeemsensor dan ook maar te vervangen.
Of is dit dom. Wellicht is nog meer verstandig dan ook nog eens naar te kijken. Vermelde onderdelen zijn nog relatief goedkoop. Maar ben dan echt wel in paniek aan het raken. Want wat gaat dit geintje dan nog verder kosten...
Met belangstelling kijk ik uit naar een eventueel vervolgadvies.
groet,
mark
9 jaar
Code P0300 is misfire in een willekeurige cylinder en niet cylinder 2 en 3.
Dat maakt het zoeken moeilijker want je weet niet in welke cylinder of cylinders de misfire (ontbreken van verbranding) optreden.
Dit kan een bougie/bobine probleem zijn, maar een te arm mengsel kan het ook veroorzaken.
Rij eens 2 dagen uitsluitend op benzine. Heb je dan ook nog klachten over de koude start?
Hallo Mark,
Het probleem is dus...
Motor slaat af en toe af wanneer hij nog niet op bedrijfstemperatuur is.
Blijft de motor onder belasting wel draaien?
Loopt de motor wel stationair als hij koud is? Hoe loopt hij dan?
Schakel de motor op benzine en pas weer op gas als het probleem opgelost is.
Short en Long term fuel trim bekijken.
O ja, geen onderdelen vervangen als niet kan worden onderbouwd waarom.
Groet,
Hendrik
9 jaar
Hoi Oldford, oke ik ga nu uitsluitend op benzine rijden. en ben benieuwd of het wat opleverd. wel ga ik over 2 dagen even ruim een week vliegen en staat de car tussentijds stil. Dus van verdere testen etc komt het dan u helaas niet. Hoop dat het vliegtuig dergelijke manko,s in ieder geval niet heeft....
Maar goed, bij het uitlezen van de boardcomputer is dus buiten de foutmelding ook vastgesteld dat cilinder 2 en 3 maar rond de 50% werken. dit zou met druk van doen zijn. En werd door mij bevestigd dat de motor inderdaad tijdens het rijden nu niet echt mooi gelijkmatig toerental loopt. Wat hij wel na de grote beurt overigens wel deed. zouden er anders bijvoorbeeld filters vervuild kunnen zijn.... Je hebt het over een te arm mengsel. is dit te meten of te ondervangen. Tjonge, wordt hier nog een volleerde automonteur. Wordt even stoomcursus automotor uitleg gegeven.
Met belangstelling wacht ik even je reactie af. En ben reuze benieuwd wat de benzine optie opleverd. Wel laat ik er vandaag even nieuwen bogies inzetten. En sluit hiermee de manko van een slechte bogie uit.
9 jaar
hallo Hendrixx, bedankt voor je reactie. Zoals je hierboven kunt lezen heb ik je advies, uitsluitend op benzine te rijden al ter hoogte handen genomen.
De situatie van de motor is alsvolgt, bij koude start moet ik voor ik start even m,n gaspedaal indrukken en kan dan stationair starten. Anders blijft hij keer op keer uitslaan als je maar een handeling met de motor uithaald. Kortom, ik zie het toerental te diep wegvallen en de motor stopt. Wel kan ik hem direct weer starten. Maar het is wel link in een bocht, of terugschakelen gebeurt dit dus tijdens het rijden. 2e extraatjes is dat de motor, in deze periode zich tot 2.5 ... 3 duizend toeren zelf blijft inregelen. Dus dat in tegenstelling van het keer op keer uitvallen hij als het ware vanzelf rijd. En dan ook bij het remmen in een te laag motor toerental komt en ook dan de motor uitslaat. Op je vraag moe de motor verder loopt. Zodra de motor op temperatuur is is der niets meer aan de hand. Tja, door uitsluiten, vervangen van kleine onderdelen, waaronder nu de boegies en nu dus uitsluitend op benzine rijden hoop ik weer meer informatie te vergaren. Maar zomaar zaken vervangen is inderdaad erg listig. Maar je moet wat...
Mark
9 jaar
[quote=markdiane]Maar goed, bij het uitlezen van de boardcomputer is dus buiten de foutmelding ook vastgesteld dat cilinder 2 en 3 maar rond de 50% werken. dit zou met druk van doen zijn.[/quote]
Welke druk wordt er hier bedoeld? Compressie druk? Indien dat zo is, dan hoef je zelf niet verder dingen te proberen.
In plaats daarvan hebben we het dan over een mechanisch probleem in de motor.
Beste Oldford, dit weet ik niet. Mare de dealer melde in eerste instantie dat sprake zou zijn van speling in de kleppen. De monteur mij wizt te melden dat dit ff een behoorlijke zak duiten zou kosten. Zijn chef melde echter bij nazien in de motoropbouw via zijn computer dat dit niet kon omdat dit automatisch door de motor zelf wordt geregeld. En met de bekende p0300 melding hun eerste nakijkbeurt m,n 35 excl btw tijd helaas voorbij is.....
Ik ga zo een stukje rijden met deze kou. ben benieuwd wat dit voor verrassingseffect geeft. Aveo story wordt vervolgt.
Hartelijk bedankt voor je kennis en ben reuze benieuwd of het opgelost kan worden.
Groet,
Mark
9 jaar
Voor 35 euro krijg je ook niet veel. Dat zijn zo'n beetje de kosten van het uitlezen.
Gezien de verdenking zou ik de compressiedruk en/of de lekverliezen laten meten en ja, dat kost wat meer dan 35 euro.
Beste Oldford, volgens mij hebben ze juist wel metingen verricht en konden daarom vaststellen dat de cilinders alle 4 enige tot grote afwijking hebben.
Met name de 2 eerder vermelde cilinders 2 + 3 een capiciteitverlies is gemeten van 40 tot 50 %. Ik weet niet wat dit voor aanvullende info voor je kan zijn.
Groet,
Mark
9 jaar
Aanvulling
ben bij de garage geweest en die heeft vastgesteld dat de bogies, recent keurig laten vervangen tijdens ern al inn grote beurt uitsluitend voor benzine zijn. Dat is 4 maanden terug o.a bij de grote gebeurt uitgevoerd. Bogies met lpg zijn stukken duurder. dus de vraag is of dit nu het euvel is. 2e punt is dat ik het complete gasklephuis door een gereviseerde wil vervangen. Deze 2 zaken kunnen o.a de storing veroorzaken.....denk ik.... zei de leek...
grinzzz mark
9 jaar
update nader onderzoek onjuiste bougies, ik hem een G3 lpg installatie en daarbij horen dan ook dito bougies voor gebruikt te worden. Recente grote beurt , zo,n 4 maanden terug zijn de bougies ook vervangen. Echter niet de juiste. Navraag bij dit servies station werd bevestigd dat inderdaad op de controlelijst is vermeld dat afwijkende bogies voir uitsluitend benzine zijn vernieuwd ipv voor lpg. Men zou niet geweten hebben dat er een G3 installatie in zoy zitten. Klopt deze vaststelling wel. Overigens staat het ook gewoon in de gegevens opgenomen van de auto. als dit zo is heb ik maanden lopen zoeken naar een onduidelijke storing. Met alle gevolgen en kosten van dien. Hoe, en of wat zou je met deze vaststelling doen. Het service station heeft na mijn melding wel direct de juiste bogies besteld en zal ze er zsm inzetten. Hun anwoord was dat ze niet wisten dat er een lpg installatie in zat. Maar heb hier wel maanden lastige problemen door ondervonden. En is er door deze situatie motorschade ontstaan....
Het blijft mensenwerk, maar als leek moet je toch wel op een zorgvuldige grote beurt kunnen rekenen. Eerst maar eens zien hoe de auto gaat rijden zodra de juiste bogies er in zitten.
Mark
9 jaar
Hallo Mark,
Auto loopt op gas. Ja, een hogere verbrandingstemeratuur. Bougies worden dan meestal één stap "kouder" gemonteerd.
Wat geen excuus mag/kan zijn van de garage, is dat ze niet gezien hebben dat de auto op gas liep!
Is het de garage aan te rekenen is dat er "standaard" bougies voor het betreffende motortype in zijn gemonteerd die vervolgens tot problemen lijden...?
Mmmmm, dat vind ik een lastige. In de periode dat ik in de garage werkte, hield ik hier wel rekening mee.
Standaard benadering was dan; Voertuig loopt op gas, dan een graad koudere bougie monteren en bij twijfel of klachten van de klant vooraf, bellen met de gasspecialist.
Ik hoop voor je dat het probleem straks verholpen is met een paar bougies.
Groet,
Hendrik
9 jaar
de 24 nov. zijn door velgenwereld de fout vervangen bougies vervangen naar lpg zoals het had moeten gebeuren bij de beurt van 4 tot 5 maanden terug. De motor is na deze beurt slecht en onregelmatig gaan lopen. DIV. onderzoeken en rare meldingen met vervangen van div. sensoren hebben het probleem niet opgelost. Echter bij het uitsluitend rijden op benzine werkte de motor wel redelijk. Pas na het maanden zoeken en juist vervangen van de bougies lijkt het erop dat het euvel is opg en lost. Ik za ook komende tijd alsnog even verslag doen of agv deze situatie verdere schade uit blijft. alle geleden onderzoek etc. moet ik voor lief nemen. Mischien dat ik alsnog de gasregelaar na moet laten zien of moet vervangen.
voor zover hartelijk bedankt vooor het meedenken en oplossen van deze lastige klacht door foute boegies....
erg jammer dat als antwoord is gegeven het stond zo in het systeem....... tja en zeg als klant... hoezo systeem. .
q
9 jaar
Andere bougies op lpg is gewoon flauwekul.
De standaard bougies erin.
Bovendien kan dat niet het verschil zijn in goed of slecht lopen.
Het enige verschil bij gas is vaak een graad kouder en daar moet je dan dik voor betalen.
Elektrode afstand is standaard 1.1,word bij gas op 0.6 gezet.
Is ook allang niet meer nodig tegenwoordig met de huidige ontstekingssystemen
In principe kan dit type motor eigenlijk niet goed op lpg,de kop is er niet geschikt voor.
In die tijd werden veel auto's op lpg gezet omdat de benzine destijds zo duur was.
En omdat chevrolet geen diesels in het modellen gamma had.
Toen is er een aktie met de importeur opgestart en kon je voor weinig een lpg installatie laten plaatsen.
Wat er niet bij verteld werd was dat de zittingen van de kop hier niet tegen konden,maar ja,dan was de garantie er in vele gevallen al af en draaide de klant voor de kosten op.
En dat betekende een nieuwe kop of nieuwe zittingen.
ik ben bang dat je uiteindelijk nieuwe zittingen/kleppen zult moeten laten monteren.
dat de problemen voor een deel terug te voeren zijn op ingeslagen zittingen.
9 jaar
Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Chevrolet US Aveo of stel zelf een nieuwe vraag.
10 jaar